Læserbrev

Hvor skal lærerne uddannes?

4. januar 2010

Jeg bor i en lille landsby på Fyn syv kilometer nord for Svendborg. Den 8. december blev vi forskrækkede, da vi læste i lokalavisen, at vores seminarium skulle lukke. Skårup Seminarium er det ældste i landet og har fungeret siden 1803. Nu havde bestyrelsen i University College Lillebælt besluttet at nedlægge det på grund af ringe tilslutning og dårlig økonomi.

Lige siden har Fyns Amts Avis bragt daglige artikler om baggrunden for lukningen. Nu viser det sig, at det ikke bare er Skårup Seminarium, der skal lukkes. Ribe blev lukket i sommer, Haslev lukker definitivt til sommer, og Nørre Nissum og Skive er også blevet varslet lukket. Alle små seminarier i udkantsområder!

Seminarieloven af 2000 har banet vejen for disse lukninger, idet den etablerede en linjefagsordning, der i praksis gjorde det umuligt for små seminarier at tilbyde nok linjefag til de studerende. Det, der siden 2000 er sket, er, at de små seminarier har tilbudt færre og færre linjefag med det resultat, at færre og færre studerende har søgt ind. Hvem vil gå på et seminarium, hvor man ikke kan få de fag, man brænder for?

Det er denne seminarielov, der er grunden til miseren, og det blev allerede fremført, da loven blev vedtaget.

Nu er der imidlertid sket det, at vi om et par år kommer til at mangle 8.000 lærere iflg. Danmarks Lærerforening, og så kan man spørge sig selv, hvor i landet lærermanglen bliver størst?

Jeg spår, at det bliver i Sønderjylland, Nordvestjylland, Sydfyn, Langeland og Ærø. (Ærøs Kommunalråd har allerede udtrykt en protest mod lukningen af Skårup).

Flere i farezonen

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har visioner om Danmark som et land med en uddannelse helt i top.

Hvordan forestiller han sig det med store områder med skoler med næsten kun ufaglærte lærere til at undervise de kommende generationer? Og hvordan forestiller han sig, at flere vil søge ind til læreruddannelsen, når man lukker det ene seminarium efter det andet?

Og tro ikke, at seminarielukningerne slutter med dette. Både Haderslev, Hjørring og Vordingborg står for tur. Holbæk blev reddet på målstregen bl.a. på grund af frygten for lærermangel på Vestsjælland.

Mange politikere er ved at få øjnene op for, at det koster mere at uddanne lærere i udkantsområder end i storbyer, men det er ikke kun penge, der skal til. Læreruddannelsesloven skal ændres.

Information har skrevet meget lidt om dette. Hvorfor?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jesper Jakobsen

Svaret er:

Fjernstudium.
Det findes allerede i Haderslev, og er givet vis ikke optimal men trods alt en rimelig løsning.

Man mødes nogle lange komprimerede dage om måneden og resten foregår via nettet. Det er ikke så tosset i år 2010.

Kenneth Hansen

De skal uddannes på universiteterne! Der har alt for længe været alt for langt mellem forskningen og læreruddannelserne.

Fjernstudium er ikke en løsning, men nettet og en revitalisering af e-læringen (fx med videokonferencer og sociale medier) kan være et velegnet redskab til at skabe læringsmæssig sammenhæng - også i forhold til problematikker i udkantsområder.

Ellen Birgitte Rasmussen

Hvorfor skriver Information ikke om dette? Fordi "den mindst ringe" ligesom andre københavner-aviser mest interesserer sig for københavner-stof, eller også gør avisens journalister...
Det kunne være interessant, hvis I valgte at bringe en serie, der handlede om alle de problemer provinsen oplever i forbindelse med kommunal-reformen!

Katrine Mieth

Jeg vil ikke blive lærer ved at sidde hjemme foran computeren eller på et universitet. Jeg giver Erik Skøtt Andersen fuldstændig ret i, at det der er behov for er en ændring af læreruddannelsesloven.

Kenneth Hansen

Som amerikanske forskere i læring og udviklingspsykologi længe har vist kan man med stor effekt have læreruddannelser på universiteterne. Universiteter idag er ikke verdensfjerne steder, men en form for medier for viden og erfaring. Teknologi skal ikke bruges istedet for møder mellem mennesker, men til at støtte muligheden for møderne. Der er en enorm modstand mod nytænkning på dette område og det er ærgeligt. Noget af modstanden skyldes sandsynligvis den selvforståelse og ret lukkede selvbærende kultur man finder omkring seminarierne. Området er dybt konservativt. Skub læreruddannelserne ind i det 21. århundrede!