Kommentar

Vi kræver dokumentation for indsatsen mod kriminelle børn

Ligesom ingen vil acceptere, at en læge helbreder sin patient ud fra mavefornemmelser og kiggen i kaffegrums, ja så skal vi heller ikke acceptere, at nogen forsøger at stoppe bandekrigen på samme måde
9. oktober 2009

Regeringen har lanceret deres pakke mod ungdomskriminalitet. Den rummer forslag om at nedsætte den kriminelle lavalder, lænke 12-årige elektronisk og straffe forældre, der ikke holder deres børn i skole. Vi vil alle ungdomskriminaliteten til livs, men regeringen har fundet den forkerte patient til deres kur. For hvilket problem taler vi om? Ingen under 15 år er blevet anholdt i København i forbindelse med bandekrigen. For det andet - vil tiltagene virke? Stort set alle, der arbejder i felten eller forsker i ungdomskriminalitet, siger enslydende: Mere straf gør intet godt. Hvis man følger logikken i et af forslagene, vil man som lægmand komme frem til samme konklusion. Lavalderen sættes jo ned for at kunne fængsle børn. Ellers falder forslaget som unødvendigt. Men børn udvikler sig nok ikke voldsomt positivt, blot fordi de sidder indespærret med hærdede kriminelle. Det bringer os ingen vegne.

Desværre har jeg ikke ligeså farverige forslag som højrefløjen til at bekæmpe ungdomskriminalitet. I al sin kedsomlighed vil jeg foreslå, at vi bruger mere af det, der virker.

Kigge i kaffegrums

Nogle eksempler: Til de helt unge har vi i København projektet 'Familien i Centrum'. Her sætter man sig sammen med ikke kun den unge, men hele familien, og giver dem redskaberne til at opnå et liv, hvor man bakker hinanden op på en positiv måde. Det lyder blødt, men det virker. Dokumenteret. Vi har målt effekten af familiebehandlingen, og jeg eftersender den gerne til Tom Behnke (K). For de lidt ældre har vi eksempelvis et projekt som 'Den Korte Snor', hvor alle i en ungs omgangskreds rykker sammen og sørger for, at de følger deres skole og holder sig væk fra gadens værste fristelser. Også det virker. Dokumenteret.

Vi skal bekæmpe bande- og ungdomskriminalitet. Men ligesom ingen vil acceptere, at en læge helbreder sin patient ud fra mavefornemmelser og kiggen i kaffegrums, ja så skal vi heller ikke acceptere, at nogen forsøger at stoppe bandekrigen på samme måde. Vi må forlange gode indicier for at deres forslag virker, og det skylder de stadig at give offentligheden. Selv mener jeg, at vi skal gå på tre ben. Lad os først fjerne det økonomiske grundlag for banderne ved at legalisere hash. Lad os gøre endnu mere af det, som vi har dokumentation for virker, og lad os udbrede det til også de unge i alderen 18-23 år. Og endelig; lad politiet og fængslerne tage sig af dem, de kender bedst: de voksne kriminelle.

At ville forandringen

Regeringens udspil bærer præg af mistillid. Børnene skal have fodlænke, forældrene skal have fjernet børnechecken og kommunerne skal overvåges.

Indtil regeringen finder deres dokumentation frem, kan de få en fodlænke, et bord og en af de mange rapporter, der fortæller, hvad der virker. Hvis man vil have forandring i den enkelte familie og det enkelte barn, så skal de ville forandringen. Det arbejder mange tusinde pædagoger, socialarbejdere og lærere over hele landet med hver dag. Og det lykkes i rigtig mange tilfælde. Det er dokumenteret. Det er effekten af regeringens mistillid, straf og hævn til gengæld ikke.

Mikkel Warming er socialborgmester i København for Enhedslisten

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vibeke Binderup Dyrst

Man kan undres over, at man som ansvarligt(?) regeringsmedlem ikke undersøger, opsøger og læner sig op ad de tiltag der virker, i stedet for i panik over en evt. nedstemt finanslov, gribe efter de der påviseligt IKKE virker?

Lars Løkke Rasmussen , statsminister, sagde i TV, at statistikken for 14 åriges kriminalitet var stigende, men der føres ikke statistik for det, da 14 årige ikke er kriminelle. Kun politiet har skrevet 14 årige mistænkte ind i computer. Jeg husker i 2007 , at skoler og lærere fra VKO blev opfordret til, at melde ballade i skolen til politiet. Således oplevede jeg, at mobning blev anmeldet som vold. Slåskamp i skolegården blev anmeldt . Fotografering i sammenhæng med drilleri blev anmeldt, bare, at være tilskuer uden, at prøve , at stoppe noget af ovenstående blev anmeldt o.m.a. Og alle blev afhørt af politiet. Så de står i politiets computere.

Torben Munk Nielsen

Det var da noget af en sammenligning, når vi nu ved hvor meget fup og svindel der findes inden for lægemiddel industrien. Fabrikerede beviser, fortielser og manipulation.

Vi har hele svine affæren af nogen kaldet swine11, så jeg håber at den efterlyste dokumentation er mange gange bedre end den lægerne og industrien kan fremvise.