Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens Information
22. august 2009

Winkel Holms klynkeri

Inger Jespersen, Viborg

Katrine Winkel Holm (KWH) mener i sit læserbrev 20. august, at kvindebevægelse, velfærdssamfund og den siddende regering - med dens familie- og skattepolitik - har rottet sig sammen mod kvinders valgfrihed.

Hun får røde knopper ved tanken om, at børn skal passes i børnehave/vuggestue. Kalder det »statslig indblanding« og »tvangsinstitutionalisering« - og så blander 'statsinstitutionen' Kvinfo sig i »visse kvinders interesser«. De har ikke »reel frihed til at vælge at passe deres børn selv,« jamrer KWH.

Det er usandt at påstå, at den moderne kvindebevægelse har skabt velfærdssamfundet og direkte hyklerisk at påstå, at Kvinfo forhindrer kvinder af KWH's observans i at passe deres børn selv. Og demagogisk er det at pakke en ultrakonservativ værdikamp ind i et korstog mod ligestilling og forældreorlov.

Det er klynkeri, Katrine!

Svinemaskepi

Jan Krag Jacobsen, Farum

Kære Pia Kjærsgaard. Lene Espersen og Helle Thorning-Schmidt. Apoteker og byggemarkeder m.fl. beretter om et stigende salg af ansigtsmasker i anledning af den forestående influenzaepidemi. Det betyder, at vi om kort tid ikke vil kunne se, hvem der er hvem i det offentlige rum. I kan lige nå at lave en hovsalovgivning.

Feministernes fornemmelse for frihed ...

Kit Louise Strand, grafisk designer

Ifølge Elisabeth Møller Jensen (EMJ) tilhører bl.a. undertegnede »en elitær, borgerlig elite«, der plæderer for en for længst afdanket kvinderolle, som selv ikke den liberale Cepos-direktør, Martin Ågerup, vil nikke anerkendende til ... Who cares? EMJ, der endnu engang udstiller hvad, der har været feminismens sigte hele tiden: At ville diktere moderne kvindeliv!

I EMJ's optik er der først ligestilling med lige repræsentation af mænd og kvinder både på hjemmefronten og på arbejdsmarkedet.

Det er i mine øjne til gengæld ikke udtryk for ligestilling, men for reelt ligemageri, som jeg vil bekæmpe med næb og klør. Kvinder og mænd har ofte forskellige præferencer, og kan ligeledes hver især have forskellige præferencer afhængigt af, hvor i livet de befinder sig. Alle kvinder behøver ikke træffe samme valg, men skal sikres friheden til at træffe det valg, der passer dem bedst. Og ligestilling skal garantere, at der ikke bliver lagt hindringer i vejen for dem på arbejdsmarkedet.

EMJ erkender, at dobbeltkarriere-familien med børn i daginstitutioner fra morgen til aften ikke er lykken. Enig. Og desværre med børnene som de største tabere.

Er det 'elitært' at træffe helt individuelle valg, der ikke er farvede af doktrinen fra statsstøttede femi-smagsdommere - ja, så er jeg 'elitær'.

Mad til mennesker

Hans Peder From, byrådskandidat for SF

Af klodens samlede jordarealer bruger vi ifølge FN's Fødevare- og Landbrugsorganisation, FAO, 26 pct. til græsning og 33 pct. til dyrkning af foder. Over halvdelen af det samlede areal bruges altså til dyrefoder. Produktionsdyr står for 18 pct. af det samlede CO2-udslip. Det er ikke holdbart i dag, at de rige spiser kød, mens de fattige sulter, og det bliver værre, når det samlede befolkningstal når otte til ni mia. Da de fleste danskere vil opnå et bedre helbred ved at spise mindre kød og mere frugt og grønt, er det således muligt på samme tid at være solidarisk med sig selv og verdens sultende og underernærede. I en omlægning til et solidarisk, klima- og sundhedsbevidst skattesystem, er en forhøjet moms på kød og kødprodukter således uomgængelig. Det behøver ikke at være så dyrt at redde verden. Men det handler ikke om absurde teknologiske fix. Det handler om at gøre tingene rigtigt.

Den håbløst umulige sandhed

Vagn Søndergaard, København K

Kære Anders Berntsen og Ida Meisling. I jeres kloge kronik fredag den 14. august, efterlyser I en politisk og ideologisk debat om regeringens urimelige flygtningepolitik. Ja, men hvordan skal vi da egentlig opfatte 'de andre'? De er ikke blot ligeværdige, men udgør i al deres forskellighed en inspirerende mangfoldighed, som kunne danne grobund for en menneskeligt rig verden. Men i vores overrige og ødsle køberliv ser vi det ikke.

Den håbløst umulige sandhed, som få gider høre, er jo, at et kapitalistisk system ikke giver mennesker mulighed for at handle menneskeligt - kærligt og omsorgsfuldt hensyntagende: Hos os drejer det sig mest om penge og profit, overskud og merværdi. Den merværdi Benny Holst så veloplagt sang om i hans og Jesper Jensens Den Første Maj fra aktivistforlaget Demos dengang i halvfjerdserne: Jeg går hen på mit arbejde, og jeg laver noget. Men det jeg laver, er mere værd, end det jeg får. Hvordan skulle nogen ellers blive rige uden at lave noget?

Et mere retfærdigt økonomisk system kunne give både os og 'de andre' en sjovere tilværelse i forskellighedens verden, i stedet for vores nuværende kedsommelig enshed.

Ny dåsepant skader miljøet

Michael Sandfort, Brønshøj

Det bliver bøvlet at finde praktiske løsninger på, hvordan man indfører dansk pant på dåser købt i Tyskland uden at åbne en ladeport af bureaukrati og svindelmuligheder. Desuden vil forslaget næppe gavne miljøet, for én krone er for lav en pant til at betyde noget for den enkelte og samtidig høj nok til at give miljøsvin aflad for at efterlade dåserne - der er jo betalt for, at andre rydder op. Miljøet har bedst af, at vi enten afskaffer panten, så vi rydder op for ikke at plette vores gode samvittighed og omdømme, eller sætter panten så højt, at det kan mærkes (fem kroner eller mere). En pant på én krone er som skabt til at skade naturen mest.

Rød bloks sande ansigt

Rasmus Jarlov, København NV

De vælgere, som tror, at rød blok efter en valgsejr vil føre en nogenlunde ansvarlig økonomisk politik (som de radikale) og en nogenlunde stram udlændingepolitik (som Socialdemokraterne), må tro om igen. For med SF's vokseværk vil et regeringsskifte reelt byde på en statsbank, højere marginalskat og fornyet masseindvandring.

Spindoktorer på overarbejde

Kim Borch, Frederiksberg

Burkaer i stedet for Brorsonsnatten.

Gud har selv sagt det

Søren Revsbæk, Næstved

Interessant at følge burkadebatten i Inf. For nogle debattører er burkaen nærmest blevet et frihedssymbol for kvindens frie valg.

Mener venstrefløjen, feministerne og de veluddannede kvinder virkelig, det er okay, at man (mænd) må tvinge muslimske kvinder til at gå klædt i burka, bare fordi nogle (mænd) mener, at Gud har sagt, de skal?

Burka mig her - burka mig der

Karsten Paarup, Skals

Jeg vil vædde på, at 50 pct. af dem vi ser i bybilledet med burka, har været nede og leje dem i kostumeudlejningsbutikken for at prøve ligesom Naser Khader.

Så er der kun 50 tilbage i Danmark med Burka.

Har statsministeren ikke vigtige spørgsmål at tage sig?

Burkaidioti

Hans Henrik Clemensen, Virum

Efter at regeringen seriøst har nedsat et 'burkaudvalg' er der kun ét at sige: Tager I politiske flygtninge fra Danmark, Sverige? Hjælp!

Tør hvor andre tier

Morten Bro, Broager

Information bør være den rette indehaver af mottoet »Tør hvor andre tier«! Uden Inf. var der ikke kommet det fokus på sagen om de irakere, som i disse dage afhøres af politiet og en delegation fra Irak, men nægtes deres ret - nemlig at have en partsrepræsentant i form af en advokat.

Utallige eksperter ryster på hovedet >og afviser Rigspolitiets forklaringer. Senest er Advokatrådet kommet med kritik. De beskylder de danske myndigheder for en grov tilsidesættelse af udlændingeloven og forvaltningsloven. Afhøringerne er et tvangsindgreb, hvilket iflg. udlændingeloven giver ret til advokathjælp - og endda ret til at få en beskikket advokat, da det er en tvangsmæssig fremstilling for en ambassade.

Tak til Advokatrådet for den klare udmelding. Inden Danmark fører sig frem som rettighedsforkæmper i Verden, bør man selv overholde dem!

Burka og tennissokker

Jan Printz, Århus V

Hvis der skal laves en lov, der omfatter 50 burkaklædte, er det ikke et øjeblik for tidligt at få lavet et forbud mod de 60, der går med hvide tennissokker i sandalerne!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nogen ser åbenbart rødt på grund af Kathrine Winkel Holm og Kit Louise Strand. Jeg kan kun sige, at det var godt, at de fik rodet op i andedammen!
;-)

Nanna Gersov:

"Nogen ser åbenbart rødt på grund af Kathrine Winkel Holm og Kit Louise Strand."

Nu er de jo ikke specielt røde i Dansk Folkeparti. Mon ikke det findes en anden farve, der karkateriserer KWH bedrer?

Inger Sundsvald

Nanna

Jeg må indrømme at jeg ser ”rødt”, når KWH udfolder sig med udsagn som dette:

»Undskyld, jeg arbejder,« skriver arkæologen Sara Heil Jensen (Inf. 14. august) i en rødglødende reaktion på interviewet med mig (Inf. 7. august).

Så står det vist 1-0 til KWH m.h.t. det useriøse.

Inger

Problemet er sommetider kvinders indbyrdes debatstil - ikke os imellem - men i disse læserbreve, hvor alle parter nok burde vise mere gensidig respekt, så vi undgik at komme til at "se rødt". Selvfølgelig er det fornærmende at få sit læserbrev beskrevet som "rødglødende" ligesom det er at blive beskyldt for klynkeri eller for at have fået "røde knopper".
;-)

Inger Sundsvald

Nanna

Vi kan være enige i, at det ville højne debatniveauet, hvis alle var pæne og velovervejede mennesker og ikke lod temperamentet løbe af med sig. Det er vist utopi for både mænd og kvinder - har jeg erfaret.

Personligt beklager jeg det ikke meget, for jeg kan godt lide når debatten er ”skarp og underholdende”, men også ”rå men hjertelig”. Der må være plads til lidt af hvert ;-)

Rasmus Jarlov, du skriver:

"For med SF’s vokseværk vil et regeringsskifte reelt byde på en statsbank, højere marginalskat og fornyet masseindvandring."

Rasmus, tror du virkelig at sådan en "oneliner" flytter noget som helst i hovederne på vælgerne? - Men tilgengæld siger den jo en hel del om hvad der absolut ikke er en del af dit tankegods ...

Det vælgerne vil have er en fair debat, der kan føre til Fair Forandring!