Læserbrev

Læserbreve

Debat fra dagens avis
21. januar 2010

Udenoms- forklaringer

Lizette Risgaard, LO's næstformand

Undersøgelser i hobetal påviser, at den stigende fattigdom er indiskutabel. Men en fattigdomsgrænse skyes åbenbart som djævelens værk af regeringen.

Venstres socialordfører Ellen Trane Nørby kommenterer i Information LO og 20 andre organisationers krav til regeringen om at fastlægge en fattigdomsgrænse, der skal gøre det muligt at identificere fattige og derefter iværksætte hjælp. Socialordføreren argumenterer imod grænsen med henvisning til, at tal først kan opgøres med op til tre års forsinkelse. Men Ellen Trane Nørby har åbenlyst på forhånd afskrevet det operationelle værktøj, en fattigdomsgrænse uomtvisteligt er. Derudover har hun ikke gjort sit hjemmearbejde ordentligt.

LO har allerede for flere uger siden i vores forslag til en fattigdomsgrænse tilføjet en akut »administrativ definition«: De familier, der ifølge skattelovgivningen ligger under den indtægtsgrænse, hvor der kan laves udtræk i løn mv., skal kunne få hjælp til f.eks gratis tandlægehjælp, børns deltagelse i fritidsaktiviteter, lektiehjælp, gratis computer m.m.

Med andre ord skal de familier, der er havnet i så dyb fattigdom, at det er svært for både børn og forældre at opretholde en normal tilværelse, tilbydes hjælp hurtigt og effektivt - i LO mener vi ikke, vi kan være andet bekendt

Dansk folkeoplysning

Uwe Max Jensen, Århus C.

Danmark er et rummeligt land. Og ikke mindst forenings-Danmark gør sig gældende med en stor grad af rummelighed. Det bekræfter sagen om den 28-årige somaliske mand, MMG, der nytårsdag angreb Kurt Westergaard med en økse. MMG var i en årrække medlem af bestyrelsen for Kulturel Forening for Børn og Unge i Aalborg, der fungerer som Nordjyllands største moske. Til Jyllands-Posten oplyser Mustafa Abdullah Aden, der er tilknyttet foreningen som imam, i øvrigt, at det er PET, der står bag attentatet:

»Vi mistænker, at han (MMG, red.) blev transporteret til gerningsstedet af PET fra København. Jeg er ikke i tvivl om, at PET har kørt ham ud til gerningsstedet, har sat ham af og har slået alarm. PET er onde og jagter unge mennesker. Det er PET, som skal under observation.«

I 2002 kaldte imam Mustafa Abdullah Aden kvindelig omskæring, hvor man fjerner klitoris, for en »religiøs pligt« (Inf. 8. november 2002): »Det er godt for pigerne at blive omskåret. Det er et tegn på, at man er en rettroende muslim,« udtalte imamen til Information.

Til trods for at Kulturel Forening for Børn og Unge har en imam tilknyttet, der anbefalede kvindelig omskæring, og som bidrager med det kuriøse synspunkt, at det er PET, der står bag attentatet på Westergaard, har foreningen i årenes løb modtaget millioner af kroner i støtte fra Aalborg Kommune via Folkeoplysningsudvalget.

Ang.modstand

David Hind, Aalborg

Er det et tegn på utaknemlighed, hvis man bider den hånd der tvangsfodrer een?

Mobbemestre

Hans Glæsel, Visssenbjerg

Hvem kan dog - her i Trykkefrihedsselskabets fædreland, hvor den ultimative ytringsfrihed er blevet Gud - undre sig over, at børnene bliver verdensmestre i mobning?

Naive eller?

Synne Kroman, Hellerup

Det kan virke, som om lederne af de konservative og de radikale er uvidende om de nuværende og selvmodsigende håbløse forhold på det danske arbejdsmarked - bl.a. som følge af skattestoppet.

Siden systemskiftet i 2001 er især den offentlige sektor blevet udsultet i forhold til de reelle behov og underlagt urimelige kontrolforanstaltninger. I Sundhedssektoren er personalet blevet pålagt så megen kontrol over medarbejderne, at arbejdstiden er gået til meningsløst rapportarbejde i stedet for presserende sociale opgaver. Resultatet har ikke været mere effektivitet, men totalt nedslidte ansatte, som i stort omfang bukker under for stress og må trække sig ud af arbejdsmarkedet for kortere eller længere tid. Lønnen bliver erstattet af sygedagpenge eller førtidspension. De tilbageblevne lever på kanten af deres arbejdsevne, opgaverne hober sig op, og den offentlige service bliver stadig forringet.

Alligevel har nogle fremtrædende politikere foreslået at fremrykke den vedtagne senere efterløn og folkepension i forventning om at kunne spare et større beløb på disse poster!

Det sandsynlige resultat af en sådan fremrykning vil igen blive overflytning af statsudgifter til sygedagpenge og førtidspension! Udover at medføre yderligere menneskelige katastrofer. At et sådant forslag kommer i en tid med voksende arbejdsløshed, gør det endnu mere uigennemtænkt, meningsløst - og ydmygende for mange!

Efterlysning

Finn Holten Hansen, Kbh. N

Hvem har set (og eventuelt fotograferet) en burkaklædt kvinde i Danmark?

Oplysninger og evt. fotos kan sendes til Naser Khader, MF, Folketinget, Christiansborg, 1218 Christiansborg, Kbh. K. eller til Informatíon.

En nyttig bankpakke

Hans Peder From, Roskilde

Den bedste teknologi til at fjerne CO2 fra atmosfæren, er ikke et luftkastel engang i en fjern fremtid. Det er skov. Og når det gælder fattige lande som Brasilien og Indonesien, er vi da heller ikke i tvivl om, at de bør bevare og øge deres skov. Samtidig udgør skoven i rige Danmark kun 12 pct. af det samlede areal. Det danske landbrug er forgældet i en grad, så de kommende konkurser vil kunne vælte overeksponerede banker.

Jordpriserne er i frit fald. Det samme er kvaliteten af den danske natur. Biodiversiteten er i bund, i en grad så EU forbereder sag mod os. Havde det ikke været for EU, havde ikke en frø, ikke en fugl, ikke en fisk overlevet denne regerings miljøpolitik. Vi har i den grad brug for større sammenhængende naturarealer. Der er således alt mulig grund til at lade staten opkøbe landbrugsjord og tilplante den med skov. Vi bør i løbet at få år fordoble det danske skovareal.

Om man mest gør det for at redde den nødlidende natur eller de grådige banker, er en smagssag - og vel dybest set ligegyldigt.

Klima- alliancer

Rolf Czeskleba-Dupont, Hvalsø

Jonathan Lash fra World Resources Institute satte fornylig i Deadline sin lid til EU: De burde integrere de to spor, der under COP 15 gik hver sin vej, hhv. Kyoto-sporet og Copenhagen Accord. Villige stater, herunder Danmark, underskriver sidstnævnte nu. Men desværre melder klimaminister Lykke Friis ikke noget ud om en videregående ambition.

Derimod går hun i Information 18. januar i defensiven ved at sige, at »EU's indflydelse daler«, fordi de »nye store økonomier markerer sig.« I verden, som Friis ser den, går skellet mellem have's og have-not's i forhold til fossile ressourcer. Men af den grund vil EU alligevel ikke spille ud med sit forhøjede mål om en 30 pct. CO2-reduktion i 2020.

Når Danmark og EU åbenbart ikke vil følge Kyoto-sporet op, burde de da prøve at genskabe situationen fra Rio 1992, hvor FN's klimakonvention kom på banen via et samvirke af EU, Japan, selvbevidste u-lande og miljøorganisationer. Måske er det en sådan alliance, der skal til for at sikre klimaet?

Kære Sara

Stephen Egede Glahn, Humlebæk

Kære Sara El-Adawi. Jeg vil blot sige tak for dit særdeles gode brev om 'Mig og mit tørklæde', Inf. 18. januar og beklage den modbydelige handling, som et forvirret medmenneske har udsat dig for. Ud fra dit brev må jeg sige, at du roligt kan være glad og stolt over den Sara, du er.

Med venlig hilsen fra en anden dansker.

Galleri-salg

Ulla Jessing, Virum

Skal politikere i fremtiden bestemme med hvem galleriejere og kunstauktionshuse ønsker at samarbejde? Har de ikke ret til selv at bedømme, hvad de vil udstille og sælge?

Skattereform

Torsten Schack Pedersen, MF (V)

Morten Bødskov(S) har et forklaringsproblem. Enten forstår han ikke grundlæggende økonomi, eller så har han en lemfældig omgang med sandheden.

Her i avisen påstår Bødskov, at statsministeren har løjet omkring skattereformen. Bødskov påstår, at den ødelægger mulighederne for at finansiere den offentlige velfærd i fremtiden, og derfor har statsministeren løjet.

Intet kunne være mere forkert. Skattereformen Forårspakke 2.0 er fuldt finansieret. Det ved S godt. Den øger det finanspolitiske råderum med 5,5 mia. kr.. Det ved S godt. Den øger arbejdsudbuddet med 19.000 personer, hvilket styrker økonomien. Det ved S godt.

Derfor er det mig ubegribeligt, at Bødskov påstår det modsatte. Jeg ved ikke, hvilken virkelighed Bødskov lever i, men at beskylde statsministeren for at lyve om de samfundsøkonomiske gavnlige effekter af skattereformen er totalt absurd.

Enten er sandheden det første offer i S-smædekampagnen mod statsministeren, ellers så forstår partiet og dets finansordfører ikke grundlæggende økonomiske forhold. Jeg ved snart ikke, hvad der er værst?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Erik Hornstrup

Undertiden undrer jeg mig over de debatindlæg, folk sender ind - og avisen vælger at trykke. F.eks. Finn Holten Hansens i dag.

Jeg kan oplyse (men ikke indse, af hvilken interesse det kan være), at jeg af og til på min vej til arbejde - jeg bor på Frederiksberg og arbejder på Østerbro - møder en burkaklædt person, hvis køn jeg kun kan gisne om.

Jeg gætter på at Finn Holten Hansen og jeg er nogenlunde enige om, at burka-sagen er et idiotisk stunt. Men vi er åbenbart ikke enige om, hvad debat er. Jeg synes, debat skal argumentere og udtrykke holdninger.

Mona Blenstrup

Der vandrer også en brun burka på amager ved Amgercenteret. totalt formørket kun med gitter.

set nogle gange, så det kan ikke være en karknevalsdeltager