Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
14. november 2009

30-årskrig?

John Bernadotte Bang, Store Fuglede

Der er indtil videre dræbt 28 unge danskere i Afghanistan. Hvis politikerne afslutter krigen nu, bliver de nødt til at sige, at 'det var bare ærgerligt' - selv om det nok bliver pakket ind i lidt pænere fraser. Når der senere er dræbt 58 eller 158 unge mennesker, hvad mon politikerne så må finde på at sige? Det er skruen uden ende. Lad os derfor komme ud af dette morads, jo før, jo hellere. Det har hele tiden været utroligt naivt at tro, vi kunne udrette noget, som en række stormagter, sidst Rusland, ikke har formået. Dette har intet at gøre med det rædselsfulde talebanske styre, der vil følge efter. Det handler udelukkende om at se virkeligheden i øjnene. Og det er ikke en disciplin, vi specielt brillerer i her i landet.

Hvorfor så overrasket?

Morten Kabell, BR-medlem for Enhedslisten

SF's Bo Asmus Kjeldgaard og de Radikales Kasper Johansen har i de seneste dage forsøgt at tegne et billede af, at Enhedslisten skulle være løbet fra årets budgetaftale i København, fordi vi i forbindelse med udmøntningen af forliget har blokeret for nye nedskæringer på de københavnske daginstitutioner. Men vi er bestemt ikke løbet fra nogen aftale. Vi gjorde allerede klart under budgetforliget, at vi ikke ville være med til at sænke antallet af voksne pr. barn i institutionerne - og den intention fik vi skrevet ind i budgetaftalen. Det kan således ikke komme som en overraskelse, at vi sætter hælene i, når vi bliver præsenteret for nedskæringer, der uden tvivl vil betyde færre voksne pr. barn i de københavnske børneinstitutioner.

Billedet holder ikke

Aase Bak-Nielsen, Roskilde

»En vrissen bibliotekar med løftet pegefinger og rynkede bryn, der konstant tysser på de larmende, udisciplinerede og kropumulige møgunger. Det hører snart fortiden til.

Hvad er det dog for en myte, Signe Rughholt Carlsen bærer ved til i Inf. den 11. november?

I mine aktive bibliotekar-år (1950-1991) har jeg aldrig truffet en børnebibliotekar af den type. Derimod mange kreative, børneglade børnebibliotekarer, der med små midler - forstås - formåede at skabe fristeder for børnene, på børnenes præmisser. De satte sig bogstaveligt talt ned på gulvet med børnene, læste højt for de små, snakkede med de store om alt muligt, lod dem lege, spille, klippe, klistre, inviterede forfattere og børneteaterfolk indenfor, som lærte børnene, at teater ikke bare var noget fint, man skulle pænt høre på og klappe ad, men noget, der også foregik på gulvplan, og som børnene fik lov at være en del af.

Det er fint, at nogle børnebiblioteker i dag får bedre vilkår, både økonomisk og udfoldelsesmæssigt, men fortidens børnebibliotekarer fortjener bedre omtale: de havde som regel et lille husrum at gøre godt med, men de havde - ligesom nutidens - et stort hjerterum for børnene.

DF-svineri

Vibeke Matorp, Odense

Hørte i P1 den 12. november, at DF nu vil bestemme, hvad børnene og vi gamle >må spise. Sikke noget svineri!

>Skal > mennesker på plejehjem og i daginstitutioner nu tvinges til at spise svinekød?

I mange år har jeg ikke spist svinekød i protest mod, at svin har så ringe vilkår i industrien, at vi skal have luften forpestet >af gyllestank,og at der fortsat bruges mere penicillin i svineindustrien, end man må. Jeg er nærmere plejehjemsalderen end nogen anden alder, men ville simpelthen protestere mod at blive tvunget til at spise svinekød. Jeg er en lyserød dansker - i mange slægtled - men vil hævde min ret til at spise, hvad jeg vil, og ikke hvad DF dikterer, selv på plejehjemmet. Jeg vil hævde andre troendes ret til at spise det, de vil, også på plejehjemmet.

Portrætter og plakater

Fariba Parsa, ekstern lektor, RUC

I disse dag kan man kan ikke lade være med at se på de mange valgplakater (eller portræt-plakater, som det jo er). Portrætterne minder mig om, når man skal aflevere et billede af sig selv til sit pas og eller kørekort. Man får den fornemmelse, at der i Danmark foregår en konkurrence, og vi kan stemme på det bedste billede.

Det er utrolig sjovt at se nærmere på alle de forskellige portrætter - de fleste er for mig ukendte. Et af portrætterne er af en ung pige. Det er, som om hun siger: 'Er jeg ikke smuk og charmerende?' Jeg svarer: ' jo, du er meget smuk, det kan godt være, din skønhed inspirerer mig til at stemme på dig, selv om jeg aner ikke, hvem du er, og hvad din politik er'. Så ser jeg et portræt af en ældre mand. Han synes at sige: 'Jeg har mange års erfaring'. Måske skulle jeg stemme på dig, selv om jeg ved ikke, hvad dine erfaringer kan bruges til. Et andet portræt er af en ung og smuk mand, som udstråler selvtillid. Måske skal jeg stemme på dig, selv om jeg ved ikke, hvad din selvtillid betyder? Alle portrætterne har en fællesnævner: mig, mig og mig, kig på mig.

Plakatshowet i byerne virker komisk og indholdsløst. Jeg spørger mig selv, hvor den politiske valgkamp er i plakaterne? Hvor er visionerne? Hvor er det politiske budskab? Det eneste budskab, jeg kan læse på plakaterne, er: Se på mit ansigt og stem på mig.

Det er ikke nok

Michael Kongstad Nielsen, Virum

Cevea er en rigtig tænketank, der har 600.000 kr. om året at gøre godt med. Nu sætter den 30 unge talenter på skolebænken, skriver Peter Mose (10. november), og det ser han en stor fremtid i. Men kære venner, det er ikke nok at sætte flok unge talenter til at glimte som 'stjerner for en aften'. Der skal nogle indsigtsfulde folk til, der kan og vil tænke ægte rødt, og som har evne til at formidle det og få det frem. Dem er der ikke mange af for tiden.

Tænketanken skal kunne sparke gang i noget helt nyt. Ikke bare pirke lidt til S og SF men virkelig få dem på andre tanker. Den såkaldte venstrefløj herhjemme har været på march mod højre længe. Man kan i dag dårligt kende S-SF fra VKO. Den samme højredrejning førte til nederlag for S i Tyskland, og den vil føre til nederlag for Labour i Storbritannien til sommer.

Carmen og Carmen

Anders Foghsgaard, Humlebæk

Tilfældigvis læste jeg Berlingske Tidendes anmeldelse af Carmen, før jeg så Informations 11. november.

Under overskriften 'Uden hæmninger' skriver Søren Kassebeer i Berlingeren om en forførende dejlig Carmen, som synges af russiske Ekaterina Semenchuk. Jeg citerer i uddrag : »... det var pragtfuldt, at Den Kgl. Opera ... kunne præstere en Carmen, der virkelig kan det med at fordreje mandehoveder ... og dermed også et flammende erotisk modstykke til ... skøn at skue ... der emmede af sensualitet ... alene (hun) var grund nok til at gå lykkelig fra denne Carmen.

Under overskriften 'Den enfoldige morder' skriver Camilla Marie Dahlgreen i Information : »... Ekaterina Semenchuk har en fantastisk stemme og leverer en vred og aggressiv Carmen, der fra starten lod til at være træt af alle og til sidst også af sig selv ... (hun) kastede for meget kulde og kynisme over hele figuren, til at man også kunne blive forført ... manglede dyrisk kraft og sødme ... for meget slasket gangart.«

Til gengæld synes Camilla Marie Dahlgreen, at Paul Charles Clarke »... gav os en fantastisk syngende og fantastisk spillende Don José i en troværdig helstøbt udgave ...(en) kunstnerisk overlegen præstation.«

Her skriver Søren Kassebeer: »Paul Charles Clarke, der er for bamset til virkelig at ligne en Don José ...«

Den forestilling må jeg straks opleve. Jeg håber, det bliver med hende russeren, der er nemlig to alternativer.

Flere lømler i gaderne

Henrik Moberg Jessen, København S

Tak til VOK for at gøre det muligt at få endnu flere lømler i gaderne, fordi det nu ikke kun er dem, der er bekymret for klimaforandringerne, men også dem der er bekymret for demokratiets udvikling i Danmark, der må manifestere sig i Københavns gader den 12. december.

Afkristning?

Rachel Adelberg Johansen, Odense NV

Afkristningen af Europa er i fuldt sving. For nylig faldt der dom i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol om, at det er krænkende for ikke-kristne italienere at skulle se på et krucifiks i klasseværelserne, endskønt disse har hængt på væggene i hundredevis af år og er en del af den italienske kulturarv. Denne domfældelse ligger sig i slipstrømmen på de senere års afvikling af kristendommen rundt omkring i Europa. Den kristne højtid, julen er f. eks. blevet til 'Wintherparty' i flere byer i Storbritannien.

Hvorfor er Menneskerettighedsdomstolen så forhippet på at dyrke krænkelseskulturen? Det virker som om, Europa er i færd med at underminere sin kristne kulturarv, der er fundamentet for vore frihedssamfund og demokratier. I multikulturalismens og den politiske korrektheds hellige navn?

Influenza

Kjeld Pries, Havndal >

Jeg har hørt, at man stille og roligt forbereder et forbud mod kamphunde. Hvad med at forberede et tilsvarende anslag mod den indre danske svinehund - eller skaffe midler, så vi kan bede medicinalindistrien om at udvikle en vaccine derimod. Efter sigende har der i efteråret været optræk til en epidemi.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu