Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
14. juli 2009

Cepos som trussel?

Geo Horn, Gandrup

Tak til Klaus Flemløse (KF) for sin kommentar 6. juli »Cepos er en trussel mod Danmark«. Jeg har ikke tidligere set Cepos beskrevet på den måde. Men det mønster, der kan løftes ud af beskrivelsen, er velkendt. Det samme mønster kan læses ud af Informations serie om PET-Kommissionen.

Teddy Bostrup (TB) kalder kommentaren »useriøs« (læserbrev 8. juli). Hans seriøse argumenter er »skøre«, »forstyrret«, »under Ekstra Bladets niveau«. Og han sammenligner med »pyramiderne blev bygget af folk fra fremmede planeter«. Dermed er KF puttet i kasse med ufo-folk og tåbelige konspirationsteoretikere. Læs: Han er utroværdig.

TB skylder et par konkrete tilbagevisninger til KF's kommentar. De kommer nok ikke.

Vi andre kan så ty til Richard J. Aldridge: The Hidden Hand. Britain, America and Cold War Secret Intelligence . (2001). Den bestyrker, at KF har fat i noget. Samme bog fortæller i store træk det samme som PET-Kommissionens beretning bare på et globalt plan.

Der kunne være sparet megen tid og mange penge, hvis den var blevet oversat.

Indtil videre fremstår TB's læserbrev som forvrøvlet tågesnak.

Hvad nu?

Allan Hilton Andersen, København V

Flere gange om ugen påmindes man om den fejl, man begik, da man igen tegnede abonnement på Information.

Ikke nok med, at avisen nu flirter med både højrefløjen og det 'åndelige', nu får vi også det rendyrkede fremmedhad og den ulmende antisemitisme. Læs selv Marchen Neel Gjertsens rubrik 'Folk' i gårsdagens avis.

Det er kvalmende.

Studie i ...

Eva Kjeldsen, Københavns SV

Man må virkelig af hele hjertet håbe, at alle de kommende læge-, psykolog- og statskundskabskandidater tager deres studie som et kald - og ikke for den statusprægede og indkomstvelsignede side af de erhverv.

Viden fører meget med sig, men viden om griskhed er et endnu helt uopdaget studie. Måske fordi den er et tabu inden for de fleste af de højtlønnedes arbejdsområder. Så længe der er et lægevælde - betalt af medicinalindustrien, som udbytter de fattigste folks ret til egne patentmuligheder, og som i øvrigt hverken kan sætte ben eller arme ordentligt på plads uden at være livsfarlige for deres patienter, politikere a la den samlede siddende flok på taburetterne i dag, og psykologer, der kun gør det for at opnå selvindsigt - så er der i sandhed noget at begynde på for ungdommen.

Held og lykke.

McNamara

Søren Peter Iversen, Sønderborg

Tak for en udmærket nekrolog over McNamara i Inf. Den 11.-12. juli. Nekrologen rejser dog et væsentligt faktuelt spørgsmål, nemlig: Hvor stort var USA's årlige forsvarsbudget? Det var næppe - som anført - halvdelen af USA's BNP?

Tre stereotyper

Michael Sandfort, Brønshøj

Philip Larsen har ret i (Inf. 11. juli), at betegnelsen 'indvandrertype' i lighed med 'rockertype' (og 'sigøjnertype') vækker negative associationer hos de fleste. Men hvis han ønsker at komme diskrimination og stereotyper til livs, hvorfor ønsker Philip Larsen så kun minimering af brugen af det ene af de tre udtryk?

DR og muslimerne

Christian Braad Thomsen, filminstruktør og forfatter

Informations serie om tv-avisens manglende vilje til at korrigere fejl fortjener endnu et eksempel:

I tv-avisen 9. december 2008 blev det sagt hele to gange, at en tuneser »formentlig vil dræbe« en kendt århusiansk tegner. I samme tv-avis problematiserede Pia Kjærsgaard, at han som potentiel morder er på fri fod og har lov at besøge sin familie i Århus. Men tuneseren har 'formentlig' ingen planer om at dræbe tegneren, for hvis han havde, ville det være politiets pligt at stille ham for retten. Det tør de ikke.

Det er intet argument, at PET mener, tuneseren planlægger drab, for PET er intet sandhedsvidne.

Siden Arne Herløv Petersen-sagen har de beskyldt hæderlige danskere for de mest absurde ting uden at bringe dem for retten. PET ved nemlig godt, at deres 'skæg-og-blå-briller'-påstande ikke holder ved byretten.

Så længe DR, PET og Pia Kjærsgaard ikke kan fremlægge beviser, er deres beskyldning groft injurierende - og ville blive straffet i det retssamfund, som Danmark ikke længere er. I Danmark kan man beskylde muslimer for alt. Hvis jeg derimod sagde, at tv-avisens og PET's chefer samt Pia Kjærsgaard 'formentlig' er nynazister, ville de med rette kunne vinde en injuriesag imod mig - også selv om det ikke er ulovligt at være nynazist, men derimod ulovligt at planlægge mord.

Da jeg klagede over tv-avisens beskyldning, lovede DR's tv-chef, Susanne Hegelund, at undersøge sagen. Siden har jeg intet hørt.

Svend Auken og A-kassen

Karen Nygård, Århus

Efter læsning af Johanne Myginds interview med Svend Auken (11.-12. juli) må jeg som mangeårig A-kassesagsbehandler protestere: Jo langt de fleste ville være stolte af/glade for aldrig at have været nødt til at bruge deres arbejdsløshedsforsikring. Men de bestemmer ikke selv at blive fyret eller være nødt til at sige op pga. vanvittige forhold. Det er jo netop derfor, fagbevægelsen har opbygget solidariteten omkring arbejdsløshed. Men måske glemt at være åbne for demokratiske diskussioner om ændringer undervejs.

Johanne Myginds spørgsmål kunne tyde på, hun ikke selv har været i situationen, men at Svend Auken slet ikke anfægter hendes udsagn, er slemt.

Videre: Højt sygefravær på offentlige arbejdspladser skulle være udtryk for manglende ansvar? Ikke for nedskæringer og øget pres og tåbelige kontrolordninger og deraf påført stress?

Svend Auken, hvor er din viden om og holdning til arbejdsmarkedets vilkår?

Og hvor er Socialdemokraternes?

Reaktionær EU-tilhænger som formand?

Søren Søndergaard, medlem af EU-parlamentet, Folkebevægelsen mod EU

I dag skal det nyvalgte EU-Parlament vælge sin formand. Valget står mellem den konservativ-kristelige abortmodstander og modstander af homo-ægteskaber, Jerzy Buzek, fra Polen og så Eva-Britt Svensson fra SF's svenske søsterparti, Vänsterpartiet. Hun er derudover også næstformand i den svenske 'Folkrörelsen Nej till EU'.

For mig har et valg aldrig været mere enkelt. Jeg stemmer tusinde gange hellere på en kvinde, som forsvarer den nordiske velfærdsmodel, end på en reaktionær mandlig homofob, som ønsker, at EU's indre marked skal prioriteres på bekostning af fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og lønmodtagernes rettigheder i de enkelte lande.

Som demokrat tillægger jeg det også afgørende betydning, at Eva-Britt konsekvent har arbejdet for folkeafstemninger i de enkelte lande om EU's nye grundlov, mens Buzek aktivt forsøger at tvinge den irske befolkning til at omgøre dens nej til Lissabon-traktaten.

Jeg ser nu frem til, at Dan Jørgensen (S) og Margrete Auken (SF) offentligt erklærer deres støtte til Eva-Britt Svensson. Op til EU-valget påstod S og SF jo, at den væsentligste skillelinje i EU-parlamentet var mellem højre og venstre - og nu får de så lejlighed til at vise, hvad dét betyder i praksis. >

Folkemord på 8.000 muslimer

Per Jensen, Nordborg

I lørdags var det 14 år siden, at serbiske militser (kristne) i 'Europas baggård' begik etnisk udrensning på 8.000 muslimer i Bosnien. Det er dobbelt så mange ofre som 11. september-angrebet.

Srebrenica var dog kun et af stederne, hvor disse kristne serbere begik folkemord. Vesten så passivt til, og i dag gætter jeg på, at medierne ikke nævner årsdagen mere. Hvorfor mon?

Selektiv medmenneskelighed

Carsten Skov Teisen, Slagelse

Jeg kan forstå den politiske logik i, at VK-regeringen vil tvangshjemsende afviste irakiske asylansøgere. Det ligger helt i tråd med den mildt sagt selektive medmenneskelighed, som Dansk Folkeparti har dikteret fra sin plads som støtteparti.

Det er straks sværere at forstå, hvorfor Socialdemokraterne, repræsenteret ved integrationsordfører Henrik Dam Kristensen, finder tvangshjemsendelserne hen i sin orden.

Dermed signalerer han helt utvetydigt, at det er i orden at udsætte irakerne for fare ved at sende dem hjem til områder, hvor end ikke danske embedsmænd føler sig trygge nok til at efterprøve, om der er den fornødne ro og stabilitet. End ikke muligheden for at give opholdstilladelse af humanitære grunde synes at tælle.

At Socialdemokraterne har kvaler med integrationspolitikken er tydeligt for enhver. Henrik Dam Kristensen understreger da også blot, at partiet har valgt regeringens selektive medmenneskelighed frem for det solidariske menneskesyn.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu