Tak til Poul Villaume ...
E. Brøsted Pedersen, Silkeborg
... for den grundige belysning af alternativer til krigen i Afghanistan (kronikken 7. juli). Kronikken er et meget væsentligt indlæg i den debat, som vi af ukendte grunde næsten ikke har haft.
Tænk, om medierne var indstillet på at føre en kvalificeret debat over temaet 'årsagerne til den arabiske verdens had til Vesten' > - og ikke lade verdenshistorien starte med 11. september 2001. I kronikken anslås de irakiske og afghanske tab til sekscifrede tal, men selv om de 'kun' er femcifrede, har vi med vores krigsdeltagelse næppe bidraget til en større forståelse for de vestlige værdier.
Villaumes indlæg burde være pligtig ferielæsning for vores medansvarlige Folketing - ikke mindst for SF!
Et Berlusconi-Danmark?
Poul Milberg, Bagsværd
Tilsyneladende er vore VK-toppolitikere blevet inspireret af Italiens Berlusconi. Man misbruger et parlamentarisk flertal til udokumenteret at anklage nogle af vore øverste demokratiske institutioner (bl.a. Ombudsmand og Rigsrevision.) for, mod reglerne, at handle politisk (underforstået partipolitisk). Hensigten er klar: at skabe mistillid til disse institutioner og dermed begrundelse for at afvise anklager mod samme VK-politikeres alvorlige brud på nogle af parlamentarismens etiske grundprincipper.
Det næste bliver sikkert, at VKO-flertallet, som Berlusconi i Italien, tager fat på at undergrave tilliden til domstole og fællesskabets medie (DR) for samme forseelse. Hensigten er også her klar: at skabe mistillid og misbruge denne mistillid til egne markedspolitisk dikterede formål.
Fleksjobordningen er under pres
Karsten Paarup, Skals
Velfærdskommissionen har sat fleksjobordningen under pres. Hvordan vil vi behandle de personer i vores samfund, der ikke har en fuld arbejdsevne? Vil samfundet betale, eller skal borgeren, der har mistet noget af sin arbejdsevne, selv betale en del af gildet?
F.eks. vores førtidspensionister betaler jo selv en stor del. Jeg vil nødigt gå fra nuværende indtægt til en førtidspension, hvis nu situationen opstod for mig - at jeg ikke kunne fortsætte på arbejdsmarkedet på almindelige ansættelsesvilkår.
På den anden side har førtidspensionisterne bedre økonomiske vilkår i Danmark end de fleste andre lande, vi sammenligner os med.
Der ser ud til, at der er problemer med tildelingen af tilskuddene til fleksjobbere, hvor de højestlønnede løber med de største tilskud, og tilskuddene ikke går til dem med den mindste arbejdsevne f.eks. inden for LO området ifølge det seneste nummer af Samspil (Arbejdsmarkedsstyrelsens nyhedsbrev om beskæftigelse, red. ) >.
Men hvordan undgår vi, at eventuelle tilpasninger medfører generelle nedskæringer i dette velfærdstilbud på linje med førtidspension?
Jeg kunne mistænke visse partier for at have en skjult dagsorden. Her håber jeg, der er politiske forskelle mellem den rød/grønne og den blå/sorte blok?
Stands udvisningen
Carsten Agger, Solbjerg
Engang - og det er ikke så længe siden - kunne danske statsborgere ikke udvises fra Danmark. Med terrorlovene af 2003 kan de udleveres til hvem som helst af vore allierede, der måtte forlange det - også selv om sagen ikke handler om terror.
Camilla Broe står nu til udvisning til en mangeårig fængsling i USA's berygtede retssystem i en sag, der går tilbage til længe før 'terrorlovene', der synes at være indført som rent påskud for at sætte retsbeskyttelsen af danske statsborgere ud af kraft.
Det er en skændsel. Stands udvisningen af Camilla Broe, og ophæv 'terrorlovene'!
Dårlig Radio
Claus Schou, Broby
Egentlig ville jeg ikke have delagtiggjort andre i min negative opfattelse af Danmarks Radio. Min kone og jeg har ikke fjernsyn, og vores internetadgang er så 'langsom', at vi heller ikke derfor skal betale en stor licens, men kan slippe med nogle få hundrede kroner i radiolicens. Men penge er jo ikke alt, og DR er simpelthen blevet for dårlig:
Det, man først bliver opmærksom på, er de evindelige genudsendelser. Talrige udsendelser genudsendes uden blusel rutinemæssigt tre til fire gange, og afsnit heraf genbruges i andre udsendelser. Det er tåkrympende, når udfaldet af det amerikanske præsidentvalg diskuteres, efter at det har fundet sted. På samme måde med afslutningsdebatten i forbindelse med EU-Parlamentsvalget.
Ole Hyltoft er vist efterhånden snart den eneste, der kan mene, at DR er venstreorienteret. Jeg mener, at radioen er blevet temmelig højreorienteret, men jeg tager måske også fejl. Det er måske bare lal og uvidenhed, det handler om:
Sidste år kom det frem, at det havde været en amerikansk strategi med hensyn til krigen i Afghanistan kraftigt at overdrive 'talebanernes' tab. DR havde ukritisk viderebragt CIA's oplysninger og dækkede efterfølgende over sin fejltagelse. For nylig hed det frejdigt, at Sydkorea i de sidste 60 år havde udviklet sig demokratisk frem til den velstand, vi kender i dag. En repræsentant for Cepos kunne uimodsagt fortælle, at Venstre skabte velfærdssamfundet osv, osv.
Hemmelig regeringsbeslutning
Ole Thorbek, Værløse
Statsministeriet har afslået Informations begæring om aktindsigt vedrørende statsministeriets udgifter i forbindelse med Foghs rejse- og anden aktivitet i relation til den mulige udnævnelse til generalsekretær for NATO. Ministeriet begrunder afslaget med, at når regeringen kører en dansk kandidat i stilling til en international toppost, foregår indledende sonderinger i fortrolighed. Men det var da uhyre interessant, at Foghs kandidatur til posten i NATO beror på en regeringsbeslutning.
Hvornår besluttede regeringen at køre Fogh i stilling som NATO's generalsekretær? Hvad var regeringens begrundelse for at pege på Fogh som NATO's generalsekretær? Og hvornår har Folketinget sanktioneret denne regeringsbeslutning?
Politik frem for personer, tak
Asger Henning Jensen, Søborg
Svend Auken (S) mener i Information 7. juli: »Valget mellem VKO og S/SF (og R) er netop ikke et spørgsmål om personer - men om politik.«
Politik? Hvilken politik? Mener han de mange detailforslag, Socialdemokraterne kommer med i forligsforhandlingerne? (For at så i sidste ende at stemme sammen med VKO.) Det er bureaukratisk håndværksarbejde, men ikke politik. Og Henrik Sass Larsen er en god håndværker.
Vores parlamentariske demokrati er nu engang så indrettet, at man netop ikke kan vælge politik eller programmer som sådan. Man kan kun og udelukkende vælge personer. Sjovt nok viser jo også navneskifte fra 'Socialdemokratiet' til 'Socialdemokraterne', at den nuværende ledelse netop tænker i personer og deres karrierer. Men det er netop disse visions- og idéløse personer, sofavælgerne ikke gad stemme for ved de sidste to folketingsvalg.
Og man skal ikke satse på, at VKO-regeringen nok før eller senere bliver slidt op - i Japan sidder det liberale parti ved magten nu i 54 år (og Socialdemokraterne fik 5,49 pct. ved sidste valg).
Risikabel anakronisme
Niels Chr. Sauer, Næstved
De, der som Informations lederskribent i gårsdagens avis, ønsker, at et flertal blandt forældrene skal have lov til at bruge skolen til daglig, kollektiv religiøs bekendelse, må gøre sig klart, at denne ret ikke kan forbeholdes én religion. Når den dag kommer, hvor f.eks. et muslimsk forældreflertal sætter alle børnene på en københavnsk folkeskole til at begynde dagen med ansigtet mod Mekka, vil ingen kunne indvende noget imod det. I hvert fald ikke uden straks - og med fuld ret - at blive anklaget for diskrimination. Det har selv Haarder indset, idet han udtrykkeligt har fastslået, at et muslimsk forældreflertal naturligvis har de samme rettigheder som et kristeligt. Decideret religionsudøvelse i den danske, offentlige skole i 2009 er en anakronisme. Den bør dø hen - stille og roligt og uden sværdslag - i takt med at erkendelsen breder sig, men det må gerne gå lidt stærkt. Ved at gøre det her til en principsag til sorg eller glæde for ganske få og små lokalsamfund i det vestjyske risikerer vi at åbne en ladeport for en helt ny, uforudset og stærkt uønsket udvikling på storbyernes ghettoskoler.
Sygt sundhedsvæsen
Per Jensen, Nordborg
Løkkes favorisering af de private sygehuse og apoteker (Inf's forside i går) er da konkurrenceforvridende, og hvis man ikke kan se det, så er det da fordi, man helst ser en verden, hvor folk skal betale kontant først før lægehjælpen ydes eller medicinen gives til livstruede mennesker. Moralsk set er det da komisk, at Rigsrevisionen angribes af diverse borgerlige pampere for at påpege Løkkes ulovlige fusk.