Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens Information
4. september 2009

Til Birthe Rønn Hornbech

Gerda Kirchhoff, Frederiksberg

Med udsendingen af irakerne har du, sammen med DF, gjort dit til at ødelægge de afviste asylansøgeres liv.

Først med uddrivelsen af Brorsons Kirken og så med udsendelsen til en uvis skæbne i Irak. >

Men finansloven er formentlig 'hjemme' da Pia Kjærsgaard har fået hvad hun ville.

Sørgeligt og ynkeligt, at vort tidligere så dejlige land har fået nogle repræsentanter som jer, hvor du har medvirket til forfølgelse af sagesløse mennesker og i dette spil solgt din sjæl til DF.

Et sort kapitel vil du for evigt være i vort lands historie.

Og for at gøre det ganske klart, så er jeg altså ikke en autonom, men en pæn pensioneret tjenestemand, der må protestere over en sådan kynisme, der udvises over for sagesløse irakiske mænd, kvinder og børn.

Jeg må derfor tage skridt til en udmeldelse af den danske folkekirke. Den kirke du er chef for, men så skammeligt - sammen med DF og højreorienterede præster -har misrygtet og som jeg ikke længere ønsker at være en del af.

Du skulle have været værge over for disse mennesker og udvist kristen sindelag om næstkærlighed og barmhjertighed.

I stedet gav du dem en enkeltbillet til en uvis skæbne i Irak.

Gondoler i København

Ole Kløcker, København V

Åndeligt har Danmark længe stået under vand, men nu lader det til, at realiteterne er ved at indhente os, og at vandstanden vitterlig vil stige, så vi kommer til at se i øjnene, hvad vi (for) længe har set bort fra.

Derfor behøves der ikke bygges metro, for København vil længe før stå under vand. Måske der kan indføres gondolsejlads til særligt indrammede områder som f.eks. Christiansborg og Kgl. Bibliotek, så i al fald nogle politikere og diverse studerende kan færdes nogenlunde tørskoet på denne dige-indkradsede ø.

Jørgen Steen Nielsen har til stadighed og i tonsvis af artikler nuanceret og grundigt gjort rede for den velkendte historie, at havenes og landenes evne til CO2-optagelse er svindende og vil synke næsten i samme takt, som øgede vandmasser vil kræve øget adgang så at sige overalt på kloden. Det kommende klimatopmøde får derfor hænderne fulde, men hvad vil der komme ud heraf? Det parallelle ngo-møde med samme emnekreds er blevet nægtet offentlig støtte - paradoksalt nok, fordi det måske netop er her, vi vil høre de sandheder, som klimatopmødet vil snakke uden om?

Men god soppetur - vi afventer i spænding!

Fravær af samvær

Karin Hegelund, Frederiksberg

Hørte i tv-avisen forleden et indslag om fraskilte fynske fædre, der ser for lidt til deres børn. Havde håbet det fik et efterspil i medierne. Det gjorde det - så vidt jeg har opsnappet - ufortjent ikke.

Håber det en dag lykkes Foreningen Far at trænge igennem med budskabet: »... samværsforældre skal være berettiget til børnefamilieydelse og boligsikring efter samme regler som bopælsforældre.«

Det ville fjerne bopælsmødres økonomiske incitament for at manipulere deres børn til at fravælge/nedprioritere deres samværsfar.

Anonyme helte

Pietro Cini, Bælum

Ifølge anonyme kilder på Københavns Universitet er Søren Krarup og Jesper Langballe dannelsens bedste forsvarere på Tinge (jf. Thue Kjærhus' i Andetkammeret 22. august). > >

Ifølge anonyme kilder i Flygtningenævnet flygter Birthe Rønn Hornbech fra sit ministeransvar.

Med hensyn til dannelsen er det et åbent spørgsmål, om de to sorte fætre kan gøre Attila-rangen stridig. Derimod er det helt sikkert, at visse anonyme helte burde iføre sig burka. Det ville gøre dem mere synlige. Til gavn for både dannelsen og retsbevidstheden.

Tålt statsborgerskab

Hardy Brandt, Rødovre

De konservative fremturer i deres bestræbelser på at overhale Venstre og DF højre om.

Ifølge Inf. (2. september) ønsker partiet nu at fremsætte lovforslag om at fratage nydanskere deres danske statsborgerskab, hvis de er blevet dømt for groft socialt bedrageri.

At et sådant lovforslag jo rent juridisk også ville kunne ramme 'gammeldanskere' har man tilsyneladende overset.

For at imødegå dette problem kunne man derfor foreslå, at nydanskere ikke allerede efter syv års ophold i landet havde mulighed for at få dansk statsborgerskab, men skulle bo her yderligere syv år >som tålte statsborgere, før de blev lukket ind i det forjættede land.

Med hensyn til lovgivning i disse spørgsmål ser der ud til at være endnu større behov for en bestemmelse om, at visse folketingsmedlemmer får ændret deres status til tålt medlemskab af folketinget med reduktion i deres ret til at stille tåbelige og fremmedfjendske lovforslag.

Venstrefløjen og EU

Kåre Fog, Veksø

I kronikken 31. august skriver P.C.B. Hansen om, at venstrefløjen bør overtage den uforbeholdne EU-begejstring. 'Uforbeholdne'?

Har vi ikke et problem med den aktivistiske EU-domstol, som gang på gang definerer tjenesteydelser som varer, alle har lige adgang til? Hvis et land i f.eks. Skandinavien giver sine borgere gratis universitetsstudium, gratis sundhedsydelser eller gavmilde ordninger for barselsorlov, så giver EU-domstolen i afgørelse efter afgørelse alle borgere i hele EU ret til at slå sig ned i pågældende land og nyde godt af disse goder - f.eks. at flytte fra et land med betaling for studier til et land, hvor studiet er gratis. Den slags afgørelser fra EU-domstolen fører frem mod, at alle gratis goder i den skandinaviske velfærdsmodel undermineres, fordi søgningen til os kan blive så stor, at vi nødsages til at indføre betaling på samme niveau som andre lande. Velfærdssamfund finansieret af høj skattebetaling bliver underminerede, og alle lande i EU tvinges i sidste ende til samme skattetryk - hvilket i praksis vil sige laveste fællesnævner.

Skal venstrefløjen uforbeholdent støtte op om dette?.

Moské

Bent Rasmussen, Haderslev

Der er ingen, der undrer sig over, at planerne om at bygge en moské i København har fået Dansk Folkeparti til - automatisk - at protestere.

De fremmaner et billede af, at integrationen af danske muslimer vil gå helt i stå, at 'udanske' og kvindeundertrykkende tendenser vil få ekstra næring og ødelægge vort demokrati: »De kan holde deres gudstjenester i gamle lagerbygninger,« siger de.

Men de finder det åbenbart helt i orden, at jøderne i sin tid fik lov til at oprette synagoger - til trods for at flertallet af gammeldanskere sikkert har misbilliget en rituel handling som omskæring.

Synagogerne blev sikkert tilladt, fordi et flertal i befolkningen kunne se, at jødernes tilstedeværelse og arbejde i vort land var en stor økonomisk fordel.

Alle kan i dag indse, at synagogernes aktivitet på ingen måde bevirkede, at danske drenge blev omskårne, men at vi - som så mange gange før i historien - blev et rigere og sundere land ved det incitament, som den jødiske indvandring gav os.

Ved en klog og kærlig indvandringspolitik vil vort samfund fremstå mere spændende og farverigt ved tilstedeværelsen af et element i vort folk, der i starten blev stemplet som udansk og farligt.

Og jeg som troede...

Emilie Nura Gram-Hansen, Odense SV

Og jeg som troede, at det ikke var muligt for regeringen at synke dybere. Karsten Lauritzen, integrationsordfører (V), kommenterede 2. september på TV2 News tvangshjemsendelsen af irakerne. Ud over at mistænkeliggøre de mange danskere, der på tværs af politiske ståsteder har krævet humanitært ophold til irakerne, slog han også meget klart fast, at regeringen og Danmark ingen garanti kan give for irakernes sikkerhed. Hovedrystende tænkte jeg ved mig selv: »Nej gu' kan vi ej give dem en garanti, når vi deporterer dem til et land i kaos!« August måned blev den blodigste i Irak i over et år. Mindst 456 mennesker blev dræbt af bomber og vold, og mindst 1.600 blev såret. Men hr. Lauritzen, garanti er én ting, menneskeligt og politisk ansvar en anden. Tillad mig at opdatere et citat af H.C. Andersen fra 1842: »Jeg som troede, der er skønnest i Danmark!«

Tolerance og ansvar

Claus Høyer, København

Jeg føler stor sorg over, at flertallet af mine landsmænd udviser en grad af hjerteløshed og ansvarsforflygtigelse, jeg ikke troede var mulig - og slet ikke i mit gamle dejlige Danmark. De natlige politiaktioner mod demente, PSTD-ramte og traumatiserede mennesker, er billeder fra totalitære stater - ikke Danmark. Hvor er det tragisk, men også dybt problematisk, at politikere lader sig trække til ekstrem rigid fortolkning af lovtekster og regler på grund af stemmeliderlighed.

Og Helle og Villy: I får ikke min stemme, hvis I ikke indbygger tolerance og ansvar i udlændingepolitikken

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu