Interview

'En dårligere skole for eleverne'

Formanden for Danmarks Lærerforening er ikke tilfreds med udsigten til stillingsnedlæggelser blandt Danmarks lærerstab. Han mener, det bl.a.vil betyde skolelukninger
23. marts 2010

»Det bliver en dårligere skole for eleverne.« Så klar er udmeldingen fra Anders Bondo Christensen, formand fra Danmarks Lærerforening. Udtalelsen kommer, efter at Politiken kunne fortælle, at 'hver tredje skolechef fyrer lærere'.

»Det vil også betyde skolenedlæggelser, det er jeg ikke i tvivl om,« siger Anders Bondo til Information. Men undervisningsministeren ser ikke så dystert på fremtiden: »Men hvis det (fyringerne, red.) sker, fordi nogle kommuner henter den gevinst, der kan være i, at man får lærerne til at undervise lidt mere, så er det fornuftigt nok i en tid, hvor vi jo godt ved, at økonomien strammer i hele vores samfund,« fortalte undervisningsminister Tina Nedergaard til Politiken.

Men ifølge Anders Bondo kan stillingsnedlæggelserne ikke undgå at gå ud over elevernes timetal.

»Der er ingen tvivl om, at det kommer til at betyde, at man i mange kommuner kommer ned på minimumstimetallet til elever. En del kommuner er der nu, og der vil komme flere. De mål, vi skal opfylde i skolen, er formuleret ud fra det vejledende timetal, men lige nu kan vi kun give eleverne minimumstimetallet. De mål, man har stillet på skolen, og de rammer man laver for eleverne til undervisningen, de hænger simpelthen ikke sammen længere.«

Men timetallet er ikke det eneste sted, hvor skolerne vil blive ramt, mener Anders Bondo. Også specialundervisningen vil få et nøk nedad. Han forventer også, at efteruddannelse af lærere bliver kørt yderligere ned »de få steder, hvor det stadig findes«.

»Der er nogle politikere, der siger: Det er bare, fordi elevtallet falder. De tal, vi hører ude fra kommunerne, er langt, langt mere end et faldende elevtal kan begrunde. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at skolelederne kommer til at sidde og gennemgå budgetterne med lup. Jeg tror ikke, der er nogle områder, der kan holdes fri.«

En del af de områder, som forventes først at blive skåret fra skolerne med færre penge, er eksempelvis ekskursioner og lejrture. Men det område er ifølge lærerformanden også farligt at nedjustere: »Hvis man vil have en skole, hvor vi sætter trivsel, udvikling, engagement, kreativitet og så videre i højsædet, så er sådan noget som lejrskole og ekskursioner helt afgørende. Hvis man bare vil have en skole, hvor man kan sætte krydserne rigtigt i en test, hvor der er et spørgsmål og fem svarmuligheder, så er lejrskolen nok ikke så vigtig.«

Serie

Seneste artikler

• Ammitzbøll: 'Test er ikke racehygiejne'

11. maj 2010
    Det er forældrenes ret at vide, hvilket køn deres barn har. Hvis politikerne forbyder kønstest, burde de gøre abort helt forbudt, mener Simon Emil Ammitzbøll fra Liberal Alliance
  • 'Spredning gavner sproglig udvikling'

27. april 2010
    Daginstitutionspladserne i Københavns Kommune skal i højere grad fordeles efter social og sproglig baggrund, mener SF's Børne og - ungeordfører i København Trine Schaltz
  • Kommuner har selvstyre, men der kan spares

23. marts 2010
    Anne-Mette Winther Christiansen ser en mulighed for at effektivisere den danske skole. Hun erkender dog, at der er nogle bump forude
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Når jeg læser denne uges ”For og Imod under jeg mig over at de to skribenter har samme uddannelse og har undervist i det samme lands skolesystem.

Venstres uddannelsesordfører Anne-Mette Winther skriver om en folkeskole næsten uden problemer hvor fyringer af lærer ikke er noget problem , her kan de fyrede lærer bare indgå en kontrakt så de kan komme ind i skolesystemet igen når mange af de ældre lærer er gået på pension. Tror AMW mon selv på den model.
Den stigende specialundervisning mener AMW kan afhjælpes med hjælpelærer til urolige elever, dog kan alle urolige elever få en hjælpelærer understreger hun.

Anders Bond Christensen frygter for endnu flere nedslidte lærer og for en minimumstimetals undervisning i langt de fleste kommuner. Med de udsigter kan Danmark vel ikke skabe en skole i verdensklasse som Løkke Rasmussen drømmer om.

Dorte Sørensen

rettelse:
Der ska et IKKE sættes ind i sætningen her.
"dog kan alle urolige elever IKKE få en hjælpelærer understreger hun.