Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
8. januar 2010

Ringe kunstkritik

Ved læsning af Steffen Tasts læserbrev 7. januar må man spørge sig selv, om Michael Jeppesens kunstkritik er bedre end ingen kunstkritik? Som kunstinteresseret litterat og læser af Informations kunstanmeldelser vil jeg karakterisere 'Kunst med kant' som 1) markeds- og sladder-orienteret, 2) overfladisk i sin beskrivelse af konkrete værker, 3) moralsk vurderende i fortolkningen af værkernes 'budskab', 4) patroniserende i sin tilgang til kunstnerne, bl.a. ved at kalde dem ved fornavn, og 5) forsimplende i sin uddeling af 'stjerner' til de enkelte udstillinger.

En sådan kunstkritik vil jeg betegne som populistisk og i uoverensstemmelse med Informations kritik på andre områder, f.eks litteraturen. Jeppesen er den eneste kunstkritiker på Information, og læseren får dermed først og fremmest en ensidig, men derudover også en uprofessionel og usaglig oplysning på området.

Information bryster sig af at være den 'mindst ringe'. På kunstområdet er dækningen blot ringe. Redaktionen skylder stadig kunstinteresserede læsere svar på, hvorfor Jeppesen er (ene) anmelder på området.

Pladder om Camus

William Paaske, Aarhus C

Camus blev i disse dage for 50 år siden slået ihjel ved en trafikulykke på vej mod Paris fra sin villa i Lourmarin. Ved rattet, da bilen blev smadret mod et stort platantræ, sad forlæggeren Michel Gallimard; Camus sad på højre forsæde - uden sikkerhedsbælte; på bagsædet var Gallimards kone, Janine, og Anne (Anouchka), hendes datter, hvis 18-årige fødselsdag var blevet fejret aftenen før i la Chapon Fin (to Michelin-stjerner) i Thoissey, hvor man overnattede. I bilen var desuden Gallimards hund, en Skye terrier. I Camus' mappe, som senere blev fundet, lå udkastet til Det første Menneske, udgivet posthumt.

I anledning af 50-årsdagen har M Le Président de la République foreslået at overflytte Camus grav fra Lourmarin til Le Panthéon, hvilket afføder en artikel af en engelsk journalist fra Independent, fyldt med gnidder og sædvanlig engelsk pladdertrivia. I det første korte afsnit er der fire faktuelle fejl. Hvilken tillid kan man have til resten?

Camus blev født 7. november 1913 og døde 4. januar 1960, dvs. 46 år og godt 3 mdr. gl., ikke 47 som anført. Det var ikke Camus' bil (han havde en gammel Citroën), men Michel Gallimards Facel Vega. Isbelagt vej? France Soir skrev 6. 1. 1960: »Vejen var lige, tør, øde«.

Ulykkesstedet ved Sens er ikke 150 km syd for Paris, men 125 syd-øst for hovedstaden, på den gamle route Nationale No. 5.

Ak ja, djævlen er i detaljen.

SF 's 'nyorientering'

Jørgen Aanæs, Roskilde

»Skal man tolerere intolerance?,« spørger SF-fomanden, når han skal forsvare SF's nyorientering i udlændingepolitikken.

For mig er tolerance: Visdom, indsigt, forståelse og empati. Intolerance mangel på samme. Så hvad er vigtigst?

Drømmeland

Kirsti Rix Forsman, Bagsværd

DR er et yndigt land,

hvor harmløsheden vokser

hvor sød glasur den flyder ud af ra-di-o'n,

hvor sund kritik er blev't suspekt,

hvor selvscensuren blomstrer.

Det er vort nye Danmark,

vort nye drømmeland.

Hjemløse og miljøplaner

Per Jensen, Nordborg

Der er 5000 hjemløse landet over, som i disse dage risikerer kuldedøden. Hvis det ikke får folk op af den varme lænestol, så skyldes det nok, at simpel omsorg for de svage ikke giver stemmer til partikassen, mens tomme miljøplaner gør!

Om at føle

Claus Damsgaard, Karup J.

Højre hjernehalvdel rummer et potentiale, mange måske har misforstået, fordi visse forskere har betragtet 'emotional intelligens' for bl.a. at være en evne til at ignorere følelser.

Tværtimod er denne evne ikke en evne, man bør have. I stedet bør følelsesmæssig solvens betyde mindre social uafhængighed. Det er heller ikke sandt, at højre hjerne halvdel er den indadvendte, fordi den rummer kreative og intuitive egenskaber. Den er udadvendt. Det er en følge af aktiverings-hypotesen, at den halvdel, der er favoriseret af personens aktiveringsgrad, fungerer bedst.

Til højre er der fem centre: Inter-personel, konkret/ skrift-sproglig, musikalsk, krops-kinæstetisk(venstre side af kroppen), og det rumlige synscenter.

Følelsesmæssig intelligens er ikke så meget fokuseret på seksuelle følelser, men er parallel medden anden del, fordi dens interesse er mere excentrisk end egoistisk.

Forsvar uden for Nato

Kai Dalsgaard, Ulfborg

Nato havde sidste år 60 års fødselsdag og er - fra at være et forsvarsforbund begrænset til Nordatlanten - nu vokset til en agressiv krigsmagt, der gør sig gældende overalt i verden, senest i Afghanistan. Samtidig er vore militære udgifter eksploderet; således vil prisen på det påtænkte Joint Strike Fighter-fly være mere end én milliard pr. stk, ligesom det er særlig egnet til at angribe mål på landjorden og ødelægge os ubekendte bygninger og familier.

Netop krigen i Afghanistan har vist, at den lokale modstandsbevægelse er i stand til at hamle op med langt talrigere regulære kampstyrker. På den baggrund må man spørge, om det ikke er på tide, at vi trækker os ud det krigeriske og kostbare Nato og etablerer vores egen modstandsbevægelse uafhængig af stormagternes selviske interesser?

Kortslutning

Ove Abildgaard, Århus V

Jakob Sennels hjerne kortslutter totalt i hans læserbrev 5. januar. Kortslutningen går på følgende: den offentlige gæld er kraftigt stigende, derfor skal der spares. Sennels foreslår derfor, at der højst udstedes to børnecheck pr. familie, da det især vil ramme de dårligst stillede indvandrerfamilier. På den måde sikrer vi, at der kommer færre børn, der ikke ønsker at blive danske.

Helt ærligt, Jakob, det er da en særdeles primitiv måde at argumentere politisk på. Du argumenterer på en måde, der får mig til at tænke på DF, Tidehverv og Trykkefrihedsselskabet. Jeg ved, at det er ustyrligt groft at placere dig i sammenhæng med nævnte selskaber, men dit ræsonnement er ikke bare udtryk for indskrænkethed, det er direkte gement og taler til vore laveste fordomme. Derfor bliver min replik desværre også en del mere primitiv, end jeg plejer at udtrykke mig.

Jeg vil heller ikke forsøge, at gendrive din kortslutning med saglige argumenter, det fortjener den nemlig ikke! Jeg vil blot appellere til, at du vil forsøge at hæve dit niveau, såfremt du også fremover har i sinde at ytre dig politisk. Så kunne vi måske få en debat i gang i forhold til både det offentlige forbrug, hvor børnechecken er en bagatel, og til hvorledes vi kan integrere de skadelige højreradikale parallel samfund i Danmark.

Sura 4

Ib Gram-Jensen, Randers C

Efter at have læst Søren Krarups indlæg i Information 6. januar og tjekket op på Sura 4 i Koranen må jeg konkludere, at Søren Krarup ikke ved, hvad han taler om - eller også lyver han.

Muslimkritik

Bo Warming, Kbh N

Blasfemi bør legaliseres, så effektivt, at racisme-forbuddene vedr. Islam bliver fjernet fra §266b's ækle legitimering af debatredaktørernes usle selvcensur.

Glistrup og jeg, der dokumenterbart er blandt de mindst bioracistiske danskere, har rekord i 'racisme'-straffe, fordi journalisterne er sat på at chikanere imod ytringsfrihed om Islams ulemper. De arbejder sammen mod den lyvende Gyldendals Fremmedordbog, der gjorde racisme til muslimkritik. Snak om 'Zombier' og 'internaliseret Fatwa' af Jens Martin -Eriksen er typisk skadelig Information.

Mousavis hånd

Steffen Hahnemann, Ørbæk

Overskrift i Inf. 6. januar: 'Mousavi har rakt hånden frem til forsoning'. Af Ellegaards artikel fremgår, at Mousavi i en erklæring har »anerkendt Mahmoud Ahmadinejads regering«. Videre mener Ellegard, at med erklæringen »rakte han styret en fremstrakt hånd til forsoning: Oppositionen anerkender systemets legitimitet, til gengæld bør systemet nu indlede dialog med oppositionen af hensyn til nationens stabilitet«.

Man må hæfte sig ved ordet 'legitimitet'.Hvis det er valget af Ahmadinejad, Mousavi nu erkender som legitimt, så burde hans erklæring vel tolkes som en indstændig bøn om tilgivelse for hans forsøg på ved voldelige midler, subsidiært folkelig mobilisering, at omgøre et demokratisk valg. Men er det kun 'systemet', som Mousavi anerkender som legitimt og ikke valget af Ahmadinejad? Mig bekendt har Mousavi ikke tidligere frakendt selve præstestyret legitimitet, så det kan næppe være det, der menes med 'systemet'.

Det kan ud fra Ellegaards artikel være svært at se, hvor fremstrakt Mousavis hånd i virkeligheden er, og om den udgår fra stående eller knælende stilling.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu