Kommentar

Uafhængighedsdag for et land uden navn

Hvad skal Sydsudan hedde, hvis det river sig løs, som alt tyder på det vil til næste år?
23. januar 2010

Kort før årsskiftet rykkede den sydlige halvdel af Sudan tættere på uafhængighed. Regeringspartiet i Khartoum og de tidligere rebeller i syd blev enige om vilkårene for at holde folkeafstemning om spørgsmålet i 2011. Ingen forestiller sig, at afstemningen vil kunne ende med noget andet end et klart flertal for uafhængighed. Men ét spørgsmål står tilbage: Hvad skal det nye land hedde?

Jeg var selv i Sudan et par gange for tre-fire år siden. Mens jeg opholdt mig i landet, benyttede jeg lejligheden til at lære lidt arabisk. Min underviser var fra Sydsudan, og jeg stillede ham sjovt nok lige præcis det førnævnte spørgsmål. Han var temmelig afvisende og påpegede, at Bilad as-Sudan jo rettelig betyder 'De Sortes Land'. »Vi,« sagde han - og hermed mente han de sorte folkeslag i syd - »burde blive ved med at kalde os Sudan. Så kan de andre bare hitte på et andet navn.«

Faktisk forekommer det slet ikke så sjældent, at lande påtager sig et helt nyt navn. Nogle gange sker det af ideologiske grunde, som da Burma blev til Myanmar (ikke universelt anerkendt), eller da Khmer Rouges Cambodia blev til Kampuchea - der fonetisk ligger tættere på de indfødtes egen udtalelse - for siden at blive til Cambodia igen.

Andre nye afrikanske nationer har ofte gransket deres fortid og fundet urgamle eller mytiske folkeslag at opkalde sig efter - indbildte eller ej, som da Persien blev til 'Ariernes Land' i 1935. Rhodesia blev således til Zimbabwe og Guldkysten til Ghana. Congo er sandt at sige også opkaldt efter et gammelt folkeslag og ikke efter floden, som mange tror, men da det hed Zaire mellem 1971 og 1997, stammede dette nu fravalgte navn forvirrende nok fra en afrikansk betegnelse for samme store flod. Med navnet Eritrea blev dette land ligefrem skænket en klassisk værdighed - før hed det meste af området Hamasien eller Mereb Hellash - dog ikke under Italiens kolonistyre, hvor det hed Colonia Primigenia. Erythreia er græsk for 'Det Røde Land', der da også i Oldtiden havde forbindelser til Europa.

Rejer eller nød

Navne afledt af geografiske kendemærker forekommer mere varige og bedre garderet mod politisk strid. Kenya - Britisk Østafrika frem til 1920 - er opkaldt efter bjerget Mount Kenya, Niger og Gambia er opkaldt efter floderne af samme navn, mens Namibia har taget sit navn fra Namib-ørkenen og Tchad sit fra søen af samme navn. Faktisk betyder Tchad sø, så Tchad-søen betyder sådan set til Sø-søen, ligesom det sicilianske navn for Etna, Mongibello, betyder Bjerg-bjerget. Pudsigt.

Der er en hel del bizarre landenavne derude i verden - f.eks. er Brasilien opkaldt efter en nød snarere end omvendt, mens Cameroun er inspireret af det portugisiske ord for 'rejer'. En pirat ved navn Wallace lagde navn til Belize i Mellemamerika - spanierne var ikke i stand til at udtale hans navn.

Rent kunstige navne er forholdsvis sjældne. Den afrikanske stat for befriede slaver i 1820'erne kom selvfølgelig til at hedde Liberia, mens Choudhary Rahmat Ali i 1933 kunne påtage sig den ære at navngive verdens eneste akronyme stat, Pakistan, der omfattede provinserne Punjab, Afghani, Kashmir og Sindh - og tilfældigvis også betyder 'de renes land'.

En fornem klang

Men hvad så med det snart uafhængige Sydsudan? At opkalde det efter en gammel stamme eller dominerende etnisk gruppe går ikke an. Dinkaerne udgør godt nok flertalsbefolkningen, men stedet er noget af en smeltedigel, og på en eller anden måde kan jeg heller ikke rigtig se for mig, at Khartoum frivilligt afgiver sit eget navn, etymologien ufortalt. Og skønt vi godt har kunnet leve med to Yemener, to Koreaer, to Tysklande og stadig må leve med to Congoer, så vil det langt fra være nogen ideel situation. Nej, jeg vil foreslå, at det bliver opkaldt efter sit mest fremtrædende geografiske kendemærke, den største af alle sagnomspundne floder, som bugter sig vej igennem denne nye nation. Efter min mening har Den Hvide Nils Republik en ganske fornem klang, ikke sandt?

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu