Læsetid: 2 min.

Hurra for, at det gamle tv-signal lukkede og slukkede

Debat
2. november 2009
Det gamle tv-signal var noget bras, der ikke fulgte op på politiske skandaler, der sendte for mange genudsendelser, der dyrkede unge kroppe i talentløse underholdningsshows. Lad være med at købe det gamle tv-signal i en ny indpakning.

Det gamle tv-signal var noget bras, der ikke fulgte op på politiske skandaler, der sendte for mange genudsendelser, der dyrkede unge kroppe i talentløse underholdningsshows. Lad være med at købe det gamle tv-signal i en ny indpakning.

Christoffer Askman

Det analoge tv signal til antenner lukkede i går. Og gud ske tak og lov for det ...

Det gamle tv-signal ejet af reaktionære medievirksomheder og styret af politikere, for hvem begrebet demokrati kun var deres egen ret til at have offentlige meninger.

Det gamle tv-signal, styret af tågehornet fra Gladsaxe og personer, der aktuelt har taget navn efter et fascistisk parti under besættelsen. Hvor Enhedslisten og Dansk Folkeparti ikke har lige store sendeflader.

Det gamle tv-signal, der glemte debatten om Danmark som et befæstet fattighus og en befæstet dårekiste.

Det gamle tv-signal, der glemte at følge op på de mange politiske skandaler. Den manglende FET-kommission, de manglende undskyldninger fra PET over politiske ulovligheder siden 1945, den manglende adgang til PET's arkiver, Thulearbejdernes ødelagte helbred og erstatningssager osv., osv.

Det gamle tv-signal, der gav begrebet genbrug et helt nyt indhold med genudsendelser af den ene reaktionære holdning efter den anden i hovedsageligt amerikanske dåseserier. Dåseserier som ikke bare gik på omgang mellem de forskellige tv-kanaler, men også genudsendes den ene gang efter den anden og uden at det medfører rabat i tv-licensen.

Det gamle tv-signal hvor politirapporter, sport og sundhedsfundamentalismen er de vigtigste emner. Hvor den analyserende journalistik er pist borte. Alle klapper, når der bruges penge til en forbedring af den kollektive trafik. Beløbet svarer til et halvt års danske militarismeudgifter.

Skab jeres egne medier

Det gamle tv-signal, som er vestnocentrisk i holdning, hvor der aldrig kommer eksempelvis latinamerikanske spillefilm weekend efter weekend.

Det gamle tv-signal, som dyrker de unges kroppes dans og underholdning i, hvad der for et par generationer siden var underholdning ved familiefester og ikke lader tanker komme til orde, fordi der kun er 10 sekunder til næste indslag.

Det gamle tv-signal, der blev sendt på stadig større og bedre skærme uden at kvaliteten af det sendte blev forbedret samtidigt.

Det gamle tv-signal giver anledning til overvejelse om nye medier.

Lad være med at købe det gamle tv-signal i en ny indpakning. Skab jeres egne medier. Det er ikke så svært. Og støt de alternative medier, der ikke er en del af det gamle tv-signal.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Michael Gudnæs

Ja hurra hurra, selv om jeg ærligt talt ikke fatter meningen med ovenstående artikel. Jeg har svært ved at tro på at udvidelsen af sendefladen kommer til at betyde en højnelse af kvaliteten. Og det virker da også som om at både mediefolk og brugere er mere interesserede i et flot billede i HD end i meningsfulde udsendelser. Og så bliver resultatet vel, som det har været hele tiden.

Men alligevel siger jeg 'hurra'! Mest fordi at det har vist sig, at det digitale signal, i modsætning til det gamle anloge, ikke rækker her ud på landet, hvor kragerne vender. På trods af at jeg for en uge siden har investeret i lige netop den digitale boks, som forbrugerrådet har kåret til 'bedst i test', er det slet ikke lykkedes for mig at få nogen sammenhængende billeder frem på skærmen i dag, hverken af de nye eller de gamle kanaler. Et flimrende billede med hakkende lys er hvad det kan blive til. Jeg kan med andre ord se frem til mindre tv i fremtiden.

Og det er da også en slags fremskridt!

Dokumentaren om manipulation i medierne, fortalt af mediefolkene selv(!):

"Orwell rolls in his grave"

http://video.google.com/videoplay?docid=1925114769515892401#docid=-11791...

Karsten Johansen

Fra "Norge" skal jeg hilse og si, at det "ny" TV-signal er minst like stupidt og infamt som det gamle. Den som f.eks. vil se svensk TV har ingen mulighet for det, her skal vi "velge" "mellem"
"amerikansk" elendighet i "forskjellige" utgaver: "57 channels and nothing on" som det er formulert.

TV er i dag det totalitære verdensdiktaturets kjerne, TV leder menneskearten i avgrunnen under diktatur og total krig av og fra dens mest stupide og infame eksistenser, hvorhen vi enn ser, er dette det samme. TVs idiotiske og onde tunnelsyn.

http://www.youtube.com/watch?v=viVAAy_qkx0

Lennart Kampmann

I har magten - tryk selv på sluk knappen!

Alternativ strategi er at købe en harddisk optager og "bånde" de udsendelser I kan lide.

Og tag så sølvpapirshatten på igen, så jeres tanker ikke bliver læst.....
Hvis folk vil forføres, må vi jo lade dem om det. Nogle kommer ud på den anden side.

Med venlig hilsen
Lennart

Inger Sundsvald

Michael Gudnæs:
”selv om jeg ærligt talt ikke fatter meningen med ovenstående artikel”

Så er vi to.

Vedr. at div. bokse ikke virker, så er der vist flere forklaringer:

1) Du har ikke fundet ud af køre en opdatering som viser de nye placeringer for kanalerne, se: ”Sort skærm…”:

http://www.information.dk/telegram/207936

2) Du er blevet snydt, og DR og alle box-sælgerne fralægger sig ansvaret for misinformeringen.

Vælg selv.

Michael Gudnæs og Inger Sundsvald

Jeg tror at opfordringen er - skrot husalteret, uanset om det er analogt eller digitalt - det er spild af tid, kvaliteteten er ringe, i går ikke glip af noget væsentligt i livet, og i sparer en masse penge, og viden finder man andre steder....

;-)

Hm, forfatteren har jo nok ment, at ville give udtryk for det - naturligvis "misforståede", håb, at der er tale om en ny TV-kultur ... og ikke bare en nye teknik.

En spøjs ide, synes jeg.

Inger Sundsvald

Niels Mosbak

Hvis man nu ikke har andet at tage sig til, så er det ikke at foragte med lidt udefrakommende underholdning, selv om det er fra fortiden.

Tilfældigvis har jeg set, at i aften sender de på den nye kanal DR K: ”Ka’ De li’ østers?”, kl. 21.50-22.30.
Jeg glæder mig til gensynet med Panduro og ”langsomt tv”.

Fra kl. 22.30-1.25 sender de ”Paradisets børn”. Jeg husker det ikke. Men måske kommer jeg til at sove rigtig sent.

Jeg skrotter ikke husalteret, men jeg har heller ingen planer om at tilslutte mig yderligere udgifter til utallige kanaler, som jeg ikke lige kan se har interesse.

Nå, men man må ”nøjes”, og jeg ville da føle mig helt hægtet af, hvis jeg ikke kunne se Deadline. Den må jeg nok se i morgen på pc’en. Østerserne vinder.
....
Jeg har ingen illusioner om en ny ”kultur”, Per Jongberg.

Holgers tekst er lidt forvirrende, til gengæld ligner billedet :). Og nej, indholdet er ikke blevet bedre, lortet er blot spredt tyndere ud.

Glæd jer over, at kombinationen af harddisk og tv-kort giver helt frit fra-valg. Slut med at lade dummeren bestemme tidspunkt, og slut med spolebånd og besvær. De få udvalgte perler kan arkiveres automatisk under navn med få klik - til nem senere sening, forbispoling og hurtig sletning. Mere frihed...

Og med hurtigt internet ligger der en hel verden der ude, hvor tv-programmer af en hver slags er til at finde - helt frigjort fra de danske udbyderes spændetrøje. Også gode politiske, filosofiske, aktuelle udsendelser.

Selv ser jeg aldrig live tv, men downloader udvalgte programmer - der fx kan hentes hjem på USBen via bibliotekernes hurtige forbindelser. Og som regel arbejder jeg med noget andet samtidigt - selv det udvalgte forlanger sjældent fuld opmærksomhed...

Inger Sundsvald

Tom Paamand

Jeg kunne muligvis en dag hoppe på den med en harddisk. Jeg skal bare finde ud af hvad det det tv-kort indebærer af udgifter og kanaler, som jeg ikke er interesseret i. Og ikke mindst hvilken løsning der evt. passer til mine tv-apparater. Jeg er jo for 1½ år siden blevet snydt med et MPEG3-tv, hvor jeg så ikke kan se politiske debatter i stuen, men må gå op i soveværelset for at se hvad der evt. kunne være af interesse.

@Inger

Der findes ikke HD-optagere med MPEG-4/H.264 decodere på marked.
I det hele taget er de danske politikkeres hoppen på MPEG-4 en tvivlsom affære. MPEG-4 er nemlig ikke en færdigudviklet standard, den som vi er blevet vi er blevet prakket på lige nu hedder H.264, men der er flere, og det er tvivlsomt at den endelige standard ender med den.
Det betyder bl.a. at man ikke kan være sikker på at undertekster virker som de skal, i tyskland bliver de f.eks. sendt sammen med billedet, og ikke seperat som her.
Så mit gæt er at i 2012 når de lukker for MPEG-2, er MPEG-4/H.264 og forældet.
Alt det her betyder at udbudet af dimser med MPEG-4 er stærkt begrænset fordi andre lande har lagt en mere konservativ holding, og kun anvender færdige standarder.

Hvad er et TV ?

Forklaring ønskes.

Tak.

Vent, fandt svaret...

Et apparat hvor man skal forholde sig i passiv tilstand.

Gerne psykotisk.

Fandt også bivikninger :

Angstneuroser, manglende koncentrationsevne, ensomhed, afmagt......

Inger Sundsvald

Stig Larsen

Jeg tror jeg må konkludere, at oplysningen har været helt ad r…. til. (Undskyld!)

Man har valgt at gå over til digitalt tv i 3 tempi. Dette er 2. fase, 3. fase kommer så i 2012.

Helt misvisende oplysninger er blevet udbedt i utallige ”oplysende” kampagner.

I dag er der et læserbrev i avisen, som siger:

”Sort skærm
Carl Bloch, Tåstrup
Ja, her sidder jeg så med sort skærm. Jeg har ellers købt mig en digital modtagerboks, men den passer ikke til mit fjernsyn. Det har nemlig ikke nogen scart-indgang. I den seneste tid har vi fået tudet ørene fulde om, at vi bare skal anskaffe os en digitalmodtager, så fungerer fjernsynet - også efter den 31. oktober.
Ikke et ord om at de ikke passer til alle fjernsyn. Det synes jeg er for dårligt. Hvis man ikke engang kan stole på statens egne oplysningskampagner, hvor er vi så henne?
Gad vidst hvor mange andre danskere der står i den situation, at de ikke har spor lyst til at købe et nyt fjernsyn, men er tvunget til det … (For mit eget vedkommende kan jeg ikke lide fladskærme. Jeg synes at de har en væsentlig dårligere billedkvalitet end de gamle billedrørsskærme).”

Jeg er ret sikker på, at når folk i dag går ud og køber et nyt tv fordi hverken ”boxe” eller andet virker, så bliver mange prakket et eller andet på, som ikke engang kan overleve 2012.

Snydt er jeg selv blevet med et MPEG3-tv til over 7000 kr., fordi jeg kun vidste at sige, at det skulle være ”digitalt”, og nu kan jeg måske se frem til at mit MPEG4-tv, heller ikke er fremtidssikret.

Hvem kan jeg lægge sag an imod?

Øh … for dælen hvor er jeg naiv!

Det er sjovere at deltage

Luk kassen og støt dit samfund aktivt.

Tag til koncert, og hør dine børn spille, eller spil selv.

Spar miljøet for elektronisk affald

Inger Sundsvald

Gert Frisch

Hvad i alverden sidder du så der for?

Jeg har bidraget i udland og indland, og bidrager i største grad til mine omgivelsers aktive indsatser.

På nuværende tidspunkt er jeg dog så fattig, at min hjemmelavede PC er mit eneste eje.

Var det ikke Hartvig Frisch der sagde: Kultur er vaner.
Jeg selv mener at det er yderst sundt at bryde daarlige vaner.

Inger Sundsvald

Ja, der er altid nogen som er parat til at definere (andres) dårlige vaner. Kunne man dog bare selv få lov til at vælge hvad man vil søle sig i.