Læsetid: 6 min.

Thors credo og det indre klima

Vigtigheden af at fastholde sig selv og sin frie vilje og retten til at svine med midlerne midt i den hellige fest på Amager
Debat
12. december 2009
Thor Pedersen mener, at klimahysterikerne begrænser hans personlige frihed. For det har Venstre jo aldrig gjort med terrorlovene, lømmelpakken, 24-årsreglen, udvisnings-domme etc. etc.

Thor Pedersen mener, at klimahysterikerne begrænser hans personlige frihed. For det har Venstre jo aldrig gjort med terrorlovene, lømmelpakken, 24-årsreglen, udvisnings-domme etc. etc.

Sonja ilkov Scanpix

Jeg tænder så mange lys i mit hus som jeg har lamper til. Jeg nyder, jeg, folkestyrets fyrtårn, det gamle bonde- og frihedspartis nestor, når jeg vender hjem fra mit arbejde som Folketingets formand at betragte mit store hus badet i lys som vidnesbyrd om min politiske ukorrekthed.

Før var jeg rigets minister for finanser og vidste ikke i hvilket hus, af de mange jeg ejer, jeg boede. Åh, disse regler om bopælspligt og love og forordninger og grænser for den personlige frihed og foretagsomhed, alt det der baster og binder og gør os til slavenaturer frem for fribårne mænd uden tanke for andet end lysene i vor ejendom.

I de dage, jeg sad så tungt på skatteydernes penge, rationerede jeg nidkært midlerne og skar ned og bort. Røde Aukens superministerium til værn for naturen, som nu må klare sig på markedets vilkår, fik jeg gjort kål på. Men ikke en fugl, ikke en frø, ikke en blomst fik det ringere, således som i de tider statsministeren - den store kreative bogfører - vittigt og åndrigt udtrykte sin spot - og fastholdt sin brune profil - indtil han med ærinde i den store verden, hvor man lægger vægt på saglig indsigt, forrådte den skeptiske sag og sprang ud som grøn.

Den utålelige korrekthed

Hvor jeg dog i disse dage, mens de politisk korrekte står i kø på konferencens talerstol og hælder de svulmende vandmasser ud af ørerne, ganske særligt nyder at se det blændende lys i mit hus med de mange vinduer! Se, her bor en rig mand med fuldt blus fra kælder til kvist og pæne ting i mængde; ting som den rige mand holder af at beundre i deres bengalske belysning. Og om så også Bengalens folk går til grunde i havet.

Eller om denne dystre spådom blot er endnu et udslag af den utålelige politiske korrekthed.

Alt imens minister Hornbech gør klar til at afvise alverdens klimaflygtninge. Man ved jo aldrig, og rettidig omhu er aldrig af vejen.

Credo:

Jeg tror på den personlige frihed, når man selv kan betale for den, og lader mig ikke diktere af den fornuftige korrekthed. Og jeg køber aldrig nyt tøj af samme mærke som kejserens klæder, for jeg kender af egen art platuglen på flugten. Jeg tror på den naturskabte katastrofe frem for den menneskeskabte og lader ikke udsigterne til at den sidste - om så 97 procent af de korrekte forskere hejser det røde flag - forstyrre min ukorrekt gode nattesøvn.

Jeg tror at forureningen af verdens luft, jord og vand stammer fra alt for mange træer, vulkaner og sure opstød og anden jordisk dårligdom, og at drivhusgasserne kommer fra planeten Pluto, hvor det bliver stadigt varmere, og dét jo ikke har noget at gøre med lyset i mine huse.

Ingen klogere end mig

Jeg tror på at to meninger er bedre end én, så der er valgfrihed. Jeg tror på at Jorden er rund, men alternativt kan være flad, og at ingen bør forsøge at undertrykke det sidste synspunkt, men at der skal være valgmuligheder, og at den politisk korrekte, manipulerende påstand om at Jorden er rund beviser at den faktisk er flad, og den ene mening kan være lige så rigtig som den anden, bare man kan vælge, og der ikke er nogen der skal komme og være klogere end andre.

Jeg tror på at det uinformerede standpunkt kan være lige så godt som det informerede og foragter eksperter, der ikke deler min liberalistiske skepsis. Jeg tror på det frie valg mellem alternativer. Jeg tror på at man kan betale sig fra sin andel af forurening og udslip som et sundt moralsk, frisindet og tilstrækkeligt princip, og så de fattige ikke kan forurene så meget som os andre med store huse. Jeg vender mig mod hysteriet i de rige lande som vort eget, der tilsammen i kvartalet sender mere CO2 ud i atmosfæren, end menneskene hidtil har feset ud i hele historien, hvor det jo både har været koldt og varmt, og man bare kan klæde sig derefter. Jeg tror på langtidsstegning af flæskesteg og oksekød i store mængder, og jeg forsager broccoli og grønne bønner.

Jeg tror på at folk skal gøre, hvad de vil og vælge frit, ganske særligt, når de politisk korrekte hyler op om klimaet. Jeg tror på at man skal betale, hvad man får ud af det, man giver. Så jeg vil ikke slukke lyset, som jeg betaler for i de huse, jeg ikke bor i. Hvis det da ikke bliver opdaget, at jeg bor der, hvilket er et overgreb på min personlige frihed.

Venstre inderst inde

Alle begrænsninger og hele hysteriet dikteres af korrekte hensyn til mig ukendte uudviklede folk i fjerne lande og vore ubekendte abstrakte efterkommere. Eftersom jeg i min alder næppe når at se Øresund og Kattegat stige mere end 20 centimeter, hvad betyder så denne abstraktion?

Angående unge Søren Pind, der siger det samme, vil jeg da også se stort på om han en skønne dag på sine ældre dage må smide skoene og gå i svømmefødder med sin optimistjolle som rollator.

Jeg tror på det snedige i at sige offentligt, hvad så mange af Venstres vælgere inderst inde mener, således at partiet tilgodeser begge fløje, skeptikerne og de ængstelige. Jeg tror på at statsministeren, som de færreste mistænker for at tage noget som helst rigtigt alvorligt ud over gratis naturfilm og fri bar med fadbamser, inden for den taktiske rimeligheds grænser skal synge med på klimamelodien og holde stillingen over for S, R og SF.

Jeg tror på at den nye klimaminister, lille frøken Solstråle - ikke just min kop te - med hendes rulleøjne og en energi i stemme og krop, som om hun er kronisk på fluesvamp, i kor med statsministeren kan berolige de bekymrede i Venstres bagland. Dæmpe ængstelsen i bykredsene og i højskolevenstre, alle dem der vil bevare den fulde personlig frihed til at lade lyset brænde, men som i den nationale samvittigheds gode grundtvigianske navn også gerne ser, at regeringen køber flere kvoter, således at vore to biler i carporten, symbolet på det frie valg, ikke anfægtes af klimafanatikere.

Frit valg til alt

Jeg tror på at mens statsministeren på sit engelsk med græstedsk accent stod og mandede sig ned til ikke at se ud af for meget, hvilket han mestrer, og lod Connie og frøken Solstråle køre klatten, da udviste jeg ansvar ved at deltage i den alternative klimakonference indstiftet af Dansk Folkeparti for at vise vælgerne at ledende personligheder i Venstre ikke svigter dem, der hylder den personlige frihed til at opføre sig, som om de var de sidste på kloden. Jeg ser jo som de fine heller ikke ned på de sorgløse ignoranter i Dansk Folkeparti. Ikke ret meget.

Jeg tror på, sagt i fortrolighed, at jeg og andre lysets alfer i folketingsgruppen ved at ønske klimakonferencens hen hvor peberet (endnu) gror, kan sikre os ængstelige vælgere fra DF's folkloristiske flok. DF's nye veloplagte felttog efter og under dem mod indvandrerne, islam, de kulturradikale og alt hvad der kommer fra syd for Kruså, bliver kampen mod klimahysteriet.

Jeg tror dernæst at jeg og DF's chefideolog, Søren Espersen, og levebrødspolitiker-tidehvervspræsterne kan hente stemmer fra overbeviselige konservative, der har fået nok af Connie Grædekone og af hendes ukristeligt udanske ophøjelse af klimaet til det nyreligiøse og af Al Gore til Johannes Døberen den Anden.

Jeg tror på det kærlighedsløse samfund og den følelseskolde verden, hvor den kortsigtede politiske gevinst i selviskhedens tjeneste er eneste mål og mening, og hvor fanden tager dem, man ikke behøver gide bekymre sig om, og havstigningerne tager de sidste.

Jeg tror på dumheden og uansvarligheden i frit valg og som et godt alternativ til det modsatte.

Credo!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

At tænke sig: Thor var én af vejret og klimaets guder. I guder...

Med venlig hilsen

touché!

Torden og lynild, for en Thor(sk).
Bare klø på, Metz.!

Metz, når han er bedst.

Beundring. Pennens, viddets mester! Igen Metz. Gi os mer!
Venstre grønne profil betyder kun grønne flagstænger, grønne tage og glatte grønne fortove. Og de vestjyske børn undres over sangene om 'gyllne' marker.

jens peter hansen

Metz plejer at skælde Bondam ud for ikke at gøre plads til bilerne i byen og gøre for meget for cyklisterne. Hvorfor mon?

Michael Skaarup

Thor Pedersen, er netop beviset på at intellektet daler i takt med alder har rundet de 35 år...

Må din åreforklaret hjerne, give dig mange år endnu at leve i, og må de mange år, give os, endnu mere underholdning fra hofnarrens mund, og finurlige statur.

Artiklen ordlyd spinder jo som en drillesyg hveps om en medicineret senil dement. Men svært er det jo at stikke varm luft. Så de det mindste prikke hul på fadbamsen så strålen løber ned af det røde silkeslipset af folketingets fremmeste poseur.

"Thor Pedersen mener, at klimahysterikerne begrænser hans personlige frihed. For det har Venstre jo aldrig gjort med terrorlovene, lømmelpakken, 24-årsreglen, udvisnings-domme etc. etc"

----------------------

Jamen - de sidstnævnte tiltag er jo af hensyn til Danmark! Alt imens det klimahysteri jo kun drejer sig om sån' en bagatel såsom Jordkloden.

Morten Kjeldgaard

Jeg er faktisk glad for Thor-Pedersens udmeldinger i spørgsmålet om udledning af drivhusgasser. Grunden er, at Thor-Pedersen er en fantastisk indikator af forkerte politiske løsninger, så retter man sig ind efter det 180 grader modsatte af hvad Thor Pedersen siger, kan man være nogenlunde sikker på at man har valgt et fornuftigt standpunkt.

Hvis man må være så fri: sluk et lys for klimaet, Thor Pedersen. Du bevæger dig på såvel tynd is som på dybt vand. Jae, man kunne blive ved...

Med venlig hilsen

Med erindringen om et ulige makkerpars optræden på valgmøder, den unge nestor Thor Pedersen og hans purunge protege Lars Løkke Rasmussen samt i kulissen deres forgudede Peter Brixtofte, får man en grim mistanke om, at af Thor Pedersens politik findes tilbage afsporingens kunst, en opportun holdning, der inviterer DF indenfor.
(Nogen må kan måske forklare forskellen på gamle Aristoteles' opdeling i fire udfald af Venstres kendte slogan: (1) Venstre ved man, hvor man har. (2) Venstre ved man ikke, hvor man har. (3) Venstre ved man, hvor man ikke har. (4) Venstre ved man ikke, hvor man ikke har.)

> indtil han (...) sprang ud som grøn.

Anders Fogh Rasmussen har sq aldrig været grøn. Han har godt nok lukket meget lort ud men det er da også hans eneste bidrag til verden.

Hvis man skal bruge ordet "grøn" i sammenhæng med AFR kan det kun være ARMYgrøn.

Bruno Lundkvist

Glimrende Metz! Man skulle være et skarn, hvis man kunne få den tanke, at Thor bare har konsulteret Krauthammer i Wahington Post; lyttet til CEPOS evindelige højreorienterede retorik; været udsat for venlige 'tilbud' fra olielobbyen; synes at DFs muntre religionsfætre er de kristne ridderes intelligente guder; eller bare synes at Venstre endnu engang skal udstille sin totale holdningsløshed, når de ikke drejer sig om dette samfunds mest udsatte grupper. Så er der til gengæld ingen grænser for opfindsomheden:lømmelpakke osv. Det er godt, at de store banker,avisernes chefredaktører, holdningsløse journalister m.fl. fortsat støtter dette visionære parti, der næsten har købt hele verden! Godt at jeg tilhører verdens lykkeligste folk - ellers kunne man få den tanke, om der da for fanden -undskyld sproget- ikke snart dukker andre journalister op, end Georg Metz, der kan finde de kritiske briller frem. Her tænker jeg ikke på den tidligere marxist Ralf Pittelkov! Håber ikke han kan finde på at skubbe hvis vi skulle mødes!

Fuldfed underholdende klumme fra Mester Metz! Takker og griner højt..