Læserbrev

Læserbreve

28. september 2009

Ikke alle gør som de siger

Simon Emil Ammitzbøll, politisk ordfører, Liberal Alliance

Det er med glæde, at jeg ser, at min tidligere partifælle, Manu Sareen (R), bakker op om legalisering af hash i et læserbrev i Information fredag den 25. september.

Alligevel er der malurt i bægeret. For en sådan beslutning skal træffes i Folketinget. Og de radikale på Christiansborg er imod. Ligesom i øvrigt både S og SF.

Jeg stillede et forslag om at legalisere hash den 21. april i år. Tommelfingeren blev vendt nedad af oppositionen. Og det er ærgerligt. For som Sareen skriver, så er det »stik imod al logik at kriminalisere hashen«.

Men der er selvfølgelig snart kommunalvalg, og der er det jo altid rart at have et populært synspunkt på paletten. Også selv om man stemmer imod i folketingssalen. Logikken er måske, at der er flere, der læser aviser, end folk der følger med i Folketingets debatter. Og det er nok rigtigt.

Liberal Alliance og Enhedslisten er så vidt jeg ved, de eneste partier, der er parat til at lade ord følge af handling.

Spærre eller spærres inde

Aase Bak-Nielsen, Roskilde

Spørgsmålet på forsiden af Information 25. september er vel ikke, om 12-års drenge er egnet til at spærre inde, men om de er egnede til at spærres inde? Det lille bogstav 's' afgør, om de står uden for eller inden for celledøren. Og 12-års børn er ikke egnede til nogen af delene.

Kære flygtningevenner

Nils Mørch, Ryomgård

Held og lykke med jeres forehavende. Jeg har fuld forståelse for, at mit hjem ikke kan komme på tale som skjulested, fordi jeg bød mig til telefonisk og fik oplyst, at jeres telefoner efter alt at dømme er aflyttede.

I vinteren 1985-86 husede jeg tre iranske flygtninge et par måneder, og avisen bragte i den sammenhæng mit indlæg »Jul under jorden« anonymt. Det var voldsomt at opleve deres traumer, søvnproblemer og mareridt samtidigt med at det nye ord 'bekvemmelighedsflygtninge' var på mange politikeres læber.

Midt i 90'erne arbejdede jeg som vikar på en række flygtningecentre på Djursland og i Randers, og fik der indblik i de umyndiggørende, nedværdigende og passiviserende forhold man tilbød asylansøgere, og jeg er overbevist om, at er flygtningene ikke traumatiserede og depressive ved ankomsten til centrene - ja, så skal de nok blive det undervejs i den umenneskeligt lange sagsbehandling.

De to af flygtningene hos mig fik senere fik opholdstilladelse af humanitære grunde, og den tredje blev adopteret af en dansk familie, mens han endnu var under 18 år. Alt takket være en gruppe nordjyske flygtningevenner som flyttede rundt på dem, og som lejlighedsvis - i nattens mulm og mørke - stillede en kasse med tøj og madvarer eller lagde en kuvert med 100 kr. udenfor vor dør.

Deres arbejde var ikke forgæves.

Prostitution

John Bernadotte Bang, Store Fuglede

Nypuritanismen er på fuld fremmarch herhjemme. Nu vil Folketinget tilsyneladende kriminalisere 14 procent af de danske mænd, der går til prostituerede.

Nu må vi vist til at smøge ærmerne op og gå i gang med at bygge nye fængsler. Det vil jo også hjælpe på arbejdsløsheden.

Grøn vækst

Bent Adriansen Risskov

Fra begge sider i folketingssalen, fra SF til de konservative hører man det: Vi skal skabe grøn vækst og skabe flere grønne job for at komme ud af krisen, og senest har statsministeren været fremme med, at en fiasko ved det kommende klimatopmøde i København ville forværre den globale økonomiske krise.

Er der her tale om varm politisk luft, der lyder godt i en tid, hvor man næsten dagligt taler om miljø, klima og en grøn fremtid, eller ved politikerne noget, vi andre ikke ved. Hvad er det præcist, de forstår ved grøn vækst og grønne job, og hvorfor vil katastrofen indtræffe, hvis ikke klimakonferencen bliver en succes? Hvis ikke politikerne konkretiserer deres udtalelser noget mere, kunne man godt forledes til at tro, at de mener, at vi alle skal til at bygge vindmøller og elbiler fremover for at komme ud af krisen, men er det det, de mener? Såfremt dette er tilfældet, så bør de venligst forklare, hvordan den såkaldte grønne vækst skal få den fyrede murer, tømrer eller skibsbygger tilbage i arbejde.

Eller det er måske lidt ligesom den gamle historie om, at vi alle skal blive frisører, og at vi derefter kan leve af at klippe hinanden?

Forsvarets computerleg

A. Feddern, Sønderborg

TV2 afslørede i Nyhederne, at det var Forsvaret, som stod bag, at danske medier fik viden om, at jægersoldatens bog er oversat til arabisk.

Nu erkender Forsvaret, at det er sandt, omend de pure nægtede forleden. Ingen kan længere være i tvivl om, at Forsvaret har fået en hjerneblødning: De planter nyheder, og benægter efterfølgende. Hvis de ikke kan regne ud, at computereksperter vil være i stand til at se, hvem afsenderen er, er Forsvaret barnemad for terrorister og hackere.

Pia Kjærsgaard skader demokratiet

Anne Sophie Callesen, folketingskandidat (R)

DF's seneste vanvittige krav i finanslovforhandlinger om en sænkelsen af den kriminelle lavalder efterlader ingen tvivl om, hvem der er landets egentlige magthaver - nemlig Pia Kjærsgaard (DF), og ikke Lars Løkke Rasmussen (V).

Partiets sammenblanding af finanspolitik og retspolitik er ikke alene vanvittigt, men direkte skadeligt for demokratiet. DF har som støtteparti tildelt sig selv et magtmonopol, der trumfer både regering og opposition.

Mens Løkke og co. tvinges til at makke ret og acceptere forslaget om at sænke den kriminelle lavalder, er oppositionen udelukket af forhandlingerne om både forslaget og finansloven. Pia Kjærsgaard fører sig frem som enevældig hersker ved at blæse på både regering og opposition - på bekostning af demokratiet.

S overvejer at gøre hash lovligt

Thor Buch Grønlykke, Socialpolitisk ordfører i Københavns Borgerrepræsentation (S)

Det er uansvarligt at undlade at føre en politik, som sigter på at minimere brugen af hash. Vi kan konstatere, at det eksisterende forbud mod hash ikke virker, derfor må vi tænke nyt.

I København er antallet, der bruger hash, steget de senere år. Hash er for let at få fat på - herunder også for unge og skrøbelige mennesker, som psykisk syge. Det afføder et stort kriminelt marked, der lige nu eskalerer i voldsomme bandeopgør for at få kontrollen over hashmarkedet.

Det vil vi ændre ved at afkriminalisere hash på en ansvarlig måde. Målet er at fjerne to tredjedele af hashsalget fra gaderne. Socialudvalget i København skal i næste uge tage stilling til to modeller for afkriminalisering af hash. En cafémodel og en butik-model. Modellerne bygger på den væsentlige nyhed, at hashen, der sælges, er produceret med licens fra staten for at ødelægge det illegale marked. Mængden af hash, der kan købes er lille og til markedspris - og at det kun er for københavnerne for at undgå hashturisme.

Socialdemokraterne kan ikke støtte cafémodellen, som Enhedslisten er fortalere for. Men det er at gå over stregen. Ideen med butikker må undersøges nærmere.

Derfor vil Socialdemokraterne inddrage fagfolk, der har med hash, misbrug, forebyggelse af gøre, før vi tager endelig stilling. Det er vigtigt, at forslaget er godt belyst, inden vi sender en eventuel anmodning af sted til Justitsministeriet om at ændre på det nuværende forbud.

Apropos

Leif Grage, Valby

Man skal jo ikke angre noget, fordi man troede på nogen, og det så viste sig, at de ikke den tro værdig.

I en forbudstid

Per Holm Knudsen, gruppen af mænd mod lønarbejde

Vi repræsenterer en gruppe af mænd, som er modstandere af, at man i Danmark kan købe sig til brugsretten over et andet menneskes krop med henblik på egen økonomisk tilfredsstillelse. Vi mener, at lønarbejdet oftest er en unødvendig og uacceptabel form for undertrykkelse, idet mange lønarbejdere er afhængige af arbejdsgivernes penge som følge af pengebehov eller gæld.

Er det rimeligt, at en stor gruppe af kvinder, mænd og desværre også mindreårige fastholdes i en socialt udsat position som lønarbejdere?

For os at se, indikerer argumenter for lovligt lønarbejde en ansvarsløshed, ligegyldighed eller uvidenhed om de alvorlige psykiske og fysiske men, som mange lønarbejdere oplever som konsekvens af lønarbejde.

Vi mener, at det skal være forbudt at købe lønarbejde. Som med mange andre love vil et forbud mod køb af lønarbejde ikke fuldstændig fjerne lønarbejdet fra samfundet, men det kan skabe en nødvendig holdningsændring og derigennem begrænse omfanget.

Et forbud vil samtidig have en præventiv effekt for kommende generationer, fordi lønarbejdet bliver mindre attraktiv at bevæge sig ind i.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu