Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
1. oktober 2009

Klogere bilbeskatning virker

Torsten Schack Pedersen, MF (V), skatteordfører

En mere grøn bilbeskatning virker. For godt to år siden ændrede regeringen og Dansk Folkeparti bilbeskatning. Biler, der kører langt på literen, blev tilgodeset. Det ser vi nu resultatet af. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at nyindregistrerede biler i dag i gennemsnit kører 19 kilometer på en liter brændstof. Det er faktisk næsten tre kilometer mere, end før omlægningen af registreringsafgiften i 2007. Statistikken viser, at regeringens omlægning af registreringsafgiften har været en succes.

Desværre ville oppositionen ikke være med til at gøre Danmarks bilpark grønnere. Trods store grønne armbevægelser, kniber det, når det kommer til konkret handling. Takket været VK-regeringen og Dansk Folkeparti kører nye biler på de danske veje godt 17 pct. længere på literen i dag, end i 2007. Det er et stort fremskridt. >

Dum, dummere ...

Flemming Schreiber Pedersen, Skanderborg

Hvem i alverden kan dog undre sig over, at soldaterne i Afghanistan har vanskeligt ved at overholde internationale konventioner, når de politikere, der sender dem i krig, selv giver fanden i internationale retsregler?

Det er ikke løgn

Søren Pind, MF (V), København

Bent Winther (bew) manipulerer med sandheden i sin leder i gårsdagens avis.

Spørgsmålet handler ikke om 282 afviste asylansøgere. Ikke kun. Det handler om, hvem Kirkeasyl har krævet ophold til her i landet.

I avisen den 26. maj kan man læse, at Kirkeasyls talskvinde, Anna Bogø, kræver asyl - også til kriminelle. Leif Bork Hansen, fremtrædende i Kirkeasyls kamp, bl.a. i Bedsteforældre for asyl, ser man optræde her 24. juni 2008, som en voldtægtsdømt pædofil irakers store forsvarer og kræve, at han får ophold i Danmark. Said Parvin, der er fremtrædende i Kirkeasyl, har ligeledes krævet ophold for den voldtægtsdømte pædofile. Og sådan kunne man blive ved.

Sagen er med andre ord den, at den organisation, der stod og råbte på »asyl til alle - her og nu« mente asyl til alle - her og nu. Inf. undlader også at fortælle læserne, at integrationsministeriet har svaret Folketinget følgende: »Rigspolitiet kan imidlertid til belysning af omfanget og karakteren af (afviste) asylansøgeres kriminalitet henvise til at en opgørelse af 11. juni 2009 over udlændinge på meldepligt i medfør af udlændingelovens § 34 stk. 4 viste at 26 irakiske statsborgere på dette tidspunkt var på meldepligt fordi de var udviste ved dom. Herunder altså den ovenanførte.

Det er et faktum - og derfor er det absurd at påstå, at jeg skulle have løjet.

Når alt kommer til alt - uagtet om der er tale om afviste asylansøgere eller domsudviste så gør det ingen forskel. For Kirkeasyl har kæmpet også de domsudvistes sag.

Billeder i Information

Maj-Britt Kent Hansen, København S

Information indeholdt >fra tidernes morgen kun tekst. Siden illustreres med foto. Hver fotograf har sin stil og kan ofte spille på flere tangenter. Ikke sjældent bringes store fotogengivelser. Såmænd ganske udmærket. Men når man den 25. september lader Christian Monggaards interessante interview, »Hvem er jeg egentlig?«, med filminstruktøren Martin Pieter Zandvliet (MPZ), i anledning af filmen Applaus, være illustreret med et stort foto af MPZ i arrangeret firspring hen over en mur på et tag, så støjer det kun. Tekst og foto hænger ikke sammen. Fotograf Kristine Kiilerich viser noget ganske andet end det, teksten fortæller om MPZ. Og måske bevidst? I andre sammenhænge kunne det eventuelt være relevant, men ikke her, hvor >det, jeg ser, er, at MPZ nok klatrer i det urbane miljø, måske dyrker parkour, og dermed kommer til at ligne en drengerøv. Og det er slet, slet ikke det, jeg læser om MPZ. For nylig var det Jette Hansen, der blev klasket overskrævs på en havelåge. Bevares, teknisk er fotoet godt, men hvorfor denne iscenesættelse, der lægger >afstand til teksten i stedet for at knytte >forbindelse?

Hvilken Cain?

Michael Barton Cain, Esbjerg

Må jeg på min slægts vegne protestere over overskriften på Frank Esmanns ellers udmærket læsebrev af den 29. september. Overskriften, »Cain manipulerer«, fremkaldte alvorlige angstsymptomer hos undertegnede: Var jeg langt om længe blevet afsløret? Var én af mine meget skrivende døtre skyld i en lemfældig omgang med sandheden? Heldigvis ingen af delene. Da først morgenkaffen havde dulmet nerverne, kunne jeg forstå, at brevet drejede sig om min navnefælle, Geoffrey Cain, som jeg ikke kender, men hvis generelle synspunkter (som han giver udtryk for dem i læsebreve, mv.) jeg absolut ikke deler. Krak fortæller, at der er ca. 18 personer i Danmark med det ellers i udlandet meget almindelige efternavn, Cain. Jeg er selv ansvarlig for nogle af dem.

For at undgå misforståelser, vil det være rart for os andre, hvis man nævnte den pågældende Cain med sit fulde navn.

Sanger Søren

Marie D. Ebbesen, lektor i drama

Gorm Block spørger i tirsdagens synspunkt causerende ind til Sanger Sørens baggrund. Interessant nok er der i Sørens tilfælde tilgængelig viden; én ting er at han selvfølgelig kan spørge Søren, men DR lavede faktisk en dokumentar om Søren, dengang han var helt ung, som i al fald gjorde indtryk på mig den gang. Og nok så meget har jeg tit, når jeg er gået forbi Søren og har smilet til ham, tænkt over det paradoksale i at man kan gå så indgående ind i beskrivelsen af et ungt menneskes liv, for derefter at lade stå til mens vedkommende langsomt forfalder, og måske være nødt til at acceptere hans personlige valg. For selv om Søren har meget af stemmen og de smukke øjne intakt, så er det ikke ligefrem misundelsesværdigt at leve et alkoholiseret liv. Til gengæld er det fantastisk, at han har bevaret sin værdighed og venlige tilgang til alle os, der er gået forbi ham i de sidste 15-20 år.

Begrebet civil ulydighed

Holger Terp, Hvidovre

Toni Liversage hiver igen for gud ved hvilken gang, den gamle krikke ud af stalden i en ellers udmærket kronik (i gårsdagens avis), at det var Thoreau, der er ophav til begrebet civil ulydighed. Det er noget notorisk vrøvl.

For det første anvender Thoreau ikke begrebet civil ulydighed i sit essay!

Thoreau døde i 1862 og etymologisk kan begrebet på engelsk spores tilbage til anden udgaven af essayet, der udkom i 1866.

Den oprindelige titel på Thoreaus essay er Resistance to Civil Government: (A lecture delivered in 1847) og det udkom 1849 i tidsskriftet Æsthetic Papers fra Boston.

Hvem der er ophav til begrebet civil ulydighed vides ikke. En eller anden ukendt forlagsredaktør.

Noget helt andet er så at Toni Liversage udtrykker en holdning, der gør civil ulydigheds historie meget kortere end den er: Civil ulydighed har eksisteret lige så længe, der har været myndigheder og magthavere, hvis love har været opfattet som uretfærdige. Blandt tidlige forkæmpere for civil ulydighed er den franske dommer Etienne de La Boétie, de amerikanske borgerrettighedsforkæmpere William Lloyd Garrison og William Whipper samt russeren Leo Tolstoj. Også syndikalistiske fagforeninger i Frankrig spillede en stor rolle i den tidlige udbredelse af civil ulydighed.

Etienne de La Boétie publicerede det formodentligt første værk om civil ulydighed, De la servitude volontaire ou Le contr'un (Om frivilligt slaveri) i 1576.

Toni Liversage overser også historiske fredskirker som the diggers (graverne) og de mere kendte Kvækerne, som også anvendte civil ulydighed i middelalderen.

Liversages kronik rejser spørgsmålet om behovet for mere fredsforskning i Danmark.

Desuden er hendes egen bog er fra 1982 og ikke 1987 som der står i kronikken.

Nej tak til sundhedssupermarked?

Jacob Isøe Klærke, Lægestuderende og Kandidat til Region Midtjylland (SF)

Et besøg hos lægen eller en tur i supermarkedet. Hvis det står til regeringen, skal det snart være det samme. Sundhedsministeren vil nemlig gøre det muligt at shoppe rundt hos det private, hvis vores offentlige sundhedsvæsen ikke har stillet en diagnose inden for en måned.

Patienterne skal have en diagnose så hurtigt som muligt, det er vi enige i. Jeg tvivler dog på, at de fleste danskere føler sig kvalificerede til at vurdere, om den diagnose, de køber på et privathospital, er den 'vare', de egentlig havde brug for. Selv borgerlige politikere må jo indrømme, at der er en markant forskel i at købe mælk eller meningitis. >

Når patienterne bliver kunder, er det ikke længere sikkert, at det er den rette lægelige diagnose eller behandling, som kommer til at stå på hylderne. Det vil i stedet blive det 'kunden' vil have, uagtet om der er et reelt sundhedsmæssigt behov bag.

Jeg frygter, at penge imellem læge og patient vil sygeliggøre danskerne og føre til, at overbehandling bliver dagligdagen. Det lægelige hverv handler om faglighed og menneskelighed - ikke om forretningskoncept og ugens tilbud. Derfor vil jeg udvikle de gode offentlige sygehuse, i stedet for at opbygge supermarkeder for sundhed.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Per Holm Knudsen

Søren Pind (V) er, fristes man til at sige, stadig fuld af løgn. Hvor fra ved Søren Pind, at den voldtægtsdømte er "pædofil"? Det er langt de færreste, der begår overgreb mod mindreårige, der er pædofile, der kan være utallige andre motiver. Og jeg føler mig fuldstændig sikker på, at der ikke i dommen står, at den dømte er pædofil - alene af den grund, at det ikke er strafbart at være pædofil - eller for den sags skyld at hedde Søren Pind.