Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
3. november 2009

Hvordan endte vi her?

Susanne Sara Nyegaard, Valby

Jeg ved ikke præcist, hvad der får Michael Sandfort til at udfordre mig på 'modeksempler' på mediernes røde lejesvende (læserbrev 31. oktober). For det første var min kommentar et direkte svar til Geoffrey Cains årelange påstande om den røde fare i Danmarks samlede medieudbud. For det andet har jeg svært ved at tage en underholdende tv-serie som indtægt for/bevis på journalistikkens vederhæftighed eller journalisternes politiske ståsted som sådan.

Jeg har intet sted i mit indlæg søgt ned i den type fiktions-petitesser, men derimod helt overordnet pointeret et cirka-ståsted for den danske presse og de store elektroniske medier i form af DR og TV2.

Hvordan Michael Sandfort når frem til at ville afæske mig eksempler eller bevise noget om den røde fares allestedsnærværelse ud fra en enkel tv-series præsentation af forskellige typer, går ganske enkelt over min skorsten. Hvordan havnede vi lige i den form for Erasmus Montanus-argumentation?

Tavs venstrefløj

Morten Bro, Broager

Selv om jeg ikke kan fordrage den usympatiske højrefløj, så skal de have ros for én ting. De svarer på indlæg, hvis de er uenige. Læg mærke til, hvor ofte de borgerlige politikere skriver indlæg i alle aviser, og hvor sjældent venstrefløjens politikere gør det.

Det er for dårligt - og når de liberale igen har vundet et valg, så forstår venstrefløjen det ikke. Folk kan påstå, hvad de vil om SF og EL - og yderst sjældent kommer der et modsvar. Trist.

Valg i Tanzania

Hashil Seif Hashil, København SV

I 2010 skal der være valg i Tanzania. Staten Tanzania blev oprettet den 26. april 1964 som en union mellem to eksisterende lande Tanganyika og Zanzibar, som er en Ø. For at kunne stemme skal vælgerne have id-kort, og regeringen er allerede i gang med at udstede id-kort. Men problemet er, at regeringen kun udsteder id-kort til vælgere, der støtter regeringen. Konsekvensen er, at oppositionens tilhængere ikke kan stemme til valget. Det går særligt ud over personer som bor på Zanzibar, som støtter oppositionspartiet CUF, der ved de sidste tre valg har fået stort flertal på Zanzibar.

Der er en stor fare for, at der ville komme blodsudgydelser og uroligheder, hvis det samme sker ved valget i 2010.

Derfor må de vestlige lande handle allerede nu inden det er for sent at lægge pres på regeringen i Tanzania, så vælgere på Zanzibar får mulighed for at stemme ved det kommende valg, således at vi kan forhindre blodsudgydelser.

Jeg opfordrer derfor alle statsoverhoveder, som har forbindelser til Tanzania om at lægge pres på Tanzanias præsident Kikwete for at sikre, at det kommende valg bliver retfærdigt. Vil det internationale samfund handle nu - eller først reagere efter eventuelle blodsudgydelser?

Frihed under ansvar

Inge G. Larsen, København N

Kære weis, du går i din leder i Information 29. oktober ind for den ubegrænsede frihed til at ytre sig, selv om det kan få uoverskuelig konsekvens.

Enhver form for frihed er forbundet med ansvar - uanset i hvilken forbindelse, ellers fratager man andre deres mulighed for den samme frihed! Sproget er vores stærkeste og farligste våben, uanset i hvilken forbindelse det bliver brugt, samtidig er det vores livsbetingelse som mennesker. Derfor må vi give hinanden også ytringsfrihed - men under ansvar og respekt for medmennesket, uanset i hvilken form man ytrer sig. Har vi ikke haft verdenskrige, undertrykkelse, diskriminering og folkedrab nok?

Hvad med tolerance og næstekærlighed - ligegyldig hvem din næste er, så har vedkommende ikke skabt sig selv, ingen af os har selv bestemt hvor, hvornår og ad hvem vi ville fødes, og har derfor krav på respekt som ligeværdigt medmenneske. Lad os dog forsøge at acceptere hinanden som vi er!

Tankeløs hyldest af en tankeløs 'tænketank'

Curt Sørensen, professor emeritus, Århus Universitet

I Information i weekenden fremhæver avisen den ultraliberalistiske tænketank Cepos' store indflydelse og leverer en sønderlemmende kritik af Cevea. Men hvem er det, der har understøttet Cepos? Det er såmænd medierne (med tv i spidsen), der i årevis har fedtet og slesket for denne af erhvervslivet forgyldte og af magtfulde politikere understøttede højreliberalistiske 'tænketank', ligesom de har fedtet og slesket for Dansk Folkeparti. Det er vammelt at se dette omsiggribende knæfald for den politiske og økonomiske magt.

Cepos tænker ingen originale tanker, men reproducerer den gængse neoliberalisme, hvis aksiomatiske 'sandheder' kan stilles op i en tre til fire punkter.

Det er bemærkelsesværdigt, at Information slet ikke forholder sig til kvaliteten af Cepos' arbejde, men udelukkede fokuserer på den angivelige tænketanks evne til 'at sætte dagsordenen', påvirke den offentlige debat og 'brande' sig selv, noget som journalister åbenbart er dybt imponerede af. Den faglige kvalitet interesserer man sig åbenbart ikke for. Og det er der jo ret beset heller ingen grund til, når det hele skal være et spil om magt, indoktrinering og spin. Men imens tankeløse medier hylder magthaverne, det ideologiske præsteskab og sig selv, går demokratiet mere og mere i forfald.

Arvesynden

Johan Fynbo, Herlev

I gårsdagens Information skriver Leif Grage, at vores kriminelle løbebane ifølge 'de kristne' starter ved fødslen. Ordet kriminalitet stammer fra latinsk 'crimen', der betyder forbrydelse. Den forbrydelse man - ifølge de kristne - har medskyld i er Adams og Evas. Heldigvis bliver man - ifølge de kristne - frikendt igen ved dåben. Forleden kunne man også læse i et debatindlæg i Information, at der ikke findes nogen leveregler i religionerne »der er værd at leve efter«, som ikke også findes i den »sunde fornuft«. Til den debattør er mit spørgsmål: Hvad er kriterierne for, hvad der er værd at leve efter og hvad er sund fornuft? >

Neoliberalisme i Information

Arne Mortensen, Christianshavn

I Information den 27. oktober efterlyser, oven i købet på lederplads - visioner .

Og de visioner, der efterlyses hos forbundskansler Angela Merkel, er, at hun nu da det socialdemokratiske SPD er blevet udskiftet med det liberalistiske FDP som koalitionspartner bør (?) - lancere en liberalistisk vision for Tyskland.

Det virker absurd, at Information ligefrem efterlyser (neo)liberalistisk medicin (skattelettelser, privatisering, reduktion af socialstaten, osv.) i tider, hvor samme neoliberalismes fallit nærmest har tvunget den globale kapitalistiske økonomi i knæ og ødelagt tilværelsen for millioner af familier. Neoliberalismens vision er som bekendt: mere profit og højere indkomster til dem, som allerede svømmer i overflod. Og arbejdsløshed og elendighed til dem, som Fanden må tage sig af på bunden af samfundet.

Hvis Informations lederskribent havde fulgt lidt med i tysk politik, ville vedkommende havde vidst, at SPD tabte ved valget, fordi partiet havde lagt op til noget, der kunne ligne neoliberalistisk politik. Tyskerne var ikke så dumme, at de hoppede på den. Til belysning af hvad neoliberalisme er for en størrelse, vil jeg i øvrigt anbefale læsning af Naomi Kleins Chokdoktrinen.

Om ridepædagoger

>Marie D. Ebbesen, lektor i drama på UC Sjælland

Bare for en ordens skyld: Det er glimrende, at de også i Kolding vil uddanne ridepædagoger (note i gårsdagens avis), men først er de nu ikke. Uddannelsen til ridepædagog (udviklet i samarbejde med Dansk Rideforbund) har siden i sommer eksisteret ved UC Sjælland, og det første hold med deltagelse af både studerende ved den ordinære uddannelse >og meritstuderende er allerede i gang ved pædagoguddannelsen i Nykøbing F. Så pædagoger til hest kan fås både her og hisset.

Brugerbetaling på universiteterne

Stefan Buhl Nielsen, stud.scient.soc.

Når man på forsiden af gårsdagens Information kan læse, at eksperter taler for at gøre op med gratisprincippet i det danske uddannelsessystem tænker man 'ikke nu igen'. Endnu en gang skal vi høre, at den eneste måde at redde velfærdssamfundet er ved at indføre brugerbetaling på uddannelser.

Professor i økonomi, Nina Smith, fremstiller sig selv som den 'modige' økonom, der kæmper mod de angste politikere, som ikke tør tage den 'rigtige' beslutning: At indføre brugerbetaling. Man kan også vende den på hovedet, at det er de modige politikere, der fastholder gratisprincippet i det danske uddannelsessystem. For ved at investere i gratis verdensklasseuddannelser sikrer vi, at man ikke udelukker en fremtidig Niels Bohr fra at tage en kandidatuddannelse på grund af dårlig økonomi. Og hvis uddannelserne er underfinansieret, skal der tilføres flere midler fra staten, ikke fra de studerende. De studerende kommer jo allerede til at betale for deres uddannelse, da vi har progressiv beskatning i Danmark.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Til Morten Bro ang. 'tavs venstrefløj':
Utallige læserbreve, korte og lange, er i årevis sendt herfra til de store dagblade (Politiken, Berlingske, Jyllandsposten og Weekendavisen) som svar på højrefløjens indlæg.
Kan du forklare mig, hvorfor stort set ingen er optaget?