Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
8. juli 2009

Så kan de lære det

Kim Borch, Frederiksberg C

Når regeringen nu ikke kan nedlægge Rigsrevisionen - sådan lige med det samme - kan den jo altid skaffe sig af med chefen Henrik Otbo.

Med Venstres politiske ordfører Peter Christensens direkte og personlige angreb på Rigsrevisionens chef, bliver det spændende at se, hvor lang tid der går, inden Henrik Otbo bliver fyret, går på pension, overgår til andet arbejdsområde eller bliver forfremmet til specialkonsulent i et eller andet ministerium - med ret til løn og pligt til at holde munden helt lukket.

Da nyhedschefen for DR Nyheder, Lisbeth Knudsen, tillod sig at blive uvenner med statsministeren, varede det knap 14 dage, før hun var fyret.

Vi venter spændt.

Useriøs kommentar

Teddy Bostrup, København Ø

Folk skal have lov at have deres meninger - også de skøre af slagsen. Men at bringe en 'kommentar' af Klaus Flemløse (i Inf. 6. juli), som er på et forstyrret niveau, der ikke engang ville gå an i Ekstra Bladet?

Det undrer mig, hvis Information vitterligt anser sig selv som et seriøse media, der søger at skabe en seriøse debat. Håber det var en fejl, alt andet er da for useriøst.

Skal næste uges 'kommentar' være om, hvordan pyramiderne blev bygget af folk fra fremmede planeter?

Skinhellige Auken

Søren Krarup, MF DF

I Svend Aukens svar til mig (27. juni) undres jeg såre over hans falskhed og demagogi.

Jeg mener, han er jo ikke ganske uden kendskab til den kristelige børnelærdom. Han har på et eller andet tidspunkt i sin opvækst hørt noget om, hvad lignelsen om den barmhjertige samaritan handler om og hvad næstekærlighed derfor er. Hans nuværende misbrug af lignelsen er derfor så grov og utilgivelig, at jeg alligevel undrer mig.

Det er det ene. Det andet er, at han slet ikke forholder sig til min kritik af hans grundlæggende sætning: »En fremmed er en ven, du endnu ikke har mødt.«

Som jeg gjorde opmærksom på, så er denne halleluja-sætning af en sådan usandfærdighed, at intet menneske naturligvis vil leve efter den. Hvis Svend Auken gjorde det, ville det betyde hans økonomiske og sociale ruin. Selvfølgelig ved han det godt.

Alligevel stiller han sig frem i offentligheden og præker denne usandfærdighed som den højere moral, Danmark skal indrette sin udlændingepolitik efter. Jeg kalder det groft og uanstændigt.

Endnu grovere er altså hans misbrug af kristendommen og lignelsen om den barmhjertige samaritan. For denne lignelse forkynder som bekendt: »Du skal elske Herren din Gud og din næste som dig selv.«

Og det gør den ved at fortælle om de to eksperter i næstekærlighed, præsten og levitten, som går den overfaldne forbi, mens en tilfældig forbipasserende, samaritanen, standser ved den overfaldne og hjælper ham.

Morale: næstekærlighed er øjeblikkets uautoriserede handling, mens næstekærlighed som ideologi og moral er ensbetydende med foragt for den levende, virkelige næste.

Bandekrig

Benny Lihme, København K

På lige det punkt har politiet nok ret: Bandekrigen er ikke racistisk. Og vil ikke fremprovokere raceuroligheder.

Skal der gang i raceurolighederne, skal politiet bare (komme til at) skyde en 'araber' på Blågårds Plads. Så skulle, >jævnfør amerikanske erfaringer med riots, raceurolighederne være lige så sikre som amen i kirken. >

Generation grøn

Gunver Bennekou, Roskilde

I gårsdagens avis havde Ejvind Larsen et surt indlæg i Information. Bl.a. skrev han, at 68'erne var årsag til yuppiere og VU.

Helt ærligt, hvad er det dog for en historieforvanskning. VU'erne levede desværre også i bedste velgående inden 68. Samtidig citerer han en - formodentlig udokumenteret - påstand om, at det især er foran uddannelsesinstitutionerne, at der er affald. Så har han samtidig placeret nutidens unge.

At miljøbevægelsen gennem de sidste 40 år ikke har været i stand til at bremse klimaændringen skal vel ikke klandres hverken 68'erne eller miljøbevægelsen, men derimod andre kræfter i samfundet. At miljøbevægelsen altid kan gøre det bedre kan jo kun være en anspore.

Indlægget var foranledigiet af en spændende artikel om de nye grønne (4. juli). En artikel som viser, at der stadig er håb for den folkelige indsats for bedre natur og miljø. En artikel som samtidig viste, at der skal tænkes nye måder at være aktiv på. Og selvfølgelig skal der det. Nutidens unge kommunikerer på en helt anden måde end i 68.

Jeg glæder mig over, at der findes unge i dag, som selv starter en indsats, som vil være med til at forbedre verden og som ikke bare sætter sig ned. Jeg tror på, at den folkelige indsats er helt central - både i 68 og i dag.

Haarders præk om frisind

Pietro Cini, Bælum

Lige en kort bemærkning angående Bertel Haarders frisindede præk i Information 6. juli: Vel var Grundtvig frisindet, men han var så sandelig også fundamentalist. Hans berømte linjer: »Sandru hedning, tyrk og jøde/ dem har Gud i grunden kær,« (Folkehøjskolens sangbog, nr. 460) bør for eksempel læses på baggrund af, at Abraham ifølge > skjalden > er »den mageløse Folkefader ... af hvem Christus var den ægte og Mahomed den uægte Søn«( Grundtvigs Udvalgte Skrifter, bind 6, s. 67).

Dette tilskrev Grundtvig Folkefaderens kødelige omgang med såvel slavinden Agar som med > hustruen Sara, som avlede henholdsvis Ismael og Isak. Hvilket tilskynder Grundtvig til følgende dybsindighed: »... det er umueligt, at Araberen og Tyrken, hvis Moder, i det Store som i det Smaa, var En af hans Faders Slavinder, kan betragte Middelalderen som En af os christnede Europæere, hvis Moder var hans Faders tro Ægtefælle,« (op.cit.,bind 6, s. 547).

Mere om Grundtvigs bibelske fundamentalisme i Ole Vind, Grundtvigs historiefilosofi , 1999.

Taleban er jo befolkningen

Carsten Kofoed, København N

NATO-besættelsesmagten fører en storoffensiv i Helmand-provinsen. Ud over at »det går godt« for NATO, hører man ikke meget om Operation Panterens Klør.

NATO siger, at de vil fjerne Taleban fra området og så genopbygge det til gavn for de civile afghanere. Men ifølge Carlotta Gall, The New York Times' udsendte, foretrækker indbyggerne i Helmand imidlertid freden under talebanerne. Og The Washington Post kunne den 4. juli fortælle, at et amerikansk krigsfly havde smidt en bombe på 250 kilo over et beboelsesområde, fordi modstanden mod amerikanerne blev for voldsom.

I Helmand kan man som mange andre steder i Afghanistan ikke isolere Taleban fra civilbefolkningen. Taleban er folket der. Eller som Abdul Qadir Noorzai, leder af den uafhængige afghanske menneskerettighedskommission i det sydlige Afghanistan, sagde for nylig: »I dag bakker flere op om Taliban end om regeringen«.

Den såkaldte krig mod Taleban er en krig mod det afghanske folk.

Savner aktuelle tv-debatter

Ulla Jessing, Virum

Aktuelle debatter om vigtige politiske emner som voksende arbejdsløshed, manglende praktikpladser for unge, problemer i sundheds- og trafikvæsen osv. nmangler fuldstændig i tv-debatter på DR1 og TV2.

Man kunne lære fra det tyske ARD, Anne Wills talkshow, hvor man hvert søndag - også om sommeren - debatterer med politikere og eksperter, som repræsenterer højre og venstre siden i tysk politik.

Publikum i programmet kommer også til orde. Presselogen på TV News om Søndagen er et typisk eksempel på, hvordan det ikke skal gøres. Man har hele tiden de samme chefredaktører, som må svare på ligegyldige emner.

Dateline-London fra BBC World, hvor forskellige engelske og udenlandske journalister deltager, er også meget mere informativ for seerne. Man beskæftiger sig med aktuelle spørgsmålene og belyser dem fra alle sider.

Tænk hvis man anmeldte Information sådan

Vinh Prag, medieblogger og journalist

Det er helt i orden, at DR som (principielt) samfundsbærende medieinstitution kritiseres konstant, men det er næppe fair tilsyneladende at basere sin mening om Deadline 2. sektion på et enkelt sæsonafslutningsafsnit, som Johanne Mygind gjorde det 6. juli. Et ugentligt kulturprogram er ikke kun så godt som sin sidste udsendelse.

Hvis man skulle vende den og anmelde 'DR til syn'-serien på samme måde, vil jeg give de to stjerner tilbage med lignende argumenter. Må de næste indlæg i den altid tiltrængte 'DR til syn'-serie byde på mere velfunderede og mindre tømmermændsbefængte (det skriver hun selv) vurderinger, tak.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Krarup: "Morale: næstekærlighed er øjeblikkets uautoriserede handling, mens næstekærlighed som ideologi og moral er ensbetydende med foragt for den levende, virkelige næste."

At en uddannet teolog kan få dette ud af lignelsen om den barmhjertige samaritan, er faktisk ret chokerende.

Men på den anden sige: Det er længe siden, Søren Krarup har kunnet chokere nogen. Irritere, ja, som når naboen slår græs, mens man gerne ville nyde haven.
Men chokere? Nej. Endsige overraske ...

Ulla Jessing:

"Man kunne lære fra det tyske ARD, Anne Wills talkshow, hvor man hvert søndag - også om sommeren - debatterer med politikere og eksperter, som repræsenterer højre og venstre siden i tysk politik."

Enig. De tyske statslige fjernsynskanaler som ARD og ZDF får DR og TV2 til at fremstå som ren stenalder...

Tom W. Petersen

Hvilken adkomst har en person som Søren Krarup til at kritisere nogens moral?
Den Søren Krarup, der sagde, at hans samvittighed havde det meget fint med, at han havde stemt for Danmarks deltagelse i angrebskrigen mod Irakerne - på en dag, hvor han slet ikke var til stede i Folketinget og altså ikke stemte.
Det er jo noget sludder, at man er nødt til at tælle til 90 for at vide, om et forslag bliver vedtaget. Danmarks deltagelse blev vedtaget med 61 stemmer for og 50 stemmer imod. 68 folketingsmedlemmer, herunder Søren Krarup, havde ikke fundet en afgørelse om, hvorvidt vort land skulle gå i krig, vigtig nok til at møde frem og stemme om det.