Kommentar

Messerschmidts angreb på den danske arbejder

DF støtter det uregulerede marked og den stærkes ret i EU 
 - ikke et socialt Europa, der understøtter de nationale velfærds-samfund og arbejdsmarkeder, mener SF's Emilie Turunen.

DF støtter det uregulerede marked og den stærkes ret i EU
- ikke et socialt Europa, der understøtter de nationale velfærds-samfund og arbejdsmarkeder, mener SF's Emilie Turunen.

Keld Navntoft

22. oktober 2009

Ikke siden en fisketur i de norske fjelde har jeg set en torsk sprælle så meget, som Morten Messerschmidt (DF) gør i sit indlæg i Information (16. oktober). Messerschmidt har gjort sig skyldig i ved flere lejligheder at støtte regeringens angreb - gennem EU - på basale lønmodtagerrettigheder, såsom ordentlig arbejdsmiljø og et loft over ugentlig arbejdstimer. Det er ikke nemt at forsvare og hold op, hvor Messerschmidt spræller, når han bliver konfronteret med det - selv Erich Honecker bliver brugt som røgslør for DF's åbenlyse angreb på den danske arbejder.

Det er et faktum, at det koster arbejdspladser i Danmark og undergraver det danske arbejdsmarked, hvis man i Polen, Letland eller Tyskland kan arbejde helt op til 65 timer om ugen på langt ringere arbejdsvilkår. Virksomheder søger automatisk derhen, hvor der stilles de slappeste krav. Det er unfair konkurrence til stor skade for Danmark, hvor vi har arbejdet hårdt for høje krav til arbejdsvilkår og arbejdsmiljø.

Den stærkes ret

Derfor er vi nødt til at have nogle fælles minimumsregler i EU - f.eks. en maksimal arbejdsuge på 48 timer, som venstrefløjen har foreslået - hvis ikke eksempelvis det danske arbejdsmarked skal undergraves.

Messerschmidts sludder om, at det vil skade forhandlingsretten og fagforeningerne i Danmark holder ikke. De danske fagforeninger støtter minimumsregler for arbejdsmiljø og arbejdstid i EU, fordi det netop er med til at sikre den danske model på arbejdsmarkedet. De ønsker ikke - ligesom DF åbenbart gør - at de danske arbejdspladser bare skal flytte øst på.

Lovgivning på arbejdsmarkedsområdet er i øvrigt ikke noget nyt i Danmark. Vi har jo f.eks. en arbejdsmiljølov - er Messer-schmidt også imod den?

Dengang sagen blev drøftet i Folketingets Europa-udvalg, fremhævede Messerschmidt selv, at forslaget fra Kommissionen underminerede det danske overenskomstsystem og indeholdte forringelser af lønmodtagernes sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold. Men det var inden Messerschmidt blev banket på plads af ledelsen i DF.

Regeringen havde udsigt til at komme i mindretal med deres støtte til arbejdsuger på helt op til 65 timer. Og da mandatet skulle gives, kunne Messerschmidt 'desværre' ikke være til stede - hvilket betyder, at man støtter regeringens linje.

DF støtter dermed det uregulerede marked og den stærkes ret i EU - ikke et socialt Europa, der understøtter de nationale velfærdssamfund og arbejdsmarkeder. Det er fair nok, men kan Messerschmidt så ikke bare sige det lige ud?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

William Styles

Emilie Turunen

Turunen, det, du foreslår, er fascisme.
Hvorfor skal politikerne bestemme hvor meget jeg må arbejde? Jeg har i perioder, 100 % frivilligt, arbejdet mellem 60 - 70 timer om ugen, er jeg så kriminel fordi jeg kan lide mit arbejde? Det mener Messerschmidt ikke, det mener du, Turunen! Og for resten hvor meget arbejder du selv? Næppe mindre end 48 timer om ugen.

Det er da topmålet af hykleri at du som politiker arbejder mere end 48 timer mens du kæmper for at befolkningen ikke må arbejde lige så meget som dig.

Nu har vi også 37 timer arbejdsuge i danmark, og det betyder ikke at man ikke kan arbejde mere.. men hvis man gør det, jamen så skal man self også have mere for det (ekstra time betaling og lign) men hvis den i stedet er 65 timer, eller slet ike har nogen max ja så er det meget skævt for konkurrencen.. der er sku ikke nogen der vil forbyde nogen at arbejde over, men bare sørge for at de får betaling får det..

@ William.

Hvis du kan lide at arbejde 60-70 timer om ugen, skal du da bare gøre det. Din løn afspejler vel så dette; jeg går ud fra du får overarbejdstids-betaling eller lign. for de ekstra timer eller måske er du en af dem, som har en kontrakt uden højeste arbejdstid (som mange chefer i det her land jo har).

Emilie taler ikke om sådanne nogle som dig; hun taler i stedet om den fabriksarbejder fra Velfac f.eks. som lige er blevet fyret, fordi ledelsen lige mener, at det er billigere at lave vinduer i Ungarn eller Polen. Netop fordi a) lønnen er lavere og b) man kan arbejde længere og c) miljø-kravene er slet slet ikke så hårde som de er i Danmark.

Fakta er at mange mennesker allerede i dag bliver syge af f.eks. nat-arbejde, lager-arbejde, eller fabriks-arbejde pga. ensidige gentagne bevægelse, som giver sygdomme i bevæge-apparatet.

Men se, det bryder den borgerlige regering sig slet slet ikke om at høre; de vil hellere tale om cigaretter og øl, og vores eget ansvar for vores sundhed. Og det er også fint nok, til en vis grænse. Det hjælper bare ikke noget, hvis man ikke også gør noget ved det problem, som hedder nat-arbejde f.eks. eller ensidige gentagne bevægelser.

Dorte Sørensen

Jeg vil takke Emilie Turunen og Information for at lægge spalteplads til denne vigtige debat om minimumsregler for arbejdsforhold i EU.

Derudover vil jeg takke for oplysningen om hvordan Messerschmidt slap fra at stemme sammen med regeringen for et forslag som Messerschmidt og DF ellers påstår at være imod. Håber at vælgerne får belyst flere eksempler på DFs sigen et i festtalerne og stemmer det modsatte i Folketinget.

Hvad er Messerschmidts kommentar til den her historie? Eller bruger Jomfrumation ikke at bede om reaktioner fra den, der bliver angrebet?

William Styles

til Jens Hansen.
"der er sku ikke nogen der vil forbyde nogen at arbejde over"
- Jo det er der faktisk, i EU kæmper venstrefløjen for at INGEN må arbejde mere end 48 timer om ugen, selvom de fleste politikere arbejder langt over 50 timer om ugen, hyklere. Så derfor er jeg kriminel fordi jeg kan lide mit arbejde? Latterligt.

til Karsten Aaen
"Emilie taler ikke om sådanne nogle som dig; hun taler i stedet om den fabriksarbejder"
- Nej men hendes forbudsiver rammer mig og mange andre. Der er absolut ingen der tvinger fabriksarbejderen til at gå på arbejde på fabrikken, hvis han/hun mener det er for hårdt, kan personen skifte arbejde eller uddannelse. Endvidere er outsourcing med til at gøre varer billigere og bedre, at fastholde arbejdspladser med regide arbejdstimeregler og politiserende lovgivning vil aldrig virke og kun betyde at Danmark og EU blive endnu fattigere.

"Ikke siden en fisketur i de norske fjelde har jeg set en torsk sprælle så meget" skriver Emilie Turunen.

Dette er en ganske interessant observation, for normalt lever torsken i saltvand, og på bunden af have som Nordsøen og Østersøen. Er det noget med klimaet?

Karsten Aaen, du skriver om nat-arbejde og ensidige gentagne bevægelser. Ville det være i orden, hvis det var gensidige bevægelser?

Inger Sundsvald

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvor mange torsk der findes i de norske fjelde, men det er vel ikke mere absurd end det MM siger.

Marianne Mandoe

@ Ole Gerstrøm.
Faktisk så KAN man fiske torsk fra et fjeld.
Norge har nemlig en del af de der stykker vand som kaldes fjorde.
Og mange steder går fjeldene direkte ned i fjordene. ;-)

Mig bekendt er der ingen lovgivning om arbejdstidens længde i DK, - den slags afgøres mellem arbejdsmarkedets parter via overenskomst.

Problemet er, at vores arbejdsmarkedsforhold er ret enestående, og at mange andre EU-lande har lovgivning om f.eks. arbejdstid, mindsteløn, osv.

På sin vis er MM på det rigtige spor med sin demagogi om, at det vil skade den danske arbejdsmarkedsmodel hvis der pludseligt lovgives på områder der traditionelt fastlægges ved overenskomst.

Når jeg alligevel ikke rigtig tager MMs forsvar for gode varer, skyldes det flere ting: for det første er DF aldrig sene til at kæfte op hvis de har en sag de tror der er stemmer i, men her kommer forsvaret fra MM først efter at der er blevet "sladret" om hans stemmeafgivning. For det andet, så kan det næppe skade vores overenskomstprincipper omkring arbejdstid hvis der blev fastlagt en øvre grænse der ligger langt ove den danske de facto grænse. Og for det tredie, så har MM mig bekendt ikke forhørt sig om hverken fag- eller arbejdsgiverforeningers holdning, før beslutningen blev truffet.

Men egentlig er det vel godt at sagen er kommet op, for LO bør vel komme med nogle klare principielle meldinger om, hvordan de mener at Danmark skal forholde sig til at EU-lovgivning kan komme i konflikt med den danske "flexicurity-model".

Selvfølgelig svigter Messerschmidt os danskere. Det har han lært af Dansk Folkeparti. De har også svigtet pensionister , selvom DF siger noget andet.
Men nu står det helt klart DF er ikke " det rigtige socialdemokreati" DF og MM er intet . DF kan intet. DF har ingen politik. Hvordan vil DF få os ud af krisen. DF har intet svar.
Alle dem der stemte på MM er blevet snydt så vandet driver af dem. Dels er han i en gruppe , der ikke har indflydelse i EU. Dermed har Danmark ingen indflydelse i EU. Og nu svigter han alle danske arbejdere og viser, at han er ultra højreorienteret.

Til William Styles

"Der er absolut ingen der tvinger fabriksarbejderen til at gå på arbejde på fabrikken, hvis han/hun mener det er for hårdt, kan personen skifte arbejde eller uddannelse."

Ja, gid virkeligheden var så god. Gid det var så nemt.

Dorte Sørensen

En anden sag, som har fået mere konsekvens end nogen havde troet, er nedlæggelsen af de boligsociale initiativer som Fogh Rasmussen nedlage ved hans første ”grønhøster kørsel”. Her stemte DF som selvkaldt ”den Lille Mands vogter” for nedlæggelserne. Herudover har DF stemt for statens sugerør i Landsbyggefondens kasse, der ellers skulle bruges til vedligeholdelse af lejernes boliger og nærområder.

Det er ikke antallet af arbejdstimer, der virker undergravende - det er de uforskammet lave timelønninger i østeuropa.

65 arbejdstimer pr uge til dansk overenskomstmæssig timeløn i østeuropa vil ikke undergrave det danske arbejdsmarked., selv om vi "kun "arbejder ca 37 timer om ugen. Det er jo omkostningen pr arbejdstime , der tæller.

I øvrigt, så vil mere lovgivning på løn- og arbejdstidsområdet svække folks interesse i at være medlem af en fagforening, og det er historisk set den stærke danske fagbevægelse, der har en kæmpe andel i det danske samfunds succes.

Folk der ikke vil være med i en fagforening må klare sig selv - de skal ikke have sympati fra lovgivningsmagten.

Hvis man virkelig vil banke den danske lønmodtager i bund, så skal man svække folks interesse i et fagforeningsmedlemskab - og det gør man bedst ved at lovgive om alt det, som fagforeningerne beskæftiger sig med på medlemmernes vegne.

Bülent Kocaman

Spørgsmålet er;
- hvor mange timer skal man arbejde, for at kunne tjene den mindste løn, for at holde en vis levestatndart?

Altså, ikke om hvor mange timer må man arbejde, hvem der skal bestemme om jeg skal have to eller tre arbejde hvis jeg har lyst til det.

Det er det spørgsmål der er på diskusion.
Skal man arbejde 37 timer, 48 timer eller 58 timer for mindsteløn?

Det danske arbejdsmarkedsparter har engået en enighed om at 37 timers arbejde giver det der sverer til hvad men kan tjene mindt indenfor det arbejdsområde.

Og det er lige præcs det hvad SF og andre vestreorienterede partier arbejder for at indføre som en minimum standart.

Alternativet er at overlede den enkelte arbejde til arbejdsgivernes samvittghed, som vil jo helst se så meget profit som ulig med mindst mulig udgift.

Er det fortsat uigenneskuelig, så må man stille spørgsmåltegn ved hvilken inteligensniveau man må have for at deltage en diskusioner er dene art der har lid mere kompliceerede karakter end tage stillignt il rød og ristet pølse.

William Styles

til Jon Jensen
"Ja, gid virkeligheden var så god. Gid det var så nemt."
- Ja faktisk er virkeligheden så god, se på alle de der bliver fyret/uddannet hver dag og som kommer i arbejde igen.

til Sven Karlsen
"Mig bekendt er der ingen lovgivning om arbejdstidens længde i DK, - den slags afgøres mellem arbejdsmarkedets parter via overenskomst."
- Præcist og det er det som Messerschmidt og de borgerlige i EU kæmper for, hvorimod Turunen og venstrefløjen prøver at bestemme hvor meget vi må arbejde.

William Styles

Til Bülent Kocaman
Nej, diskussion går på at Turunen og venstrefløjen vil bestemme hvor mange timer du, jeg og alle andre i EU må arbejde. Vi taler her om en max grænse, et klart brud på den danske model og de principper der er på det danske arbejdsmarked.

Kære William Styles,

jeg ser ikke noget galt i en lovgivning for EU som sætter nogle grænser for f.eks. arbejdstid og arbejdsmiljø, - det forhindrer jo ikke at forbundene kan sikre deres medlemmer endnu bedre vilkår, og der er f.eks. et godt stykke fra de foreslåede 65 timer og ned til overenskomstgrænsen på de 37.

Indenfor fagforeningerne arbejder man jo også med en vis dynamik, - f.eks. er det da muligt lokalt at forhandle sig til bedre lønaftaler end der er fastlagt i områdeoverenskomsten, osv.

Selvfølgelig skal vi stå værn om vores arbejdsmarkedsmodel, men det betyder ikke at vi skal se bort fra tiltag som kan forbedre DKs konkurrenceevne.

Og så må vi jo se frem til hvordan MM vil stille sig, næste gang der kommer forslag om EU-regler på arbejdsmiljø-området ... der kan han nemlig ikke snige sig udenom med en henvisning til fagforeningerne, for det er et lovgivningsområde i DK ;-)

Til Erik Bramsens kommentar

Emilie Turunens kommentar er bragt som debatindlæg i Information, og er således ikke et udtryk for redaktionens vægtning af stof, men repræsenterer udelukkende for Turunen og SFs holdning til det givne emne.

Ydermere er der tale om et svar på et tidligere indlæg fra Morten Messerschmidt, som kan læses på denne adresse.

Debatvært

Espen Fyhrie