Læserbrev

Læserne skriver

26. september 2009

Solceller og vindmøller

Dorte Valentin Sørensen, Bagsværd
Danmark er et af de lande, der har flest kilometer motorveje i forhold til befolkningstallet, og nogen mener, vi skal have flere.

Store arealer må inddrages, men ikke hele området asfalteres. Der opstår ubenyttede arealer på skrænter og i udfletninger, og på nogle strækninger er der brede midterrabatter. Er det ikke lige præcis her på sådanne ’tomme’ områder, vi kan placere solcelleanlæg og måske også en vindmølle hist og her? Vi vil jo alle sammen gerne være grønne og bæredygtige, og sådanne tiltag kunne skaffe mere bæredygtig energi og således bøde lidt på nationens dårlige samvittighed over forureningen fra trafikken.

EU-lederskab fordufter

Søren Søndergaard MEP, Folkebevægelsen mod EU, Bruxelles
Da EU lancerede sin klimapakke sidste år, blev den af EU selv kaldt ’et bevis for EU’s globale lederskab i kampen mod klimaforandringerne’. Begrundelsen var, at klimapakken bandt EU-landene til et fælles mål om at reducere CO2-udledningen med mindst 20 pct. i 2020.

Et af EU’s væsentligste værktøjer til at nå CO2-målet er CO2-kvoter, der udstikker et loft for, hvor meget landene må udlede. Men nu har EU-Domstolen slået fast, at Polen og Estland selv har ret til at fastsætte deres CO2-kvoter (Inf. 23. september). Og flere af den slags sager er på vej, især fra de østeuropæiske lande.

Dommen kan i sidste ende betyde, at hvert enkelt EU-land selv kan bestemme grænsen for sin CO2-udledning. Dermed er det fælles CO2-mål på 20 pct. – som i forvejen er alt for lille – blevet undermineret. Væk er EU som en garanti for, at alle EU-lande lever op til de nødvendige klimamål. Det samme er talen om EU’s lederskab i klimakampen. Forduftet i CO2-tågerne fra Bruxelles. 

Tøger og ytrings­friheden

Rasmus Jarlov, København NV
Når det gælder hensynet til Talebans og Osama bin Ladens religiøse følelser, mener Politikens chefredaktør, Tøger Seidenfaden, at ytringsfriheden bør vige og kun benyttes med ynde og omtanke. Til gengæld mener Tøgers avis, at ytringsfriheden overtrumfer alle andre hensyn, når det gælder en bog, som det danske forsvar har en dommers ord for skader vores soldaters sikkerhed. Ytringsfrihed eller ej, Seidenfadens alliance med rigets fjender er så stærk, at alle parter nu kan glædes over at der gøres forsøg på at oversætte bogen til arabisk.

Lost in translation?

Finn Skou Pedersen, Århus V
Google Translator er et fantastisk hjælpemiddel for fagkyndige, der har kendskab til de sprog, der oversættes mellem.
Men se blot, hvad der sker, når vi får oversat vor fædrelandssang til arabisk og derefter tilbage til dansk igen:

Der er et smukt land
Der er et smukt land
Det står med bøg og store
Salt strand i nærheden af østers
Salt strand i nærheden af skaldyr.
Og bugter sig i bakke dal
Det hedder gamle Danmark,
Freya er ordet
Freya er gulvet.

Der var i oldtiden
Kavaleri kampvogne,
Sig fra konflikten
Udhvilede fra Strid.
Så jeg gik op til mén fjender,
Nu hvile mig
Bag den høje bautasten
Bag den høje bautasten.

Landet er stadig smuk,
Blue Sea Crawler
Det grønne løv står op
Det er det grønne løv.
Og ædle kvinder, skønne mø'r
Og raske mænd og faglærte
Bebor disse øer fra Danmark,
Bebo øerne i Danmark.

Herren og koldt land!
Hail to the service for alle borgere,
Hvem der gør hvad han kunne
Hvem gør hvad han kan!
Vores gamle Danmark vil vare,
Så længe bøg afspejler
Højdepunkt i den blå bølge,
Højdepunkt i den blå bølge.
Vores gamle Danmark vil vare,
Så længe bøg afspejler
Højdepunkt i den blå bølge,
Højdepunkt i den blå bølge.

O for opportunisme

Sarah Richardt Schoop, København SV
Det er ikke noget under, at DF rammer bredt, når partiet både kan blæse og have mel i munden.

Pia Kjærsgaard erklærer på DF’s landsmøde i sidste weekend et ønske om mere og bedre offentlig velfærd, mens partiet samtidig støtter fradragsberettigelse af sundhedsforsikringer.

Hun kritiserer R for en asocial skattepolitik, mens DF lægger mandater til VK’s skattelettelser til de rigeste.

Hun fastslår, at partibogstavet O står for optimisme, alt imens hendes parti lever af at skabe frygt og fjendebilleder af de ’farlige fremmede’ med deres burkaer og moskeer. Måske O for opportunisme er mere dækkende?

Kondomer og klimakamp

Svend Erik Sokkelund, København K
Løsningen på klimaproblemerne er ikke at bygge flere vindmøller, slukke lyset, lade være at tage på shopping i London, lade bilen stå og tage cyklen (det er også sundere!) osv. Det hjælper selvfølgelig lidt alt sammen, men slet ikke nok.

Løsningen er en lille ting, opfundet for mange år siden: Kondomet. Der er ved at være for mange af os og der bliver alt for hurtigt flere og mange flere. Det er vi nødt til at gøre noget ved, hvis verden fortsat skal være værd at leve i. Vi har ikke andet!

Så må vi så se, hvordan vi får lukket munden på hans højhellige pavelighed og amerikanske og andre hysterisk fundamentalistiske præventions- og abortmodstandere, der helt sikkert vil føre sig meget støjende frem.

Barca og Barça

Carolina Diarte, København K
Som herboende catalaner var det sjovt for én gang skyld at læse om den catalanske kultur i Informations spalter, selv om det, som sædvanligt, bliver nævnt i en artikel om F.C. Barcelona (anmeldelsen »Meget mere end en fodboldbog« 23. september).

Desværre var der alt for mange fejl i de ganske få catalanske ord som optrådte i artiklen til at jeg kunne nyde det: ’Barca’ skal staves ’Barça’, ellers betyder det ’båd’ (og jeg er næsten sikker på, at Informations redaktion godt kan finde ud af at bruge bogstavet ç). Klubben med den særlige kollektivisme og fighterånd burde være ’els blaugrana’, ikke det spanske ’los’, og ordet ’més’ i ’mes que un club’ staves med accent. Endelig er den epos-værdige bedrift ’Copa, liga i Champions’ først korrekt når ’liga’ staves ’lliga’. Spørgsmålet om spansk versus catalansk er en evindelig problematik i det catalanske samfund. Men problemer, som de der optræder i anmeldelsen, rækker ud over dette: Det dur ganske enkelt ikke at blande de to sammen. Det er ikke et spørgsmål om sprogpolitik, det er kun et spørgsmål om at skrive uden fejl.

Så til søs

Kjeld Chr. Krarup, København Ø
Dansk Folkeparti udmeldte fra deres partidage i sidste weekend, at det er bedre at betale for udbedring af de skader som klimaforandringerne vil forårsage, end at investere i hindring af at de sker.

Jeg glæder mig til næste valgkamp, hvor Pia vil bilde Søren i Ribe samt andre enfoldige ind, at når DF kommer til magten, vil alle få deres huse stillet på søjler, og de ældre vil oven i købet få foræret en gondol.

Selv ser jeg frem til fra min altan på 3. sal på Østerbro at kunne pilke torsk.

Glæden ved at være dansk

Ete Forchhammer, Tikøb
Ja, jeg er heldig at leve i et land, hvor jeg kan sige højt, at jeg skammer mig over min nationalitet, skønt jeg frit kan læse Information, skønt jeg kan gå fredeligt hjem fra Christiansborg, når f.eks.

integrationsministeren sådan lige har glemt, hvad hun syntes, før hun blev minister, skønt der endnu er rigtige højskoler at gæste, og – hvis jeg har råd – aftenskoler, skønt mit helbred heldigvis er så godt, at det endnu ikke har ramt mig, at vores sundhedsvæsen er røget fra toppen ned i bunden af ’dem vi plejer at sammenligne os med’, skønt jeg kan være med i, eller i det mindste støtte foretagender som Dansk Flygtningehjælp, Kirkens Korshær, Kofoeds Skole, Dannerhuset, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, Amnesty, RCT, Røde Kors, Islamisk-Kristent Studiecenter, Kirkeasyl, Danmarks Naturfredningsforening, div. sygdomsforeninger, div. kulturelle foreninger (kulturarv er ikke kun noget med mursten, og nu, hvor det meste af DR ligner en parodi på sig selv, og bibliotekerne er blevet beskåret, nu er der bedre tid til resterne af resten), etc. ...

Men skammeligt er og bliver det, at alle disse foretagender, og deres lige, er alt andet end overflødige i dagens Danmark – puslinglandet som er ved at forbruge og hygge sig ihjel – helt åbenlyst!

Penge bedre brugt

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg
Det må da koste uanede summer på statsbudgettet at være krigsførende nation i Langtbortistan på den anden side af kloden. Kunne pengene ikke være brugt bedre på den hjemlige front, nu hvor de nye storkommuner er ved at blive kørt nedenom og hjem efter regeringens storstilede reform?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

@Søren Søndergaard:

Du argumenterer overbevisende for, at EU ikke er i stand til at udøve lederskab på klimaområdet. Men er dette strengt taget ikke et argument for, at EU bør have mere magt på dette område?