Kronik

Mænd skal have kvinder - og de skal have dem ofte

Det er en mærkelig moral, der ligger bag korstoget mod købesex. Hvad med istedet at give ordet 'prostitueret' en positiv valør og de prostituerede bedre forhold?
3. august 2009

I åbningsscenen i Federico Garcia Lorcas skuespil Blodbryllup siger moren til brudgommen: »Din bedstefar efterlod sig en søn på hvert gadehjørne. Det kan jeg lide. Mændene, mænd; hveden, hvede.«

Hun hylder mændene for deres virilitet og avlekraft og for deres rigdom, idet trigo (hvede) også kan betyde gysser. Set gennem vor moralitetsbriller er dette synspunkt forkasteligt, fordi hele den vestlige kultur går ind for monogami, og vé den arme britiske politiker eller amerikanske filmstjerne, der boller ved siden af. Han - det er som regel en han - risikerer ære og karriere. Og se, hvordan det gik Jørgen Leth! Men underholdningsværdien er stor, skadefryden synlig og sensationen hårrejsende - måske iblandet misundelse.

I følge befalingen i Det Gamle Testamente skal menneskeheden gøre sig mangfoldig som havets sand og himlens stjerner. Det lader sig nu engang ikke gøre uden seksuel aktivitet. Polygami var da også udbredt i de gamle agrarsamfund og er det stadig blandt muslimer - som så ikke kan blive accepteret i det danske samfund. Joh - forståelsen er sandelig stor! Samtidigt med dette intellektuelle roderi har vi problemer med fertiliteten, som er for nedadgående, idet mændenes sædkvalitet er elendig. Det hele standser såmænd nok af sig selv, og så slipper vi for yderligere moralske og intellektuelle kollisioner. Men indtil da må vi affinde os med, at mænd er nogle værre (gamle) grise, og kan vi ikke forstå, hvorfor de er sådan, må vi lære det udenad. Accept af realiteter er en mangelvare i den intellektuelle værktøjskasse.

Mærkelig moral

Sagen sat på spidsen så er mænd biologisk programmeret til at droppe deres sæd rundt omkring, og strengt taget ved mænd ikke, hvor mange børn de har. Kvinderne derimod er aldrig i tvivl, men de kan som bekendt være i tvivl om, hvem der er fædre til deres børn. Det finder vi også skrækkeligt umoralsk. Da seksualmoral i samklang med kristendom søger at purificere menneskene, er det værd at minde om, hvad afdøde pastor Harald Sandbæk engang sagde: »Den herre, jeg tjener, beskæftiger sig ikke med moral.«

Når 'Tall Ship Race' og verdenskongresser af enhver art besøger København, ruster de prostituerede sig til en offensiv, og når danske politikere fra provinsen henslæber det meste af en uge i en sølle étværelses, kan det hænde, at de søger adspredelse hos en kvinde, der ikke er deres ægteviede. Mænd skal have kvinder, og de skal have dem ofte. De skal have lettet trykket, eller de efterspørger en vare, som deres kone ikke vil/kan give dem. Så enkelt er det. Prøv dog at indse det!

Under dække af forvrøvlede argumenter forsøger regering og Folketing nu at kriminalisere en del af seksuallivet, nemlig købesexen. Det er uværdigt for kvinder at sælge sig selv og at udleje deres vagina. Det lyder da meget besnærende, men er skrækkeligt generaliserende. I det hele taget kører debatten i den rille, hvor alle prostituerede ses som slaver, salgsobjekter og sølle narkoludere. Den del af den forvrøvlede debat er en helt anden historie.

Der differentieres ikke. Hist og her i debatten dukker en lykkelig (som regel forhenværende) luder op og forsvarer købesex. Tro det eller lad være: Der findes faktisk kvinder, som er vilde med sex ...

Mænd vil trodse forbud

Nu pønser man på vedtagelsen af endnu en tåbelig lov. Da man ryddede Pusherstreet på Christiania, var det for at komme hashhandelen i Fristaden til livs. Det kom man så ganske rigtigt heller ikke, men man opnåede da at sprede handelen med stoffer til hele byen. I tilgift fik man et mere forrået miljø, hvor skydevåben og knive taler deres tydelige sprog.

Ved at kriminalisere købesex vil man komme til at opleve et parallelt forløb. Hvor før mændene havde deres koners argusøje hvilende på sig, vil de nu også have politiets. Men tro mig: Mændene vil stadig vove pelsen for et godt knald. Og pigerne vil stadig være med på spøgen, nu blot under jorden. Ekstra Bladet vil gå glip af en kæmpefortjeneste, når det bliver risikabelt med alle massageannoncerne. Til gengæld vil bladet forøge sit oplagstal, når de prostituerede offentliggør navnene på alle de kendtnisser - også blandt politikerne - som går stille med dørene. Der skal nok blive røg i et par køkkener.

Ved at kriminalisere en del af libidoen og biologien vil man yderligere opleve en forråelse i prostitutionsmiljøet, hvor de velbeslåede alfonser og sexkøbmænd vil føle deres profitter under angreb og tage deres forholdsregler. Kun fantasien sætter grænser.

Så indse det dog, politikere! I har ikke spurgt mig direkte, hvad I så skal gøre, men det skal ikke skorte på forslag fra min side.

Flere ting skal så at sige ske på samme tid. Jagten på alfonser, bagmænd og sexkøbmænd skal intensiveres. De skal stresses på samme måde, som man stresser HA'erne. De prostituerede skal opleve trygge miljøer, hvor de kan synge ud om de omstændigheder, som de uden deres viden og accept blev tvunget ind i. Det skal ske gennem frit-lejde-arrangementer, hvor piger fra alle nationer kan henvende sig og få hjælp. Også de piger, som udøver erhvervet ulovligt - altså de som ikke har opholds- og arbejdstilladelse. Et massivt socialt hjælpearbejde skal iværksættes. Og når man så får slået kloen i det udskud af racen, som beskæftiger sig med noget af det mest modbydelige i denne verden, nemlig handel med mennesker, så kan man, uden at jeg vil protestere, give dem en livstidsdom. Så laver de næppe flere ulykker.

Fratrædelsesordninger

Overalt i Danmark hvor prostitutionen trives i et nærmere bestemt omfang, skal der etableres glædeshuse. De prostituerede skal være medlemmer i fagforeningen Foreningen af Glade Glædespiger, FAGG, og de skal indvilge i periodevise lægeundersøgelser, så spredning af veneriske sygdomme begrænses. Der skal indføres tariffer for samtlige (tænkelige) seksuelle ydelser, og pigerne skal momsregistreres. Kan hænde, at en ydelse eller fem ryger ved siden af, men skidt med det. Hovedsigtet er, at pigerne kan leve frit og socialt trygt med deres erhverv, og at de kan dokumentere tilværelsens opretholdelse gennem deres arbejde. De skal tilmeldes en pensionsordning, og i tilfælde af (utænkelig) arbejdsløshed skal de kunne oppebære dagpenge. Når de er kommet i en alder, hvor de er knap så seksuelt attraktive, skal de have opsparet til en fratrædelsesordning, der sætter dem i stand til at etablere sig som frisører, skønhedseksperter eller sminkeeksperter ved et teater - eller hvad de nu har lyst til. Det handler om accept af erhvervet og social tryghed. Og så vil det være en god idé, hvis ordene 'prostitueret' og 'prostitution' fik en positiv valør. I adskillige erhverv - ikke mindst de kunstneriske - kan man sagtens tale om prostitution for at holde smør på brødet.

Socialpakke 1

For nogle år siden sad jeg i et auditorium på Århus Universitet til en forelæsning af den nu afdøde speciallæge i psykiatri Svend Heinild. Emnet var 'Arv og miljø'. Hvad der er mest bestemmende for et barns udvikling, har de lærde været svært uenige om i mange år. Heinild fortalte om et studiebesøg i New York hos en kendt børnelæge - det var ikke Dr. Spock. Heinild forfægtede teorien om arvelighed, men den amerikanske børnelæge henviste til amerikanske forsøg, der viste, at miljøet var af større væsentlighed end arven. Og Heinild citerede forskeren: »Arven kan vi ikke stille noget op med. Folk får børn uanset hvad. Men miljøet kan vi gøre noget ved. Vi gør det bare ikke, fordi det koster penge. Derfor fastholder vi, at arven har den største betydning for et barn.«

I disse krisetider tales der om bankpakke 1, 2 og 3. Endog en erhvervspakke har der været tale om. Hvorfor ikke en socialpakke? Kan man med bankpakker og erhvervspakke give hele samfundet en økonomisk indsprøjtning, hvorfor så ikke også hele den sociale sektor, der omfatter de hjemløse, spritterne, de psykisk syge, de fattige enlige mødre, de handlede kvinder og narkoluderne. Gennem massiv social bistand kan vi i det lange løb spare mange penge. Er opgaven for stor?

Og tag så lige i den pakke at tage højde for opførelsen af flere fængsler, for antallet af skiderikker synes at stige.

Bjarne Segefjord er fuldtids-forfatter så smal, at han kan sove på en tøjsnor. Søger for tiden fondsmidler til udgivelse af en biografi om Nis Petersen. Skriver på andet bind af sine erindringer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Inger Sundsvald

Øv, altså! I diskussionen om arv/miljø ser Bjarne Segefjord et miljø for sig, hvor mænd skal have ”taget trykket”, og det skal staten sørge for. De kvinder som er ”vilde med sex”, kan så få deres lyst styret på bordeller.

Det er muligt at Bjarne Segefjord ser en fremtid med respekterede prostituerede, som uden besvær kan betjene en 10-15 kunder om dagen, og lykkelige mænd, der kan få ethvert ønske opfyldt uden at skamme sig.
Glem det!

Hvor naiv eller kynisk kan man egentlig tillade sig at være?

Dette ”miljø” skal børnene så vokse op i. Og det er ikke så lidt frækt at inddrage børnelægen Svend Heinild i denne kontekst. Han var i den grad børnenes beskytter, og gjorde et fantastisk humanistisk arbejde, bl.a. som overlæge på Kysthospitalet ved Refsnæs, og for disse børns enlige mødre/fædre, som også omfattede ”ludere og lommetyve”.

Mona Blenstrup

Al den fokus på mænds sex behov som en særlig rettighed, også når de ingen kæreste har, er kvalmende.

Når man mange gange støder på den opfattelse, at de skal bestilles prostituerede til landets plejehjemsbeboere og handicappede for at også opfylde dette behov for borgeren får jeg kryb.

Alene det, at man betragter mænds seksuelle krav som værende så vigtig, at det skal samfundet også tage sig af viser foragt for kvinder.

Dels de kvinder, der skal lyksaliggøre mændene men også de kvinder, der bor samme sted, men hvor ingen tænker nærmere over deres sex behov.
Man regner simpelhen ikke med kvindernes behov på samme måde, som mændenes.

Hvorfor? Er det fordi mænds kønsorgan er mere synligt, at det bliver åh så vigtigt?

Jeg afslog i sin tid et job på et stort plejehje, hvor en af opgaverne skulle/kunne være at hjælpe mænd og par med at gennemføre den seksuelle akt. Man skulle også hjælpe med kontakten til prostituerede. Det var godt nok en tand for meget.

Jeg tror ikke Bjarne argumentere for at mændt har krav på at få tilfredstillet deres sexlyst - han konstaterer blot at de gør hvad de kan for at få det sex de ønsker - det er ikke et spørgsmål om moral men om hvordan verdnen ser ud.
Man kan stille hindringer i vejen for dem -fordi man mener det er forkasteligt, men de vil helt sikkert finde en udvej . Spørgsmålet er hvad man gør hvis man vil hjælpe kvinderne? Forbyde købesex eller sætte ind med massivt socialt arbejde?

Der er altså ikke noget i vejen med at ville inddrage hormonalt og instinktuelt bestemmende faktorer i debatten på mindst lige fod med kristendommens udskejelser de sidste tusind år.
Jeg har lige sendt afsted efter den der franske film som beskriver en "ødelagt kvinde" - det er nu vist ellers noget lidt andet, men jeg nævner det fordi jeg kan godt lide udtrykket - jamen er vi ikke alle ødelagte med al den her kristendomsmoral? Det er forstemmende så lidt selvreflektion man oplever i denne debat. Jeg selv er sgu da ødelagt - i en sådan grad at jeg slet ikke kan sige med entydig sikkerhed om det er en fuldstændig naturlig tendens at jeg skal have taget trykket af, eller det tværtimod er en reaktion imod et resultat af den kristne seksualundertrykkelse som gjorde at jeg ikke havde min første seksualoplevelse før jeg var 20 - da blev jeg forført af en på 15 som var så erfaren at jeg var skrækslagen og slet ikke kunne få den op. I løbet af den næste halve snes år opnåede jeg at udvikle et nogenlunde normalt seksualliv alligevel.
Min personlige historie er i sig selv uinteressant - men taget som helhed er vore personlige historier slet ikke uinteressante, og det er meget vigtigt at vi får en debat igang som tager højde for hvor meget vores moralforkvaklede opvækst har været med til ikke blot at afspore debatten fuldstændigt i mange tilfælde, men også gjort det næsten umuligt at se hvad der virkelig er naturligt - hermed mener jeg hormonalt og instinktuelt bestemt - for hvis det er bør det vel ikke undertrykkes ved lovtiltag?
Og hvis maner ræd for sin seksualitet, så burde man vel se på det i stedet for at prøve at pådutte hele samfundet frygten, leden, skammen og forvirringen?

Når det kommer til sex, er dobbeltmoralen så ufattelig, at en paragraf ingen nytte gør.

Suzanne Brøgger, på spørgsmålet om forbud mod købesex :

30 sekunders stilhed, i ren Suzanne Brøgger elegance, og så er det på plads indeni " Man kunne jo også forbyde solen at stå op "

Glenn Lynge Andersen

Det mest saglige og ædruelige indlæg i prostitutionsdebatten meget længe. Helt enig med Bjarne Segefjord.

Især hans sammenligning med Pusher Street er lige på kornet. Godt gået !