Læserbrev

Læserne skriver

Debat fra dagens bogtillæg
Debat
5. november 2009

Borgerlig kulturpolitik

Tom W. Petersen, Frederiksberg

167 biblioteker er afskaffet.

Ifølge Berlingske Tidende (26. oktober) er kulturminister Carina Christensen »glad for udviklingen«. For »centraliseringen har forbedret bibliotekerne og gjort det langt nemmere for den moderne borger at låne bøger«. (Det står der!).

Så den, der nu har mistet sit nære filial- eller hovedbibliotek, skal bare være en rigtig moderne borger:

Mit bibliotek er fjernet – hurra, hvor er jeg da glad for det! Sort er hvidt. Op er ned. Ødelæggelse er forbedring.

Tynd og kort anmeldelse

Kirsten K. Rasmussen

Jeg undrer mig over den kortfattede og tynde (dog positive) anmeldelse af Kim Leines ’Tunu’ i sidste uges bogtillæg. Faktisk havde jeg ligefrem glædet mig til min avis – for jeg regnede med, at det blev Lilian Munch Rösing, der skulle anmelde bogen. Det havde den – og læserne – fortjent.

Bibliotekslukninger

Rasmus Graakjær, København K

Den 29. oktober bragte Information en dobbeltside om Hjørrings nye banebrydende bibliotek.

Her er der tale om en offentlig investering, der er anvendt intelligent og alsidigt. Helt konkret har der i udførelsen af byggeriet været beskæftiget arkitekter, kunstnere, ingeniører, håndværkere og andre faggrupper.

Økonomi- og Erhvervsministeriets erhvervspulje fra foråret var primært rettet mod reparation og renovering af bl.a vinduer, gulve, tage og isolering med dertil hørende offentlig støtte på nogle få tusinde kroner pr. husstand. Tiltaget kom først og fremmest de mindre håndværksfirmaer og ikke mindst landets boligejere til gode.

I modsætning til landets hoben af renoveringstrængende parcelhuse kommer Hjørring Bibliotek langt flere segmenter af borgere til gode. Ikke kun i opførelsesfasen, men også nu efter det er taget i brug.

Det er et eksempel på det, som Ray Oldenburg beskriver som det tredje sted – stedet mellem arbejde og hjem. Tænk, at der tilbydes andre muligheder for adspredelse end en shoppetur på gågaden eller en halvdagsudflugt til Bilka.

At der findes offentlige rum til borgerne – og ikke kun de næringsdrivende – hvor man kan opleve noget, man ikke havde forventet – og så uden at skulle betale for det.

Mon der er en politisk bagtanke med de accelererende bibliotekslukninger?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her