Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
7. november 2009

Mindre krig, mere hjælp

Frank Aaen, >forsvarsordfører for Enhedslisten

Endelig diskuterer vi tilbagetrækning af soldaterne fra Afghanistan. Efter det fejlslagne præsidentvalg er det blevet åbenlyst, at indsatsen ikke handler om demokrati. Soldaterne selv sender nødråb om, at de ikke længere kan se en mening med krigen. Det skal politikerne lytte til. Der skal handlekraft og mod på banen. Oppositionen til venstre skal præsentere en plan for hurtig tilbagetrækning af >soldaterne. En plan der også sikrer massiv udviklingshjælp til Afghanistan, hjælp til lokale aftaler om fred og udvikling, og indsættelsen af FN fredsbevarende tropper. Den proces skal starte nu og vi ønsker, at tropperne skal være ude inden et år.

Militarismens nye fædreland

Gert Wiik, Nykøbing F

Jeg skammer mig over Danmarks folkevalgte, der har besluttet at sende danske borgere ud til USA's krig i Asien. Jeg skammer mig over, at vores folkevalgte fortæller os, at vi nu >ikke mere må debattere deres beslutning.

Ifølge MF Helge Adam Møller (K) og forsvarsminisster Søren Gade (V) må vi ikke sige noget om at trække soldaterne hjem fra Afghanistan, fordi det sætter soldaternes liv i fare, og fordi det vil gå ud over alle de små piger der så ikke vil kunne gå i skole. Det vil snart virke helt naturligt med et forslag i Folketinget om højere straffe for at kritisere regeringens militarisme.

Det kan ikke på forhånd udelukkes, at forslaget kunne begrundes med hensynet til små afghanske pigers skolegang.

Krig handler i bund og grund om erhvervsinteressser og det såkaldte 'forsvar' er i bund og grund et entreprenørselskab udstyret med tungt materiel og bemandet med arbejdere med høj risikovillighed og manglende arbejderbeskyttelse.

Per Stig vrøvler videre

Kai Dalsgaard, De Grønne

Væk er nu talen om at skabe demokratiske tilstande i Afghanistan, hvad det nyligt overståede 'valg' jo også tydeligt afslørede med fusk og korruption.

Nu påstår så udenrigsministeren, at hvis vi trækker os fra landet, bliver det 'destabiliseret': Forstår han ikke, at landet er et stammeforbund med lokale magtmennesker, der ikke ønsker nogen central regering over sig men i høj grad lever af heroinhandel?

At talebanerne vil terrorisere sig tilbage til magten er en påstand, som Afghanistans egen befolkning selv skal løse til sin tid ... Nu er talebanerne først og fremmest en national modstandsbevægelse mod besættelsestropperne, hvad der er en legitim ret for en befolkning. De ønsker selv besættelsestropperne ud, hvor netop de fremmede vækker behovet for at gøre modstand.

Lægger udenrigsministeren nu op til at gå det første skridt mod censur af ytringer, hvor der tales om tilbagetrækning, fordi det er farligt for vore soldater at høre om det? Hører det så ikke hjemme i terrorpakken, fordi det er statsfjendtlig virksomhed og en trussel mod sikkerheden at tale derom. Så er det orwell'ske samfund rykket endnu nærmere.

Jeg - en lømmel

Christian Mondrup, True

Jeg er offentligt ansat og melder mig hermed som 'lømmel' med denne erklæring: Jeg fordømmer jeres tvangsmæssige hjemsendelse af irakiske flygtninge. Jeg agter at hjælpe udvisningstruede flygtninge, der måtte bede om hjælp. Jeg fordømmer jeres kriminalisering af demonstrationer og faglige aktioner. Jeg fordømmer jeres symbolpolitik omkring børnechecken.

Nu ved I, hvem I kan sætte på arrestationslisten.

Vrangforestillinger

Hans Bredahl, Roskilde

Per Bregengaard opretholder i en iøvrigt utrolig kronik den 5. november vrangforestillingen om, at det alene var den røde hær, der vandt Anden Verdenskrig.

Havde Stalin ikke udryddet hele sit øverste officerslag før krigen, kan det selvfølgelig godt være, at Hitler havde tænkt sig om en ekstra gang, inden han gik ind i Sovjet, og at krigen i Vesteuropa derfor kunne have udviklet sig noget mere uhyggeligt.

Men ser man bort herfra, så opretholdt Stalin og Sovjet kun modstanden mod de nazistiske horder på grund af intensiv bistand - først fra England og siden også fra USA. Havde Stalin ikke fået denne omfattende materielle bistand, ville Moskva sandsynligvis være faldet.

De vældige konvojer til Sovjet blev gennemført af de allierede trods massive tab, og det er derfor ikke rimeligt at frakende - ikke mindst England - æren for en stor del af den Røde Hærs triumf.

Bregengaard glemmer iøvrigt, at den Røde Hærs sejr i nogen grad hang sammen med en nådesløs hærledelse, og at soldaterne så at sige kæmpede med ryggen mod 'kammeraternes' bajonetter.

Endelig skal vi - når vi opregner Stalin-regimets sejre - ikke glemme, at en stor del af piloterne i de frie polske styrker i England blev henrettet, da de vendte hjem til Polen.

Hjælp, min kone er skidesur

Sanne Jensen, København V

For fanden da. Efter det udmærkede program på DR2, Sådan er mødre, som med sårbarhed og humor forskyder forestillingen om det ideelle familieliv i en refleksion over forældreskab og parforhold med børnene som bærende præmis, bidrager den samme kanal nu med et kønskonventionelt modspil til kvindens taletid. Præmissen for manden er at svine sin familiære smatso til. Det er ikke manden, jeg er vred på, men jeg er fandeme vred på DR2 over deres bidrag til optegning af kønsforskelle ud fra en præmis, der som udgangspunkt har forskellen indeholdt i sig.

Jeg havde glædet mig til at høre manden reflektere over forældreskab og parforhold, og jeg forestillede mig, at vi ville se langt flere fællestræk kønnene imellem end forskelle. Jeg forestillede mig, at et sådant parallelt program kunne forskyde kønskampens poler i en kønsmæssig tilnærmelse ... 'ad veje og vildveje' som Brøgger og Llambias. For fanden da en skam.

Hvorfor vatpinde?

Michael Nielsen, byrådskandidat (S) og Dan Ravn Larsen, (S) regionsrådskandidat

Hvorfor er det, at unge mænd ikke kan fravælge at få stukket en vatpind op i pikken, hvis de ønsker at blive testet for klamydia? Lægevidenskaben godkender urintest på lige fod med vatpind-testen og det er derfor fuldstændig uacceptabelt, at unge mænd skal udsættes for denne smerte og ubehag pga. en forældet tankegang blandt nogle læger.

Klamydia er den mest udbredte seksuelt overførte sygdom i Danmark, der kan medføre sterilitet - både hos kvinder og mænd. Det er derfor uhyre vigtigt at få brudt med den forældede metode, så de unge mænd ikke undgår testen af frygt for vatpinden.

Mænd kan rende rundt med klamydia i flere år uden at vide det, da den sjældent viser nogle symptomer. Dette udgør en stor risiko for øget spredning af kønssygdommen, der kan have den førnævnte store konsekvens: barnløshed.

Vi vil derfor arbejde for, at det er de unge mænds eget valg, hvilken måde, de vil testes på, og ikke som i dag op til de gamle læger, som ikke vil følge den nye forskning og dens mere humane metoder.

Derudover vil vi arbejde for, at der indføres et forsøg med at få tilsendt urinprøvebeholder og en svarkuvert, så de unge mænd selv kan indsende en klamydiatest og endda få svar pr. SMS. Dette forsøg har Sex og Samfund haft stor succes med på Nørrebro.

Tiltaget er ikke besværligt at få gennemført og metoden på ingen måde ekstrem, men gevinsten kan være enorm for ungdommen og samfundet som helhed.

Den danske demens

Ivan Gullev, Frederiksberg

Alle har glemt, at regeringens stress-Christiania-politik er årsag til bandeopgøret i hovedstaden - >ja i det hele land.

Diskriminerer kvoter mænd?

Eina Berg, Smørum

Dette påstår Thomas Petersen i et læserbrev i Inf. den 5. november. De rigtigt dygtige mænd i bestyrelserne vil det da ikke påvirke med kvoter, men de halvdygtige og de halvdårlige ville måske blive sorteret fra og erstattet af dygtige kvinder. Kunne der ske noget ved det? Det har jeg svært ved at se.

Personligt synes jeg, at det da ville være rart, hvis vi kunne få ligestilling uden kvoter, men indtil videre har det vist sig at være eneste farbare vej til påvirkning af tankevirksomheden, når der skal findes >nye personer til bestyrelser.

Men det er jo ikke kun i bestyrelser, at det halter med ligestillingen. Prøv at tælle kønsfordelingen på f.eks. fotos i den sidste uges aviser - eller på tv-programmernes såkaldte eksperter i diskussionsprogrammer. Der er langt mellem kvinderne i f.eks 'Deadline 2. sektion' med Jes Stein Pedersen - og i de sidste udgaver af 'Ugen med Clement' er det kvindelige indslag blevet til en lille yndig kvindedims, der > (mis)bruges til at læse Clements egne spørgsmål op.

Kvinderne har kæmpet for ligestilling i mange mange år. Kun ved at være bevidst om skævvridningen, kan vi komme videre - men der er desværre langt igen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Inger Sundsvald

”Diskriminerer kvoter mænd?
Eina Berg, Smørum”

Ja jeg forstår det heller ikke. Der er langt mellem kvinderne i seriøse programmer, på trods af at der efterhånden må være rigeligt at tage af.

Inger Sundsvald

”Hjælp, min kone er skidesur
Sanne Jensen, København V”

Egentlig kan jeg godt føle mig lidt stødt på mænds vegne. DR2 er virkelig ond. Man hænger jo i den grad mænd ud som patetiske klynkehoveder der ikke formår at reflektere over forældreskab og parforhold og at se ud over deres egen næse.

Til forskel fra ”Sådan er mødre” og ”De slemme, slemme piger”, som har selvindsigt, gør grin med sig selv og, ikke overraskende, har selvbebrejdelser, samt en hel del humor, er ”Hjælp, min kone er skidesur” i den grad satire på højt plan (eller lavt;). Ufatteligt at mænd ikke protesterer over at blive hængt ud i den grad.

Om ”Hjælp, min kone er skidesur
Sanne Jensen, København V”

Nej, det er ikke - eller ikke kun - satire. Gid det var. Det er desværre et nødvendigt og påkrævet program, som burde være dukket op allerede for mange år siden.
Man kan ikke skære alle over en kam, men det vi ser i programmet, rammer lige på kornet m.h.t. mange parforhold. Først ved at se programmet og grine lidt af det, kan manden se hvad det er han har gjort galt i årevis.
Kvinder har desværre fået tromlet den opfattelse igennem, at mænd og kvinder grundlæggende er ens, hvilket giver afsæt for den særlige form for intolerance fra kvinders side, at hver gang manden forsøger at gøre det som en mand burde gøre eller finder det naturligt at gøre, bliver han sat på plads, fordi adfærd der ikke svarer til hvad en kvinde ville gøre, ikke accepteres.
Det handler om at en stor del af alle kvinder tager magten over deres mænd, gør mændene til viljeløse vedhæng og til sidst kasserer dem som ubrugelige. Mændene har i mange år været for dumme til at opdage, hvad det var der foregik. Det er rigtig godt at vi endelig får et program der åbner øjnene hos de mænd, der ikke har kunnet se mønsteret. Det gør ikke noget at det er skåret så meget ud i pap, at det næsten bliver satire, for vi har brug for at grine lidt ad det. Men det er også dyb alvor.
Det program vil forhåbentlig bidrage til at bryde kvindernes magtmonopol mange steder i privatsfæren, og det er tiltrængt. Ikke kun for mændenes skyld.

Inger Sundsvald

Åh gud dog, jeg kunne jo næsten have forudset det, lige netop fra Kåre Fog: ”Kvindernes magtmonopol” og alt det manden burde eller ”finder naturligt at gøre”. - De stakkels ”viljeløse vedhæng” der bliver kasseret.

Jeg nægter at tro på at ”manden” i den moderne verden er så viljeløs og dum.

Kåre Fog véd, som altid, hvad der er godt, naturligt og rigtigt for både kvinder og mænd.

Come on!