Læserbrev

Mellemfolkelig forfatter

Debat
19. august 2009

Niels Barfoed bragte her i Inf. den 17. august et højaktuelt indlæg vedrørende den oprørende behandling af irakerne i Brorsons Kirke.

Jeg vil hermed erklære mig fuldstændig enig med ham samt tilføje nogle personlige betragtninger. Jeg er i tidens løb af og til blevet benævnt en ’folkelig’ eller ligefrem ’folkekær’ forfatter. Og det har jeg da følt mig lidt smigret af.

Men i den nuværende situation, hvor over 60 pct. af den danske befolkning bakker op om razziaen i Brorsons Kirke, må jeg på det skarpeste give afkald på disse betegnelser. Jeg foretrækker at blive benævnt ’mellemfolkelig’ forfatter. (Bl.a. fordi jeg er blevet oversat til mere end tyve sprog).

Lad mig runde af med et par slutstrofer af mit digt H.C. Aandersens Land, 1985:

Danmark
mit skulende land
bliv voksent og stort
slå øjnene op
slå armene ud
så vi kan rette ryggen
ved at tilhøre dig
Danmark
gør dig ikke mindre end du er
udgør
udfyld din del af verden
gøre vores skam til skamme
at vi kan forny dit ry

Serie

De afviste irakere

Seneste artikler

• Enl. og R: Et umenneskeligt system

10. april 2010
    Myndighedernes behandling af 72-årige Hassan Gardi viser, at loven bliver brugt til at forhindre asylansøgere i at få hjælp, mener Enhedslisten og De Radikale
  • Så fik dement iraker lov at blive

10. april 2010
    Integrationsministeriet afviste at få foretaget en hjernescanning af den svært demente 72-årige irakiske asylansøger Hassan Gardi, og Rigspolitiet fængslede ham. Efter læger udenom ministeriet foretog scanningen, har han nu - efter års ventetid - fået humanitær opholdstilladelse
  • De er flygtninge i deres eget land

25. januar 2010
    Vinterkulden har lagt sig over Qalawa-flygtningelejren i Kurdistan. Her lever en lille del af de mange internt fordrevne irakere fra Kirkuk
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

brian fritzner

Tak til Benny Andersen for de vise ord, måtte andre notabiliteter vågne op fra deres dvale

Fremragende kommentar af Benny Andersen...

Claus Oreskov

Ja det må være bittert for dig Benny Andersen, at elitens tid er forbi, og selvfølgelig skal du ikke identificere dig med folket – det stænker da alt for meget for meget af Grøn Cecil & Dyrehavsbakken og du Benney – det er du alt for god til!

Mads Kjærgård

Folk er holdt op med at tænke selv og er blevet for autoritetstro.

Det er jo ikke kun i denne sag, også når det gælder udleveringen af en kvinde til retforfølgelse i USA så synes folk det er i orden, endda de KGB metoder som staten bruger i den anledning.

At det en dag kan ramme dem selv, synes ikke at være gået op for nogen.

Men folk vågner først den dag, der ikke er flere varer i Bilka og Ikea.

Men squ da godt nogen tør sige noget!

Mads Kjærgård:

"Men folk vågner først den dag, der ikke er flere varer i Bilka og Ikea."

Helt så slemt tror jeg nu ikke det står til.

Du skal bare se Mor Danmark fare op som en trold af en æske den dag friværdien og fladskærmen kommer i spil. Så vil du se løjer, Mads Kjærgård!

Heinrich R. Jørgensen

Claus Oreskov,

Benny Andersen er folkelig og folkekær, fordi folk i almindelighed kan lide og bruge det Benny Andersen udtrykker. Det må være en stor glæde, at andre kan bruge ens fedtede tanker og udgydelser til noget...

Hvorfor i alverden skulle nogen fornuftig person, med et vist mål af selvsikkerhed og integritet, forsøge at tækkes andre ved bevidst at lefle for dem?

Claus Oreskov

@Heinrich R. Jørgensen.
Hvad du kalder folkeligt kalder jeg småborgerligt – det rigtige folkelige: dansktoppen, grisefester, Dyrehavsbakken; Grøn Cecil kommer B.Andersen aldrig i nærheden af. Derfor har han så nemt ved at frasige sig ”folket” i samme åndedræt som han omfavner ”den generaliserede anden”. Et ægte småborgerligt stunt.

Heinrich R. Jørgensen

Tak for definitioner, Claus.

Da jeg selv er ganske glad for Benny Andersens kunstneriske produktion, og foragter bl.a. dansktopmusik og grisefester, er det jo tydeligt, er jeg må være småborgerlig.

En foruroligende konklusion, da jeg i årtier har hævdet, at jeg ikke bryder mig om småborgerlighed, middelmådighed osv.

Måske Benny Andersen kan finde en vis glæde ved i det mindste at være småborgerkær? ;-)

Hvis ikke dansktoppen er toppunktet af småborgerlighed, har ordet mistet sin mening.

Denne her dansker synes at der foregik i og ved Brorsons kirke sidste onsdag var skammeligt, ækelt og forfærdeligt.

Jeg kan godt lide dyrehavsbakken, især holdt jeg som barn meget af hurlumhej huset. Jeg røg også Cecil inden jeg holdt op. Godtnok den røde.

Grisefester ved jeg ikke rigtig med. Men jeg kan godt lide Erik Clausen film, og Kim Larsen.
Jeg kan godt lide de nordiske sagaer, Odin og Thor, Saxo Grammaticus.
Jeg kan citere en skræmmende mængde Dirch Passer lystspil og gør det ofte.

Jeg kan godt lide øl og snaps, spiser dog kun sild til jul.

Jeg synes Povl Dissing og Benny Andersen's kunstneriske samarbejde er ret folkeligt, og ikke mindst genialt.
Jeg er opflasket på H. C. Andersen's eventyr,

Jeg er halvt arbejder-slægt fra det gamle København, kvart Vestjydsk fisker - og kvart Sønderjyde fra nær grænsen, hvor jeg er vokset op. Min familie var, før genforeningen, danske og dansksindede.
Jeg vil vove at påstå at den baggrund er endog meget bredt repræsentativ, og meget utvetydig dansk.

Jfr, det ovenstående, så vil jeg derfor gerne have en enormt god forklaring fra enhver der evt. vil påstå at jeg ikke repræsenterer 'den ægte danske folkelighed'.

Eller forholder det sig sådan, at der gælder andre regler for mig end for Benny Andersen, fordi han er en kulturpersonlighed som de fleste kender og har haft succes med sit forfatterskab? Så han har bare at være ydmyg?

Der var én der hed Axel Sandemose der engang skrev noget meget rammende om den mentalitet.

Inger Sundsvald

Jeg ville nu kalde dansktoppen for folkelig, ligesom Dyrehavsbakken. Spørgsmålet er vel om man bryder sig om det folkelige, eller om man mener det godt kan blive lidt for folkeligt. Det synes jeg ikke man kan beskylde Benny Andersen for at være – altså ”lidt for”. Mellemfolkelig synes jeg passer godt til ham.

Her er en typisk definition på en ”småborgerlig”, en slags ”flipproletar”.
http://www.slagtenhelligko.dk/2004/07/15/smaborgerlig-ah-ja/

Claus Oreskov

@Per Vadmand. Hvis du kan finde bare en sang fra dansk poppen f.eks. Fiskerfigens Sang eller Lille Fregnede Louise i Højskolesangbogen giver jeg en tur i ”Ulven” (hvis du tør) på Dyrehavsbakken! Derimod finder du nok B.Andersen for han er pæn nok til at være folkelig, på sådan en aksepterede og pletfri måde. Med hans seneste udspil er jeg bange for at det er gået ham som Dr. Stockmann i ”En folkefjende” at han fra at have den ”kompakte marionet” med sig ender med at have den imod sig!

Claus Oreskov

@Marie Spliid Clausen. Jamen på den måde B. Andersen melder ud, er han langt fra ydmyg – han er det modsatte, højrøvet. Det han egentlig siger (bare med andre ord) er, at så længe folket deler B. Andersens anskuelser og værdier så er han folkelig og stolt af det – men i samme øjeblik folket har en anden holdning end den gode Andersen, så frasiger han sig alt folkelighed. Og ved I hvad – jeg tror nok at folket er skide ligeglad!

Tak til Claus Oreskov for at så smukt at demonstrere min pointe. ;)

Per Holm Knudsen

Godt gået Benny, du kan sige det enkelt og præcist og med djævlesplinten i øjet.

Inger Sundsvald

Hvis vi lige kunne blive fri for fortolkninger og tillæggelser af hvad Benny Andersen mener, så kunne vi jo prøve at læse hvad han faktisk bliver citeret for:

”Men i den nuværende situation, hvor over 60 pct. af den danske befolkning bakker op om razziaen i Brorsons Kirke, må jeg på det skarpeste give afkald på disse betegnelser.”

Jamen så opfatter jeg det da sådan, at hvis man ikke hører til de 60%, så er man ikke ”folkelig” – hvis det altså er procenter der skal definere dét.

Heldigvis kan Benny Andersen ånde lettet op. For nu er der en ny meningsmåling der siger noget helt andet.

Claus Oreskov

@Inger Sundsvald.Heldigvis kan Benny Andersen ånde lettet op. For nu er der en ny meningsmåling der siger noget helt andet.
Du mener at manden er total opputunist?

grete jørgensen

Godt gået, Benny Andersen. Da jeg læste Niels Barfoeds indlæg, ønskede jeg SÅ meget, at der ville komme rigtig mange reaktioner på det.
Jeg har fuld forståelse for dit valg: mellemfolkelig!
Håber mange vil følge dig.

grete jørgensen

Claus Oreskov: hvad er det for noget besynderligt vrøvl, du kommer med: "elitens tid er forbi" i forbindelse med Benny Andersens indlæg.
Hvilken elite? Hvem kalder hvem elite? Er det slemt, set med dine øjne, at der er nogen eller nogle, der kaldes elite?

Alfred Andersen

Okay, en vis hr. Benny Andersen vil ikke længere tituleres folkelig men mellemfolkelig.

Jamen, det er fint nok med mig. Ingen problemer med det.

Søren Kristensen

Det positive er at vi åbentbart har været "nede med flaget" før og kommet op igen, siden digtet har ligget stille i et kvart århundrede. Så kan vi gøre det igen!

Inger Sundsvald

Claus Oreskov er en af de flittigste til at tillægge andre en mening de ikke har. Han forholder sig ikke til hvad de rent faktisk skriver eller citeres for.

Nu mener han at kunne udlede, at jeg mener at Benny Andersen er total opportunist. Men jeg vil lige minde om hvad CO selv har skrevet:

”De tyske jøder blev ikke forfulgt for noget de var, men for noget de blev tillagt GLEM ALDRIG DET!”

Claus Oreskov

@ grete jørgensen. Elitens herredømme er bare uforeneligt med demokrati om det er slemt afhænger måske af situationen, men normalt bryder jeg mig ikke om det!

Claus Oreskov

@Inger Sundsvald. Nå du tyr til dit gamle tricks med, at kun du forstå hvad debatten handler om, og derfor skal vi andre udraderes. Du skal bare tænke på, at en sådan praksis uafviselig vil ende med, at du kommer til at debattere med dig selv – den eneste person der har forstået debatten!

Birger Nielsen

@Claus Oreskov
Jeg må indrømme jeg ikke præcist forstår udtrykket 'Elitens herredømme er bare uforeneligt med demokrati'.

Hvad er det for et demokrati du tænker på ?

Og hvilken elites tid er det, som faktuelt er forbi ?

grete jørgensen

Claus Oreskov
Jeg mangler stadig svar. HVEM er det du kalder elite? Og hvordan er netop DU i stand til at bedømme om hvem der tilhører en elite?
Hvad er din baggrund for dét?

Istedet for at gøre 'eliten' til et fjendebillede burde man vel hellere gøre den til et ideal at stræbe efter.

Alfred Andersen

@Peter Hansen

Hvem definerer "eliten"??

At være venstreorienteret eller muslim er altså ikke i sig nok til at tilhøre eliten.

Martin Breidahl

Jeg troede at "eliten" er folk som amerikaneren Robert Murdoch, eller en dansker som Asger Aamund, ikke Benny Andersen.

Jørgen Martinsen

Kære Benny Andersen!
Tak for ordene i din artikel og i dit vers. Det er en rigtig god, demokratisk ting, at alle der kan og vil skriver i et debatforum. Vi bliver jo nok aldrig enige om noget som helst, men hvor er det pragtfuldt at vi har lov at være uenige. Og så bliver vi jo (sikkert ikke) 'buret inde' på grund af vores forskellige synspunkter.
Om 'rømningen' af Brorsons Kirke, så synes jeg at politiet tog alt for hårdt fat. Det var ikke nødvendigt. At man så i medierne får at vide, at alle 'spidserne' indenfor 'etaten' synes det var en god 'politiforretning' ja, det kan kun kalde gyset frem.
Det modsatte, nemlig at der blev skudt med skarpt mod politiet andetsteds gør ikke gyset mindre.

Martin Breidahl, fra et magtsynspunkt har du helt klart ret; men så er det jo ikke så meget at stræbe efter. Vi har hørt til bevidstløshed om 'eliten' og dens 'forræderi mod den almindelige dansker' i ret så mange år, så det er min påstand, at eliten er en alment forstået term for de artikulerede, professionelle kulturpersonligheder og meningsdannere med akademisk eller kunstnerisk baggrund. Og jeg tror, at der er mange blandt os, der gerne vil tilslutte os betegnelsen 'mellemfolkelige' - 'völkisch' har faktisk en lidt odiøs klang mange steder.

Jens Thorning

Henrik Qvortrup, Henrik Dahl og alle de andre metro-seksuelle kommentatorer - det er Eliten, og de er drevet af ... ja, man tør ikke insinuere noget, men det er næppe den deklasserede mere eller mindre mildt venstreorienterede kultur-elites ægte eller selv-udråbte idealisme, der driver "værket".

grete jørgensen

Jens Thorning:
metro-seksuelle kommentatorer??
Hvor er det nemt at slynge ord uden substans ind i en debat.

Tak for indlægget Benny Andersen, - uansét om du er folkelig eller ej er du stadig et klogt og elskeligt menneske!
Og den der meningsmåling med 60% er slet ikke rigtig, aner ikke hvordan de er kommet frem til den..

Når jeg har været ude og dele flyers ud, ryster folk på hovedet at de ikke vil have den indtil de har hørt de sidste ord i min sætning "...... støt irakerne!"
Så vil de gerne have den alligevel, - nogle er endda gået flere meter tilbage for at få den.

Mit indtryk er at det snarere er omvendt tallet, - vil påstå at der minimum er 6 ud af 10 der gerne vil have den. Og jeg har delt lige så mange flyers ud, mange flere faktisk, end adspurgte i målingen, så jeg tror min egen måling :)

Alfred Andersen

@Pia Qu

"nogle er endda gået flere meter tilbage for at få den"

Jamen, så er der da ingen tvivl om validiteten i din undersøgelse.

Jens Thorning

Grete Jørgensen:

Ja, du har ret; det var for at være "morsom", jeg aner ikke selv, hvad udtrykket betyder, det er vist opfundet for at beskrive den klart heteroseksuelle fodbodspiller David Beckhams udseende.

Jeg stiller spørgsmålet: Hvad driver Eliten, når det ikke er idealisme? Magt-sexualitet-tilbage til Arternes Oprindelse? Den forrige elite påberåbte sig typisk at ville skabe et bedre samfund - det vil den nye Elite vist egentlig ikke, men blot sørge for de optimale betingelser for De Bedst Egnede, dvs. dem selv. Så ordner alt sig til det bedste uden videre, idet de såkaldte "markedskræfter" går i aktion i blind "retfærdig" automatik!

Claus Oreskov

@Birger Nielsen. Hvis ikke du har lagt mærke til, at der her i landet findes en kultur elite, som agere smagsdommere og moralens vogtere på massernes vegne så tror jeg heller ikke, jeg kan kaste noget lys ind i mørket. Disse få mennesker er vand til, at deres ord er lov og værdier guddommelige, og når de bliver modsagt opfører de sig som pattebørn der ikke få deres vilje. I mange år lyttede man til dem, og gav gerne efter, når der var noget de ville fremme. Derfor siger jeg at demokratiet blev knægtede, at disse få selvudnævnte repræsentanter for den gode smag. Folk uden selvstændige holdninger og smag, kunne så nemt tilslutte sig eliten og på denne måde være korrekte og rigtige! I dag har Internettet og blokke som denne, vendt op og ned på denne mesalliance, nu kan alle og enhver selv udtrykke deres meninger og holdninger – kort sagt elitens tid er forbi.
@grete jørgensen. Du spørger om hvad en elite er – prøv at læs: T.B. Bottomore: ”Elites and Society”.

Jens Thorning

Eliten hedder Henrik Qvortrup, Naser Khader samt Henrik Dahl og de andre neo-liberale orakler fra TV.

asger pedersen

Og nu er det så BA, der skælder ud....

Før og med ham har Metz, Rifbjerg og mange andre været på banen. Stort set har alle venstrefløjs koryfæer, incl. Venstre-venstre fløj og borgerlig venstrefløj været på banen. Budskabet er klart: Har Danmark ikke åbne døre til alle de mennesker (af muslimsk/arabisk oprindelse), der ønsker at bosætte sig her, så er det et udslag af, at 60% af befolkningen er forført af DF, at der sker et skred lig det i tyskland i 30'erne, at vi lig de tyske flygtninge op til ww2, sender flygtninge tilbage i armene på et morderisk regime, at befolkningen er (blevet) dybt intolerant osv. osv.

Efter min mening så er alle disse ronkedors og DF hinandens bedste venner og fælles livsbetingelse. Til min store fryd så har Pia K nu kastet sig over kulturpolitikken, hvilket om ikke andet, vil have den gavnlige effekt, at parnasset må affinde sig med at nogle andre end de sædvanlig fra vennekredsen og familien bliver betænkt med offentlig støtte.

Jeg synes en passende udgang på hele historien, kunne være at Pia K får sit bindingsværks hus med stokroser i farverne rød/hvid. I haven kan løverne så passe på fårene, under kyndig vejledning fra BA og venner. Vi andre æsler kan så bringe de daglige forsyninger af idiosynkrasier, som synes at være den foretrukne føde hos begge parter.

Det er muligt, at BA var en af de spidse penne, men sidst salgsdato er vidst overskredet med en længde så selv ikke en nok så skarp hvæsser kan få den tilbage til fordoms storhed. Det samme gør sig gældende for de andre i klubben. At BA citere noget han skrev for 25 år siden er symptomatisk.
-Men hvorfor skulle BA ulejlige sig med, at udsætte sit digt for nutidens ubehagelige lys. BA er jo universel i tid og rum, på linie med Homer og Aandersen...

Hvornår har vi fra den kant set nogen skriverier, der behandler de ømme punkter, som muslimsk/arabisk kultur, når den er i vesten, også er så umådeligt rigt på? Vist aldrig.

Hvor er de gode forslag til, hvordan ”man” håndtere situationen når ”man” som wester, bliver mødt af arabisk racisme? De er der ikke.

Hvor var de harmdirrende skriveriere henne da Fhard Kholgi blev intimideret væk fra sin bopæl af et islamiske SA-korps? Vi så dem aldrig. Hvor var forsvaret for ytringsfriheden, da medlemmer af det islamiske religiøse politi, gik i selvsving over nogle tegninger, som samme politi med stor opofrelse og uden nogen rimelig grund, valgte som afsæt for at pisse deres religiøse territorier af? Det kom aldrig. Tværtimod blev religiøs fornærmethed ophøjet til noget, der skal respekteres.

Hvor var skriverierne og moddemonstrationerne da 2.500, ca. 1% af de herboende muslimer, afholdt en klart fascistisk demonstration på Sankt Hans Torv? De var der ikke.

Nu er der så 280 irakiske asylansøgere, der står foran udsmidning. Der mangler ikke opfordringer til at lade nåde gå for ret.
Hvorfor skal vi lytte til de selvbestaltede moralske fyrtårne denne gang?
Hvorfor skal vi tro, at lige netop disse muslimer ikke vil lade sig fange af slesk islamistisk/fascistisk tale?
Hvorfor skal vi tro, at lige netop disse muslimer vil integrere sig i det danske samfund, herunder leve under såvel skrevne som uskrevne regler?

Vesten møder islam i form af muslimer, der er emigreret til vesten. Det er en situation, der i stort set alle vestlige lande er blevet sat på hold. Med god grund. Og muligheden bør efter min mening ikke åbnes før vi er kommet overens med de muslimer der allerede bor her, hvilket indebære, at de politiske og juridiske dimensioner af islam i en vestlig sammenhæng bliver helt og aldeles afmonteret. Af muslimerne selv.

Hvor er de kritiske analyser og indsigtsfulde essays, der kommer med forslag til, hvordan disse muslimer kan leve i vores samfund når de, nødvendigvis, må tilpasse deres religion til at fungere under vores demokratiske system? De er der ikke, der imod står opfordringerne til, at vi skal give køb på den ene centrale værdi efter den anden, i kø for at slippe ud. Fortolkning af ytringsfriheden så den passer til islam, fortolkning af individets autonomi så den passer til islam osv....

Det burde være et kardinal punkt for alle, ikke mindst venstrefløjen, at det klare og umisforståelige krav til vore medborgere med islam som religion og som lever i vesten, er at islam, som andre religioner fungere under og med respekt for de værdier der konstituere demokratierne i vesten, når den er i vesten.

Jeg kan godt forstå de muslimer, som har lyttet til BA og med ham mange andre, som mener, at hvorledes islam skal fungere i vesten er et spørgsmål som kan diskuteres, og hvor vesten bør/skal give indrømmelser til islam således, at islam kan fungere på egne betingelser. Det er en stor forsømmelse ikke bare fra BA osv, men fra os alle, at vi ikke klart og tydeligt har sagt, at når det kommer til muslimer der lever i vesten, så er der faktisk en lang række punkter, der ikke er til diskussion og at forudsætningen for at leve i vesten er at de end ikke bliver bragt til diskussion.

Alle de nævnte ting er BA og mange andre elegant gået uden om de sidste mange mange år. Derfor er det hykleri af værste skuffe, når han springer op som trold af en æske når vi står med, eksempelvis en sag som de 280 irakere. Der er jo flere grunde til, at bl.a. også danskerne er blevet hårdhudede når det gælder muslimske emigranter. En af dem er at BA med 25 års forsinkelse vil til at arbejde mellemfolkeligt, hvilket altså også indebærer, at adressere de problemer der er hos gæsterne.

grete jørgensen

Jens Thorning: okay da! Det viser, at det er svært at fange "morsomheder", når det er på skrift.
Da det nu er Benny A.s indlæg der diskuteres her, så vil jeg spørge: mener du, at også han hører til eliten?
Hvorfor er det præcis de navne du nævner, der er elite?
Og er det slemt at tilhøre en elite? Må man helst ikke det i dagens Danmark?

grete jørgensen

Claus Oreskov:
jeg må tilstå, at jeg ikke tror at DU "kan kaste lys ind i mørket", som du skriver til Birger Nielsen.

Birger Nielsen

@Claus Oreskov
Jo, jeg har lagt mærke til den litterære elite, ligesom alle de andre eliter, der som den litterære fortsat eksisterer i bedste velgående og sandsynligvis aldrig forsvinder.

Jeg kender iøvrigt ikke til samfund(-styper) hvor der ikke er/var veletablerede eliter, så det er vel bare et universelt fænomen vi er nødt til at leve med.

Der er mange som gerne vil være en del af eliten, sikkert endnu flere som er bitre over ikke at være blevet det.

Jens Thorning

Grete Jørgensen@

Om det er slemt at tilhøre en elite? Er Benny Andersen med i den?

Jeg kan ikke besvare de spørgsmål. For jeg ved ikke, hvad regeringen mener om Benny Andersen.

Tilbage i 1970'erne tror jeg ikke. at nogen var i tvivl om at f.eks. den venstredrejede socialdemokrat og folkelige skuespiller Jens Okking var med i eliten. Han blev af Danmarks Radio sat til at instruere en opera over kommunisten Hans Scherfigs roman "Skorpionen". Elsa Gress undrede sig, men Okking slog ud med armene og sagde: "Jeg elsker dig, din gamle pulverheks!" Med andre ord, Okking blev udpeget til mledlem af eliten, fordi man antog ham for at have en særlig folkelig appel, der - måske - kunne gøre folkedybet modtagelig for samfundsændrende finkultur.

Paralleler i dag? Bjørn Lomborg og frem for alt regeringens yndlingsfænomen, "CEPOS".