Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
Debat
2. november 2009

Demokratiet er en gave

Mads Heltoft Laursen, 15 år

I Danmark har vi demokratiet vi kan prale af, da det er langt fra normalt i resten af vores verden. Derfor skal vi huske at udnytte den stemme, som kommer af demokratiet til kommunalvalget den 17. november, for ellers melder man sig ud af det politiske fællesskab, der hedder Danmark.

Samtidig melder man sig ud for al indflydelse i landet, love og fordeling af de økonomiske goder, som Danmark har mange af.

Det er dejligt at være en del af et land, hvor der til en hvis grænse er lighed og hjælp, når folk beder om det. Hvor folk lytter til enhver person, der har en anden mening end andre. Et land hvor dine meninger ikke er meninger som regeringer eller diktatoren siger, du skal have, men helt dine egne. Landet hvor den offentlige sektor beundres af mange andre lande.

Derfor skal man tage del i demokratiet og være glad, når stemmen er afgivet. De 16-17-årige, der får mulighed for at tage del i et prøvevalg, skal være glade og se det som en af de mest værdifulde gaver, de nogensinde kan modtage - demokratiets gave. Den gave, som store dele af verdensbefolkning kæmper lange politiske kampe, for at opnå, har vi fået. Den kamp, som vores forfædre har kæmpet for.

Den tidligere Svenske Statsminister Olof Palme sagde, at »politik er at ville«, og efter min mening burde alle 'ville'. Det vil være helt idiotisk at spille denne 'mulighedernes stemme' på ingenting.

Ja tak til kønskvoter >

Britta Thomsen, medlem af Europa-Parlamentet (S)

Er det okay, at der kun sidder under seks pct. kvinder i daske erhvervsvirksomheders bestyrelser? Det er én kvinde for hver syttende mand!

Det synes Venstres ligestillingsordfører >Ellen Thrane Nørby åbenbart er godt nok. Hun mener, at kønskvoter ikke >har sin berettigelse, når det gælder sammensætningen af bestyrelser i børsnoterede selskaber. Men når Thrane Nørby afviser kønskvoter i bestyrelser, siger hun dermed også nej til reel ligestilling. For selv om det selvfølgelig ville være godt, hvis erhvervslivet frivilligt gik efter at få flere kvinder ind i bestyrelser, så viser historien os, at det ikke sker af sig selv. Thrane Nørby hævder, at kønskvoter fremhæver kønnet frem for kvalifikationer. Men kønnet - det mandlige - har i årevis været indgangsbilletten til en fed bestyrelsespost. Adskillelige undersøgelser viser, at når nye bestyrelsesmedlemmer skal udvælges, så kigger man i ens nærmeste netværk. Og når bestyrelsen i forvejen næsten udelukkende består af mænd, ja så har mænd en tendens til at vælge andre mænd.

Lad os gøre som i Norge - lad os få gjort det lovpligtigt, at der i alle børsnoterede virksomheder er mindst 40 pct. af hvert køn i bestyrelserne. Erfaringerne fra Norge viser, at det skaber åbenhed og fokus i jagten på egnede bestyrelseskandidater, og at de virksomheder, som har bestyrelsesmedlemmer af begge køn, opnår gode økonomiske resultater!

Sort skærm

Carl Bloch, Tåstrup

Ja, her sidder jeg så med sort skærm. Jeg har ellers købt mig en digital modtagerboks, men den passer ikke til mit fjernsyn. Det har nemlig ikke nogen scart-indgang. I den seneste tid har vi fået tudet ørene fulde om, at vi bare skal anskaffe os en digitalmodtager, så fungerer fjernsynet - også efter den 31. oktober.

Ikke et ord om at de ikke passer til alle fjernsyn. Det synes jeg er for dårligt. Hvis man ikke engang kan stole på statens egne oplysningskampagner, hvor er vi så henne?

Gad vidst hvor mange andre danskere der står i den situation, at de ikke har spor lyst til at købe et nyt fjernsyn, men er tvunget til det ... (For mit eget vedkommende kan jeg ikke lide fladskærme. Jeg synes at de har en væsentlig dårligere billedkvalitet end de gamle billedrørsskærme).

Regeringen og DF svigter igen de svageste

Henrik Appel Esbensen, souschef Blå Kors Pensionat, Taastrup, kandidat til BR for Socialdemokraterne

Først opfordrede Venstres formand for KL kommunerne til at spare på udgifterne til de socialt udsatte og gav dem sågar otte gode råd til, hvordan dette kunne gøres. Nu slår regeringen og DF ned på samfundets svageste i den nye forslag til en aftale om globaliseringspuljen, hvor forældre til 15-17-årige, der ikke er i arbejde eller under uddannelse, mister retten til børnechecken.

Det vidner om en kynisme, som viser Regeringens og DF's sande ansigt: Skær på de svageste - dem er der alligevel ikke stemmer i.

Med det nye globaliseringspulje-oplæg sparker regeringen og DF igen til folk, der ligger ned.

Marginaliseringen af de udsatte i Danmark er stigende og har været stigende siden år 2001: 40 procent flere lever i fattigdom Danmark i dag end i år 2000. Alene i København lever 5.600 børn i fattigdom. Antallet af unge uden uddannelse eller arbejde vokser år efter år. Indsatsen for kriseramte børn og unge forringes igen og igen.

Det er forkasteligt, at regeringen og DF nu igen lægger op til at skabe et forlig, som skader de svageste i vores samfund. De kender kun til pisk og straf.

Jeg har arbejdet med socialt udsatte i over 18 år. Pisk er ikke løsningen. Når man slår på nogen, der ligger ned, får det ikke dem til at rejse sig - men tvært imod til at grave sig længere ned. Den onde spiral forværres.

I stedet for at straffe forældrene og de unge 15-17-årige uden arbejde eller uddannelse, er der brug for praktikpladser og en massiv indsats for at få motiveret de unge til at komme i arbejde eller på uddannelse.

Jeg deler ønsket om at få de unge i gang. Jeg har arbejdet med samfundets svageste i 18 år, og derfor er det min erfaring, at man i modsætning til, hvad regeringen og DF lægger op til, skal skabe tillid og dialog med de udsatte. Man skal gøre det attraktivt at forandre sig.

Arvesynden

Leif Grage, Valby

Ifølge de kristne starter vores kriminelle løbebane ved fødslen. Gud bedre det!

Kan ejendomsretten da gradbøjes, Bondam?

Lene Kattrup, Ganløse

Jeg har længe gået og været rystet over Klaus Bondams (Københavns Teknik- og Miljøborgmester for de radikale) udmeldinger vedrørende graffiti. Hans udtalelser om en vis tolerance over for graffiti generelt set, forudsætter jo en vis accept af, at ejendomsretten kan gradbøjes. Det er for at sige det ligeud oprørende og skræmmende, at han ikke tager denne helt alvorligt.

Det er en grundpille i vores del af verden, at ejendomsretten er ukrænkelig. Jeg er nået frem til, at Bondams udtalelser om en vis accept og tolerance over for graffiti, kun havde været til at forsvare, hvis Bondam samtidig havde nævnt, at det kun var på nogle af de mure og facader, som Københavns Kommune ejer, han ville foreslå, at man kunne tillade graffiti-hærværk eller graffiti-kunst. Han burde også have sagt, hvilke mure og hvor meget han mente, det ville koste kommunen. Når han ikke tilføjede dette, så synes jeg, han medvirker til at underminere respekten for ejendomsretten og indirekte er med til at blåstemple den megen graffiti, der koster ejerne af disse ejendomme og butikker, som ofte er små forretningsdrivende, oceaner af deres ved hårdt arbejde optjente penge samt giver dem store sorger og bekymringer.

Bondam har desværre svigtet etisk og moralsk her.

Om balance

Jytte Molbech, sygeplejerske med specialuddannelse i psykiatrisk sygepleje

Hvis menneskelig udvikling skal lykkes må faktorerne, at blive elsket betingelsesløst for den man er, samt krav om, at blive elsket for det man gør, være i balance.

Dette skal krydres med forståelsen for evnen til at kunne eller at ville.

At fjerne noget af det økonomiske grundlag fra unge eller deres familier, som ikke gennemfører en uddannelse, kan svare til, at pille hårene af en skaldet. >

Eller tror regeringen også, de kan tvinge en lam til at gå, hvis pensionen snuppes?

Fokus må i stedet være på årsager til, at mennesker handler som de gør, og så gøre noget ved vilkårene, i det omfang det er muligt, frem for blind tro på, at tvang kan løse alt.

Stop for udlicitering

Morten Kabell, medlem af Borgerrepræsentationen for Enhedslisten

De københavnske omegnskommuner oplever nu konsekvenserne af udlicitering. Skraldemændene strejker, affaldet hober sig op og politiet bruger deres tid på at opløse blokader i stedet for på bandekrigen.

Til nytår kan det blive københavnernes tur. Der overtager samme firma skraldebilerne i fire københavnske kvarterer. I løbet 2010 kommer turen til resten af byen. Enhedslisten var det eneste parti, der stemte imod udliciteringen på trods af, at tilbuddet var langt dyrere, end kommunens eget kontrolbud.

Udlicitering handler om, at private firmaer skal tjene penge på det, som før bare skulle løbe rundt. Det kan man i sagens natur kun ved at få de ansatte til at løbe hurtigere, forværre deres arbejdsmiljø eller få dem til at gå ned i løn. Eller ved simpelthen at hæve prisen.

Enhedslisten vil ikke forære skattekroner til private virksomhedsejere. Vi vil hellere bruge pengene på at forbedre den offentlige service. Derfor kræver vi et udliciteringsstop i København.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Arvesynden - "ifølge de kristne de starter vor kriminelle løbebane ved fødslen"
Dette interessante udsagn er hverken uskyldigt eller krimminelt. Hvis det var sandt, kærligt eller smukt var det dog stadig måske ikke en perfekt formulering. Men rolig. Det nytter ikke at fortvivle over sine fumlerier, Derfor er en indre overbærenhed med den naturgivne udu og genetiske og sociale middelmåd helt i orden.