Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
30. januar 2010

Burka

Jørgen Hagmund, Køge

I dele af Afghanistan og Irak, hvor Taleban råder, må kvinder ikke forlade hjemmet uden burka.

I Danmark, hvor Dansk Folkeparti råder, må kvinder ikke forlade hjemmet med burka.

Det er ikke nemt at være kvinde. Forklar venligst forskellen.

SF's trafik

Allan Bartroff, Frederiksberg

Vil SF efter et evt. kommende regeringsskifte være det parti, der arbejder for en trafikpolitik, der fremmer brugen af kollektiv trafik og cykeltrafik ved at gøre begge dele attraktivt fremfor at promovere biltrafik som regeringen, R og S?

SF opretholder ellers lige nu i fin stil traditionen fra de gode gamle SF-dage, hvor SF nedlagde sporvognene i København for at sikre bedre fremkommelighed for biler. Det må være konklusionen, når SF's Pia Dyhr hånd i hånd med Lars Barfoed begejstret kaster sig ud i at få nedlagt tog (lokalbaner) til fordel for busser med henvisning til 'mest kollektiv trafik for pengene'. Et rent Lomborg-argument, der ignorerer, at busser notorisk er mindre attraktive end tog.

Oveni vil Dyhr så også indføre - indledningsvis kun for børn under 12, men på sigt for alle - tvungen cykelhjelm. Sammen med et øget antal busser og flere 'miljørigtige' biler skal det bidrage til at gøre det mere besværligt og mindre attraktivt at cykle - det hele pakket pænt ind i en 'nu skal vi passe på vores børn'-retorik. Et for SF øjensynligt utænkeligt alternativ til tvungen hjelmbrug kunne jo være at gøre cykeltrafikken mere sikker ved f.eks. at mindske biltrafikken med hastighedsbegrænsninger, øgede afgifter - og flere tog, også lokalt.

Siden de radikales Martin Lidegaard forlod Folketinget, kniber det med at finde trafikpolitikere, der kan se andet end nedsatte registreringsafgifter og bredere veje.

Om gyldne håndtryk

Jannik Lunn, Frederiksberg C

Der var engang, da jeg nærede en dyb beundring for Tine Aurvig-Huggenberger, og jeg håbede, at hun ville vinde valget om formandsposten i LO. Det skete desværre ikke, men måske var det godt alligevel, for siden har hun udvist en adfærd, som jeg ikke bryder mig særligt om. Det er muligt, at hun rent juridisk har ret til at få sine seks til otte millioner, alt efter hvor gammel hun bliver, men mon ikke det var ment som en pension, der skulle begynde at komme til udbetaling, når hun som 60- eller 62-årig fratrådte sin stilling hos LO? I stedet sagde hun selv op som 44-årig og virker nu i en sikkert vellønnet stilling som rådgiver i et kommunikationsfirma.

Sagen minder på mange områder om det gyldne håndtryk, Jørgen Poulsen fik fra Røde Kors, for i begge tilfælde er løn- eller pensionskravene muligvis i overensstemmelse med indgåede aftaler, men hvem betaler? Det er altså i begge tilfælde et rent psykologisk problem. Hvordan forklarer man hhv. lavt betalte fagforeningsmedlemmer eller bidragsydere til diverse indsamlinger, at deres penge går til at forgylde folk, som allerede har fået et nyt velbetalt job?

I Aurvig-Huggenbergers tilfælde er det ekstra uheldigt, fordi sagen kommer frem, netop som der skal forhandles overenskomster, og hvor medlemmerne allerede i stimer melder sig ud af fagforeningerne. For både Tine Aurvig-Huggenbergers og Jørgen Poulsens vedkommende er der tale om personer, der på dygtig vis har bestridt store embeder, men som ender med totalt at ødelægge deres eftermæle.

Verdens bedste folkeskole?

Mads Nansen Paulsen, 9. kl., Sønderborg

Jeg er træt af at få fortalt, at den folkeskole, jeg gik i, hørte til verdens bedste. Efter seks år var jeg drevet til bristepunktet og flyttede til en friskole.

Jeg håber, at regeringen med sine 360 graders eftersyn opdager, at de langt fra har skabt verdens bedste folkeskole. Hvordan kan vi have verdens bedste folkeskole, når flere elever blive flyttet til specialklasser, antallet af selvmordsforsøg blandt unge stiger, og størsteparten af os unge hader at gå i skole?

Hvordan kan vi trives i en hverdag af prøver, tests, vurderinger og bedømmelser?

Skal lærerne knækkes?

Kirsten Bindslev, Frederiksberg

Det er ærgerligt, at Bent Winther i sin leder 28. januar ikke rigtig får sin udmærkede analyse af konsekvenserne for offentliggørelse af de nationale test til at passe sammen med den endelige konklusion: at det måske ikke er det værste, der kan ske. Altså at lærernes kontrol over skolen knækkes.

Undskyld mig, men det er da ikke en løsning på noget som helst.

Vi er åbenbart som lærere i en magtkamp med forældrene, og den skal vi så tabe ifølge Winther. Vores ekspertise skal der så også sættes spørgsmålstegn ved. Ærgerligt.

Jeg må så fortælle Winther og Løkke, at flere undersøgelser har vist, at lærerens ageren i klasseværelset og interaktion med børnene ligger øverst på listen over, hvad der har mest positiv indflydelse på indlæringen. Derfor er det umådelig vigtigt for at få en god folkeskole, at lærerens professionalisme respekteres, og at læreren oplever, at der er respekt omkring lærerjobbet.

Det skal ikke blive en magtkamp mellem forældre og skolen, men et samarbejde, tak.

Forebyggelse, tak!

Elias Billum, Sydals

Knap havde nyheden om jordskælvet i Haiti nået rundt til verden, før hjælpen strømmede ind. Alle som en ville vi hjælpe, millionerne strømmede ind, og politikerne væltede nærmest over hinanden for at love støtte til de stakkels mennesker.

Tragisk. Hvor var alle disse millioner og alle disse løfter henne før katastrofen ramte? Store dele af den tredje verden er totalt uforberedte på sådanne katastrofer! Forebyggelsen og hjælpen må begynde nu, øjeblikkeligt. Vi må ikke begå den samme fejl igen.

Med sjov skal land bygges

Arne Mortensen, Christianshavn

Tak til Thora Vinter for læserindlæg til Information 27. januar. Befriende at holde et tiltrængt om end kort frikvarter fra den pågående hadefulde, fjendtlige og hetzagtige diskurs, som ellers præger de mange cirkulerende meningsudladninger. (ægte diskussion er der sjældent tale i om). Specielt er det ulideligt sort, når det drejer sig om islam, flygtninge eller andre som ikke ligger lige midt i den ulideligt danske 'mainstream'.

Lad den fantasifulde og livgivende humor fortrænge det fremherskende nekrofile sortsyn. Lad os få en oprigtig diskussion og noget sjov, som kan inspirere og lyse op.

Fejlcitering

Søren Falk, Valby

Jeg kiggede forgæves efter et læserbrev vedr. fejlciteringen af Kim Christiansen. Det er ikke, fordi jeg sympatiserer med DF, men jeg mener, at et citat altid bør dække en hel sætning og ikke den halve. Citatet børe være: »Der er da ikke nogen, der ved deres fulde fem får et barn med en muslimsk mand - som ovenikøbet er gift med sin kusine og har børn med hende...«

Sagen er, at hvis man læser hele sætningen, bliver det pludselig irrelevant, om manden er muslim eller ej, for i dagens Danmark er det nu en gang besynderligt at få børn med en mand, som allerede er gift med en anden. Sagen blev blæst op som antimuslimsk, men i denne situation er det skudt ved siden af. Derudover havde det som et minimum af god journalistik været rart at kunne læse kvindens e-mail også.

Demokratur

Claus Høyer, København S

I lyset af de seneste regeringsskandaler synes jeg det er tankevækkende, at det er denne form for demokrati som vi med djævelens (og militærets) vold og magt vil indføre overalt på kloden. Vi har faldende tilslutning til vores egne valghandlinger og en stigende politikerlede.

Jeg tror, grunden er, at vi har et flertalsdiktatur, der regerer på en enkelt stemme, og en lang række kriminelle sager, der ikke kan undersøges pga. snævre partipolitiske og personlige interesser. (Claus, Thor, Kristian, Søren... You name them).

Alligevel klamrer vi os til denne styreform. Det må da kunne gøres bedre.

Afmagring

Troels Leuenhagen Petersen, København

Biologisk Institut på Københavns Universitet tvinges igen til fyringer, og bekymrede studerende mærker fundamentet smuldre.

Mangfoldigheden i biologiuddannelsen er en truet art - ironisk nok i Biodiversitets-året 2010 - på et universitet som angiveligt er i verdensklasse.

Darwin-året mindede os om vigtigheden af, at videnskaberne favner bredt. Darwin sejlede på de syv have, samlede biller og målte finkenæb og skildpaddeskjold. Darwin så en sammenhæng, verden ikke havde set: mangfoldighed udspringer af variation og udvælgelse.

Grene af uddannelsen opgives, dygtige undervisere fyres, og forelæsninger erstatter 'hands on'-øvelser. Er det kompetenceudvikling? De aktuelle forringelser sætter sig grimme spor på lang sigt. Variationen forsvinder, og der slås skår i mangfoldigheden. Hvilke visioner har Danmark med udsultede universiteter? Der synes utrolig langt op til de beslutningstagere, jeg adresserer disse spørgsmål til. Mon de ser herned?

En forsmag på konkurrencen mellem fremtidens private universiteter i Danmark?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tom W. Petersen

Kære Søren Falk
Hvis det for Kim Christiansen bare drejede sig om det tåbelige i at få børn med en gift mand etc., ville han ikke have skrevet "muslimsk".
Det er netop dér, Christensens pointe ligger.