Læserbrev

Et Vink til hjælp

For en lærer i 9. klasse kan det være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis en elev pludselig dropper klassekammeraterne for i stedet at være sammen med skaldede venner på den yderste højrefløj
Vi er i kommunen blevet underrettet af uddannelsesvejledere om, at en del unge flirter med ekstremistiske holdninger, siger Jakob Hougaard. Derfor skal blandt andre lærerne nu have en hotline, så de kan ringe og bede om råd.

Vi er i kommunen blevet underrettet af uddannelsesvejledere om, at en del unge flirter med ekstremistiske holdninger, siger Jakob Hougaard. Derfor skal blandt andre lærerne nu have en hotline, så de kan ringe og bede om råd.

17. oktober 2009

For en lærer i 9. klasse kan det være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis en elev pludselig dropper klassekammeraterne for i stedet at være sammen med skaldede venner på den yderste højrefløj. Eller en elev på handelsskolen pjækker fra skole for at sidde og opsøge religiøst radikaliserede hjemmesider med sympatierklæringer for terroraktioner. Det sker ikke tit, men når det sker, har læreren brug for hjælp. Dels for at se, om elevens adfærd i det hele taget er bekymrende, dels for at få hjælp til at sætte ind imod en eventuel uheldig udvikling hos eleven.

Derfor har jeg nu iværksat programmet Vink - for at hjælpe læreren med at hjælpe en elev, der er på vej ud i noget skidt.

Nogle, blandt andet lektor Christian Horst fra DPU i nærværende organ, kritiserer Vink for alt det, som det ikke er. Vink er ikke overvågning af elever, det er slet ikke tankekontrol, og PET er ikke på nogen måde involveret. Vink er udelukkende en hjælp til de lærere, som efterspørger det - som i forvejen har problemet. For alle andre lærere, ungdomsledere, gadeplansmedarbejdere eller klubmedarbejdere fortsætter dagligdagen uanfægtet.

Vi er i kommunen blevet underrettet af gadeplans-medarbejdere og uddannelsesvejledere om, at en del unge flirter med ekstremistiske holdninger - og sådan har det været i flere år. Og vi har længe vidst, at organisationer som Hisb ut-Tahrir gennem længere tid har prøvet at hverve medlemmer blandt de helt unge.

Kører i to år

Det er ikke et nyt problem, men jeg og andre gode politikere har nu besluttet, at det skal lærere og andre, der arbejder med unge, ikke stå alene med.

I kommunen tilbyder vi en telefonlinje, hvor man i øvrigt kan være anonym, hvis man vil, et mentorkorps, der kan drage ud og hjælpe læreren, temadage og kurser samt dialog med den unge.

Tilbuddene lægger sig ovenpå de udmærkede støttefunktioner, der allerede er eksempelvis i folkeskolen.

Jeg er glad for at se, at formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, og formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, tager godt imod initiativet, der indtil videre kører i to år.

Til den tid kan man jo håbe, at konklusionen er, at der ikke er brug for Vink - men indtil videre vil kommunen reagere på det behov, som vi hører eksisterer hovedsageligt på skoler, i ungdomsuddnanelser og i klubber.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Danmark er siden 2001 blevet ledet af en regering, der har et højreradikalt støtteparti, og det er den primære grund til at højreradikalismen har så gode vækstbetingelser i Danmark.

Derfor er det på det politiske niveau, man skal tage fat, hvis man ønsker at bekæmpe radikalismen, og forebygge at de unge også bliver radikaliserede.

Det er politikere i oppositionen som eksempelvis Jakob Haugaard, der skal bekæmpe højreradikalismen, ved som politiker at tale de højreradikale partier midt imod, i stedet for som nu at tale xenofoberne efter munden. Her hviler et meget tungt ansvar på socialdemokrater som Jakob Haugaard.

Det er for ynkeligt at Jakob Haugaard nu forsøger at tørre resultaterne af hans egen og socialdemokraternes mangel på rettidig omhu af på skolelærerne og andre offentligt ansatte.

Det er først og fremmest oppositionspolitikerne der har til opgave at bekæmpe højreradikalismens vækst i Danmark, og det er en opgave som især socialdemokraterne indtil videre i har forsømt i en helt ekstrem grad.

Tag skeen i den anden hånd, Jakob Haugaard!

Lasse maarup Thomsen

Jeg meget enig med at det er oppositionens opgave at bekæmpe højreradikalisme i Danmark, med at tegne et klart politisk alternativ og at det er en opgave som S har forsømt i meget høj grad. Programmet Vink lyder da også godt og ikke mindst nødvendigt.

Dog er jeg en anelse bekymret over hele bevægelsen i denne artikel. Jeg mener ikke at højreradikalismen er en god bevægelse, ikke destro mindre syntes jeg ikke at højreradikalismen, i form af den ydre højrefløj (bla. DF) bør overvåges. Vejledning og hjælp er godt, men det må aldrig blive til overvågning.

Jeg ser både højre- og venstreradikalsmen som en god ting. Radikalisme er det der skaber ændringer, debat og udvikling i vores samfund.

Jeg syntes man på Information og i Danmark generelt skal passe på med at sætte modstanden mod højreradikalismen over demokratiet og forskelligheden i vores samfund.

Steffen Dickhudt Christensen

Per -> Du skal bare være så "fucking rød" ?

Lad os sige at vores samfund var bygget op som du formodentlig ville finde ønskværdigt:
Ville et tilsvarende forslag mon så ikke være at kikke på de folk som IKKE fandt dine ideologier gode/korrekte ?

Det her handler ikke om højre/venstre, men om at man bør være opmærksom på folk som ikke har respekt for andre og derfor evt. kan finde på whatever for at skade "idioterne"

Hvad man som samfund finder acceptabelt af det ene eller det andet er en snak, men det primære for os alle, må være at vi skal finde ud af at leve sammen, uden at vi absolut skal "nakke" hverandre

Lasse maarup Thomsen

Steffen D. Christensen:

Det virker for mig en anelse mærkeligt at du på 1 gang skal beskylde Per Thomsen for at ville "nakke" andre, og samtidig bruge så hårde vendinger imod ham.

Det virker for mig lidt som om du "nakker" Per Thomsen for at være så "Fucking rød".

Bare en tanke...

læreren skal kun observere ud fra et perspektiv: det pædagogiske. Hvis en elev fungerer fagligt og socialt i klassen, så rager det ikke læreren om eleven spiller fodbold, går til indremissionske vækkelsesmøder eller er medlem af DF.