Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
10. november 2009

Jorden går ikke under

Ole Maigaard, København S

Søren Pind om klimadebatten: »Jorden går ikke under. Og slet ikke i morgen. Ja, under nogle givne forudsætninger er der udfordringer for menneskeheden. Men menneskeheden evner at l øse dem. Det har menneskeheden gjort før. Og det vil den gøre igen.« (Citatspalten i Inf. 9. november).

Søren, kan du ikke indvie os andre i, hvad det er for nogle problemer, menneskeheden tidligere har løst?

Murens fald

Morten Bro, Broager

Nu mindes vi, at Muren mellem øst og vest gudskelov faldt for 20 år siden.

I de kommunistiske lande overvågede man alt og alle. Man var en lømmel og blev mistænkt, blot hvis man tænkte anderledes end magthaverne. Man måtte ikke demonstrere, og mange blev anholdt uden at få en begrundelse.

Det er temmelig ironisk, at vi i dette land har en borgerlig regering, som bid for bid indfører overvågningssamfundet, gør demonstranter skræmte på forhånd, samt at folk anholdes uden en rigtig forklaring.

Nu vil DF have, at pensionister skal holdes under kontrol, ifald de rejser mere end to måneder.

Til kamp mod ny meldepligt

Søren Højlund Carlsen, byrådskandidat, Radikale Venstre

En finanslov er i vore dage en underlig størrelse. Det handler ikke længere kun om statens budget, men også om meget andet. Som nu den aktuelle finanslov, hvor Dansk Folkeparti fik indskrevet, at pensionister nu skal fortælle deres kommune, hvis de rejser i mere end 60 dage.

Hvis man synes, at sådan en ny regel vækker mindelser om DDR og andre kontrolregimer er man ikke helt forkert på den. Bare navnet; 'meldepligt' får en til at tro, at man gik i seng i Danmark, men vågnede op i Nordkorea. Det er jo nærmest grotesk, at en lovlydig borger nu skal fortælle sin kommune, hvis vedkommende rejser til udlandet i mere end to måneder. Ikke bare udviser man en skræmmende mangel på mistillid til alle danske pensionister, for eksempel de mange, der traditionelt rejser til Spanien i de kolde vintermåneder eller det par, der fejrer guldbrylluppet med en jordomrejse, man pålægger også kommunerne endnu en opgave, der - selv med det mest åbne og milde sind - er ret så svær at se fornuften i - især, når den kommer oven i alle de andre regler om indberetning, der er pålagt modtagere af offentlige ydelser.

Derfor må kommunerne nu gå op i mod den nye meldepligt og udnytte den såkaldte udfordringsret, der åbner op for, at kommunerne kan ansøge regeringen om at slippe for regler og kontrol. Med den i hånden skal alle landets kommuner snarest mulig bede om at måtte slippe for den her tåbelige nye regel. For noget må gøres, inden vi stigmatiserer en hel gruppe borgere - og måske endda gør nogen af dem til ufrivillige sociale bedragere, hvis ikke de har ringet til kommunen, inden de rejser på ferie.

Sur og skuffet

Hans Peder From, Roskilde

Sanne Jensen (læserbrevsskribent 7. november) har på DR2 set programmet 'Hjælp, min kone er skidesur' og trods programmets direkte og meget oplysende titel, havde hun forventet mandlige refleksioner, der bekræftede hendes forestillinger om langt flere fællestræk end forskelle kønnene imellem.

Mænd opfordres ofte til at blande sig mere i kønsdebatten. De der gør siger oftest det forkerte, viser det sig så. Programmets primære budskab er, at kvinder (på hjemmefronten) skal holde op med at forsøge at kontrollere og dominere mænd så meget ... Et budskab, Sanne Jensen med sin reaktion elegant understreger.

Grov misinformation

Kåre Fog, Biolog

Eigil Friis Christensens (EFC) påtale den 31. oktober mod Peter Lauts kronik (bragt 22. oktober) er behæftet med grov misinformation, bl.a.:

1) Svensmark fik ikke medhold hos UVVU, da han klagede over at Lauts faglige kritik kunne tolkes som beskyldning mod ham for at havde begået videnskabelig uredelighed.

2) Lauts kritik er rent videnskabelig og publiceret i et anerkendt internationalt fagtidsskrift og siden refereret i mere end 50 videnskabelige artikler.

3) Svensmark har derimod ikke formået at få sin protest mod anklagen om fusk publiceret i den videnskabelige faglitteratur.

4) Peter Lauts kritik af to artikler af EFC og Svensmark fra 1997 og 1998 er fuldt korrekt. Havde kun relevante datasæt været inkluderet, ville artiklernes konklusion være faldet til jorden.

5) EFC's påstand om, at to figurer (Figur 4b fra 1997 og Figur 1 fra 1998) adskiller sig ved at dataserierne »angiver skydækket over forskellige dele af oceanet«, er helt grundløs, og skalaen er den samme i begge figurer. Enhver kan kontrollere at EFC taler usandt her.

6) Laut gør ret i at tilskrive de første publicerede sammenhænge årsagen til Svensmarks 'verdensberømmelse'. Hvis folk havde fattet, at der i vor tid ikke som påstået er sammenhæng mellem variationer i skydække og variationer på solen, så ville de også fatte, at Svensmarks laboratorieforsøg er irrelevante for nutidens globale opvarmning.

De relevante informationer og diverse links kan findes i debatten tilknyttet denne atikel.

200.000 til alle medlemmer af DF ...

Benny Normind, Farum

... for at emigrere. Regeringen og Dansk Folkeparti er nu blevet enige om at tilbyde alle udlændinge kr. 100.000 for at rejse hjem og blive væk fra Danmark.

Asylsøgere er blevet tvangshjemsendt til livsfarlige områder, men det er ikke nok. Vi skal have et race rent Danmark.

Danmark ville være et bedre land at leve i, hvis udlændingene blev her i landet, og hvis alle medlemmer af Dansk Folkeparti emigrerede.

Overbudspolitik er så populært, så jeg foreslår, at vi tilbagekalder tilbudet til udlændinge om at rejse hjem, og i stedet tilbyder hvert enkelt medlem af Dansk Folkeparti - der skulle være ca. 10.000 i alt - 200.0000 kr. for at emigrere og blive væk.

Det er en frivillig ordning, men vi skulle gerne have dem alle sammen med.

Er det ikke dyrt? Jo, det er dyrt! Best case er, at de alle rejser og bliver væk, og det vil koste staten to mia. kr. eller ca. 370 kr. pr. indbygger.

Til gengæld vil vi så være fri for disse menneskers afstumpede menneskesyn og hæslige holdninger.

Danmark kunne genvinde sit image som en venligsindet nation. På sigt er det en god investering.

Forstokket modstand mod e-valg

Sine Heltberg, kandidat til kommunalbestyrelsen (S), Frederiksberg Kommune

Når vi på tirsdag om en uge skal til stemmeurnerne, vil det i alle kommuner foregå på gammeldags maner med blyant og papir. Flere kommuner, bl.a. Frederiksberg, havde ellers søgt om tilladelse til at gennemføre forsøg med elektroniske afstemninger til kommunalvalget. Men regeringen nægtede at gennemføre de nødvendige lovændringer.

Det synes jeg er mærkeligt. Regeringen har en erklæret ambition om, at Danmark skal være en førende it-nation. På den baggrund må det undre, at man siger nej til et projekt, der ville forene bedre borgerservice med effektiviseringer gennem brug af it. Elektroniske afstemninger betyder jo, at borgerne hurtigt, sikkert og nemt kan afgive deres stemme på valgstederne.

For at fastholde og måske forbedre den høje valgdeltagelse i Danmark er det nødvendigt, at også valghandlingen følger med tiden. Og der ville alene have været tale om et forsøg, der kunne have afklaret fordele og ulemper ved elektroniske afstemninger i Danmark.

Kom bare an

Per Thygesen-Poulsen var i 1972 sekretariatschef for Komiteen for tilslutning til EF

Peder Seibæk i Slagelse advarer i Information 9. november om, at jeg glæder mig for tidligt, når jeg i mit indlæg den 5. november skriver, at det var på høje tid, at vi fik en EU-traktat, så politikerne kender spillereglerne.

Men han fortolker min glæde forkert, når han mener, at den dækker over at 'nu skal vi - vælgerne i Danmark - definitivt bankes på plads'.

Tvært imod glæder jeg mig til, at vælgerne og politikerne omsider kan være med til at styre Europas udvikling, så det ikke er forbeholdt pragrafmaskineriet i Bruxelles, mens vi andre snakker traktat. I den proces har vi brug for inspiration - ikke mindst fra folk, der som Peder Seibæk er kritiske.

I øvrigt har han da ret, når han harcellerer over, at jeg skriver, at vi »med møje og besvær fik Danmark knebet med i EF«.

Det krævede møje og besvær at opnå forspringet, men det endelige 56,7 pct. mod 32,9 var bestemt ikke knebent. Andre må så afgøre, hvem der i slutspurten førte i det, Peder Seibæk kalder skræmmekampagne.

Krystalnatten

A. Feddern, Sønderborg

Regeringen og DF vil give utilpassede muslimer 100.000 kr. for at rejse ud af landet. Venner på Facebook fortalte mig, at den beslutning kom nøjagtig samme dato som krystalnatten for mange år siden. Håber mange kan se det bekymrende i DF's magt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Til Benny Normind, forfatteren af "200.000 til alle...".
Jeg synes det er et rigtig godt forslag. På Facebook findes der allerede en gruppe med samme initiativ, hvor mange folk skriver, at de gerne ville give penge, evt. mange penge til dette. Og den omtalte gruppe, som er ret ny, har allerede næsten 8000 medlemmer. Så der er mange der synes, det er en god idé ;D

Til indlægget "Grov misinformation".
Indlægget er skrevet af undertegnede i tæt samarbejde med Peter Laut.

Man kan få tilsendt relevante dokumenter ved at skrive til
Desuden har jeg oprettet en side på nettet, hvorfra man kan hente en del af de relevante dokumenter. Siden er denne:
http://www.lomborg-errors.dk/Laut.htm

Angående Friis-Christensens påstand om at der er forskel på de data der vises i figurerne i de to artikler fra 1997 og 1998:
I teksten til figur 4b i 1997-artiklen hedder det:
The Nimbus-7 and the DMSP data are total cloud cover for the Southern Hemisphere over oceans, and the ISCCP data have been derived from the geostationary satellites over oceans with the tropics excluded.
I teksten til figur 1 i 1998-artiklen hedder det:
The Nimbus7 is for the southern hemisphere over oceans with the tropics excluded. The DMSP data are total cloud cover for the southern hemisphere over oceans, and finally the ISCCP data have been derived from geostationary satellites over oceans with the tropics excluded.
Den eneste forskel mellem de to figurer er således, at for Nimbus-7 er troperne inkluderet i 1997-afhandlingen, men udeladt i 1998-afhandlingen. Dette giver meget ringe forskel og er uden betydning for fortolkning af figurerne, da den kontroversielle del af kurveforløbet kun er den der bygger på DMSP og ISCCP-data.

Søren Pind har jo også helt ret i, at Jorden ikke går under, men det er da ikke ensbetydende med, at han og hans lige kan fortsætte med at udsprede deres neoliberalistiske gylle i de altfor villige medier.
Jorden kan såmænd sagtens fortsætte med at eksistere uden at der er mennesker på den.
Og det hjælper jo ikke meget på problemløsningsprocessen med en tilgang som den Søren Pind udviser.

Morten Bro, du får jævnligt et læserbrev i avisen, men sig mig, hvorfor har dine læserbreve om høje og vejstre i dansk politik forskellig mening i Information og i Jyllandsposten?