Læserbrev

For farligt at sænke aldersgrænsen for knallertkørsel

27. januar 2010

Ifølge pressen er der nu flertal i Folketinget for et forslag om at sænke aldersgrænsen for at køre på knallert til 15 år - og for knallert 45 til 16 år. Dette trods advarsler fra Rådet for Sikker Trafik og dets svenske søsterorganisation. I Sverige har man netop oplevet flere knallertulykker efter at aldersgrænsen for at køre på knallert blev sænket til 15 år, det er blevet forklaret med manglende modenhed hos de yngste.

I 1997 gennemgik jeg på Statens Institut for Folkesundhed registeroplysninger om alle dødsfald hos børn under 16 år fra 1975-1993. Der var et relativt stort antal knallertdødsulykker i slutningen af 1970'erne, men det faldt kraftigt til to til tre ulykker om året hos børn under 16 år. Ulykkerne ramte ikke altid kun knallertføreren, men også børn, der blev påkørt, eller passagerer. Ulykkerne skyldtes jævnligt sammenstød med andre trafikanter.

En stemme er medansvar

Faldet i knallertulykker skyldtes: at knallerter blev mindre udbredt, påbud om styrthjelm i 1977, og påbud om knallertkørekort og hævelse af aldergrænsen fra 15 til 16 år i 1980. Formentlig især at færre 15-årige kørte på knallert, nu det var ulovligt. Forebyggelsesindsatsen virkede: Det er nemmere for politi og forældre at kontrollere og begrunde, hvorfor en ung ikke skal køre på knallert førend det 16. år, end at kontrollere og formane unge om ikke at køre råddent på knallert, dvs. tune knallerten, så den kan køre stærkt, køre for stærkt, køre med passagerer på, stejle på baghjulet, forfølge eller køre ind i nogen for sjov - og køre uden hjelm - sådan som man af og til ser unge mennesker vise sig for hinanden.

Siden 90'erne er knallerter igen blevet mere udbredt, og der er kommet en kraftigere type knallert til: knallert 45, som i øjeblikket kræver kørekort til personbil, og at føreren er fyldt 18 år.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er det op mod 135 gange farligere at køre på knallert end at køre i personbil. Unge under 18 år, især drenge, tegner sig for 1/3 af de alvorlige knallert-ulykker, og af 1/5 af dødsulykkerne. Årsagerne til ulykkerne er bl.a., at de unge tuner knallerten, så den kan køre hurtigere, at de kører fulde, eller kører uden hjelm. Relativt er der næsten lige så mange ulykker på 45-knallerter som almindelige knallerter.

Trods tilsagn om en række sanktioner mod børn og unge, der ikke overholder reglerne, er jeg sikker på, at sænkede aldersgrænser vil betyde flere trafikdræbte børn og unge.

Hvis lovforslaget gennemføres på trods af, at det er i direkte modstrid med den eksisterende viden, må hver enkelt politiker, der stemmer for forslaget have et personligt medansvar for hvert ekstra knallertdødsfald hos en ung!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lennart Kampmann

Tja, der er efterspørgsel på organer, så man må da som det mindste kræve at de 15-årige ifører sig kraftige dynejakker for at skåne de vitale dele. Hjelm er vist lige meget, hjernen kan alligevel ikke transplanteres.

Sikke et fremragende lovforslag, der tilgodeser vælgergruppen 50+.

Og tænk hvordan social darwinisme kan anvendes i praksis. Det kan også være med til at rydde op i socialt belastede boligområder. Tænk den industri der kan opstå mellem knallertforhandlere, bankrådgivere og forsikringsfirmaer. Alt sammen med forældre, der hæfter for podernes nye knallert og medfølgende skader.

Ja det kører da for regeringen.

Med venlig hilsen

Lennart

Knallerter forurener så meget, at de i det hele taget burde være forbudt, eller i det mindste opfylde de krav der stilles til biler.

De er samtidig så farlige, at aldersgrænsen mindst bør være 18 år (også hvis de er elektriske).

Når du fokucerer på at det gav et fale i statistikken at da man i 80 hævede aldersgrænsen fra 15 til 16 er det vel ikke så underligt.

Det siger sig selv at hvis det samlede antal af brugere falder, så vil antallet af ulykker/ tilskade komster også falde.

Da man fortsat ønsker at fastholde kravet om knallertkørekort, som man jo ikke havde for 80 kan man da ikke automatisk udlede at tallet vil stige tilsvarende.
Det er være at bemærke at der allerede idag er et antal knallertulykker med 15 årige personer, selvom de ikke har lov til at føre knallert.

Rune Lysdal Nielsen

Rådet for sikker trafik, tidligere rådet for større trafiksikkerhed, så jo helst at alle bevægede med rollator, pigsko, knæ/albuebeskyttere, tandbeskyttere og styrthjelm... og alligevel bør der kalkuleres med en vis risiko... man burde i det hele taget blive hjemme.. og dog.. de fleste ulykker sker jo som bekendt i hjemmet... men det er nok et andet råd... og en anden artikel...

Lars Christensen

Ja, det er farligt at vaere i live. Jeg har sagt det foer, men siger det gerne igen: livet er farligt, man doer sgu af det.

Jeg husker at Raadet for Stoerre Faerdselssikkerhed ogsaa stod og kloede sig i haarbunden da biluheldene steg. Saa kom de paa den fantasktiske ide, der ikke var belaeg for i videnskaben, at det var farten der draebte og saa kylede de skilte op i hele det ganske Danske land med "Farten Draeber" uden hensyntagen til hvad trafikforskning i andre mere bilrige nationer havde at fortaelle. Brilliant!

Og nu kommer disse skrivebordsforskere saa, sammen med Svenskerne, og siger at flere knallerter paa gaden vil give flere ulykker????
Hold da op. De mennesker er da ved gud deres loen vaerd, hva'be'hva!?

Jeg koerte knallert fra jeg var 15 aar. Jeg brugte min til at komme frem og tilbage paa arbejde, siden jeg ikke maatte koere bil og siden min arbejdstid startede tidligere end den offentlige trafik begyndte at koere. Jeg er blevet koert ned seks (6) gange i al den tid jeg har vaeret paa et tohjulet koeretoej, og kun een af gangene var det min egen skyld. Jeg har aldrig koert med cykelhjaelm paa cykel (goer det stadig ikke) men jeg koerte og koere altid med hjaelm naar jeg er paa min motorcykel.
Hvis Raadet havde taget sig lidt tid til at laese lidt af den udenlandske forskning der reel forskning og ikke blot "jeg tror det er saadan"-forskning, saa ville de have opdaget at langt de fleste stigninger i moderne tid, dvs indenfor de seneste 15 aar, i trafikuheld skyldes (trummehvirvel..) bilister der ikke er opmaerksomme nok, daarligt uddannede bilister, manglende viden om trafiklovene, spiritus paavirkede bilister, osv osv. Intetsteds har nogen reel trafikforskning kommet frem til at det var farten, knallerten, motorcyklen, cyklen der i stoerstedelen af trafikuheldene i et hvilket som helst land var skyld i en forhoejelse af trafikudheldsstattistikerne.

Vi har faaet et problem med at man med Raadets mangelfulde "forskning" bruger kamerafaelder som intaegtskilde for Staten uden at det har nogen reel virkning paa ulykkesstatistikkerne. Og det er der ingen i Raadet der undrer sig over?
Naeh, det er der ikke, de fremturer bare med de samme uunderbyggede "undersoegelser" som de altid har gjort samtidig med at mennesker stadig bliver slaaet ihjel og til lirekassemaend og damer mens de bare tuller rundt og proever at komme paa arbejde eller hjem til deres boern, maend, koner, partner, familie.
Kom i gang med at lave noget RIGTIG forskning, og start saa med at indrette koereuddannelsen og trafikmoenstret efter den i stedet for jeres saedvanelige hovsa-loesninger som ikke goer andet end at koste Danskere flere og flere penge mens de stadig undres over at mennesker bliver draebt paa vej til og fra arbejde.

Søren Kristensen

Her på Christianshavns Vold ser vi ofte ret unge knallertkørere, hvor det ikke burde være tilfældet. Alene derfor kan jeg ikke gå ind for forslaget.