Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
8. december 2009

Islam i Folketinget

Nicolai Sennels, Brabrand

Indenrigsministeriet har netop godkendt det nye parti Danmarks Muslimer. Partiet er allerede gået i gang med at indsamle de 20.000 underskrifter, der skal til for at stille op til Folketinget.

Med over 200.000 muslimer i Danmark og en klar tendens til, at muslimske vælgere stemmer på muslimske kandidater, er frygten for, at politisk parti med islamiske rødder får magt i Danmark, stærkt på vej til at blive virkelighed.

Partiets mærkesag er 'mere respekt for forskellighed'. Det bliver interessant, om denne respekt primært skal gælde islam og muslimsk kultur, herunder religiøse særkrav så som halalkød i børnehaverne, ferier ved islamiske højtider og stormoskeer. Eller om respekten også skal gælde jøder, homoseksuelle og kvinders ret til selv at vælge deres påklædning og sexpartnere. Man kan håbe på den sidstnævnte form for respekt, efter som disse emner som bekendt netop er områder, hvor islam og mange muslimer har vist sig særligt intolerante.

Dingeling

Jørgen K. Jacobsen, Rødby

Når nu alle kirkeklokker i Norden skal ringe 350 gange i forbindelse med klimatopmødet, drives de så ved håndkraft eller af elektricitet?

Modersmål eller indvandrersprog

Jørgen Christian Wind Nielsen, Hellerup

På en konference arrangeret af netværket 'Ja til sprog' den 20. november i Fællessalen på Christiansborg sagde Marianne Jelved (R), at der tales 121 sprog i Danmark. Hun kunne lige så godt have sagt 121 indvandrersprog eller 121 modersmål. På samme konference havde Søren Krarup (DF) det modsatte synspunkt. Der tales kun ét modersmål i Danmark, nemlig dansk. Samme virkelighed, forskellig beskrivelse.

De, der ved bedst, er Rigspolitiet, regionerne, sundhedsmyndighederne og de sociale myndigheder. De bruger nemlig tolke og oversættere af varierende kvalitet, når de skal kommunikere med de tosprogede, der taler indvandrersprog. Modersmålsbrugere kunne man også kalde dem. >Disse myndigheder har konkrete og specifikke lister over hvilke sprog der er tale om. Derfor er det heller ikke irrelevant, når f.eks. Sundhedsstyrelsen fremstiller informationsmateriale om svineinfluenza på de seks største indvandrersprog - eller seks andre store modersmål i Danmark. >

Hvis DR's nyheder overhovedet er relevante, er det heller ikke irrelevant, at de udsendes på de seks andre store sprog i Danmark. Måske er der noget indvandrerne skal høre.

Mange internationale aftaler, deklarationer og konventioner, som Danmark er medunderskriver af, indeholder bestemmelser om sproglige rettigheder.

Den 21. februar hvert år markerer UNESCO, som Danmark er medlem af, den internationale modersmålsdag. Måske er det noget for folkeskolen at markere denne dag, en dag med sproglige rettigheder på skemaet. Om ikke andet så bare i frikvarteret.

Hvis Larsen var gået ...

>Rasmus Graakjær, arkitekt MAA

I den verserende debat om Henning Larsens operabygning på Holmen, fremhæves nogle gange Utzons ufærdige operahus i Sydney.

Til de, der har den opfattelse, at Utzon i sin tid trak sig ud, fordi han ikke ville lægge navn til: Utzon blev smidt ud og erstattet af bygherrens (den siddende borgerlige regering) andengradstegnere. For nogle fremstår Utzon ren - Henning Larsen beskidt.

Henning Larsen blev og tog kampen op. Trods mavesår og blodpropper. Han gav ikke op og overlod færdiggørelsen af operaen til hr. Møllers eftersnakkere. Operaen var blevet ringere, hvis Larsen var gået.

I hvilket hus, Thor?

John Ekebjærg Jakobsen, Valby

Venstres folketingsgruppe skal selvfølgelig anerkende, at Thor Pedersen har brug at komme hjem til et hus, hvor al lyset er tændt.

Sidst han forsøgte at spare på strømmen, kunne han ikke huske, hvilket hus han boede i.

Den personlige frihed

Torben Andreas Krapper, København V

Hvad med forsamlings- og ytringsfriheden i forbindelse med klimadebatten, Thor Pedersen? Jeg har ikke hørt dig anfægte rimeligheden af 'lømmelpakken', der er et indgreb i forsamlings- og ytringsfriheden. Nej, når du ikke kan komme hjem til et fuldt oplyst hus >(hvilket hus i øvrigt?), så er der foretaget et indgreb i din personlige frihed. Du illustrerer herved på forbilledlig vis hulheden i Venstres opfattelse af 'personlig frihed' det er vist også noget med at køre stærkt på vejene.

Nervøs undren

>Ulla Metz, København Ø

Man kan ikke lade være med at undre sig over, at der nu til klimatopmødet her i København i Bellacentret serveres oksekød til hele det kæmpeopbud af mennesker.

Vi ved alle, at oksekød er CO2-forurenende. Det er jo indlysende, at man ikke kan vælge svinekød, men hvorfor ikke fjerkræ - eller meget bedre i mødets ånd vegetarkost?

Det ville da have det mest naturlige til et sådant møde og i overensstemmelse med det formål, som den internationale forsamling er kommet sammen for at gennemføre. Det er mærkeligt, at de ansvarlige for klimamødet ikke er opmærksomme på sådan en fadæse?

Moskeer

Lisbet Vadmand, Ringsted

Der er så meget snak om, hvem (af de slemme) der betaler for moskeer i Europa. Her i Ringsted har vi fået noget, der kalder sig 'Powerkirken'(!). De har købt et forfaldent mejeri og sat det i perfekt stand, og har desuden tit hverveannoncer i lokalbladet. Hvor mon pengene til det er kommet fra?

I øvrigt har jeg set meget smukke store og små moskeer i Afrika, og ville hellere end gerne se på sådan et byggeri, men gerne slippe for råberiet ...

Schweiz og minareter

Gunner Byskov, Århus N

Det fremgår af Information 5.-6. december, at de arabiske lande som følge af forbuddet mod minareter muligvis vil iværksætte en boykot af varer fra Schweiz. Det forekommer latterligt, når der er en meget bedre metode til at få ændret beslutningen.

Det er meget enkelt. De arabiske lande skal bare gøre det ulovligt (haram) for muslimer at have penge stående i schweiziske banker, samtidig med at de muslimske stater truer med at hæve deres indestående.

Så vil der ske tre ting: De schweiziske politikere vil - ligesom under Anden Verdenskrig - få forklaret befolkningen, at der er udtalte fordele ved at samarbejde med det, der ellers kunne ligne en fjende. Dernæst vil der blive en ny folkeafstemning, og denne gang vil minareter blive tilladt i ubegrænset højde. Endelig vil de førende banker etablere en fond (muligvis endda åben for private bidrag), der som sit formål skal have at forsyne alle eksisterende og kommende moskeer med minareter, der er synlige fra ethvert givet punkt i Schweiz.

På den måde kan alt blive ved som før, og den neutrale ro er genoprettet.

Burfængsel og vandkanon

Ole Kløcker, København V

Burfængsel og vandkanon er kørt i stilling, samtidig med en kategorisk justitsminister er trukket i harnisk, alt sammen for at skabe en imødekommende og positiv atmosfære omkring Klimatopmødet.

Striden synes dog vigtigere end det at åbne op for en demokratisk forståelse af, hvad det er, der sker, og hvad der kommer til at ske, men én ting synes sikker: Successen er næsten hjemme på forhånd!

Lømmelpakken

Olga Juul Eriksen, 16 år

Lømmelpakken rammer jo de helt forkerte; jeg er 16 år og kan ikke stemme. Derfor demonstrerer jeg, hvis jeg er utilfreds eller vil synliggøre min holdning.

Der er klima på dagsordenen og selvfølgelig vil jeg til demo. Med lømmelpakken risikerer jeg nu at blive sendt i fængsel 40 dage for at befinde mig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Når jeg er til demoer er det oftest de forkerte, det går ud over; det er de fredelige, der lige stod i vejen for politiet eller ikke var hurtige nok.

Med lømmelpakken vil det samme nu ske - bare med hårdere straffe - og det syntes jeg er at angribe problemet helt forkert. 40 dage er nok til at miste sit job, og for hvad? Skal man nu være bange for at demonstrere - og så for vores klima? At man så oveni kan risikere at blive sendt ud af landet, hvis man ikke har dansk statsborgerskab, er jo helt hen i vejret. Jeg har mange venner, der har boet i Danmark hele deres liv, men ikke har dansk statsborgerskab - hvad med dem? Skal de være bange for at tage til demonstrationer? Det er jo at tage vores ytringsfrihed og lyst fra os. Selvfølgelig ønsker jeg ikke ballade, men det her er altså den forkerte måde at tackle det på.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu