Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
26. januar 2010

Hvad med alle de andre?

Signe Skovlund Kafton, Odense

>Det kan ikke passe, at de eneste grupper, der kommer på den politiske dagsorden, er ældre, unge og børnene. Hvad med psykisk syge, handicappede og udviklingshæmmede, der er lige så udsatte og ramt af besparelser?

Det er alvorligt, når f.eks. ældre ikke får den nødvendige hjælp, men der er udviklingshæmmede beboere på institutioner, der er lige så hårdt ramte. Jeg kender en handicappet mand, der måtte ligge på gulvet på hans bosted, da der ikke var nogen pædagog i pausen til at hjælpe ham op i kørestolen igen. Pædagogen var sparet væk.

Endvidere kender jeg eksempler på usandsynlig lang ventetid omkring indflytning på institutionerne. Hvis man så får en plads, er det ikke sikkert, at de andre beboere er på indflytterens niveau. Hvis f.eks. et psykisk sygt individ er nogenlunde velfungerende, kan han/hun risikere at flytte ind et sted, hvor de andre beboere har en svær psykisk sygdom, og det medfører, at indflytteren ikke udvikler sociale relationer til medbeboerne. > >

Stadig er der næsten ingen partier, der tager emnet op. Selv ikke partierne på venstrefløjen kan se, at der også er andre udsatte grupper, som skal på den politiske dagsorden. Der er brug for en radikal ændring i dette!

Information om overtro

Poul Milberg, Bagsværd

I sin kommentar 'Jordskælv og overtro' dokumenterer Christopher Hitchen i Inf. 22. januar, hvorledes den overtro, der gennemsyrer det haitiske samfund, på uhyggelig og dramatisk vis gør det næsten umuligt for de internationale hjælpeorganisationer at gennemføre deres arbejde.

Men ikke blot i Haiti giver overtro barrierer - om end mindre dramatiske. Tidligere medlem af Europaparlamentet Gitte Seeberg har i forskellige medier fortalt om sin overraskelse ved at måtte erkende, at den katolske kirke sad med ved forhandlingsbordet i stort set alle udvalg, - et forhold, der (min tilføjelse) med de nye østeuropæiske EU-medlemmer (Polen!) sikkert ikke har ændret sig.

I mit arbejde i EUFAMI (European Federation of Associations of Families of People with Mental Illness), der har repræsentanter fra alle europæiske lande, opstår der i arbejdet igen og igen barrierer p.g.a. overtro (her i katolsk udgave). Der sidder repræsentanter, der ikke alene vil finde årsagerne til psykisk sygdom (f.eks. skizofreni) i overtroens have, men absolut, og kun, vil hente hjælpen i overtroens medicinskab (bønner og lys).

Så kære, gamle Information. Der er for et gammelt modstandsblad nok at tage fat på herhjemme som støtte til aktive medborgere. Jeg ved konkret, er der er nogle overtroiske i jeres stab, men vel ikke alle - endnu??

Ny kultur- minister?

Rasmus Graakjær, København K >

Efter mødet med Arbejdsmarkedets parter 22. januar udtaler beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) om forslaget af drøftelserne angående langtidsledige til radioavisen: »Der er meget musik i forslaget.«

>For mange mennesker er langtidsledighed en alvorlig sag. >

Fuld vindkraft eller varm luft?

Nanna Marie Daugaard Petersen, Ballerup

Det er vældig fint, at Lykke Friis gør opmærksom på, at 20 pct. af det danske elforbrug bliver dækket af alternativ energi, samt at vi er det land i verden med mest vindkraft pr. indbygger. Hvis vi holder os til vindenergien er det også korrekt, når ministeren påpeger, at det er mere end de lande, vi normalt sammenligner os med.

Undlader vi derimod at indskrænke vores perspektiv til vindenergi, men ser på vedvarende energi som helhed, vil vi derimod se et langt mere nuanceret billede. Norge dækker halvdelen af landets energiforbrug vha. vandkraft, mens Sverige får en tredjedel af al energi fra vedvarende kilder og desuden opvarmer halvdelen af landets bygninger med fjernvarme.

Retter vi blikket mod Tyskland, lader tallene meget tilbage at ønske, men til gengæld har landet på trods af den økonomiske krise og lavkonjunktur formået at øge beskæftigelsen inden for den vedvarende energi med ikke mindre end 55 procent. Noget tyder altså på, at mit udsagn desværre(!) ikke er helt så forkert, som ministeren antyder i sit svar på tiltale.

Flere fadbamser?

Poul Malmkjær, Gentofte

Jeg har måttet konstatere, at min læsning i højere og højere grad drejer sig om faglitteratur og biografier. Det har ikke altid været sådan, men gennem flere år synes mit behov for ren fiktion at blive dækket ved at høre på regeringspolitikerne og deres støtter.

Det hedder sig jo, at af børn og fulde folk skal man høre sandheden. Det første er der ikke så meget at gøre ved, og om det er anstændigt at opfordre regeringen til at øge forbruget af fadbamser, er vel et risikabelt spørgsmål. Men noget må der ske.

Videnskab eller politik?

Nicholas Brudholm Jørgensen, Snekkersten >

Kære Ditte Vesterager Christensens. Tak for dit svar 19. januar på mit læserbrev 13. januar. Jeg håbede netop på at få svar og på at få en debat i gang. Du synes dog ikke at have forstået teksten i mit indlæg. Jeg forsøgte netop at understrege, at jeg ikke komplet afviser CO2-udledningens > betydning i forhold til temperaturstigninger. Min vigtigste pointe var, at vi bør fokusere mere på at finde et sted, hvor de kommende hjemløse skal bo, i stedet for at håbe på, at vi kan undgå klimaforandringer - dette lader nemlig ikke til at kunne lade sig gøre. Det var noget helt andet du svarede på.

Natasjas anden side

Michael Sandfort, Brønshøj

I en boganmeldelse (Inf. 23. januar) tegnes et billede af rapper- og reggaesangerinden Natasja Saad som multikulturel, talentfuld, gavmild, kærlig, givende, med mere. Sådan var hun sikkert også over for sine ligesindede. Men i Natasjas mest populære single 'Giv mig Danmark tilbage' fejres besættelsen af Christiania, de autonomes voldelige kamp for et nyt hus forsvares, og Dansk Folkeparti sammenlignes med Satan på kokain.

Over for det borgerlige Danmark var Natasja således hverken kærlig, demokratisk, tolerant eller stueren.

Kolonialisme

Dagmar Dinesen, Helsingør

Det er sandt, at det var araberne, som erklærede Israel krig i forbindelse med staten Israels oprettelse i maj 1948. Det skete dog først efter, at zionisterne siden delingsplanens vedtagelse i FN havde fordrevet 300.000 - 400.000 palæstinensere.

Det skete, mens Storbritannien endnu varetog mandatstyret, og de britiske tropper endnu var i landet. Det er værd at bemærke, at de arabiske hære stort set holdt sig inden for det område, som ifølge delingsplanen skulle tilhøre palæstinenserne.

I 1967 var det Israel, som overfaldt de arabiske lande.

Det undrer mig, at folk som Thue Kjærhus, som tydeligvis holder af Israel, slet ikke orienterer sig i de nye israelske historikeres værker.

Selv har jeg i Israel truffet fantastisk stærke personligheder, som forståeligt nok er dybt bekymrede for Israels fremtid, og som arbejder for sand oplysning i organisationer som WOFPP, Bt'selem, Yesh Din, Breaking the Silence, Gush Shalom, Machsom Watch m.fl. De findes på internettet.

Privatiser Folkekirken

Søren Blaabjerg, Hørning

Den siddende regering er meget forhippet på privatisering på enhver tænkelig måde, og det >er da klart, at lidt sund konkurrence somme tider godt kan være en god idé. Samtidigt hører man om biskopfråds. Man ser det for sig. Disse i forvejen formentlig rimeligt velaflagte høje herrer, der sidder der med deres ægtemager og mæsker sig til festlige sammenkomster på skatteydernes regning med vin i Brixtofteklassen med videre. Og hvad får 'kunderne' så for de penge ærlig talt andet end salvelsesfuld pølsesnak?

>Jeg mener i den forbindelse, det kunne være en rigtig god ide at privatisere folkekirken, gerne med 100 pct. brugerbetaling. Ja, jeg kan endda slet ikke få øje på fornuftige argumenter imod idéen overhovedet.

Per Larsen-svipser

Peder Seibæk, Slagelse

I artiklen om Per Larsen (PL) den 23. januar mangler der en enkelt PL-svipser. Ellers er de kommet med: Blekingegadebanden, Greenpeaces biler, og så er der lige politiets videooptagelser - eller rettere sagt de umådeligt dårlige løgne om samme - fra rydningen af Brorsons Kirke i efteråret 2009. Per Larsens chef - Reimann - og politiets pressemedarbejder og PL kom alle tre med forkerte oplysninger i den sag. PL nåede også at ændre forklaring om 'de forsvundne' biler på Christiansborg. Det er normalt ikke et godt tegn > når nogen ændrer forklaring. Lidt ærgerligt at Per Larsen blev lokket til at udskyde sin pensionering. Så >var vi (måske) blevet sparet for sidste års fejl fra PL.

Og så havde det klædt Information at udstyre journalisten med stavekontrol. Nævnte artikel er fyldt med stave- og andre fejl, i svær grad!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu