Kommentar

Misinformation om teatret

28. januar 2010

I Informations leder tirsdag efterlyser avisens teateranmelder Anne Middelboe Christensen (AMC) en etisk holdning hos teatret, når det handler om fondsmidler. Desuden kritiserer hun praktiske forhold på teatret. Kritik er altid godt, men når man lukker øjnene for en virkelighed, som man udmærket kender, så er det ikke bare letkøbt, det er også vildledende for avisens læsere.

Det er nemt at se bort fra, hvad det koster at have et balletkorps, et kapel, et operakor - eller fra hvad det koster at drive og vedligeholde de bygninger, som teatret har til huse i, og som Danmark nu en gang har besluttet, at Nationalscenen skal drive.

En kunst- og kulturvenlig tankegang kunne have ført til den konklusion, at der ikke er midler nok til et rigt og mangfoldigt teaterliv i statens budgetter. Men nej, det er lige før, AMC gør DKT til hovedansvarlig for andre teatres vanskelige vilkår og anklager os for at »snuppe pengene fra andre«, når vi modtager fondsmidler. AMC forudsætter altså, at fondene bare står klar med penge, og hvis ikke det kongelige hyæneteater var så grådigt, så ville andre teatre få glæde af midlerne. Virkeligheden er dog en anden; tilbageholdenhed fra DKT ville kun betyde, at fondenes midler slet ikke blev brugt på teaterkunst. Det tror jeg også, at AMC godt ved.

Når vi kommer til den konkrete kritik af teatrets praksis, har AMC heller ikke undersøgt de forhold, hun kritiserer. Dels bebrejder hun DKT, at vi ikke længere spiller blandet 'repertoire-teater', men i blok. Og dels efterlyser hun flere opførelser og mere medie-stolthed i forbindelse med Primo Levi forestillingen Hvis dette er et menneske. DKT spiller ikke sine 38 forestillinger i blok. I Skue-spillet spiller vi på Store Scene forestillingerne i repertoire - to og to - netop for at beholde en titel længere på plakaten. Og når der harceleres hånligt over de manglende tiltag for at udbrede succesen med Jens Albinus' Primo Levi forestilling, så kan jeg kun sige: ring dog og spørg, hvad vi har af planer, inden du kaster dig ud i en bredside mod os. Jo tak, vi forhandler gerne om en tv-transmission. Og jo, der er kon-krete planer om at spille forestillingen ud over de oprindeligt planlagte opførelser. Med journalistisk nysgerrighed kunne Information have været en del af den mediestolthed, som avisen efterlyser. Og have glædet de hundredvis af skuffede teatergængere, som ikke har fået billet i denne omgang. Nu bliver historien om en fænomenal forestilling kun brugt til et svagt underbygget angreb på DKT. Ærgerligt - ikke mindst for læserne, der misinformeres.

Så inden der rystes for enigt på hovedet over Det Kongelige Teaters uklædelige klynkeri og ringe etiske standard, må det være tilladt at sætte spørgsmålstegn ved lederskribentens ansvarlighed i forhold til sit stofområdes ve og vel i dette land.

Emmet Feigenberg er skuespilchef på Det Kongelige Teater (DKT)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu