Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
Debat
7. juli 2009

Italien ud af EU?

Ulf V. Olsen, Odense SV

På tværs af de forskellige holdninger til EU er der udbredt enighed om, at en forudsætning for tyrkisk medlemskab er, at dette land lever op til menneskerettighederne.

Men det samme må vel gælde for lande, der allerede er medlem af EU.

I Information 4.-5. juli beretter fire prominente intellektuelle, bl.a. Dario Fo, om hvordan Berlusconi-regeringen nu gennemfører lovgivning, der forbyder italienere at gifte sig med ikke-europæiske udlændinge. Der berettes ligeledes, hvordan Berlusconi og co. er gået endog videre end Mussolini og vil fratage illegalt indvandrede mødre forældremyndigheden over deres egne børn!

Man må forvente, at den danske regering taler med klar og entydig stemme i denne sag. Berlusconi er lige med brutta figura og Italien skal have et klart valg: Skrot racelovene, ellers er det ud af klappen! Alternativt må enhver tale om EU som en garant for menneskerettigheder og demokrati forstumme.

Ministerfup

>Hanne Ahm, Gentofte

Fødevare- og især landbrugsminister Eva Kjer Hansen prøver at fuppe læserne i sit svar til mig (Inf. 2. juli). Som eksempel på aktiviteter, der skal forbedre dyrevelfærden og forbrugernes fødevaresikkerhed, nævner hun veterinærforliger fra i fjor: Forliget betød, at antallet af dyrlægebesøg blev halveret, så svinebønderne nu selv må diagnosticere husdyrsygdomme og behandle dyrene med medicin. Samtidig blev overførselsindkomsterne til landbruget af den årsag øget med 90 mill kr. »Dyrene og forbrugerne bliver taberne,« fastslår Den Danske Dyrlægeforening i en pressemeddelelse i maj i år. Forliget »er dybt problematisk både i forhold til, dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og risikoen for udvikling af antibiotikaresistens,« siger dyrlægeforeningens formand Arne Skjoldager.

Det fortier landbrugets minister helt. Men selvfølgelig kan hun ikke gå i detaljer med alt - især ikke med det antal svar på kritiske læserbreve, som hun pisker sine pr-medarbejdere til at fyre af, hvad enten de nu sidder på Slotsholmen eller på Axelborg. Jeg har noteret mig, at hun skriver 'vi' om landbruget!

I sit brev siger hun, at ét slag på et af de sammenstuvede svin er ét slag for meget. Vi er mange, der mener, at 25 millioner svin stuvet sammen på stadig færre svinefarme er 22 millioner for meget. Det er industrialiseringen og tingsliggørelsen af levende væsener, der er problemet. Men den problematik går ministeren helt udenom.

Skat og skævheder

Peter Gundelach, Lyngby

Jeg har intet imod at betale min skat. Samfundet har brug for infrastruktur, skoler, sygehuse og plejehjem. Men jeg har noget imod også at skulle forære milliarder til grådige bankers fejldispositioner, betale overpris til privatsygehusenes aktionærer, betale for at andre kan få en bedre sygeforsikring og betale overpris for vores allesammens gas og olie fra Nordsøen. Det parti, der vil afskaffe disse urimeligheder, får min stemme ved næste valg.

Kommende oprydning

Finn Gunst, Brønshøj

Tak til Georg Metz for den vittigt spiddende intermezzo 4.-5. juli: »Den hastige nedbrydning« om det nuværende regeringsflertal, der undergraver folkestyrets vigtigste kontrolfunktioner.

Jeg kan supplere med følgende: Efter at VKO-administrationen har erfaret, at man blandt andet via kreativ bogføring samt let omgang med sandheder om Irak-krigen kan få en toppost i NATO, så er det som om disse tre partiers bannerførere står i kø med graverende fejl i et lønligt håb om, at det kan føre til en international toppost. Vi har en skatteminister, der for nylig indrømmer grundlovsbrud. Vi har en statsminister, der udover bilagsrod har haft bøvl med ydelserne til privathospitalerne. Vi har en integrationsminister, der undsiges af FN vedr. de irakiske flygtninges tilbagesendelse. Fortsæt selv.

I den sammenhæng husker jeg, at folketingsmedlem for Enhedslisten Line Barfod for få år siden af folketingskollegerne blev udnævnt til Folketingets mest troværdige og hæderlige medlem.

Den slags er måske også værd at tænke på ved en kommende hovedrengøring?

Nu kan det være nok, SF

Michael Martin Jensen, Tranekær

3.500 millioner mere vil SF pumpe i militæret, mens kommunernes kasser tømmes på grund af skattestop, skattelettelser og statskrævede udgifter og Danmarks udkantsområder sygner hen.

I stedet vil SF hellere afgøre, hvordan 23 milliarder kr. på den mest effektive måde hvert år kan bruges til statsautoriseret vold og drab. 700 millioner mere til besættelsestropper med geværet og Biblen i den ene hånd og bistandskassen i den anden. 700 millioner mere til jægerkorps-hjemmeværnet og lagrene med fragmentationsbomber. 700 millioner mere til totalovervågning af web-nettet og cyperspaceangreb. 700 millioner mere til nye krigsskibe, raketter, panservogne og fly. 700 millioner kroner mere til honnør og ære for en hjemvendt besættelseshær - hyklerisk kaldet 'De Blå Baretter' selv om FN-brigaden er opløst for år tilbage.

Samtidig står SF nu fuldt ud bag overfaldet på Irak og besættelsen af Afghanistan. Og alt hvad generalsekretæren for NATO får vedtaget bliver fremover støttet af SF.

Vendekåber og opportunister har taget magten i SF. Det bliver uden mig og forhåbentligt mange andre, som nu forlader partiet.

Grøn generation?

Mikael Lyshede, Nærum

Her en alternativ beskrivelse af den grønne generation (Inf. 3. juli): iGeneration er den mest reklametæppebombede gruppe hidtil, hvilket har gjort dem til danmarkshistoriens mest materialistiske unge. Vi vader nu rundt i mere og mere affald i gaderne - ikke mindst nær uddannelsesinstitutioner. Det uundværlige internets millioner af servere er stærkt på vej til at gøre det til en af klodens helt store CO2-udledere, og favoritterne Google og Facebook er milliardvirksomheder med øget forbrug som slet skjult motiv. Mærkevarer er blevet en identitet: Nike og Converse ses på alt fra anarkister til Christianitter. Ellers tak for en positiv omtale af alt den grønne glæde, som bobler frem lige nu - men at kalde en lille procentdel for en hel generation virker som myggen og elefanten. Lad os håbe det vokser videre, men med de hidtil gældende værdier i Danmark i dette årti ser oddsene hårde ud.

På tro og love

>Kjeld Chr.Krarup, København Ø

På foranledning af Aage Frandsens kronik den 4.-5. juli om DR's troværdighed: Her er, hvad jeg hørte i P4's nyhedsudsendelse lørdag morgen kl. 08.00:

1. Der er plads til 17.500 personer til en mindehøjtidelighed for Michael Jackson. De heldige findes ved loftrækning.

2. I et sydjysk farvand er en gummibåd, som trak nogle vandskiløbere, væltet og tager vand ind. Søværnets Redningstjeneste har sendt en helikopter, og båden var drevet en sømil væk fra kysten.

3. I Finland har man skudt en bjørn, fordi den havde overfaldet en kvindelig kondiløber - hun var bl.a. blevet bidt i kinden.

Jeg tvivler ikke på troværdigheden af disse nyheder, men tvivler på, at det er det, vi har brug for at vide om >hvad der sker i verden.

Der har i hvert fald ikke været røde lejesvende på spil i denne nyhedsudsendelse.

Topmålet af hykleri

Morten Bro, Broager

Ifølge Inf. vil integrationsministeriet modtage 200 såkaldte kvoteflygtninge - mennesker, som er tildelt flygtningestatus af FN. Er det sandt, så sender man altså irakiske flygtninge hjem, da FN's advarsler er 'noget pjat', men man vil tage imod andre, fordi FN opfordrer til det. Hvis Inf. har ret, så er det topmålet af hykleri!

Racekrigen raser

Sacir Camo, Hjørring

Enhver ved, at Pia Kjærsgaard (DF) i de sidste 15 år af sit politiske virke har arbejdet for at skabe splid og konflikter forskellige befolkningsgrupper imellem.

Hells Angels' 'sjakalmanifest' er blot endnu et eksempel i rækken af mange, der bekræfter denne påstand. Endnu mere skræmmende er det, at en politiker som Søren Pind (V) siger, at >»HA har ret i sjakalmanifest«, og dermed lægger han sig på linie med mørkemand i DF Peter Skaarup ... det er jo også omkostningsfrit at støtte HA-banden, eftersom denne konflikt lige pludseligt handler om race og ikke om narko.

Det faktum, at nogle demokratisk valgte politikere i Danmark støtter op om en kriminel gruppe, der har mange liv og skæbner på samvittigheden - senest drabet på en tyrker for et par dage siden - er mildest talt skræmmende. Ikke noget at sige til, at ingen andre partier i EP gider at være i stue med DF, og at den danske regering fremstår som fremmedfjernsk og umenneskelig i det øvrige frie Europa. > Hvad mon dog Helle og Villy siger til denne udvikling? Vi mangler at høre Villy opfordre rockerne og andre danske racister at gå ad helvede til, men det sker vel næppe, sålænge den første prioritet stadigvæk er en ministerbil.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her