Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens bogtillæg
Debat
8. oktober 2009

Uhæderlig anmeldelse

Hans Henrik Schwab, Forlagschef, Lindhardt og Ringhof forlag

I Informations bogtillæg den 1. oktober finder man tilsyneladende en anmeldelse af Benn Q. Holms ny roman, Den gamle verden, som ifølge anmelderen har en kvalitet eller mangel på samme, der kunne begrunde et fogedforbud. Det kan anmelderen naturligvis mene. Ved nærmere eftersyn viser det sig imidlertid, at der ikke er tale om en anmeldelse af Benn Q. Holms roman, men om en kritik af en pressetekst, anmelderen har fundet på nettet! De første to tredjedele af den såkaldte anmeldelse gennemgår således linje for linje en tekst, anmelderen har fundet på hjemmesiden kulturplakaten.dk. De kritiserede vendinger og formuleringer er intet sted at finde i romanen.

Der er følgelig tale om en ikke blot useriøs og underlødig, men i sidste ende direkte uhæderlig anmeldelse. Fra forlagets side vil vi naturligvis ikke kræve et fogedforbud mod Informations litteraturtillæg, men forventer som en selvfølge, at bladets ansvarlige kulturredaktør undskylder denne malplacerede studentikose spøg, trækker anmeldelsen tilbage og snarest bringer en ny anmeldelse - og denne gang af romanen. Det skylder Information deres sagesløse læsere, som vi ellers kan henvise til landets øvrige kulturaviser, der har valgt at forholde sig til bogen.

Niels I. Meyer, Hørsholm

I sit modsvar til Christian Braad Thomsens kritik af bogen De gudløse hjerner fremsætter Hans Martens (1. oktober) nogle argumenter, som kunne fortjene en uddybning. Martens hævder, at han gennem en personlig religiøs oplevelse er kommet frem til den erkendelse, at han er blevet skabt, fordi Gud ville lige netop det individ. Det forekommer umiddelbart som rendyrket storhedsvanvid, at Gud skulle bruge tid på at planlægge skabelsen af netop hr. Martens. Kunne Martens ikke uddybe over for os tvivlende, hvordan han mere konkret er kommet til denne religiøse åbenbaring?

En rationel analyse af sandsynligheden for, at en lang række af tilfældige fødsler og aborter hos Martens lange kæde af forfædre skulle føre til netop den genetiske sammensætning med navnet Hans Martens, fører til, at sandsynligheden er ubegribelig lille. Men altså ikke nul, som Martens angiveligt demonstrerer. Den ubegribeligt lille sandsynlighed for overhovedet at være skabt, burde få alle de heldige til at være så taknemmelige for deres liv, at de opførte sig ordentligt og civiliseret over for andre mennesker. Verden ville blive at bedre sted for os alle, hvis denne erkendelse erstattede forvirrede religiøse åbenbaringer om, at »Gud har villet mig, præcis sådan som jeg er«. Men det har nok lange udsigter.

Hans Hauge, Århus N

Jeg blev overrasket, da jeg læste, at Tonny Worm udnævnte Rick Moodys roman, Isslag fra 1994 til »stor kunst«, der taler »til alle tider« (den 1. oktober). Det tyder for mig på manglende kendskab til den amerikanske litteraturscene. I al fald mangler der information om en vild debat om Moody og den slags litteratur, han skriver.

Hvilken debat? Jo, en af samtidens mest bemærkelsesværdige forfattere og kritikere, Dale Peck, igangsatte i 2002 en forrygende spændende fejde, da han udnævnte netop Rick Moody til »the worst writer of his generation«. Rick Moodys venner fra tidsskriftet The Believer - Heidi Julavits - gik til forsvar, og siden da har kampen raset. Hvordan kan man udnævne Moody til stor kunst, hvis man kender til debatten om Moody?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her