Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
20. januar 2010

De unge?

John Jørgensen, Rønde

Tak for artiklerne om de ældres svære vej tilbage på arbejdsmarkedet. Men øhh, er det ikke de unge, der endnu ikke har fået en fod indenfor, der er mest udsatte?

Om få år står vi med mangel på arbejdskraft og risikerer at tabe disse unge, der ofte tilbydes passiv forsørgelse, selvom mange aldrig har haft arbejde eller færdiggjort en uddannelse. Det virker ret egoistisk og ekstremt kortsynet, at disse unge glemmes.

Og lad så bare os ældre gøre vores indsats ved at støtte/vejlede/coache disse unge, gerne uden egentlig løn, men uden at vi skal straffes på efterløn, dagpenge og over skatten.

Haiti lider - Gaza lider

Finn Gunst, Brønshøj

En stand hos Palæstina-initiativet uddelte forleden postkort, der viste et foto af en smadret by. Det kunne være Porte-au-prince i Haiti, der blev ramt at et kraftigt jordskælv her forleden, tænkte jeg. Men nej

det var Gaza, der sidste år blev ramt at israelske raketter.

Den ene katastrofe er naturskabt, den anden menneskeskabt. Befolkningerne lider, og verden sender støtte. Svært er det at holde naturen i skak. Det er væsentligt lettere at få Israel til at standse blokaden af det Gaza, de smaderede.

Lige nu forhindrer den israelske regering indførsel af basale fødevarer, medicin, byggematerialer og andre livsfornødenheder. Det er slemt, hvis ikke vi reagerer!

Tak, Sara

Henrik Arnold, København S

Jeg har det tit sådan, når nogen udtrykker en mening; at der er noget, der halter; at der ligger et modargument et sted inde i ens hjerne og rumsterer, men man kan ikke lige få det til at krystallisere sig. I debatten om tørklæder og andre beklædningsgenstande har jeg ikke kunnet komme det nærmere, end at vi alle blander os for meget i, hvad andre går i. Indtil i dag. Det er da krystalklart: Selvfølgelig er det ligeså undertrykkende - og fordømmende - at ville bestemme hvad andre ikke må gå i, som at ville bestemme, hvad andre skal gå i.

Disse småtskårne eksistenser, der skal bestemme over andre mennesker, er alle ens, hvadenten det er de meget omtalte men sjældent sete mænd, der angiveligt vil bestemme, hvad kvinder skal gå i, eller det er de oftere sete højtråbende fordømmere, der vil bestemme hvad kvinder > ikke skal gå i.

Personligt kunne jeg >da godt tænke mig et forbud mod at gamle, danske mænd må gå i beigefarvede vindjakker om sommeren, fordi deres koner synes, det er nydeligt, og der var et godt tilbud i Føtex. Lad dog manden selv bestemme! Giv ham fri! Giv ham et ansvar! Eller bare en smag!

Hvem frygter ikke frie ord?

Pernille Frahm, kulturordfører,SF

Naturligvis er det uacceptabelt, at kunstnere føler sig truet til tavshed.

Men enhver diktaturstat kan praktisere ytringsfrihed, hvis det handler om befolkningsgruppers ret til at kritisere hinanden. Den afgørende ytringsfrihed er den, der giver kunstnere og andre ret til at kritisere eller håne magthaverne.

Del og hersk er et gammelt trick, der praktiseres i alle tider og varianter af regeringer, der ønsker at sidde bedre i stolen. Derfor kan lidt internt ævl opleves som et plus, for borgerne har travlt med noget andet end at finde fejl ved regeringen.

Men drejer det sig derimod om at kritisere den mainstream, som en regering lægger, vil det pludseligt blive interessant, for alle der sidder på indflydelsen og magten. Derfor har jeg savnet nogle flere indspark om de krænkelser af ytringsfriheden, som reelt er blevet praktiseret af repræsentanter fra især DF:

Når Pia Kjærsgård, der sidder med de afgørende stemmer i forhold til en kommende medieaftale og til finanslovens kulturbudget, går i skarpt angreb på venstreorienterede kunstnere suppleret af Søren Espersens evindelige forurettethed overfor DR, så er det udtryk for, at magten føler sig gået for nær.

Når en ansat i udenrigsministeriet kræves fyret, fordi han stiller op for SF, eller når en tidligere PET-chef kræves til tavshed, så er det magten, der taler, og kun de, der virkeligt har sit på det tørre - som en mand med en god pension, tør fortsætte deres udfordringer.

Spørgsmålet er: Når det fylder så lidt i debatten om kunstneres ytringsfrihed: Er det så, fordi det virker?

Oh hvilken Klima- Lykke!

Nanna Marie Daugaard Petersen, 15 år, Ballerup

Danmarks nye klima- og energiminister, Lykke Friis (V), udtaler i et interview i Inf. 18. januar at: »Vi må se i øjnene, at det ikke er EU, der sidder på reserverne, og derfor er det afgørende, at vi bliver endnu mere ambitiøse med vedvarende energi og energieffektivisering og med at mindske afhængigheden af fossil energi«. En lidt komisk udtalelse, når man tænker på, at regeringen de seneste otte år har skamferet den danske vindmølleindustri på det groveste, således at vi fra at have været foregangsland inden for alternativ energi nu ligger milevidt bag øvrige lande i EU, men på den anden side gør det jo klimaministerens mål lidt lettere at leve op til, og det er jo sådan man gør vælgerne glade - ikk'?

Fordommene

Marlene Harpsøe, uddannelsesordfører (DF)

>Ambitionerne om, at folkeskolen skal gøres bedre, må droppes, når regeringen varsler nulvækst i kommunerne. Sådan lyder det fra blandt andre skolelederne, skolelærerne og Odenses borgmester, Anker Boye (S), i Inf. 18. januar. Dermed blotlægges den sædvanlige tankegang om, at penge ubetinget er lig med kvalitet, og hvis noget skal gøres bedre, ja, så skal der sendes flere penge. Men den tankegang holder bare ikke, for vi har en af de dyreste folkeskoler i verden, men vi har ikke en af de bedste.

Statsministeren bebudede i sin nytårstale et velkomment 360 graders eftersyn af den danske folkeskole. Det glæder jeg mig til at være en del af, men jeg frygter, at vanetænkning som for eksempel «send-flere-penge«-tankegangen vil blokere for nytænkning. Derfor vil jeg opfordre alle parter til at lægge fordommene på hylden og være åbne over for alle muligheder, når det gælder om, at gøre vores folkeskole til en af verdens bedste.

Velfærds- nedtur på vej

Michael Sandfort, Brønshøj

I de kommende år vil antallet af ældre samt indvandrere uden kompetencegivende uddannelse stige. Derfor må de veluddannede arbejde mere og pensioneres senere, hvis vi skal bevare den velfærd vi kender - for velfærd forudsætter velstand, og velstand forudsætter uddannet arbejdskraft. Desværre bliver efterlønnen næppe udfaset, før Danmark for alvor mærker velfærdsnedturen kradse.

>En enkel sang om frihed

Kamma Ankjærø, Århus C >

Ytringsfriheden er truet, og det var tankevækkende, at man i radioen 13. januar kunne høre Eddie Skoller synge 'Kom og syng en enkel sang om frihed', hvor en linje lyder: »Man mader jer med løgne dag for dag ...«

Det sang man i 1969. Er det også det, vi oplever i dag, når onde kræfter giver sig udslag i >knægtelse af ytringsfriheden og mordforsøg på en dansk tegner?

Er tiden inde til atter at kæmpe for friheden og 'alt, hvad vi har kært'?

Børn skal da arbejde ...

Bo Warming, København N

... >Og det gør de i Kina og derfor må Novo og andre danske firmaer >snart >outsource al forskning til Kina, for de er os intellektuelt overlegne, fordi de siden de var førskolebørn ikke overbeskyttedes. Børn kan tjene penge ved at smøre deres egne madpakker. Få flere ideer i Kraul og Lumholdts fine ny bog Børn skal da arbejde.

Venstrefløjen

Salim Abdali, København

Læser man Thue Kjærhus' (TK) klumme, undrer man sig over, hvad TK laver på Information.

Sidste år den 9. januar anklagede TK både DR, TV2, Politiken og de samlede centrum-venstre medier for at være antisemitiske i dækningen af Israels 'gerning' i Gaza. Netop den 9. januar i år anklager han den europæiske venstrefløj for at være antizionister.

Nu optræder TK på en gang som både politiker, filosof og historiker og fremlægger bevidst 'løsningen' på Palæstina-konflikten: Arabisk selvransagelse. Hans overbevisning kan kun sammenlignes med en fanatisk ideolog.

I endnu en fanatisk fremlægning læser man om årsagen til den israelsk-arabiske krig: nemlig den arabiske aggression og Europa, der tager arabernes parti!

Men var det ikke både Frankrig og England, der gik med Israel i '56-krigen mod Egypten?

Hvis TK med arabisk aggression mener retorikken bag en eller anden arabisk diktators tale, skyder han sig selv i foden. Det samme blev ved adskillige lejligheder sagt om jøderne. Er det nok til at forfølge, dræbe og gasse millioner af jøder? Næppe. TK lægger ikke skjul på, hvor han hører til: den israelske ekstreme højrefløj, hvis tilhængere nærer et stort had til araberne, selv om den store forbrydelse, der er begået mod jøderne, ikke var arabisk. Det må være anstrengende at være omgivet af antisemitter og antizionister. Jeg undrer mig stadig over, hvad TK's ærinde er.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Thue Kjærhus

Kære Salim; jeg har ingen veneration for bosætterne eller for den israelske højre fløj.
Jeg advokerer for en to stats løsning med øst Jerusalem som fælles hovedstad. Hvad angår selv ransagelser så er araberne ikke kommet meget længere end den israelske højre fløj. det skal der gøres noget ved.
MVH Thue Kjærhus