Kommentar

Uddannelseseksport giver bedre lærere

Debat
25. juni 2009
Ud med andedamstænkningen. Kvaliteten af dansk uddannelse herhjemme øges, når vores lærere i korte perioder et par gange om året er i Kina for at undervise kinesiske studerende og lærere. Arkiv

Ud med andedamstænkningen. Kvaliteten af dansk uddannelse herhjemme øges, når vores lærere i korte perioder et par gange om året er i Kina for at undervise kinesiske studerende og lærere. Arkiv

Kissen Møller Hansen

I Informations artikel 23. juni om danske uddannelsesinstitutioners muligheder for at eksportere uddannelseskoncepter til Kina og andre asiatiske lande siger elevformanden Johannes Simmel, at han er nervøs for at uddannelseseksport vil dræne danske uddannelser for dygtige danske lærere. Det er prisværdigt, at elevformanden er opmærksom på kvaliteten af vores uddannelser, men jeg kan berolige ham kvaliteten af dansk uddannelse herhjemme øges tværtimod, når vores lærere i korte perioder et par gange om året er i Kina for at undervise kinesiske studerende og lærere.

Niels Brocks lærere opfatter opholdene i Kina som kompetenceudvikling. Udstationering styrker lærernes internationale kompetencer, og den pædagogiske træning, som sker af de kinesiske lærere, er med til at skærpe vores læreres pædagogiske profil. På den måde kommer lærernes ophold i Kina også danske studerende til gode.

For vores lærerne er arbejdsperioder på to til fire uger på kinesiske partnerinstitutioner med til at gøre lærerjobbet ekstra attraktivt. Lærerne oplever opholdene som fagligt og pædagogisk udviklende og samtidig er det jo en kæmpe kulturel oplevelse på den måde at få en fremmed kultur på nært hold.

Men det er rigtigt, at uddannelse af 1,3 mia. kinesere vil være en for stor mundfuld for danske lærere. Vi aftaler altid præcist, hvor meget undervisning vores lærere skal stå for. Det er typisk max en tredjedel af undervisningen. Resten klarer de kinesiske lærere. Én af pointerne er jo netop, at de kinesiske lærere ved at følge danske lærere skal træne effektive og aktiverende undervisningsformer.

I artiklen i tirsdagens Information udtaler rektor Laust Joen Jakobsen sig på professionshøjskolernes vegne skeptisk afventende om uddannelseseksport. Han mener, at »uddannelserne har nok at se til med at skaffe nok danske studerende«.

Det er en interessant bemærkning. Hvis nu landbruget i 1880erne havde valgt at rette produktionen alene mod danske husholdninger, da chancen for at eksportere smør til Storbritannien opstod. Eller hvis Vestas i 1980erne havde valgt at koncentrere sig om vindmøller alene til den danske blæst.

Provinsialismen har stadig gode vilkår visse steder i danske uddannelses verden, men heldigvis er der andre, der er mere fremme i skoene. Niels Brock har arbejdet med uddannelseseksport gennem en del år, og vi deler gerne vores erfaringer med andre danske uddannelsesinstitutioner - også med professionshøjskolerne, hvis de kommer på andre tanker.

Anya Eskildsen er direktør på Niels Brock

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her