Kommentar

Vi forstår det hele, Brian

Selv om min søn var ved at blive anholdt for at tage en smøg på gaden og for at have langt hår, forstår vi dig godt, Brian, og jeg håber inderligt, mine sønner tager ved lære
15. december 2009

Det er ikke nemt at være justitsminister. Særligt når man - som du - fører en aktivistisk retspolitik. Det bliver du kritiseret for, men jeg tror ikke rigtigt, at alle forstår dig. Selv har jeg da også haft lidt svært ved at finde hoved og hale i dine mål og midler. Men weekendens begivenheder og søgen i din personlige historie har gjort det hele lidt klarere for mig.

Her tænker jeg ikke umiddelbart på din og ordens-magtens veludførte knibtangsmanøvre lørdag, der beviseligt forhindrede, at ustyrlige aktivister stak Hovedstaden i brand og overfaldt uskyldige civile.

Den slags gør naturligvis indtryk; men vi er jo os selv nærmest, og du må tilgive, at jeg her tager udgangspunkt i min egen familie.

Først en tilståelse: Min ældste søn på 17 har temmelig langt hår. Og han ryger. Det kunne jeg måske have forhindret, hvis jeg i tide havde straffet ham hårdere. Men jeg har nok været for blødsøden.

For det lange hår er et problem, og meget kunne måske være undgået, hvis ikke manken til stadighed tiltrak sig unødig opmærksomhed.

Under alle omstændigheder gik han søndag eftermiddag ned på gaden for at få en smøg. På nogle hundrede meters afstand kunne han se, at der var lidt mere end almindeligt gang i gaden omkring Østerport Station. Han havde dog svært ved at følge med i begivenhederne, for det vrimlede med politi, der blandt andet havde taget opstilling i Stockholmsgade. Da han alligevel ikke kunne se, hvad der foregik, slentrede han efter endt rygning tilbage til opgangen i Olof Palmes Gade, låste døren op og begav sig hen til elevatoren. Men da han skulle til at stige ombord, blev han afbrudt af det brag, det gav, da en kampklædt betjent sparkede hoveddøren ind. Sammen med to kolleger stormede han ind, omringede drengen og bad ham følge med. Heldigvis kom hans mor løbende ned af trapperne, alarmeret af den usædvanlige omgang med hoveddøren. Hun fik besked på at forføje sig bort, men da hun protesterede og forsøgte at forklare, at hun var drengens mor, begyndte anholdelsen at gå i vasken. De nåede dog at true med arrestation, inden de til sidst helt opgav deres forehavende og fortsatte kampen udenfor.

Slå hårdt

Jeg medgiver, at mange hundrede har fået en betydeligt mere kontant behandling og skal derfor nøjes med at hæfte mig ved to ting. Opdragelse og forståelse.

Opdragelse af min ældste søn, men måske også af min yngste på otte, der første gang, han så politiet i aktion, fra anden sal måtte konstatere, at hans storebror var tæt på at blive arresteret for at have røget uden for sin gadedør. De skal nu nok klare den. Måske kan det tilmed forhindre, at den lille begynder på rygeriet. Derfor videre til forståelsen. Forståelse for dig, Brian.

Tryk avler som bekendt modtryk, og du har jo selv flere gange fortalt, hvordan du følte dig presset af de røde som ung KU'er i 80erne. Det var en ond tid for lidt anderledes tænkende som dig selv. Heldigvis var der møderne i Konservative Gymnasiaster og KU, hvor I kunne afreagere og dermed undgå voldelig konfrontation. Det var en sund måde at håndtere presset på. Og du kunne glad og munter synge med på kampsange som »Det var et herligt KU-møde«, hvor det blandt andet lyder:

»Kampen er forbi - er forbi, nu kommer Eriks politi.«

Altså din forgænger i embedet, Erik Ninn Hansen, der var justisminister fra 1982-1989. Du husker nok, hvordan systemet knægtede denne stolte forkæmper for Gud, Konge og Fædreland, da Rigsretten idømte ham flere måneders betinget fængsel...

Og videre: » (...) Lad dine sorte støvler sværte, tag din stålhjelm på og spænd din skrårem fast.«

Stærke sager for en ung ubefæstet sjæl. Ord, der brænder sig fast og præger en. Men handling er trods alt vigtigere end ord, og du indledte et samarbejde med den sydafrikanske vicekonsul Steyn, som gav dig 30.000 kroner til »oplysningsarbejde«. Måske fornemmede du allerede dengang, at han var agent for det sydafrikanske efterretningsvæsen BOSS. Men kampen mod kommunismen var vigtigere end noget andet. Og under alle omstændigheder modtog du sammen med to andre KU'ere yderligere 84.000 kroner, der skulle bruges på en rejse til Sydafrika og Namibia. Her var formålet også oplysning og resulterede blandt andet i 1988 i en pjece: »Namibia på vej mod ægte demokrati«. Over for Ekstra Bladet indrømmede du beskedent, at I »indirekte hyldede det daværende styre i Sydafrika«.

Måske syntes du dengang, der var behov for modvægt i forhold til lille røde Danmark, der forinden havde vedtaget sanktioner mod Sydafrika. Det Sydafrika som du og dine gav jeres støtte. Det afrikanske land, hvor de forstod vigtigheden af at slå hårdt ned på de sorte 'lømler'. Den største af dem alle, Nelson Mandela, sad på daværende tidspunkt stadig i fængsel.

Lær af Brians fejltagelser

Jeg tror, der er mange danskere, der ikke rigtigt kender din baggrund og derfor ikke forstår, hvad du har været igennem. De har svært ved at sætte sig ind i, hvor vanskeligt du og Lene har haft det med at holde fast i en stadigt strammere retspolitik, på trods af, at det ikke rigtig ser ud til at virke efter hensigten. Ja, tværtimod.

Men du ved - tror jeg - at det er det lange seje træk, der tæller. Med baggrund i dit internationale engagement kan du se, at både politi og fængselsvæsen stadig har langt igen. 'Administrative tilbageholdelser' og 'klima-bure' på Valby er et skridt på vejen, men det kan til stadighed gøres bedre.

Du var 22 dengang i 1988, og du udtalte i denne sommer til Ekstra Bladet, at du håbede, at andre unge måtte lære af dine fejltagelser.

Jeg håber inderligt, at mine sønner tager ved lære. At de kan tolke de lidt aparte begivenheder fra opgangen. At de indser, at det ikke nytter at blive sur på betjentene. Og frem for alt, at de tager ved lære af din personlige historie og udvikling som menneske og toneangivende moderne politiker.

Kim Bach er leder af kommunikations- og pr-virksomheden The Message

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

synd, at man ikke fik nummeret på de to politidrenge, - mig bekendt forudsætter indtrængen på privat ejendom stærkt begrundet mistanke om alvorlig lovovertrædelse.

Meget velskrevet indlæg, og meget interessant at lære lidt om Brian M.'s fortid i KU og i særdeleshed hans forkærlighed for apatheid-styret.

Inger Sundsvald

Engang imellem, faktisk ret tit efterhånden, spekulerer jeg lidt over hvad i alverden det er for politikere der bliver valgt til de højeste poster i samfundet.

1) Hvad har dog præget deres opvækst i en grad, så de må stræbe efter magten i en sådan grad for at få opfyldt deres behov for hævn og for selv at bestemme hvor og hvornår? Har de traumer fra pottestadiet?

2) Hvad i alverden får ”os” til at vælge disse mennesker, som notorisk snyder og bedrager (kreativ bogføring m.v.), er nærige (kaffeboner, naturfilm og fadbamser) og i det hele taget én med Brians baggrund?

Er ”samfundet” helt gået i koma, og opgiven?

Hvis ”krigen” kan vindes med humor, så er denne kommentar et velkomment bidrag.

Per Holm Knudsen

Brian Jernnæve Petersen, nå nej Jensen, som racistisk småfascist, den tanke har da vist nok ligget mig lidt fjern, men historien kan nok ikke skrives om, hvor gerne han end ville. Så tak for udvidelsen af min horisont.
NB! Måske var det tiden til en Brian Jernnæve kanon.

Hvad har 2 almindelige betjentes fejl, at gøre med Brian Mikkelsen?

Jeg forstår godt hvad formålet er med artiklen, men det bliver altså lidt søgt og ynkeligt at hæfte det op på 2 menige betjentes fejl.

Inger Sundsvald

Lars Anderson

Nu skal jeg være lidt flink, og henlede din opmærksomhed på ”tendenser”, som efterhånden er så tydelige, at både ”får og bukke” ville kunne identificere dem som POLITISTAT.

@Lars Anderson
Beklager at jeg underdrev en anelse...
I første omgang var der tre, der sparkede døren ind på privat område. Senere kom der to til.
Tillad mig blot at holde fast i en væsentlig ting:
Det handler ikke om unge, usikre og angiveligt adrenalinpumpede betjentes måde at passe deres overarbejde på - De gør for det meste bare hvad de bliver bedt om og hvad der forventes af dem...
Og så er vi vel tilbage ved lovgiverne.
Jeg skal ikke motivfortolke mere end jeg har gjort ;-)

Jeg tror alles retsfølelse er blevet krænket, og din søn Bjarne har med sikkerhed også føle noget modvilje, efter så krænkende oplevelse.
Min oplevelse af ordensmagten udførelse, er meget aggressivt, og med en voldsomhed der får det til at virke uprofessionelt. Hvis de ved, at det skaber mod-vilje/reaktioner, hvorfor er de ikke mere forsigtige og mindre aggressive. Jeg tror virkelig med venlighed kommer man en del længere.
Men jeg er sikker på der er en del mennesker, med hæmorider og underlivsbetændelse, og de der måtte lade vandet i bukserne.
og de andre følgevirkninger af at sidde i venteposition på en iskold asfalt i flere timer.
Jeg tror deres retsfølelse er en del mere krænket, de gik på gaden for et bedre verden, og samfundets tak er det.....utaknemmeligt
Bjarne, hvem betaler døren ?

Troede at Scherfig overdrev i indledningen til romanen "Skorpionen", hvori ordensmagten umotiveret vælter en lovlydig gymnasielektor af cyklen og senere anklager ham for vold mod politiet, hvilket Morgenbladet ukritisk refererer til under overskriften "Pædagog amok - tæv til po".

For få år siden blev en udenlandsk gæste- professor ved Københavns Universitet smidt ud af et elite-supermarked for at have hestehale.

Alle risikerer altså at blive sendt i klimafængsel. Hvad f.eks. hvis en jysk politibetjent ser, at en autonom-type henvender sig til en normal-borger for at få at vide, hvad klokken er? Hvad mon de aftaler?

Per Holm Knudsen

@ Lars Anderson

Fascismen har det jo med at komme snigende, og når justitsministeren begynder at snakke om "Jernnæven", så minder det mig i den grad fascismen og lægger osse op til en fascistisk tankegang. Men med Kim Bach's udredning, så er det måske slet ikke så underligt, at det kommer netop fra Brian Jernnæve.

Tak for indlægget.

Vi må jo nyfortolke politiet.

Et apparat betalt af folket, mod folket.

Og demokrati, er nu officielt, halvdelen mod halvdelen, betalt af alle.

Hm, hvornår går den næste flyver.

Michael Gudnæs

Er ikke uenig i karakteristikken af justitsministeren, men vil bare lige minde om at vi gennem de senere år i stigende grad har set grotesk opførsel fra en større eller mindre gruppe af volds-og ødelæggelsesglade grønskollinger, som ikke har forsømt en given muilighed for at smadre byen og borgernes brugsgenstande, knuse glas i lange baner og til med sætte ild på affaldscontainere og andet. Dette har selvfølgelig intet at gøre med at demonstrere, det er bare et hjernelamt amokløb - og ødelægger i vid udstrækning det moralske grundlag for anden form for gadedemokrati.

Jeg er med på at vi skal være på vagt over for ethvert tegn på spirende fascisme. Men det gælder ikke kun i forhold til politikere og politi, men også i forhold til selvfede verdensfjerne punks som ikke kan se verden for bare ego.

Michael Skaarup

Michael Gudenæs

"Jeg er med på at vi skal være på vagt over for ethvert tegn på spirende fascisme. Men det gælder ikke kun i forhold til politikere og politi, men også i forhold til selvfede verdensfjerne punks som ikke kan se verden for bare ego."

-- problemet med unge hærværksbøller er temmeligt begrænset.
Det virkelige problem er når, fascismen ligner en frikadelle med jakkesæt og slips, der italesætter sig selv som folkekvalt justitsminister, (med eller uden fremskudt kavalergang.), der bevidst lyver og overdriver for at retfærdigøre sin påtaget harme...

Inger Sundsvald

Jeg vil nu kalde det O-politik. 7-800 ”sorte” demonstranter i lørdags? Det må siges at være noget af et fejlskøn fra politiet, der åbenbart er blevet kollektivt farveblind.

Det er efterhånden tydeligtvis svært for både regering og politi at forstå, at i et sundt samfund, skal den stærke altid tolere mere fra den svage end omvendt.

Hvis jeg sammentæller:

- de målbevidste og kraftfulde slag med knipler, som jeg på tv har set veltrænende politidrenge og -piger hagle ned over demonstranter,

- den behandling som hundredvis af uskyldige demonstranter blev udsat for ved massearrestationerne,

- den arrogante og overbærende tone, som regering og politi besvarer enhver kritik med ,

... og sammenholder denne opførsel, med en enkelt brosten, og et fåtal af egentlige tiltaler, så ser jeg et billede af en flok hensynsløse (sic!) magtgale tøsedrenge, som er gået amok i fælles begejstring over at have demokratisk flertal bag deres mobberi.

Så kan man selvfølgelig snakke om, at det, at have demokratisk flertal, er ikke det samme som at have samfundets mandat, men uden rettidig og skarp kritik fra oppositionen, så har det vist lange udsigter før denne forskel får betydning i Danmark igen.

Ynkeligt ... - og trist ;-(

Tjah, Venstres Hjortnæs havde da også svært ved at se forskel på røde og sorte tal på bundlinien under finanslovsdebatten,...så det er der nok noget om .)

Fra forhånelse af rundkredspadagogik i 2001 til forherligelse af futtog i 2009.

På flere planer symboliserer det den neoliberale udviklingsretning af samfundet under VKO-flertallet.

@Inger Sundsvald

-----------

Kom nu ikke med gode idéer. Vi kan jo risikere en kanon over Brian Jernnæves mest våde drømme.

------------

h.m. Tjae - hvert fald har HELE VKO-tiden fået mig til at håbe at virkeligheden egentlig aldrig kan være andet end: En drøm ( Altså at Lenin tog fejl ). Måske burde man knibe sig i sin arm - og se VKO fordufte ?

Men ØV ! For SÅ let - går DET desværre ikke !

... og så kunne jeg egentlig godt tænke mig at se et regnskab over, hvad der er dyrest: det hærværk der blev udøvet ved f.eks. rydningen af ungdomshuset, eller den enorme opvisning af magt her ved klimademonstrationerne.

Ikke fordi man bare skal acceptere hærværk, men hvis man kan kalkulere med tab af menneskeliv som "collateral dammage" i krig, så kan man vel gøre det samme med nogle forretningsvinduer under en demo?

@Sven Karlsen

Tjae. Noget undrer lidt -

Fordi: Udfra lidt sandsynlighedsbetragtninger
og operationsanalyse m.m. -
ses sandsynligheden for at borgerskabet taber - at vokse meget med tiden.

Og nogen noterer jo hver gøren og laden som hver enkelt forkæmper for borgerskabet begår -
så det undrer mig at de tør blive ved - i stedet for at overgive sig allerede nu og her.

Men da vi røde jo er FOR blot at omskole vore fjender, fremfor at straffe dem - kan de borgerlige
og deres lakajer ( inkls. denne ;-) jo så gamble med det udfald som DERES værste fald: Worst case.

Nu er politiaktionerne omkring Klimatopmødet i Bellacenteret jo ikke et lukket regnskab...

..aktionerne er de indledende øvelser til imødegåelse af proteststrejker til forårets overenskomstforhandlinger, og igen senere når vi bliver stillet overfor store nedskæringer på vore finansbudget.. så set med borgerskabets øjne er de penge givet godt ud...

Øvelse gør jo som bekendt mester og når vi fjerne danske borgere fra gaderne skal det jo helst tage sig godt ud på TV..

I dag blev der fra laddet af demonstrationens lastbil råbt: Push the police cars, Push the police cars..

Pludselig kørte otte sortblå hollændervogne helt op til demonstrationslastbilen, og otte hold kommandobetjente sprang ud og løb hen til lastbilen. Samtidig sprang fire - seks civilbetjente op på ladet og hev fire personer ned fra ladet.. og wupti - inden man fik set sig om, var civilbetjente, arrestanter og kommandobetjentene på plads inde i de sortgrå vogne...

meget agilt det hele… jeg tror ikke engang fru Jensen får kaffen galt i halsen når det vises på TV

... jeg nåede kun at få et billede af vognene med smækkede døre... kun jeg kan i dag se det surrealistiske i det foto..

Torben Munk Nielsen

Tak til Kim Bach for dette indlæg i debatten, Jeg har da også tænkt på at tryk avler modtryk. Knippelsuppe og peberspray er temmelig primitiv måde at kommunikere på.

Jeg har engang lært at magtanvendelse skal stå i forhold til en eventuel forbrydelses alvorlighed.

Hvis der anholdes 1000 personer og 7-8 eller 10 bliver sigtet, så må der være tale om overdreven brug af magt. Vi kan også kalde det mangel på dømmekraft.

Jeg er virkelig glad for at mine børn ikke har søgt indtil politiet.

Jeg skal for god orden skyld oplyse at jeg har arbejdet med børn og unge som var så skadet at selv personale fra jægerkorpset og politiet ikke kunne håndtere de unge, det måtte vi gøre og det var alt så uden vold.

Hvis vi ser politifolkene som rollemodeller for hvordan de unge skal opføre sig, så ser det ikke godt ud.

Det må også være skadeligt for politifolkene at banke løs på medborgerne, så vi vil nok se arbejdskader blandt medlemmer af korpset.

I gamle dage, var der et begreb der hed "konduite" ... hvad er der blevet af det?

Er det røget i mølsækken, sammen med den gamle sandhed om, at man er ansvarlig for egne handlinger, uanset hvem der har beordret dem?

Det ser ud til det, for jeg er ikke faldet over et nyhedstelegram, hvor politiforbundet klager over at blive beordret til grænseoverskridende magtudøvelse ... det er måske kun andre samfundsgrupper, som f.eks. hjemmehjælpere og sygeplejersker, der har tilstrækkelig høj moral til at sige stop, når deres overordnede går over stregen?

Per Holm Knudsen

@ Torben Munk Nielsen

Hvis vi ser politifolkene som rollemodeller for hvordan de unge skal opføre sig, så ser det ikke godt ud.

Nej politifolk er netop ikke rollemodeller, idet de i modsætning til alle os andre har ret til at udøve vold, så i virkeligheden er de modeller for, hvordan man ikke skal opføre sig. Og i øvrigt er lønnen ikke for god og uddannelsen derefter.

"Civilbetjent iført DR Drama-jakke
16. dec. 2009 14.22 Nyheder

En civil politibetjent deltog i en anholdelse af en demonstrant ved Bella Center iført en jakke fra DR Fiktion.

Politibetjenten blev filmet af en fotograf fra DR, mens han var i gang med at anholde en demonstrant og føre ham ind i en af politiets hollændervogne.

På billederne kan man tydeligt se, at betjenten er iklædt en jakke fra tv-serien "Forbrydelsen" med DR Drama logo på armen.

Jakken er kun lavet i 120 eksemplarer og blev givet til produktionsholdet på Forbrydelsen.

Rystet over optagelser
Chefen for DR fiktion, Naja Kløvedahl Reich, er rystet over optagelserne.

- Det er et stort problem. at vi på den måde bliver kompromitteret den goodwill vi har i bybilledet, når vi er ude og optage. Vi er afhængig af, at folk har tillid til, at vi er der i en god sags tjeneste, siger hun til DR Nyheder.

- Jeg vil gå videre med den her sag og kontakte politiet, siger hun.

Jakken er kun lavet i 120 eksemplarer, og den blev givet til produktionsholdet på Forbrydelsen, og Naja Kløvedahl Reich kan ikke sige, hvordan det kan ske, at den nu sidder på en civilbetjent.

Sagen er livsfarlig
Mogens Blicher Bjerregard, formand for Journalistforbundet, kalder sagen livsfarligt for journalistikken, fordi mediernes troværdig kommer på spil.

- Der må være en klar forståelse for, at man ikke kan blande journalistikken og politiarbejdet sammen på den her måde, siger han til DR Nyheder.

Også han vil nu tage sagen op med Københavns Polliti.

En kammeratlig samtale
Chefpolitiinspektør ved Københavns Politi, Per Larsen, siger til DR Nyheder, at han ikke mener, politimanden overlagt udgav sig for at være en del af pressen.

- Det er et uheldigt sammentræf. Jeg tror bestemt ikke, at han har udgivet sig for at være en del af pressen, forklarer Per Larsen, der i samme åndedrag fortæller, at betjenten har været inde til en kammeratlig samtale."

Den 'stakkels' betjent var af en statur så han ikke kunne gemme sig blandt de unge klimaaktivister - uanset udklædning.

...og så har han vel fået en god ide.

grete jørgensen

Tænk, hvis vi turde være et foregangsland der troede mere på venlighed og frihed og plads til forskellighed. Et land, hvor man blev mødt med smil og hjælpsomhed. Som det er nu, ligner vi mere og mere de lande, vi så kraftigt tager afstand fra, når vi udtaler os. Det må være meget mærkeligt for andre lande at se, hvordan vores politi gebærder sig i disse dage, hvor så mange er vores gæster. Læg dertil tlf.aflytninger og hemmelige SMSlæsninger. Hvad bliver det næste? Som om det ikke er et faktum, at vold avler vold. Tryk avler modtryk.

Tryk avler modtryk, vold avler vold. Hvis Brian skal løfte politivoldens overligger - og det ser jo ud til at være dagsordenen - så skal 'de andre' presses til at være mere voldelige. Det er det vi ser.
Min kæphest er, at jeg har læst dette manuskript i historiebøgerne om 20ernes og 30ernes Europa.
Præsidenten for klimatopmødet er en tidl. ekstremist, som der stod skulder ved skulder med taleban. Hans justitsminister har stået skulder ved skulder med apartheidstyret.
De ved nok, hvordan man rører i gryden for at få det til at koge over.

Tak for et dejligt, varmt og humorfyldt indlæg der afslører de sorte sider af en justitsminister, der burde have været til psykiater for meget længe siden. Det er nok for sent nu.

At der var noget galt med Brian Mikkelsen, har længe anet mig. Mistanken er opstået under de talrige interviews, hvor specielt BM's mund strammes til en streg og grimassen afslører et menneske i konflikt og forbitrelse. De få gange jeg har set hr. Mikkelsen med et afslappet ansigtsudtryk er typisk i harmløse interviews om ligegyldige emner , som han har lagt bag sig.

Samtidigt føler jeg, at vi nok er nogle, som måske har været med til at skabe den forbitrede Brian vi ser idag.
Jeg husker med et smil gymnasiedagene, hvor KG’erne holdt mund i flere uger, efter jeg havde plastret skolen til med billeder fra slutningen af 30'erne, hvor man så KU'ere og nazister i fælles parade med flag, skråremme og den nazistiske hilsen. Nu gik jeg ikke på Brians gymnasium, så det må have været en anden, der har været for hård ved drengen.

Kære Sonja Bautz-som du dog kan udtrykke det og hvor giver jeg dig ret! Ledet af skruppelløse psykopater skubber liberalfascisterne dette land og dets værdier ned i det mudder, der har fostret dem.
Desværre er det for få der kan se det.