Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens Information
5. oktober 2009

Fedmens pushere

Per Thygesen-Poulsen, Sorø

I stedet for at skyde på fedmeepidemiens ofre, skulle sundhedsmafiaen rette kanonerne mod pusherne: snack, slik og fast food, dagligvarehandel og reklame.

I butikken fylder slik og snacks flere hyldemetre hver end grønt og kød tilsammen. Ingen næring, kun kalorier. Hvis du er 'sulten for sjov', kan du blive fed for alvor.

Fast food er ikke bedre. Her er ingen lille, lækker burger, de er store, ekstra store eller gigantiske.

I fødevareafdelingerne ligeså: 'køb tre, betal for to', ekstra store bøffer, kæmpepakker med kød og hak. Slankefanatikere må selv dele og fryse ned. Og reklamen bistår med at forlede svage sjæle til at spise, slikke og drikke for meget.

'Nemt og billigt' er synonymt med 'hurtigt og fedende'. Slankemad er dyrere og tager tid. Selv om vi har flere penge og mere fritid end nogen tidligere generation, er det ikke plusord at være kreativ i køkkenet, når du i stedet kan synke hen foran tv med en pose slik, chips og en sødedrik. Du får i det mindste ingen hjælp fra fedmens pushere.

Vinder Allan de Waal over virkeligheden?

Holger Dahl, kommunikationschef hos Arkitema

I Allan de Waals (AdW) ildspruttende anmeldelse af BOLIG+ konkurrencens resultat den 29. september er der to ord, der har bidt sig fast i min bevidsthed - det er ordene 'unuanceret kassetænkning'. De indgår i AdW's generelle nedrakning af konkurrencens resultat, men som det ofte er tilfældet med tendentiøse anmeldere kan flabethederne med større præcision vendes mod anmelderen selv - for magen til unuanceret kassetænkning som den AdW præsenterer skal man vist meget længere end til Aalborg for at finde.

Det er desværre tydeligt, at AdW ikke har set ret meget på projekterne eller læst dommerbetænkningen.

Hvis han havde, ville han vide, at konkurrencens vægtning mellem teknik og arkitektur er meget nuanceret, han ville vide, at hans to favoritter i feltet faktisk kritiseres for problematiske dagslysforhold, rigid indretning og (for) store rumdybder - det han af en eller anden grund bebrejder vinderforslaget.

Han ville desuden vide, at vinderforslaget ikke har en hermetisk lukket facade, men benytter naturlig ventilation. Endelig ville han være klar over, at vinderforslaget fremhæves som et af kun to, der har en sammenhængende energistrategi som ikke har udgangspunkt i 'kedelige' regnestykker men i en innovativ måde at kombinere klassiske arkitektoniske dyder med velkendt teknologi.

Vinderforslaget baserer rigtigt nok sin økonomi på præfabrikerede elementer fra en produktion i Litauen, men at tale om underbetalt arbejdskraft 'som i de varme lande' er en arrogance overfor vore Litauiske medborgere, der er uklædelig og - desværre - endnu et udtryk for AdW's fantasiløse kassetænkning.

Det er helt fint med debat, men som deltager i konkurrencen kunne vi godt ønske os, at diskussionen baserer sig på et faktuelt grundlag og ikke på ridder de Waals kamp mod vindmøller.

Deir Yassin endnu en gang

Elin Landler, Valby

Straks efter FN's vedtagelse af en delingsresolution for mandatområdet Palæstina, begyndte araberne at massakrere jøderne med henblik på at fordrive dem. Vi taler om november-december 1947, hvor araberne i et olieraffinaderi i Haifa myrdede 50 af deres jødiske kolleger. Og disse massakrer fortsatte indtil maj 1948, hvor fire arabiske lande angreb den nye stat, med henblik på at afslutte den mislykkede fordrivelse af jøderne fra det område som FN resolutionen havde givet dem.

I april samme år bombarderede den jordanske hær Jerusalem og dræbte 400 civile. Det er på denne baggrund, at den >påståede Deir Yassin massakre fandt sted, men det nævner Fransk Esmann (29. september) overhovedet ikke i sit svar til Geoffrey Cains kronik 28. september.

Deir Yassin er blevet et vigtigt våben mod Israel, mens massakrer begået på jøder forties totalt. Eksempelvis blev en jødisk konvoj udsat for et blodigt bagholdsangreb på vej til Hadassah hospitalet - her dræbtes 77 jøder, inkl. læger, sygeplejersker, patienter og hospitalsledere, mens 23 blev såret. Det skete få dage efter kampene ved Deir Yassin, og det omtales aldrig.

Boykot Israel

Irene Clausen, aktiv i Boykot Israel

To israelere har på det sidste markeret sig i forhold til Boykot Israel-kampagnen De er begge kendte for israel-kritiske holdninger, men når frem til modsatte positioner i forhold til Boykot Israel-kampagnen.

Uri Avnery fra fredsbevægelsen Gush Shalom er imod boykot. Han mener (Information 18. september), at hvis hele verden boykotter Israel, vil det skubbe israelerne i armene på højrefløjen.

Historikeren Ilan Pappé, derimod, går ind for boykot af Israel. Han tror ikke længere på forandringer i holdningerne inde i Israel. Derfor må der udefra lægges et pres på Israel for at vise at den israelske politik i forhold til palæstinenserne er uacceptabel (interview DR Udland 24. september).

Hovedformålet med boykot af Israel er ikke kun økonomisk - men også politisk. Nemlig at gøre opmærksom på at der i Palæstina/Israel-konflikten ikke er tale om to lige voldelige parter, men om en besættelsesmagt, Israel, der har besat Palæstina. Boykotten skal bidrage til at isolere Israel og presse Israel ud af de besatte palæstinensiske områder.

Når verdens magthavere - herunder den danske regering - næsten entydigt støtter besættelsesmagten Israel og dens apartheidpolitik, må befolkningerne reagere.

Vi må vise palæstinenserne, at de ikke er alene, men at vi er mange, der bakker op om deres retfærdige kamp for et frit Palæstina.

Forbyd tvangslicensen

Michael Sandfort, Brønshøj

Selvfølgelig skal Søren Espersen (DF) ikke have held til at forbyde Danmarks Radios venstreorienterede nyheds- og underholdningsudsendelser. Til gengæld bør det forbydes, at det borgerlige Danmark gennem licensen tvinges til at medfinansiere venstrefløjens vigtigste talerør.

Stop nu, Søren Pind

Jakob Hjuler Tamsmark, frivillig i Kirkeasyl

Søren Pind forsøger (1. oktober) krampagtigt at forsvare sin løgnehistorie om, at der skulle være en pædofil voldtægtsforbryder blandt de afviste asylansøgere, som Kirkeasyl og titusindvis af danskere i de seneste måneder har kæmpet for at beskytte mod udvisning. Pind peger på, at nogle af de frivillige i Kirkeasyl i andre anledninger skulle have udtalt sig mod udvisning af kriminelle. Med samme argument kunne jeg påstå, at Venstre går ind for fysisk afstraffelse af børn, fordi nogle venstremedlemmer gør det, eller at alle i Venstre er svindlere, fordi Peter Brixtofte var det.

Sagen er enkel: Kirkeasyl kæmper for ophold til afviste irakiske asylansøgere. Det fremgår af vores grundlag, som kan læses på vores hjemmeside. Den voldtægtsdømte er ikke afvist asylansøger, og har intet med Kirkeasyls kampagne at gøre. Punktum.

Alle kan begå en bommert eller misforstå et svar fra ministeren, som Søren Pind tydeligvis har gjort. Men det ville klæde Pind at indrømme fejlen og give en undskyldning til Poul Nyrup, Niels Hausgaard, Kirkeasyl og alle andre, som han har hængt ud. Søren Pind bør ikke mindst sende sin uforbeholdne undskyldning til den fuldstændigt uskyldige irakiske asylansøger, som han med billede helt uberettiget har hængt ud som pædofil og voldtægtsforbryder. At den undskyldning ikke er faldet endnu, er simpelthen pinligt.

Yes minister

Flemming Schreiber Pedersen, Skanderborg

Herregud - drengerøvsadfærd i det ministerielle forkontor er vel bare en afspejling af drengerøvspolitikken i ministerkontoret.

Kunstforveksling

Jette Kjærboe, mag.art. i kunsthistorie

Det var da ellers noget af en kioskbasker, I havde på bagsiden af Information den 30. september, hvor Vermeers berømte billede, Ruffersken, er forsynet med teksten: »Ruffersken her er slet ikke en falsk Vermeer, viser det sig nu, men derimod en ægte Van Baburen. Og helt tilbage fra 1622.«

Derefter følger en artikel om Courtauld Institute i London, som erhverver billedet efter krigen i den tro, at det er en forfalskning, men efter nye videnskabelige undersøgelse beviser, at det er fra 1600-tallet og sandsynligvis malet af Van Baburen.

Så nu bliver de nok kede af det nede i Dresden, hvor Vermeers Ruffersken har opholdt sig siden 1741 og i dag kan ses i Gemälde Galerie.

De bliver sikkert også kede af det på Courtauld, hvor en navngiven museumsinspektør citeres for, at alle altid har troet, at billedet var falskt, og nu er meget forbavset over denne afsløring.

Man ser det næsten for sig, hvordan de to museer kommer i totterne på hinanden, hvis de ellers læser Information, hvad de sikkert ikke gør. For hele miseren skyldes, at man på Information har sakset artiklen fra The Independent og har forsynet den med et forkert billede. Nemlig Vermeers i Dresden! Og ikke Courtaulds Baburen, som også hedder: Ruffersken.

Så den på redaktionen, der har givet artiklen undertitlen: 'Kunstforveksling', må virkelig roses for sine profetiske evner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer