Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
18. september 2009

Offentlig service

Mogens Munck, Ordrup

Personer, der forbereder en karriere inden for den kriminelle verden, har nu let adgang til en kort introduktion til fængselslivet og dets muligheder for at skaffe nyttige kontakter.

En minimal køkkenkniv er nok til at komme ind.

Vejen til ny udlændingepolitik

Henrik Guldborg Bøge, Charlottenlund

En ny måling fra Altinget.dk viser, at hele 48 pct. af Socialdemokraternes vælgere og intet mindre end 60 pct. af SF's vælgere vil have, at en ny regering skal føre udlændingepolitik med De Radikale og Enhedslisten.

Enhedslisten og De Radikale har om nogen stået for en humanistisk politik, der står i skærende kontrast til den stramme linje, både S og SF har lagt sig på, hvor man end ikke vil afvise at føre udlændingepolitik med Dansk Folkeparti!

Hvis de 48 pct. af S-vælgerne og 60 pct. af SF-vælgerne derfor vil have en anden udlændingepolitik, er der kun én konklusion: At stemme på enten De Radikale eller Enhedslisten, så disse to partier får mest mulig indflydelse på en ny regering.

Lømmelpakken

>Niels Engelsted, København K

Danmark har i det sidste årti passeret en række tærskler, som man ikke troede mulige. Forslaget om tidobling af bødestraffen for civil ulydighed er endnu én. Hvis du ikke går hjem, når politiet siger 'Gå hjem', skal det kunne koste, hvad der svarer til et halvt års SU (før skat) for unge på en ungdomsuddannelse.

Snedigt har man valgt at kalde forslaget for 'Lømmelpakken'. Det lyder uskyldigt, men er det ikke. Politikere, prøv at bevar roen og tænk jer grundigt om, før I sætter lighedstegn mellem civil ulydighed på den ene side og vold, hærværk og kriminelle handlinger på den anden. Det demokrati, som vi hylder, havde ikke fandtes, hvis det ikke havde været for civil ulydighed. Det var ulovligt demonstrerende borgere, der skaffede os grundloven, og både partiet Venstre og Socialdemokratiet er børn af civil ulydighed, hvor bønder og arbejdere ikke bare gik hjem, når ordensmagten beordrede det. Hvis historien lærer os noget, er det, at civil ulydighed i kritiske perioder kan spille en nødvendig og progressiv rolle ved at skubbe tingene i den rigtige retning. Det vil uanset drakoniske bødestørrelser og strafferammer utvivlsomt ske igen, hvis de politiske klimaforhandlinger ikke lever op til opgaven. Og vær sikker på, at historien vil værdsætte, ikke fordømme det.

Flueknepperi

Poul Kragelund, Humlebæk

Alle kender Storm P., og mange kan citere ham forkert. Især to falske 'fluer' svirrer rundt i medierne: »Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det!« (Charles Dudley Warner). »Det er svært at spå - især om fremtiden« (ukendt oprindelse). Et læserbrev den 15. september havde fejlagtigt citeret Storm P. for fremtidscitatet.

Begge udsagn er Storm P.-agtige, så det går nok alt sammen. Men lad os for en god ordens skyld snuppe et par ægte Petersen-sentenser. Det skylder vi ham næsten:

»Man kan godt være en vigtig person uden at være en vigtig person«, »Det kræver en stærk karakter at sælge elastik i metermål«, »Det bedste er naturligvis en god samvittighed, det næstbedste er en god sagfører«, »At Oehlenschläger var svær - beviser ikke, at H.C. Andersen var neger!«. Skulle disse sentenser pludselig få nogen til at tænke på en bestemt minister - eller to, er det helt fint for mig.

'Fluernes herre', hr. Petersen, skabte mere end 3.000 fluer - nogle af dem flyver endnu.

00'erne

Søren Blaabjerg, Hørning

Det kan være meget godt med forslaget 'Navlenullerne', men jeg tror nu ikke, det i praksis vil slå almindeligt an. Det er også komplet unødvendigt. '00'erne' siger i sig selv alt, skulle man mene. Forresten var '00' meget apropos, som nogle muligvis vil erindre, >engang betegnelsen for en dengang almindeligt udbredt >type tarveligt lokumspapir.

Det mener jeg ikke hun har ret i

Poul Erik Hornstrup, Frederiksberg

Camilla Brodersens forrygende indlæg om demokrati 15. september illustrerer, hvad avisdebat er godt for. Men selvfølgelig skal der også være plads til indlæg om sprog - bare de har en vis relevans. Karin Röh mener ikke, man kan formulere sig som jeg netop gør, men vil have at jeg skriver, at hun mener, man ikke kan formulere sig sådan. Det er en fuldstændig hjemmestrikket distinktion og noget værre pjat. Enhver dansker vil forstå begge formuleringer - og forstå præcis det samme ved dem. Jeg vil endda påstå at den første er den almindeligste og mest mundrette. Jeg kan godt se at den tager sig pudsigt ud under en stringent logisk analyse, men tag dog det som en oplevelse. Dansk er ikke en konsistent matematisk konstruktion, men den måde, danskerne har fundet ud af at kommunikere med hinanden på.

Demokrati a la Dansk Folkeparti

Bitte Jacobsen, København V

DF - denne gang Martin Henriksen - har igen været fremme med trusler om fjernelse af statslige økonomiske midler (skatteborgernes penge) til kunst, som DF ikke finder passende i forhold til deres opfattelse af verden og dens gang.

Denne gang skal det gå ud over Det Kgl. Teater, som for nylig havde premiere på Fremtiden historie - et stykke om medmenneskelighed.

Det må være på tide at minde DF om, at >de rent faktisk lever af skatteborgernes penge, og at jeg - der anser DF for at skade mit land - overhovedet ikke har lyst til at støtte dem. Det kan jeg ikke blive fri for. Sådan er de demokratiske regler, og jeg håber - trods det, at jeg skal leve med DF og deres ubehagelige holdninger - at de ikke vil blive ændret.

Fri bevægelighed

Per Hørning, København NV

Christian Ege (CE) mener i et læserbrev 16. september at »nogen i Kommissionen må have fået fri bevægelighed på hjernen«, når den vil bremse en svensk kampagne »for at spise mad, der er produceret lokalt - for at mindske CO2-udslippet ved transport«.

Det er overraskende for mig, at CE farer frem på denne måde. Vi har været medlem af Det Europæiske Fællesskab i mere end 25 år. Og det har i alle årene været EU-Kommissionens ret - og pligt - at sikre, at medlemslandene overholdt gældende traktater.

Han antyder, at det er en momentan »hovedfejl«, der har ramt nogle medlemmer af Kommissionen. Men det er ikke tilfældet. I EU's bestræbelser på at sikre fri konkurrence, og befri den kapitalistiske produktion for snærende samfundsmæssige interesser, er indgriben absolut nødvendig. CE forsøger tillige at være morsom med sin påstand om, at det ville være »imod princippet om arbejdskraftens fri bevægelighed«, hvis vi i Danmark ville »opfordre folk til at bosætte sig tæt på deres arbejde eller at cykle på arbejde«.

Det er jo fuldstændig hypotetisk snak!

Arbejdskraftens fri bevægelighed er ikke noget, man skal gøre sig lystig over. I fremtiden vil den fri bevægelighed være grundlaget for EU's eksistens. Særlig i kystnære områder, hvor der kan blive tale om obligatorisk svømmeundervisning.

Ytringsfrihed eller ytringsfrihed?

Joachim Nielsen, Vanløse

I tilfældet Muhammedtegningerne var ytringsfriheden absolut og kunne ikke gradbøjes. Hvad angår Politikens trykning af soldaterbogen forholder det sig helt anderledes. Venstre ved du, hvor du har.

Rigets sikkerhed?

Simon Nielsen, København K >

Siden det kom frem, at Politiken ville trykke bogen Jæger - i krig med eliten har jeg støttet deres beslutning fuldt ud. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at læse bogen endnu, så jeg har været meget spændt på hvilke 'statshemmeligheder' den tidligere jægersoldat Thomas Rathsack kunne skrive om. Spændingen blev, for mit vedkommende, udløst i TV2 nyhederne 16. september, da en oberst i hæren nævnte to af de 'statshemmeligheder' som bogen indeholder. En af disse var, hvordan Jægersoldater havde trænet i evakuering af et topmøde for år tilbage. Fremgangsmåden var at - hold vejret - fire deltagerne ud af vinduet med reb og evakuere dem! Hvis al-Qaeda og ikke er i stand til selv at regne det ud, så siger det mere om vores og resten af besættelsesmagternes militær og deres manglende succes, end det er statshemmeligheder. Måske skulle DF og de to såkaldte regeringspartier hellere bruge energi på at løse samfundets problemer, i stedet for at blande sig i mediernes rolle - som de jo nægtede at gøre under Muhammedkrisen.

Visit VKO

Kim Borch, Frederiksberg

VisitDenmark følger jo blot stilen fra VKO grundlagt af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen.

Lyv!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Bemærkning til ”Lømmelpakken” af Niels Engelsted, København K
Tak for det indlæg, der sætte fingeren på et meget betændt punk i regeringens og DFs førte politik.
Det undre mig at R, S og SF har nikket ja til forslaget. Kan vore politikker slet ikke se faren ved det forslag? Eller ønsker politikkerne et land hvor alle der er imod den førte politik skal hindres i at vise deres modstand – er det sådan et samfund, der nu skal kaldes et demokrati?
Derudover vil de mennesker der ønsker ballade frem for forandringer ikke holde sig hjemme. Det vil kun alle de demokratisk indstillede mennesker, der ikke tør eller har råd til at demonstrerer, når politiet vilkårligt kan ulovliggøre enhver demonstration samt selv stille betingelserne for hvor hurtig en plads skal være ryddet.