Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
22. oktober 2009

Tjekkiets problem

Jens Kimby, Haderslev

Louise Wendt Jensens artikel (Information 19. oktober) har tilsyneladende til formål at fremstille præsident Vaclav Klaus' vægring ved at underskrive Lissabon-traktaten som en gammel mands perfide forsøg på at stoppe EU's langsomme erodering af et nationalt demokrati. Men hans bekymring er reel nok.

Da Hitler i 1939 angreb Tjekkoslovakiet og gjorde store dele af landet til et tysk protektorat, skete det med sudetertyskernes aktive medvirken. Da Det Tredje Rige brød sammen i 1945, blev disse folk udvist af landet. En god ven af os, der nu bor i Flensborg, har selv oplevet som 14 årig, sammen med sin familie, at blive læsset på kreaturvogne og kørt ud af landet. Det drejer sig om ca. tre mio. mennesker.

Derfor frygter Klaus, at disse folk og deres efterkommere via EF-Domstolen vil kunne kræve at få deres ejendomme tilbage, hvis ikke Lissabon-traktaten tilgodeser Tjekkiet med en undtagelse fra EU' borgerrettigheder, der som al anden EU-lovgivning står over nationale retssystemer. Noget lignende skete i mindre omfang, da DDR blev genforenet med Vesttyskland.

Krage søger mage

Vagn Søndergaard, København K

Efter fodboldlandskampen siger min ven: »Det er da også underligt, at de lægger VM i Sydafrika - med al den voldtægt og anden kriminalitet de har der.«

Jeg svarer: »Jamen på den anden side er det måske meget naturligt - med alle de forbrydere, der sidder i Den Olympiske Komité sammen med Danmarks Kronprins.«

Hvem er lømlerne?

Pelle Andersen-Harild, Jægerspris

Frem mod klimatopmødet i december lægger regeringen op til konfrontation. I månedsvis har politiet øvet sig i at håndtere demonstranter. Frederikssund og Holstebro har blandt andet måttet lægge gader til politiets øvelser. Nu supplerer man fra regeringens side med forslag om længere præventive anholdelser, fængsling og megahøje bøder.

Der er kontakt mellem politiet og de organisationer, der planlægger møder, demonstrationer, film mv. i forbindelse med topmødet. Men hvis der skal opbygges tillid, så må man sikre, at den del af politiet, der søger samtales vej, har opbakning i hele politikorpset. Ellers sker der det samme som under EU-topmødet i 2002, hvor politiet under en demonstration øjensynlig ikke var orienteret om, at der var maskerede politiprovokatører (urobetjente) til stede i demonstrationen. Skal en fredelig demonstration også lykkes denne gang, så må politiet vise tilbageholdenhed og søge dialogen i stedet for stavene. Væk med politiets provokerende kampudstyr og politiprovokatører. Lad os se politiet hjælpe demonstranterne i stedet for at tæve dem!

Arrogant verdenssyn

Per Jensen, Nordborg

Hvorfor ignoreres det, at en tyrkisk tv-serie dokumenterer, at Israel vilkårligt dræber palæstinensiske kvinder og børn i Gaza? Hver gang nye sandheder om den israelske hærs opførsel kommer frem, så ties det ihjel i Vesten.

Israel er et land, som jeg mener skal bestå i en tostatsløsning, men det nytter ikke, at man ukritisk accepterer sådan nogle ting som forfølgelse af fredsaktivister ud for Gaza's kyst, når Israel selv kalder sig humanistisk og retfærdig, når de så derefter gang på gang går langt over stregen. Israel må lære, at Gaza og Vestbredden er andet end Hamas ...! At israelere kan have højreradikale politikere, som udenrigsminister Lieberman, er bizart med de oplevelser, som jøder havde under Anden Verdenskrig. Senest er israelske kommuner begyndt at slå hårdt ned på folk, som blot udlejer værelser til arabiske lejere.

Det frie valg?

Sacir Camo, Hjørring

Jeg er efterhånden godt og grundigt træt af at høre regeringens og især sundhedsministerens ophøjelse af det frie valg som noget helligt. Læg mærke til, hvorledes det frie valg i sundhedsvæsenet samt ældreplejen altid lanceres med positive ord. Dette efterlader enhver opposition til denne tankegang handlingslammet, for ingen er vel imod det frie valg? Spørgsmålet er så, hvad sker der, når alle danskere engang har købt en sundhedsforsikring? Skal man så til at opfinde endnu en forsikring der støtter den gamle?

Problemet er, at politikerne lancerer det frie valg som noget, der gavner almindelige mennesker. Selve det at kunne vælge bliver udtryk for egen lykke, men er det også det bedste for samfundet som helhed? Man bliver jo nærmest svimmel af alle de 'frie' valg, man dagligt skal træffe.

Således vælger medlemmer af Dansk Folkeparti at tolke, hvad befolkningen mener, selv om man kun har præsenteret befolkningen for nogle bestemte løsningsmodeller, og dermed ikke et fuldendt billede af den politisk-økonomiske virkelighed. I processen risikerer vi, at kun de højestråbende bliver hørt. Her glemmer vi at tage os af de svageste og glemmer, at et samfund måles på, hvordan det behandler de svageste i samfundet. Derfor ser vi også diverse politikere profilere sig på enkelte sager og dermed tænke udelukkende på egen selvpromovering med henblik på genvalg. Det 'frie valg' er ikke andet end demontering af fællesskabet og en yderligere styrkelse af individet og dets evige stræben efter egen lykke.

Prøve i danskhed

Finn Holten Hansen, København N

Kasper Krügers læserbrev (Information 19. oktober) om de høje dumpeprocenter ved indfødsretsprøven for indvandrere, der søger dansk statsborgerskab, minder mig om tilstande i de amerikanske sydstater inden Lyndon Johnsons borgerretslove i 1960'erne. Amerikanske vælgere skal som bekendt registrere sig for at kunne stemme ved valgene i De Forenede Stater. I sydstaterne blev der stillet krav til mange borgere, der ønskede at deltage i valgene. De måtte møde op til en særdeles vanskelig eksamen for at opnå registrering. Langt de fleste bestod ikke. Klarede enkelte trods alt prøven, blev de chikaneret.

Kravet om eksamen ramte dog kun sorte borgere. Hvide kunne registreres uden videre, om de så var analfabeter. Det havde vi danskere dengang voldsomt ondt i håret over. Racediskrimination, det tog vi sandelig afstand fra!

Klima og overbefolkning

Peder Seibæk, Slagelse

I Information 19. oktober afslører Knud Held-Hansen (KHH), at det kun er en 'grøn fidus', 'klimatosserne' vil prakke os på ærmet. Jeg anerkender, at også KHH har ret til at fremkomme med sin(e) mening(er); men at omtale en lang række hårdt arbejdende politikere for 'klimatosser' støder mit øje. Desværre ser jeg ingen perskeptiver, forslag til alternativer (til de grønne fiduser) eller anvisninger på begrænsning i befolkningseksplosionen, som KHH forudser, sammen med 'realisterne'. Gad vide, om manden vil have kinesiske tilstande i Indien, som er det land i verden, der tegner sig for den suverænt største befolkningsstigning.

I Vesten kan vi - paradoksalt nok - takke det kinesiske styre for deres 60 år gamle etbarns-politik, der næsten uden undtagelser har været håndhævet for størstedelen af den kinesiske befolkning. Såfremt den indiske regering ikke meget snart tager KHH's advarsel alvorligt, vil befolkningen i Indien overstige Kinas befolkning i antal. Hvabehar? I øvrigt læser jeg KHH's besynderlige indlæg som et alibi for at undgå besværlige personlige adfærdsændringer - i form af at spare på energien. Men der tager jeg nok fejl? Her i huset har vi stort set altid sparet på el, vand og varme, ligesom vi ikke bruger gift i haven mod ukrudt. Sparepærer anvender vi, hvor vi kan, og lyset bliver slukket, når vi ikke bruger det.

Securitate - nu også i Danmark?!

Hans Thomassen, Korsør

Det sniger sig ind under forskellige påskud. Bl.a. et forslag om at landets lærere skal angive elever, som de mener har uønskede holdninger og tilhørsforhold.

Dette skal nok øge tillidsforholdet mellem lærere og elever samt deres forældre, når de sidste må se en potentiel agent i enhver lærer.

Besind jer!

Torben Simonsen, Albertslund

Nu må I besinde jer! Justitsministerens forslag til stramninger i den såkaldte 'lømmelpakke' er for meget. Politiet har allerede rigelige midler til at imødegå vold og hærværk i forbindelse med folkelige demonstrationer. Pakken er således en skærpelse af de gældende regler uden dokumentation for, at der er behov herfor.

Ministeren taler om, at det er nødvendigt at beskytte vores demokratiske smørhul. Det sker ikke ved at udvide mulighederne for administrativ frihedsberøvelse fra seks til 12 timer eller ved at forhøje bøder og fængselsstraf for deltagelse i civile ulydighedsaktioner. Som nævnt bl.a. i Information, har civil ulydighed været en forudsætning for den positive udvikling i en række samfund (f.eks. Sydafrika) og folkelige bevægelser (f.eks. andelsbevægelsen, arbejderbevægelsen, kvindebevægelsen). Derfor er det beskæmmende, at regeringen nu i sin magtfuldkommenhed lægger op til disse stramninger.

Stop det!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kommentar til Jens Kimby i Haderslev,
At Lissabon-traktaten havnede på sudetertyskerne er forbavsende. Spørgsmålet er dog, om tyskernes eventuelle krav mødes med et modkrav. Min gode nabo var sudetertysker, indtil hun med sin mor og søskende blev sendt på efterkrigens landeveje som flygtning. Imidlertid har jeg i al fredsommelighed vist hende billedet af de forviste böhmiske sudetere, der som flygtning stod på banegården i Odense i 1938 og ventede på dansk indkvartering.
For at kerakterisere den danske velvillighed i 38, havde de indrejsetilladelse og blev ikke returneret til Gestapo eller fængslet som de tyske intellektuelle og tyske kommunister.