Læsetid 4 min.

Vi lukker munden på de svageste

Det offentlige rum bliver i stadig stigende grad begrænset af lovgivning. Dette resulterer i, at borgerens mulighed for at gøre brug af sin demokratiske ret undergraves. Nye retspolitiske tiltag - i takt med en massiv lukning af væresteder - resulterer i et samfund, hvor de svage grupper ikke længere har mulighed for at mobilisere sig socialt
'Lømmelpakken', som forhindrer det offentlige menneske i at stå frem med sin mening, og væresteder som Gaderummet (billedet) der lukkes ned, er ikke en vej mod et inkluderende samfund. 
 Arkiv

'Lømmelpakken', som forhindrer det offentlige menneske i at stå frem med sin mening, og væresteder som Gaderummet (billedet) der lukkes ned, er ikke en vej mod et inkluderende samfund.
Arkiv

Magnus Møller
22. december 2009

De optrappede bandekonflikter og den stigende hjemløshed, som kan medføre stigende kriminalitet, resulterer i politiske stramninger og sanktioner i det offentlige rum. Den politiske anstændighed synes sat ud af kraft og demokratiske værdier, som tolerance og solidaritet lades i baggrunden for et politisk, retorisk scenario, hvor skræmmekampagner og eksklusion af 'den fremmede' praktiseres. I denne ånd sættes retspolitiske tiltag i værk, for at sikre folks tryghed.

Således får 'lømmelpakken', 'tryghedspakken', hjemsendelse af kriminelle uden statsborgerskab og det faktum, at man sænker den kriminelle lavalder, sin ret i et demokratisk Danmark. På trods af at visse tiltag er i strid med menneskerettighedskonventioner.

Bag lås og slå

Politiske ideer til at løse sociale problemer synes at hente sit rationale i middelalderen, hvor de som ikke tilpassede sig normer blev ekskluderet, sendt ud af byen eller landet, eller sendt til forvaring i sikrede institutioner. Ideen var - dengang som nu - at skabe et trygt samfund.

Danmark synes at være forstenet af den stigende terror på internationalt plan. Således bliver politiske tiltag udviklet på baggrund af risikofaktorer, som ikke reelt eksisterer. Ideer, der alene baseres på en signalværdi om, at danskernes utryghed er stigende.

Men danskernes utryghed er ikke stigende. Trods bandekrige og hjemmerøverier er antallet af danskere, der er meget bekymrede over vold og kriminalitet, faldet støt det sidste halve år. Det viser en undersøgelse fra Catinét. I december var det 41,5 pct. af danskerne, der bekymrede sig meget over vold og kriminalitet. I marts var tallet faldet til 40,8 - og i juni var det kun 36 pct.

Men alligevel lægger politikerne an med; mere opsyn og kontrol, længere straffe og hårdere straffe. Selv SF, som ideologisk er placeret på venstrefløjen, spiller, med sin 'tryghedspakke', på en retorik, som er i stil med de borgerlige partiers signalpolitik, der retfærdiggør mere politi, opsyn og kontrol, i tryghedens navn.

Politisk anstændighed handler ikke længere om at udbygge og udvikle et samfund, hvor alle kan få en plads, men om personlig vinding og tryghed for 'mig og mine egne'. Politiet og kriminalforsorgen skal være med til at sikre, at den borgerlige idé om tryghed, sikkerhed og renlighed efterleves. Det grimme skal kontrolleres og ekskluderes, det onde forvares bag lås og slå. Hjemløse, marginaliserede og udstødte skal på kliniske institutioner, kriminelle skal kontrolleres og ekskluderes fra vores samfund og de uden statsborgerskab sendes ud af landet. Men dette synes ikke at være nok. Nu begynder en kriminalisering af den ressourcesvage borger allerede i det offentlige rum.

Konsekvensen

Stat og politi ejer bygninger og gaderne. De hjemløse og banderne forskyder dette forhold ved at 'kræve rum' gennem anden livsførsel og kriminalitet. Hver enkelt borger bruger ligeledes det offentlige rum til at blive set eller hørt gennem demonstrationer, aktioner og happenings. Det offentlige rum er et rum, hvor man kan sige fra over for systemet. På forskellige måder. Mange har knappe ressourcer og kan ikke ved egen kraft mobilisere sig politisk eller socialt. Gaden bliver et frirum. Et alternativ til psykiatriske behandlingsinstitutioner, detentionen eller Sandholm. Og et sted hvor den enkeltes mening kan udtrykkes kreativt og frit.

Men med 'tryghedspakken' og 'lømmelpakken' er der sket en indskrænkning af det offentlige rum. Således at de uønskede ikke kan råbe op. Vi kan ikke hugge deres hænder af, men vi kan overflødiggøre deres stemme. Danmark er jo et demokratisk land!

Det er på tide, at der sker forandringer. Politiske forandringer. Menneskelige forandringer. Ellers vil de på bunden af samfundet ende deres dage der. Sammen med flere i et stigende polariseret samfund. Uden nogle steder hvor de har mulighed for at blive hørt.

Politisk lovgivning resulterer, i en fattiggørelse af socialt sårbare. 'De uønskede': hjemløse, banderne, mennesker uden et sted, uden en stemme: Hvor kan de gå hen, inden lovgivningens begrænsninger indhenter dem og får dem bag lås og slå?

Hvad bliver det næste?

Gaderummet - et socialpsykologisk være- bo- og behandlingssted - på Nørrebro kunne gennem 'selvvisitering' og 'den døgnåbne dør' nå de unge, som nu er overladt til politi og kriminalforsorg. Unge kriminelle og unge, der var under 18 år, og som andre behandlingsinstitutioner henviste til Døgnkontakten. Hvorefter de igen endte på gaden. Unge, som var blevet smidt ud eller var stukket af fra andre institutioner. Gaderummet var sidste stop for gadens rødder og udstødte, hjemløse og ensomme mennesker. Mennesker med sociale eller psykiske problemer. Her kunne de skabe et kollektiv, hvor der altid var plads til den næste. Og et sted hvor brugerstyring lod alle få mulighed for at ytre sig.

Men Gaderummet er - sammen med andre væresteder - i de seneste år blevet lukket. Og flere er endt på gaden. På den anden side er ensretningen sat i kraft, normaliseringen gennem medicinsk behandling eller hårdere straffe.

Andet end et nummer

Der er intet opbyggende i disse metoder. Man kan ikke blot sætte folk bag lås og slå eller passivere dem ved medicinsk behandling. De kommer ud igen og deres sociale problemer bliver ikke mindre. Undersøgelser viser, at over 50 pct. af løsladte kriminelle begår kriminalitet igen og andre undersøgelser viser, at næsten hver anden patient fra psykiatriske hospitaler er gengangere. Fokus på øget opsyn og kontrol sammen med en udvidet strafferamme løser ikke vor samfunds sociale problemer. Det forebyggende arbejde må opprioriteres. Og dette indbefatter også at det offentlige frie rum må give plads. 'Lømmelpakken', som forhindrer det offentlige menneske i at stå frem med sin mening, og væresteder der lukkes ned, er ikke en vej mod et inkluderende samfund. Forebyggelse må bygge på det alternative og det eksperimenterende. Frihed i det offentlige rum og behandlingssteder, der kan rumme 'de uønskede'. Kun på denne måde kan man skabe et inkluderende samfund. Et sted hvor vores dårligt stillede medborgere ikke blot reduceres til et cpr-nummer i et fængsel eller en diagnose på et psykiatrisk hospital!

Tina Rye Hansen er bachelor i antropologi og frivillig i Gaderummet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Knud Helmer Andersen
Knud Helmer Andersen

Anbefalet-

Det vil nemlig altid være således, at når der reduceres i velfærden, opstår der altid social uro på bagsmækken.
Men det kan regeringen og DF ikke forstå.

MVH
KHA

Brugerbillede for Kim Gram

Tjae. Noget undrer lidt -

Fordi: Udfra lidt sandsynlighedsbetragtninger
og operationsanalyse m.m. -
ses en (med tiden) voksende sandsynlighed for at borgerskabet med tidens uafværgelighed taber og
at almuen sejrer.

Og nogen noterer jo hver gøren og laden som
hver enkelt forkæmper for borgerskabet begår -
så det undrer mig at de ( borgerskabets forkæmpere)
tør blive ved - i stedet for at overgive sig allerede nu og her.

Brugerbillede for Thorsten Lind

."Hvor der handles, der spildes!", er vel tankegangen hos de småborgerlige,
i jagten på det næste samtalekøkken!!
Socialminister Karen Elleman afviser gang på gang, at fattigdommen er stigende i Danmark!
Iflg. Regeringen har vi kun ´selvforskyldte´tabere.
Hvad kan man lige bruge det til, når man er udstødt? Ja jeg spørger bare......
( og tak for artiklen Tina Rye Hansen )

Ellers må borgerskabet jo satse på: At pøblen har
dårligere evner til at forudsige, end astrologerne's lovpriste evner i de retninger.

Men nu bør man jo ikke rakke FOR meget på astrologerne - fordi også nogle enkelte af dem kan også forudsige: Proleatriatets diktatur.

Brugerbillede for Hans Jørgen Lassen
Hans Jørgen Lassen

Overskriften er forkert:

VI lukker munden på de svageste.

Nej, det er statsmagten, ikke VI, der lukker munden på de svageste.

Dvs. Løkke Rasmussen og alle hans kumpaner.

Brugerbillede for Sonja Bautz

At ekskludere, og fremmedgøre sine medmennesker, ér fattigdom.

Det er cirka halvdelen af befolkningen enige om.

Efterlade handicappede i deres eget lort, sætte retadere til at smadre hovedet ned i et bord. Lade ældre tisse i bukserne. Sørge for at mange må gå fra hus og hjem, og straffe dem til sidst for at de ikke kan fungere.

Brugerbillede for Sven Karlsen

Hvor magten ligger, er simpel brøkregning, - sålænge de trængte og de sympatiske ikke kan etablere politisk flertal, så sker der intet.

I dagens verden bliver netop det balancepunkt afsøgt med kirurgisk præcision af den siddende magt.

At man ikke i et så lille land, med så få mennekser kan give hinanden tag over hovedet, og hjælpe hinanden med de mest fornødne ting, er så frygtindgydende primitivt.
Og samme grund til at jeg personligt kalder de valgte for jordens største egotrippere.

Brugerbillede for Claes  Pedersen

Det vil vare rart at fremkomme med Dokumentation po hvor mange varesteder der blevet lukket i Danmark.

Antropologi studerende Tina Hansen roder rundt i sumpen, og fordi Gaderummet er blevet lukket ned er der dersvare ikke blevet lukket flere varesteder i Danmark.

Og selv de Konsevative gor ind for dognobnet varesteder som er en meget dorlig ide. Da det fleste varesteder er steder hvor folk kun kommer til satte at hange og bliver stigmatiseret, og ikke udvikler sig personligt.

Derfor er det bedre at bruge pengene po daghojskoler og hojskoler til mennesker, der har det svart i tilvarelsen.

Angoende bolig manglend so foreslo jeg allerede tilbage i 1992 en nedsattelse af pensioner med 1 % hvor penge skulle betales ind i en fond, der netop skulle bruges til bygge boligere.

Men kritik er let dog er svare at komme med relevante losnings forslag po hvordan vi loser vores lands ogede sociale problemer.

Dog er samfundet ikke er ansvarlig for alle folks psykologiske og sociale problemer og fattige muslimske og katolske familier skal ikke have 5 til 8 born nor de ikke kan drage omsorg for deres born.

So nytter det ikke idioter po Norrebro forsvare disse kulture og sammenlivs former og kalder os andre racister, der ser po sammenhang og orsager til vores med mennesker problemer.

Claes Pedersen Caloocan Metro Manila
www.123hjemmeside.dk/claes

Hvis man har ihvertfald den mindste anstændighed i behold, så skyder man den halte hest, istedet for at stå og slå på den. Her er problemet så for regeringen, for de lever af at slå på hesten.

@Sonja Bautz

Lidt ro på, fordi:

They got the gun's - we got the numbers.

Så vi kommer jo til at se hvad der vil følge
af det - omend de
da p.t. godt nok sidder meget fast på magten.

@Claes Pedersen

Næh ikke helt - den kommende verdenskommunisme's gennemførte højest-ét
barnspolitik er noget af det der bør slækkes lidt på.

Roen er ligegyldighed.

Hvis man logistisk ikke kan finde udad at få SÅ lille et land til at fungere, så skal man heller ikke have de beføjelser.

De gange i mit liv, jeg har set en situation jeg ikke kunne acceptere, det være overfald, ubehjælpsomhed, eller en trang situation, så har jeg reageret.

De der har magten til det, ønsker ikke at reagere, for de har skabt den for at overleve.

Det er rene personlige interesser, til næsen og ikke længere, der styrer os i armod.

Brugerbillede for Thorbjørn Heller Johansen
Thorbjørn Heller Johansen

Klaphattene i regeringen vil gerne have amerikanske tilstande (alles kamp mod alle)
Privatisering, så der skabes flere virksomheder for logebrødrene, som brødrenes kapitalgrupper kan opkøbe og sælge
Minimal skatteadministration, så det er umuligt at eftergå de store virksomheders regnskabsfusk

Obama vil gerne have europæiske tilstande (velfærdsstater) hvorved folk får ro til at udvikle erhvervskompetencer og blive dygtige borgere i egne samfund

Brugerbillede for Ofelia Mahvash

For mig at har vi da allerede - Amerikanske tilstande herhjemme.

Obama er i mine øjne nærmest blevet en "religiøs illusion"! Der bare skal støtte andre - ligeså - selvhøjtidelige og magtbevidste fællesskaber. Der er for meget "good guy image" over ham, til at jeg personligt "køber" den frelserskikkelse.

Skjult nepotisme og brodersskabslogik aka økonomi og magt - på alle de rådne hylder...

Uanset hvor mange liv det koster.

Og så er jeg ikke engang "rød""!

Brugerbillede for Marianne Mandoe
Marianne Mandoe

Danmark holdt op med at være et demokrati den dag V og K lænede sig så tungt op ad O at O blev den bestemmende faktor i regeringen.

Et demokrati er en stiltiende aftale om at tage hensyn til dem der IKKE har stemt for den sejrende part.
Noget som VKO har smidt godt ug grundigt ud af vinduet.
Nu drejer alt sig om at kunne tælle til 90, og så kan dem der er uenige ryge og rejse.

De meler deres egen kage, klapper hinanden på skuldrene og glemmer de 49,9% af befolkningen.
Når de 49,9% så bliver så højlydte at de ikke kan glemmes, så indfører man bare en lov der dæmper lyden af deres stemmer.

@Marianne Mandoe

Men flere og flere af de tilpissede VIL begynde at reagere - i stedet for at sidde og sysle med folkeopiøs astrologi.

Nogle af os - skal jo fodre "nepotismetroldene", Ikk ?

DE er nemlig så glade for at få en undskyldning til at nedgøre andre mennesker....

"Magten" skyder jo dybest set - KUN spurve med kanoner - fordi de ved, at hvis der er spurve nok - så kan de ødelægge selv den største flyflåde.

PRÆVENTIV LOGIK... For andre end paranoide burhøns. :)

Brugerbillede for Jørgen Nielsen
Jørgen Nielsen

Sonja Bautz:

Det er selvfølgelig dejligt at sidde og blive indigneret sammen med Tordenskjolds opkørte soldater, men måske ville det være en ide at ulejlige sig med at bruge bare lidt tid på at undersøge omstændighederne omkring "Gaderummet" lidt nærmere.

Det blev lukket på foranledning af Socialborgmester Mikkel Warming (EL) og Københavns kommune, og det var åbenbart artige sager der foregik i det besatte "værested":

http://politiken.dk/indland/article601320.ece

Endvidere ville det måske også være relevant, at tage de mange østeuropæiske hjemløse med ind i ligningen, inden man beskylder regeringen for at have forringet vilkårene for de danske hjemløse:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/06/14/090725.htm

Men måske er det mere interessant, bare at kværne videre med de rygklappende bonkammerater, og ignorere fakta...

Natten er det sted jeg har min fred, og min tid i forhold til dit permanente ophold i dette forum, er af de virkelige erfaringer jeg har mødt. Tag din statistik, brug det som lokumspapir, for værdien er den samme.

Jørgen Nielsen

Statistik?!

Præcis som forventet: total argumentresistens. Fakta er tilsyneladende bare forstyrrende baggrundsstøj for de troende. Verdensbilledet skulle jo nødig krakelere.

Brugerbillede for Klara  Liske

Vi lever i tyrannernes vælde, Sonja :

Se hvad Søren Kierkegaard har at bemærke om bestemthederne fra moralisternes tyranni :

"Af alle tyrannier er en folkeregering den kvalfuldeste, den åndløseste, ubetinget alt storts og ophøjets undergang. En tyran er dog menneske eller et enkelt menneske. Han har dog ordentligvis én tanke selvom det er den urimeligste. Man kan nu overveje med sig selv om det er umagen værd for den tanke at lade sig slå ihjel, om det således kolliderer med ens egne tanker, eller om det ikke er umagen værd. Og så indretter man sig og lever.
Men i en folkeregering: hvem er herskeren? Et X eller det evindelige pjat: hvad der i ethvert øjeblik er eller har majoriteten - den afsindigste af alle bestemmelser. Når man ved, hvorledes det går til med at få majoritet og hvorledes den kan fluktuere, at så dette nonsens er det regerende!
En tyran er dog kun én; man kan altså, hvis det så synes én, indrette sig på at undgå ham, leve fjernt fra ham o.s.v. Men hvor skal jeg i en folkeregering undfly tyrannen? Ethvert menneske er jo, i en vis forstand, tyrannen; det er blot han skaffer et opløb: en majoritet.
En tyran som enkelt menneske er da så ophøjet, én så fjern at man for ham kan få lov til at leve privat som man vil. Det kan i al evighed ikke falde en kejser ind at bryde sig om mig, hvordan jeg lever, hvad tid jeg står op, hvad jeg læser o.s.v. - ordentligvis ved han slet ikke af, at jeg er til. Men i en folkeregering er jo »ligemanden« det herskende. Ham beskæftiger sligt, om mit skæg er som hans, om jeg tager i Dyrehaven på samme tider som han, om jeg er ganske som ham og de andre. Og hvis ikke, ja da er det en forbrydelse - en politisk forbrydelse, en statsforbrydelse!
En folkeregering ville i maksimum skaffe nogle martyrer, af hvilke den har fortjeneste som Josephs brødre af Joseph.
At leve under en sådan regering er det mest dannende for evigheden, men den største kval så længe det står på. Kun én længsel kan man have, hin sokratiske: at dø og at være død. Thi Sokrates, han har døjet i denne åndløshed, at numerus er regeringen, at vi ikke alle er lige for Gud (thi hvad bryder man sig om Gud i en folkeregering!) men alle lige for tallet! Og tallet er just det onde, som det også i Åbenbaringens Bog bruges således prægnant. En folkeregering er det sande billede på helvede. Thi selvom man skulle holde dens kval ud, det var dog en lise, hvis man fik lov til at være ene, men det kvalfulde er netop, at »de andre« tyranniserer én."

Jørgen Nielsen

Denne tråd er jo blevet helt surrealistisk. Grebet med bukserne nede om hælene, uden nogen som helst form for viden om det emne der debatteres (eller interesse i at opnå viden om det), skifter indlæggene pludselig til det rene ævle-bævle om tyranner og Kierkegaard.

Det understreger endnu em gang venstrefløjens dybe intellektuelle krise og politiske desperation; hvilken som helst anledning, artikel, udtalelse eller hændelse, omsættes til affyringsramper for infantile, blinde raserianfald imod regeringen.

Bolden er forlængst væk. Nu er det kun manden det gælder.

Brugerbillede for Hugo Barlach

Nå, Jørgen Nielsen? Hvordan vil du så selv dokumentere, at dine påstande står til troende?

Der ér ikke for tre meter fornuftig argumentation i dit indlæg, blot en overgivende underdanighed for den siddende Regering. Og den slags medløberi stamper absolut ingen begejstring på benene. Jeg er overbevist om, at din fragmentariske opfattelse af "venstrefløjen" er nøjagtig så ureflekteret, som de direkte latterlige forsøg på at sammenligne med Sovjet, Korea og lignende ekcesser, som man kun kan have et opgivende gab til overs for. Realiteter er der under ingen omstændigheder tale om. Så tilløkke med den prædiken..

Noget ganske andet er så, at det er en fornøielse' at høre fra en, går jeg ud fra, yngre antropolog, der har sat sit samfunds-engagement i spil. Fra den kant vil vi meget gerne høre mere.

Hvorfor? Fordi en berettiget social indignation giver udtryk for vilje til at indvolvere sig med en empati, der efterhånden er blevet en mangelvare i et samfund, hvis første prioritet går ud på ikke at udsætte sig for juridisk kritik. Men vilje til et sammenhængende samfund kan aldrig grundlægges i jura alene! Jura er simpelthen ikke grundlaget for samfundsmæssighed, faktisk ofte særdeles meget i vejen. Et tegn på konflikt, snarere end sammenhæng. Og juristerne tjener fedt på den konto for øvrigt...

At antropologien ytrer sig i den forbindelse er særligt velkomment. Mennesket er ikke, og bliver aldrig, en juridisk forlængelse af opfattelsen af fællesskabets vilkår. Tværtimod! Der er altfor mange andre faktorer på spil. Og vi forsyner dig gerne med backup i den offentlige debat, skulle du mangle en sådan i forhold til de sædvanligt uartikulerede 'spiel-verderber'e"...

Vi ser derfor frem til, at man fra den kant ikke opgiver indsigelserne, sådan som nærværende artikel er udtryk for. Der er grobund for ankerne i den instans, man kalder for: offentligheden. Og det er der ingen fornuftig grund til at tage fejl af...

Så een gang til, Tina: velkommen iblandt mange andre. Du har fat i dét, man ofte kalder den lange ende. Og dén er der ingen realistiske årsager til at slippe. Måske ideologiske, men ingen realfunderede årsager.

Op på hesten, min pige - og så ud over viderne...

Med venlig hilsen

Jørgen Nielsen

Hugo Barlach:

"Nå, Jørgen Nielsen? Hvordan vil du så selv dokumentere, at dine påstande står til troende?"

Tja, hvis du havde ulejliget dig med at læse tråden, ville du også have spottet mine links omkring Gaderummet og hjemløshed generelt, som debatten gik på inden den kammede over i indignerede fristile.

Og jeg tror roligt, at du også i fremtiden kan forvente kilometervis af partsindlæg, slet forklædt som forskning, fra antropologisk institut.

Brugerbillede for Klara  Liske

Kirkegaard kunne sine fristile, det må man da give ham.

Hjemløshed, er mange ting, ikke kun det fysiske rum, men så sandelig også det åndelige.

Øl og vingod, er bare ikke nok for alle. Men når det konforme i det offentlige rum er som det er nu, så er pladsen så åndelig trang, at man kvæles.

PS
Sonja, hvis du læser, så ønsker jeg din søn alt godt, og ikke mindst tag over hovedet igen.

Jørgen Nielsen

Klara Liske:

Hvad er det egentlig du mener velfærdsstaten skal stille til rådighed - udover boliger? Er "åndelig hjemløshed" statens domæne, og hvori består "konformiteten", som ikke eksisterede for ti og tyve år siden - sådan helt konkret?

Brugerbillede for Hugo Barlach

Jørgen Nielsen

"Tja, hvis du havde ulejliget dig med at læse tråden, ville du også have spottet mine links omkring Gaderummet og hjemløshed generelt, som debatten gik på inden den kammede over i indignerede fristile."

Jamen, det er ikke mig, som er indigneret over artiklen. Det er såmænd dig...

Og dokumentation er så ikke din stærke side, kan jeg forstå, siden der ikke er dukket noget i dén retning op med hensyn til udgydelserne om "venstrefløjen"...

At du forudser antropologiske institutters omgang med viden fortsat kamufleret som forskning, ser jeg som allerede nævnt frem til. De har jo blandt andre også dig som forsknings-objekt. Så du er da en glimragende 'informant'...

Med venlig hilsen