Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
17. november 2009

Uværdig retorik

Kirsten Poulsen, skoleleder på Sankt Ansgars Skole, København

Nu har Jan Andreasen gennem længere tid forsøgt at komme igennem med sine holdninger i dagbladet Politikken om privatskolernes manglende vilje til at løse integrationsopgaven. Jan Andreasens postulater har i den grad, fra sin begyndelse, manglet dokumentation og indsigt. Der har i postulaterne været tale om citatfusk af værste karakter.

Jeg er klar over, at der kan bruges mange midler i en valgkamp for at få magt og indflydelse. Og jeg er helt klar over, at du rører ved et område, der fortsat kalder på dialog, men den retorik, du bruger, får vrede frem hos de mennesker, der dagligt gør et stort arbejde for det positive kulturmøde, og som du tager med i faldet for at nå frem med dine budskaber.

I modsætning til dig kender jeg kun privatskolefolk, der vil løfte deres del af integrationsopgaven, så hvordan det socialdemokratiske udspil skal praktiseres bliver spændende at se.

Du skal ud at fiske stemmer i København, og det er al ære værd, at du vil kæmpe for en sag, men det er ikke værdigt, at det sker på forkerte præmisser. Det klæder ikke den politiske debat og slet ikke dit parti, som med din valgkamp kommer til at fremstå utroværdigt, og på den lange bane kan koste socialdemokraterne dyrt.

Hyldest til Lomborg

Bjørn Rasmussen, Samsø

Hvor er det dog dejligt, at Bjørn Lomborg så vedholdende pirrer vores fantasi og nysgerrighed ved hans vedholdende insisteren på at tage os allesammen bagfra i debatten. Og det på tværs og trods af, at vi jo ellers nok mener at vide, hvad der er den rette vej. Endnu mere opløftende er det, at Dansk Folkeparti tildeler denne afviger massive midler - måtte denne tendens brede sig til støtte af andre afvigende minoriteter.

Kom på banen, Vesterbro

Mia Nielsen, Vesterbro

Jeg er helt enig i at sundhedsrummet skal flyttes, dog ikke ind i PH caféen, men til et andet og større sted på Vesterbro. Derfor er jeg uenig i Magrethe Wivels forslag (Inf. 5. november) om at inddrage PH-caféen, for at Sundhedsrummet skal have mere plads. Det må være muligt at finde et mere egnet sted at placere Sundhesrummet, for som det er nu, er det grænseoverskridende ifht. det børnekulturelle område i Den Brune Kødby og gymnasiet, der vel netop er tænkt til at skabe trygge og frie rammer til faglig og kreativ udfoldelse for alle byens børn og unge.

Udover det kan nævnes børnefamilierne i området, DGI, Øksnehallen og ikke mindst PH-cafeen, som dagligt bliver konfronteret, på godt og ondt med, at Sundhedsrummet er blevet placeret, hvor det er.

Jeg vil gerne opfordre politikere på tværs af partierne til at forsøge at finde nye og større lokaler, samt en bedre placering af Sundhedsrummet på Vesterbro, som er et godt og vigtigt forsøg og gerne må fortsætte efter forsøgsperioden. Muligheden for at finde andre egnede lokaler kunne findes f.eks. i Den Hvide Kødby - det er stadigvæk på Vesterbro, tæt på hvor misbrugerne færdes, tæt på Skelbækgades indgang, Dybelsbro Station og Station 1 på Halmtorvet.

Så kom på banen, PH-caféen, naboer, institutioner, lokalpolitikere og andet godtfolk!

Liberalistisk smalltalk

Poul Hermansen, Aalborg

Hold da op en omgang lommefilosofisk, liberalistisk smalltalk SAXO Bank-chefen Lars Seier Christensen får affyret i Information den 13.november

Lad mig blot fremhæve en enkelt sag: Seier hævder meget opsigtsvækkende, at ingen tør fortælle befolkningen, at penge ikke vokser på træerne.

Såfremt manden nu havde lavet sit hjemmearbejde ordentligt, ville han måske have noteret sig, at Det Radikale Venstre i årevis har stået fast omkring en ansvarlig økonomisk politik, herunder bl.a. afskaffelse af efterlønnen så hurtigt som muligt.

Den ny offentlighedslov

Henrik Jensen, Odense

I det ny offentlighedslovforslag skal politikere ikke længere kunne få indsigt i de faglige præmisser for ministerielt udarbejdede lovforslag. Endvidere bliver det ikke længere muligt at følge med i ministres kalendere. Hvad er det for et syn på politik, der her udtrykkes?

Jo: Ministeren er altid en kompetent, hårdtarbejdende, redelig person, der altid tager tilstrækkelige faglige hensyn, hvorfor man naturligvis ikke behøver kontrollere ham. Oppositionen er egentlig overflødig imellem valgene: Dens indsigelser er blot til for at hindre ministerens nødvendige arbejde, så oppositionens virke kan højst forsinke en ellers effektiv lovgivningsmaskine. Oppositionen behøver ikke have nogen faglig indsigt i noget, da dens stemmer alligevel ingen betydning har, så længe man kan tælle til 90. Ministre er redelige personer, der naturligvis ikke kunne finde på at misbruge deres frynsegoder, altså ministerbilerne og chaufførerne.

Inden regeringsflertallet vedtager dette, bør de spørge sig selv: hvilke konsekvenser vil dette have, hvis oppositionen efter et valg kommer til magten?

Venstres visioner

Ib Jensen, Søborg

8,5 millioner til den alternative klimakonference. 622 millioner til politiet under klimakonferencen! Er Venstre bange for befolkningen?

Valgplakat-analyse fejler

Ole Løw, Højbjerg

Information har fået den gode idé at analysere valgplakater på bagsiden.

Den 12. november så Nikolai Lang (NL) på Enhedslistens ansigtsløse plakater. Men nogen analyse bliver der ikke rigtig tale om, da NL ikke kan skelne mellem individualisme og individualitet. Det ses tydeligt i spidsformuleringen i overskriften: Frels mig fra mig selv.

Det er muligt at Enhedslisten mener, at individualisme i sidste ende gør os ulykkelige. Men de kan ikke meningsfuldt mene, at vores individualitet i sig selv udgør et problem. Det er jo selvsagt også individer, der indgår i fællesskaber. Så hvis plakaterne vil frelse os fra noget, er det individualismen. 'Frels mig fra individualismen' giver god mening i sammenhængen!

Bent Bøgsteds >frynsegode

Svend Petersen, Dybvad

På det afsluttende vælgermøde i Frederikshavn den 12. november oplyste Bent Bøgsted (MF, DF), som er byrådskandidat, at han netop havde talt med Lene (Espersen) om den lukningstruede Skipperskole i Skagen. Bent Bøgsted havde fået det maget således, at der bevilges de nødvendige millioner til skolen, så den ikke skal lukke.

Lukningen har været debatteret meget i den lokale valgkamp, og der var bred enighed om, at skolen burde bevares. Gennem lang tid har byråd, borgmester og andre henvendt sig til ministeriet med alle tænkelige gode argumenter for at sikre skolens fortsatte virke - den er den eneste i landet. Borgmesteren oplyste, at der var gået 14 breve af sted til ministeriet fra ham og andre involverede.

Alle henvendelser har været forgæves.

Og så - vupti - kan Bent Bøgsted på et vælgermøde fortælle, at han via sine direkte forbindelser har fikset sagen. Millionerne er i hus.

Alle her er glade for, at skolen fortsætter - igen tvivl om det! Skipperskolens fortsættelse er måske ikke en direkte del af den nye finanslov, som placeringen af et sygehus i Midtjylland. Men interessant er det, at DF's folketingsmedlem samtidig med finanslovforhandlingerne får en lille bombe fra vicestatsministeren, som han kan lade springe på et vælgermøde umiddelbart inden kommunalvalget!

Som en frynsegode for at bakke op om finansloven?

Det lugter ikke stuerent ...

Stem på de kønneste kandidater

Jørgen Hagmund, Køge

Undertegnede havde forleden besøg af en nær ven. Under samtalen faldt snakken naturligt på det kommende byrådsvalg. Min ven - en mangeårig iagttager af politik - foreslog i ramme alvor, at vi alle burde stemme på den kønneste af de opstillede kandidater. Hans begrundelse var følgende: »Ingen af de opstillede kandidater lever op til deres løfter. Alle lover en masse før valget, men løber umiddelbart efter valgdagen fra alt med sætninger som: 'Nu skal vi se', 'vi skal se fremad', 'vi arbejder hårdt på ...', 'vi prøver ... o.s.v. o.s.v.«

Set i lyset af mange års skuffelser med disse politikere var han nået frem til sin konklusion: Stem på valgets kønneste. Så har vi da noget pænt at se på!

Undertegnede har i de seneste dage overvejet hans opfordring, men har et problem. I valgkredsen er to meget kønne piger opstillet. De tilhører hver sin fløj. Så jeg må nok lige iagttage de ophængte plakater endnu en gang, inden jeg endelig beslutter mig for krydset i dag.

>Det store slag

Niels Engelsted, København K

Retsvæsen, politi, hjemmeværn og specialstyrker mobiliseres. Danmark ruster sig til det store slag.

Ikke slaget mod klimaforandringerne, men mod de mange mennesker, der ikke passivt vil affinde sig med klimaforandringerne og stiller krav til politikerne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu