Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
15. juli 2009

Hvorfor lukker vi mon øjnene?

Sacir Camo, Hjørring

Det undrer mig lidt, at der i demokratiets hellige navn, ingen fra officiel Danmark eller EU har fordømt kinesiske overgreb på muslimske uighurer i Xinjiang-området i Kina.

Xinjiangs befolkning er overvejende tyrkisk-talende og islamisk (dog meget moderat).

Som i Tibet sker der en undertrykkelse af den oprindelige befolknings sprog og kultur. Men mon ikke vi igen vælger at lukke øjne for disse ugerninger, han-kinaserne og deres regering laver; alt sammen for ikke at skade vores samhandel med dette undertrykkende regime?

Orientering om EU

Jens Jørn Steiniche, Odder

Vi har lige overstået et EU-valg og må konstatere ved de udtalelser, der fremkommer i pressen, at danskerne er for dårligt orienterede omkring debatterne og lovgivningen i Parlamentet/Ministerrådet. Det er mig derfor magtpåliggende at opfordre til, at der bruges mindst én side på 'EU nyt' i avisen pr. dag, hvor der orienteres om de politiske tiltag. Jeg er ganske sikker på, at der blandt avisens læsere vil være mange, der vil betragte det som en god og nødvendig nyskabelse.

Det fremgår ofte af pressen, at ca. 80 pct. af den danske lovgivning skal godkendes i EU. Derfor siger det sig selv, at det er særdeles vigtigt at være orienteret.

Midt i en agurketid

Pietro Cini, Bælum

»Hader vesterlændinge islam,« spørger den egyptiske forfatter Alaa Al-Aswany i Information 11. juli. Som optakt til et nogenlunde reflekteret svar burde vi europæere genopfriske mindet om de ældgamle bånd, der knytter os til Mellemøsten. »Abraham sad i Mamrelund« (Grundtvig), men før han gjorde det, boede han i Ur og var derfor i slægt med de irakere, der har søgt ly i Brorsons kirke.

Selveste Europa var i øvrigt fra Mellemøsten. Et oldgræsk sagn fortæller nemlig, at hun var en libanesisk prinsesse, som Zeus i tyreskikkelse bortførte til Kreta. Såvel i Abrahams som i Europas tilfælde drejer det sig om urgamle myter, der omskriver epokegørende kulturudvekslinger. Disse gik til at begynde med fra Mellemøsten til Europa. Men senere forløb påvirkningen > den anden vej. Således fik grækerne deres alfabet fra fønikierne, så sandt som alfa og beta gengiver de semitiske ord for tyr (alp) og hus (bet). Men omvendt: uden Aleksander den Stores erobringer - og romernes sidenhen - ville jøden Paulus aldrig have skrevet sine skelsættende breve til romerne, koryntherne, etc. - på græsk!

Det er inden for rammerne af denne årtusindlange kulturhistoriske makrokontekst, vi europæere burde begynde at se på den muslimske indvandring. Muslimerne beriger Europa - og beriges af det.

Midt i denne agurketid bør det desuden erindres, at jøderne - en anden >gren af Abrahams afkom - også i allerhøjeste grad har beriget Europa. Skønt både Martin Luther og Zions Vises Protokoller (samt andre efter dem) mente, de udgjorde en trussel.

Som den lokale opium

Ole Timmer, Dronningmølle

Til Carsten Kofoed (læserbrev i Inf. 8. juli). Et oprør bør for at få bred international støtte ikke føres under religiøs bannermærke, som Taleban gør det. Selv om en revolution er 'det umuliges kunst' bør den ikke sigte mod martyriet. Selv for en religiøs revolution med et humanistisk sigte med parolen: »Elsk din næste som dig selv,« ender man let på korset. Det er set før. Som Marx konstaterede: »Religion er opium for folket.«

Det er farligt at blive 'junkie', det dør man af.

Taleban er en inhuman religiøs bevægelse, som tvinger befolkningen i Helmand ind under sine barbariske primitive religiøse love. De bør bekæmpes med bred international tilslutning.

At hævde at Taleban er folket, selv om folket ikke kan udtrykke en fri vilje, er letkøbt - som den lokale opium.

Ligestilling i patentkøen

Jonas Munkholm Lindh Nielsen, musiker og tidligere nævnsrepræsentant på Nordjysk Musikkonservatorium

I et læserbrev en 13. juli henleder Katrine Wallevik (KW) opmærksomheden på det forhold, at der på Rytmisk Musikkonservatorium (RMK) er en kønsfordeling på 96 pct. i mændenes favør.

At sige, at der er en direkte forbindelse mellem optaget på RMK og antallet af kvinder på Copenhagen Jazz Festival (CJF), er en overdrivelse. Antallet af folk, som uddannes til at træde direkte op på CJF's scener, er forsvindende lille, og også de skal overleve efter festivalen, når den ofte uøkonomiske kulturelle hverdag melder sig.

Den personlige vilje og virkelyst er kodeordet i dansk kulturliv - og her har kvinder lige vilkår!

Hvordan KW vil regulere incitamentet til virke i et uøkonomisk kulturliv vil svare til at indføre ligestilling blandt folk, som får gode ideer og optager patent på deres opfindelser.

Miljøstyrelsen afviser

Finn Helles, Charlottenlund

Miljøstyrelsen afviser, at der er brug for mere kontrol med dansk skrot der sendes til Afrika (Inf. i går).

Naturligvis gør den det. Siden 2001 har ministre, ministerier og styrelser afvist kritik som en automatreaktion. Denne magtarrogancens ulidelige lethed!

Ytringsfrihed?

Ole Ankjær Madsen, Randers SØ

Hvis man tegner Muhammed med en bombe i turbanen, kaldes det for ytringsfrihed. Hvis en 11-årig dreng rapper en tekst, der lyder nogenlunde som »jeg har en patron for Messerschmidt, for han taler shit«, så stemples det som trusler på livet, personfornærmelse og perverst, sommerskolen lukkes og medarbejderen, som har forfattet teksten, fyres. Hvem er det nu lige, der sætter dagsordenen i dagens Danmark?

Brug krudtet på noget fornuftigt, Bertel

Lars Simonsen, Søborg

Bertel Haarder (BH) foreslår nu (jvf. interview i Inf. i går), at man skal kunne få diplom for at have gennemført frivilligt arbejde, da dette så kan tjene som et ekstra plus f.eks. i en ansættelsessamtale. Helt ærligt BH, hvad er det for et samfund, du styrer mod?

Nå, det ved vi jo godt:

1) Noget for noget-samfundet (intet frivilligt arbejde uden diplom).

2) Paranoia-samfundet (hvis ikke det kan dokumenteres, tror vi, du lyver).

Jeg har selv gennemført ansættelsessamtaler, og hvis en ansøger fortæller mig, at hun/han udfører frivilligt arbejde, så tror jeg da på det. Jeg har ikke lyst til at ansætte en person, jeg ikke stoler på.

Og jeg har lidt svært ved at føle mig fristet af et samfund, hvor vi alle skal til at gå rundt med et lille stempelkort, hvor rulatorbrugere kan kvittere, hver gang vi har hjulpet dem sikkert over vejen, og hvor vi - når vi har 20 kvitteringer - kan sende kortet ind til kontrolministeriet, og få fremsendt en gylden klistermærkestjerne, som vi så kan sætte på vore fremtidige jobansøgninger.

Helt ærligt, Bertel, brug krudtet til noget mere fornuftigt, f.eks. til at genoverveje, om alle de timer, der pt. bruges i offentlige institutioner til handlingsplaner og dokumentation af udført arbejde, ikke kunne bruges mere fornuftigt til rent faktisk at udføre det egentlige arbejde.

Von Triers galskab - ikke for mine penge

Henrik Ræder Clausen, (DF)

Lars von Trier, der sidst rystede filmverdenen med hans Antichrist , pusler nu med at lave en film om Hitler, hvilket sådan set ville være ret logisk.

Nu er der naturligvis ingen, der kan forhindre ham i at lave film om lige præcist de emner, der interesserer ham mest, og det står ham frit for at 'menneskeliggøre' Hitler og andre storforbrydere, ligesom det står os frit for at lade være med at spilde vores tid med at lægge ører og øjne til den slags film. Han løber naturligvis også en risiko for at legitimere nationalsocialismen, en risiko, der må stå for von Triers egen regning.

Blot en ting: Jeg vil under ingen omstændigheder have mine skattekroner kastet ind i den slags mærkværdige projekter, uanset vores ønske om at se en stærk dansk filmindustri. Han må investere sine egne penge, hvorefter han så kan finde ud af, om han kan tjene dem hjem igen på en film, der sikkert vil være lige så generende ubehagelig som andre af hans værker.

Du skal elske ...

Knud Jacobsen, Færøerne

Vi har i disse spalter kunnet følge en debat om det kristne nøgleudsagn: »Du skal elske Herren din Gud og din næste som sig selv«.

Politikeren Svend Auken (S) har udlagt det som, at man skal tage sig af sit nødlidende medmenneske - men teologen Søren Krarup (DF) har kunnet forklare os, at det er en fejltagelse; budet betyder, at vi skal elske Gud, basta.

Jeg er glad for at leve i en tid med en så begavet teolog til at vejlede mig. Men jeg synes, det er ærgerligt, at apostelen Paulus levede for tidligt til at få glæde at Krarups skarpe hjerne, så han forkyndte ud fra den samme vildfarelse som Auken er hyldet i - jævnfør brevet til menigheden i Galatien kap. 5 vers 15.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu