Baggrund

Grøn politik: Regeringen skal op i et højere gear

For et halvt år siden varslede Anders Fogh Rasmussen en radikal grøn omstilling i Danmark, men reelt sker der alt for lidt, vurderer Det Økologiske Råd i ny evaluering
8. juli 2009

Regeringen bevægede sig tilsyneladende mod nye grønne landskaber med daværende statsminister Anders Fogh Rasmussens skelsættende tale på Venstres landsmøde i november 2008. Han sagde bl.a.: »Lad os tage et grønt kvantespring. Lad os skabe en ny grøn vækst og tusinder af nye grønne arbejdspladser.«

Han bebudede også, at »en gigantisk naturplan«.

Budskabet om ny grøn vækst står Venstre ikke alene med. En ' Green New Deal ' har bred støtte fra FN, sociale og grønne organisationer, tænketanke, erhvervsliv og også fra politikere, som USA's præsident Barack Obama.

Verden er således enige om målet, men når skåltalerne er forbi, har Danmark så bevæget sig ind på den nye grønne vej? Det har Det Økologiske Råd undersøgt. Vi har evalueret regeringens forslag og forlig på fem centrale felter i det sidste halve år for at se, om vi reelt har fået en ny grøn politik.

Nye grønne job

Helt oplagt for regeringen ville det have været at integrere job og klima i håndteringen af finanskrisen, men indtil nu har indsatsen mest bestået i at hælde penge i banker og skattelettelser. Skattelettelserne er især tildelt de højere indkomstgrupper og må forventes at føre til et øget forbrug af lukusvarer som flyrejser, biler, elektronik m.v. Dette vil i sig selv have en negativ effekt klimaet, ligesom det vil føre til få job i Danmark - i modsætning til for eksempel målrettet investering i energirenovering af bygninger. Dét ville have skabt nye grønne job og sænket CO2-udledningen.

Regeringen og Dansk Folkeparti søsatte dog renoveringspuljen med 1,5 mia. kr. i støtte til boligejere. Puljen blev oprindeligt øremærket til energirenovering, men efter krav fra DF blev nye samtalekøkkener og badeværelser også inkluderet. Det endte med at blive relativt små beløb, man kunne søge - op til 25.000 kr., hvilket ikke batter meget i forhold til en mere vidtgående energirenovering. Ovenikøbet gives der ikke tilskud til isoleringsmaterialer.

Retten til rattet

Forårets skattereform tager hul på en genopretning af de grønne skatter, som var blevet udhulet af skattestoppet siden 2001. Resultatet er desværre skuffende. Der sker ikke engang en fuld genopretning til 2001-niveauet - endsige en fremadrettet grøn forbedring. Regeringen varsler, at de vil indføre roadpricing fra 2015 - men samtidig vil de undergrave en del af miljøeffekten ved i stedet at sænke registreringsafgiften på biler.

Retten til at sidde bag rattet vejer i det hele taget tungt hos regeringen - også i forhold til luftforurening. Retten til ren luft er flere gange skudt til hjørne. For eksempel har miljøministeren bedt EU om dispensation for ikke at opfylde EU's grænseværdier for luftkvalitet i byerne. Et udmærket tiltag er forøgelsen af vægt- og ejerafgiften på dieseldrevne person- og varebiler uden partikelfilter. Men til gengæld nægter et flertal med regeringen i spidsen fortsat byerne effektive miljøzoner og retten til at begrænse trafikken ved hjælp af trængselsafgifter.

Genbrug af tiltag

Den 30. april kom 'Grøn Vækst-pakken', heller ikke her, er der meget tilbage af den 'gigantiske naturplan', som Fogh varslede. Det er et fremskridt, at bræmmer langs vandløb skal være obligatoriske, men i stedet åbner man op for at dyrke pil i ådalene, blot det sker uden sprøjtning og gødskning. Det lyder ligeledes positivt, at der skal tages 50.000 hektar jord ud af dyrkning - men det er langt mindre end de braklagte arealer, som landbruget sidste år fik lov til at pløje op. På plussiden tæller, at vi får en øget afgift på pesticider - vi ved bare ikke endnu, hvor stor stigningen bliver.

Der er således visse tiltag, der peger fremad i regeringens grønne politik i det sidste halve år, men mange initiativer er genbrug af ting, der tidligere er vedtaget. Alt i alt har indsatsen været helt utilstrækkelig. Den samlede vurdering ender op med et nul - med en pil pegende nedad.

På en skala fra -2 til 2 har vi givet følgende karakterer: Grøn skattereform: 0. Energibesparelser og vedvarende energi: 0. Trafik: 0. Luftforurening: -2. Landbrug/grøn vækst: 0.

Selv om regeringen har fået øje på grøn og bæredygtig vækst og også har flyttet lidt på lokomotivet i det sidste halve år, så må vi højere op i gear for at komme i mål.

Christian Ege og Tina Læbel er hhv. formand og informationsmedarbejder i Det Økologiske Råd

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steen Rasmussen

BILISTER OG CONNIE GLOBAL HEDETUR

"Man forstår for alvor, at økonomi og økologi er to fuldstændigt adskilte størrelser (i hovederne på bilister og politikere), når man ser det politiske systems opbakning om Danmarks vejforenings globale hedeslag af et ønske om uanede mængder af asfalt og CO2 i fremtiden. Inden for de næste 40 år forventer Det Radikale Venstre og det rigtige Venstre at motorvejsnettet udbygges med 800 km., hvilket er næsten en fordobling. http://borsen.dk/transport/nyhed/161306/

Generation Grøn tilhører endnu et ubetydeligt lille segment. Håbet som knytter sig til dette segment er lysegrønt og smukt og bidraget til dets forsøg på at tale sig større end det er, alt for let at sætte i perspektiv og tale ned igen. Således tilhører jeg nok de onde, som kun tror på de forbandet smertefulde oplevelser, som knytter sig til de helt store sammenstød i de kognitive rammer, som bærer vor morderne selvforståelse.

Det politiske system er repræsentativt for folkets forståelse af sammenhængen mellem økonomisk vækst og miljøproblemerne, surt men sandt.

”Inden for aksen mellem autistiske politikere og bilister har et økologisk sammenbrud ingen indflydelse på økonomien og omvendt. Det er en fantastisk verden, de lever i - ingen forbindelse mellem menneskelig aktiviteter og den natur vi de sidste 200.000 år, har været afhængig af. Tænk, vi er nået så langt i vores udvikling.” www.baeredygtigtrafik.dk/hhfemernb%C3%A6lt.pdf

Udfordringen, den djævelske, består i:
- at konfrontere de kognitive systemer med deres performance i den sammenhæng, de befinder sig i
- at vise, at deres erfaring ikke svarer til noget, inden for den erfaring, som ikke svarer til noget
- at vise, at verden måske har været stor nok til at bære den herskende måde at orientere sig på, men at det på ingen måde er beviset på, at den kan blive ved med det: www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-56.pdf

Imens det politiske system ofrer det sidste af sin autonomi, genstanden for sin tro, vor tids religionserstatning, det økonomiske system, som skulle være løsningen på alle problemer, men som ikke en gang kan redde sig selv, og som heller ikke vil æde sin egen medicin når det kommer til stykket, fordi man ikke vil sorteres fra, dø, til fordel for evolutionen, udviklingen, den socialdarwinistiske realitet, man har ophævet til ideologi – så holder Connie Global Hedetur den ene selvretfærdige og ekstremt manipulerende tale om vor heroiske anstrengelser for at redde det globale klima og naturen efter den anden, dvs. om os selv og vor hypotetiske vilje til at rede den natur, som vi smadrer i forsøget på at overleve økonomisk.

Den selvforskyldte umyndighed er total. Vi er uskyldige. Som små børn står vi tilgivne over for den almægtige fader, under hans altfavnende kærlighed til os. Tilgiv dem, oh fader, siger en af hans sønner så (Jesus), tih de aner ikke, hvad de gør. Og tak fader, fordi du lod mig komme op og hænge på korset, så jeg kunne udfri disse åh så dumme mennesker, og fordi du lod min lidelse få mening på den måde.

Og hold så kæft med, hvor perverst det er, at tro på at min lidelse skulle kunne blive menneskehedens udfrielse af egen stupiditet og lidelse. Alt er meningsløst. Idiotiet er komplet, missionen er gennemført."

Steen Rasmussen

Imens det politiske system ofrer det sidste af sin autonomi, FOR AT REDDE genstanden for sin tro, vor tids religionserstatning, det økonomiske system, som skulle være løsningen på alle problemer, men som ikke en gang kan redde sig selv, og som heller ikke vil æde sin egen medicin når det kommer til stykket, fordi man ikke vil sorteres fra, dø, til fordel for evolutionen, udviklingen, den socialdarwinistiske realitet, man har ophævet til ideologi – så holder Connie Global Hedetur den ene selvretfærdige og ekstremt manipulerende tale om vor heroiske anstrengelser for at redde det globale klima og naturen efter den anden, dvs. om os selv og vor hypotetiske vilje til at rede den natur, som vi smadrer i forsøget på at overleve økonomisk.

martin sørensen

helt enig i dette udemærked læserbrevs konklusion nej regeringen gør langt fra nok.

men enting som regeringen kunne gøre uden at det kostede regingen noget særligt det var at lave et grønt mærke der viser os forbrugere hvor langt de virksomheder der melder sig til denne ordning der viser vejen mod den totale bæredygighed,

det er idag muligt at købe en bil der udleder ca 35-50% mindre co2 end gennemsnittet på ca 170 gram co2 pr km. du kan idag købe biler der udleder ca 100 gram co2 pr kørt km. og det er muligt i fremtiden at købe biler med et co2 tal på under 50 gram co2 pr kørt km vel at mærke uden at det koster hverken komfort eller transport kapasitet,

Vi kan erstatte disel lanstbiler med biogas drevne hybrid lansbiler langt hen af vejen, det er igen det muliges kunst, hvorfor ikke give de virksomheder der faktisk ønsker at ændre deres co2 udslip ned til defakto bæredygtighed i løbet af en skal vi sige 10 års periode en mulighed for at markdesføre sig som en særlig klima virkshed ved at lancere et mærke der forpligter virksomheden efter de er gået halvejen dvs de har reduceret 50% af deres udslip og de køber og anulere nu co2 kvoter for de restenede 50% af deres udslip.

De virksomheder kan nu være fyrtånede der oplyser stien mod den totale bæredygtighed for os alle,

Dette er det muliges kunst trods den nuværnde regingens mangelde handlinger så kan den i det minste gøre dette.

jeg foreslår et mærke der har form som en pyamide, efterfulgt af et procent tal der oplyser virksomhedens aktuelle co2 fortrængning set i forehold til tilsvarende produkter, optagelses krav det er minst 50% fortrængning.

Kanon krav af DF...

En miljøminister der sammen med 17 andre kumpaner vil sende signaler til hinanden - http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/07/08/095440.htm - men samtidig beder EU om dispensation for ikke at opfylde EU's grænseværdier for luftkvalitet i byerne... Og der vel i forvejen tale om et krav opstillet ud fra laveste fællesnævner.

Så længe der sidder en regering der er så nosseløse og iøvrigt ligeså komplet uduelige som alle andre regeringer, uden undtagelser, sker der næppe en skid til det bedre.

Steen Erik Blumensaat

Politikernes venten på Forbudenes Herre`s im`perativ, I må ikke, I skal, gud der kommer til topmødet som ren Negativitet, ren grænse, rent Nej.
Gud der råder bod på synden. Verdensfrelseren i sin opbyggende rolle, og ikke som nu i sin ødelæggende rolle.
Bliv voksen. Vågn op. Alice, du drømmer.
Øko: hus.
Husorden, husholding, for den der er, er det vel det samme.

Steen Erik Blumensaat

De skinhelliges venten på at den Almægtiges kraft skulle ødelægge jorden og give dem en ny, kunne ikke vente og begyndte selv at hjælpe til med ødelæggelsen.
Vi har ingen bremser
med udsyn er det småt
men bare hjullene ruller
skal det nok blive godt
kul på, mer kul på
kul på, mer kul på.

Mona Blenstrup

Det grønne vækstudspil indeholder også andre elementer som er i klar modstrid med intentionen i selv landbrugspakken kaldet Grøn Vækst.

Men vil have randzoner langs vandløb fredet for almindelig dyrkning.
Det har man forsøgt med diverse vandmiljøplaner ad frivillighedens vej uden succes.
Men i den nye plan skal være bedre muligheder for dispensationer fra kravet om friholdelse for dyrkningen!

Der skal ske en reduktion af pesticidforbruget især de skrappeste pesticider.
Det har man forsøgt i flere år men pesticidtrykket er nu så stort, at 1/3 del af grundvandsboringerne er lukkede.

Man vil lave biogas af gyllen, som bliver det store grønne tiltag. Men dels skaber produktionen af svinegyllen store problemer verden over grundet fodringen af svinene og dels kan man max udnytte 40 % af gyllens indhold. Og det med bekostelige miljøudgifter i form af udledning af CO2 og fossile brændsler.
Alene tranposrten af foder (soja fra sydamerikas regnskove, dyrket i fældet regnskov med anvendelse af massiv kunstgødning) plus det hjemlige transport behov vil underkende det positive ved dette tåbelige tiltag.
Affaldsproduktionen kaldet svinekødet vil blive produceret så billigt, at dansk svinekød kan klare sig i konkurrencen, og dermed bliver det endnu mere bekosteligt for skatteborgerne, da der skal give endnu flere tilskud og støtte.

Hermed falder den grønne tanke helt til jorden med et bump, så selv landbrugsministrene hr. Poulsen og fru Hansen samt energiminister Hedegård burde kunne høre det.

Men det helt store bedrag er at bilde befolkningen ind, at det er klimavenlighed, miljø og naturkærlighed samt sikring af drikekvandet, at man lancerer Grøn Vækst planen for et større landbrug i Danmark.

Helle processen gå rudleukkende ud på at give endnu mere til det dybt forgældede, urentable og totalt forfejlede svinelandbrug.

Og ignorering af levevilkårene for svinene er en del af det hele. Flere svin stuves sammen, bliver frustrerede af mangel på adspredelser og fortrængning af medfødte behov, får klippet halerne af, bliver fikserede i tremmebåse, går i stalde med åbne latriner nedenunder, så lungelidelser er en stor del af svienproduktionens vilkår.

Dermed mere medicin (officielt over 120 ton årligt)

Robert Kroll

Selvfølgelig kan der gøres mere for miljøet.

Problemet med en del af tiltagene er, at den tekniske udvikling vil overflødiggøre dem.

F eks tror jeg, at den individuelle bilisme inden 10 år vil ske med el-biler og biler med brintceller - altså total CO2 fri individuel transport - og enegien til elektriciteten vil komme fra CO2 frie vindmøller, solceller, brintceller , 2 generations ethanol og A-kraft. m v

Skibsfarten vil givet også blive gjort C2 fri gennem nye drivmidler eller små A-kraftværker.

Det store problem på sigt er, at med den stigende befolkning på jorden ( måske 12 mia år 2100) skal vi - hvis alle skal have sund og nærende kost i rigeligt mål - nok sigte mod at firdoble fødevareproduktionen. Idag mangler 1 mia mennesker mad - der produceres for lidt mad i denne verden.

Klimaændringerne gør mange områder ufrugtbare men i de nordlige egne ( bl a i Danmark) bliver det bedre at producere mad.

De lande, der kan lave gode fødevarer har fremover en forpligtelse til at sikre, at mad ikke bliver en mangelvare.

Danmark kan det med at lave gode fødevarer, og det er noget verden har brug for - vi kan levere varerne og viden om hvordan man bærer sig ad..

Niels-Holger Nielsen

Major nations drop goal of halving C02 meddeler Reuter, her fra Independent: http://www.independent.co.uk/environment/climate-c...

Når nu VE står parat i kulissen, og kan garantere "business as usual (diverse prospekter)
Når det nu er så relativt billigt at gøre noget ved (Stern)
Når nu man kan blive ledende i VE og ny teknologi ved at deltage (Conny Hedegaard)
Når man nu har en mulighed for at redde civilisationen (IPCC)
Når nu vi alligevel er to en halv gang så rige i 2050 (neoliberalismen, ekstrapollering)

Hvad er det, de skændes om?

Skal vores klima/energipolitik bestemmes i Kina og Indien?

Har de rige lande en moralsk habitus ud i denne metier, som kan berettige at stille krav til udviklingslandene?

Hvad med at få kløerne ud af gaskanalen og komme i svingninger?

Inger Sundsvald

Bortset fra at det er spam, at poste det samme indlæg i flere tråde,
så gælder det virkelig om at holde fødderne solidt plantet på jorden, og ikke frit svævende i skyerne, med jubelprognoser om hvilken lykke klimaændringerne vil være for dansk landbrug (engang i fremtiden) og lyksalighederne ved ny teknologi som nok skal redde verden.

Tja, når ferskvandet fra polarisen er smeltet tilstrækkeligt til at påvirke golfstrømmen, er det nok næppe de mest eksotiske afgrøder det bliver muligt at dyrke...

Mona Blenstrup

robert

Verden har ikke brug for dansk svinekød produceret på den måde, det bliver i dag.

Det er kun de rigeste lande der køber det billige /u)sunde danske svinekød.

De fattigste lande fratages muligheden for at dyrke afgrøder de kan leve af, fordi svineproduktionen kræver så meget foder, at det kan betale sig for svineproducenterne (ikke at forveksle med bønder) at købe billigt foder fra fjerne lande.

Og det sunde danske svinekød produceres altså på en baggrund af over 120 tons legalt medicn.
Samt rædsomme levevilkår.

Højere gear? Kræver det ikke først, at klimaterieminister Connie Hedetur overhoved kommer ud af starthullerne.