Klumme

Poor little (rich) girl

Var der nogen, der sagde lighed for loven? Det tror jeg ikke
Zobel. Uden at tage stilling til hvorvidt hun er skyldig eller ej  har efterspillet været uhyre anskueliggørende, ikke mindst hendes 'stjerne-for-en-aften'-optræden hos Reimer Bo, der gjorde alt hvad han kunne for at bevise, at kritisk journalistik, det bruger vi heller ikke her.

Zobel. Uden at tage stilling til hvorvidt hun er skyldig eller ej har efterspillet været uhyre anskueliggørende, ikke mindst hendes 'stjerne-for-en-aften'-optræden hos Reimer Bo, der gjorde alt hvad han kunne for at bevise, at kritisk journalistik, det bruger vi heller ikke her.

Debat
11. marts 2010

Det var Noel Coward, der skrev sangen om hende den der 'Poor Little Rich Girl'. Det er den, hvor andet vers går sådan her: »In lives of leisure/ The craze for pleasure/ Steadily grows;/ Cocktails and laughter/ But what comes after?/ Nobody knows!«

Som én, der i sin grønne ungdom ikke blot kurtiserede, men også forelskede sig i - og endte med at bo sammen med - netop sådan et pigebarn, har sangen en ganske særlig resonans. Det har så også den måske apokryfe, men ikke desto mindre humoristiske ordveksling, som måske/måske ikke fandt sted mellem de to store amerikanske forfattere, F. Scott Fitzgerald og Ernest Hemingway. Den førstnævnte - som bekendt en uforbederlig snob - siger henkastet: »De rige er ikke som os andre.«

Hvortil Hemingway tørt replicerer: »Nej, det er rigtigt. De har flere penge.«

Til hverdag skænker jeg nu ikke den nydende klasse mange tanker, dertil har jeg for travlt med hvad der populært kaldes dagen og vejen. Men i disse Rigmor Zobel-tider vender jeg ind i mellem tankerne i retning af denne altid underholdende minoritet. Der er så meget, der melder sig. Begrebet lighed for loven, f.eks. Uden at tage stilling til hvorvidt hun er skyldig eller ej - for selvfølgelig hænger Zobel i tide og utide ud med navngivne rockere for hyggens skyld - har efterspillet været uhyre anskueliggørende, ikke mindst hendes 'stjerne-for-en-aften'-optræden hos Reimer Bo, der gjorde alt hvad han kunne for at bevise, at kritisk journalistik, det bruger vi heller ikke her. Det viser sig nemlig, at politiet ikke var søde ved hende. Og det har både hun og hendes advokat tænkt sig at gøre noget ved. Så kan den flok ubehøvlede proletarer med politiskilte lære det, kan de!

Temmelig grove betjente

Jeg kom til at tænke på en vens datter, der som en direkte følge af den småborgerlige regerings hysteriske, grænsende til det parodiske lov-og-orden-tosseri blev knaldet med mindre en et gram hash på sig. Og som alle ved, er det begyndelsen til ikke blot et stejlt skråplan, men en dybt kriminel løbebane. Fra min ven ved jeg, at ud over at denne latterlige petitesse nu skal plette hendes fucking straffeattest, så var politiet bestemt heller ikke det mindste søde ved hans datter. Tværtimod var de pågældende betjente faktisk temmelig grove. Som de jo har fået carte blanche til at være under en regering, hvis primære vælgergrundlag synes at bygge på gemen grundangst. For især mindretal, men også de der hashrygere, der vælter rundt på gader og torve og spreder død og ødelæggelse. Må vi så bede om nogle helt almindelige stangbacardi teenagere. Det er snak, man kan forstå.

Men måske Zobel og hendes advokat kan slå sig sammen med alle dem, politiet ikke har talt pænt til på det seneste. De bliver sgu mange. Så kan Reimer Bo agere mikrofonholder. Det bliver festligt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

" at kritisk journalistik, det bruger vi heller ikke her "
Så efter at politiet, helt ensidigt, har fået lov at køre deres, noget op-pustede viste det sig, historie af over for en samlet kritikløs presse skal pressen kaste sig "kritisk" over Rigmor Zobel ? For besiddelse af 6 gram et-eller-andet ? Det er vist ikke engang nok til en aflytnings-kendelse ..
Måske pressen snarere har forsømt den kritiske indstilling over for alt hvad Staten påstår ?

Som pressen/medierne "byggede" sagen om "jetset-dronningen" op, så forventede man som læser og TV-seer nærmest noget i retning af "dødsstraf" for hende.

Et "almindeligt menneske" ville i samme situation næppe være blevet nævnt i nyhedsmedierne .

Så ender det hele med en bødestraf - min vinkel er herefter, at sagen måske slet ikke burde være rejst ?

Blev den kun rejst fordi hun ver en "jetset dronning" ?

- er der ulighed for loven i den forstand, at et "almindeligt mennekse" i samme situation ikke ville være blevet sigtet og tiltalt ?

Jeg spørger bare - jeg kender ikke svarene.

Søren Kristensen

Der er noget der minder om retfærdighed i at når man en gang har accepteret at være i medierne, så er man det på godt og ondt.

Ja, jeg har nu aldrig mødt en flink betjent.
Dem jeg har mødt, har været ganske forfærdelige.

Henning Ristinge

"Som de jo har fået carte blanche til at være under en regering, hvis primære vælgergrundlag synes at bygge på gemen grundangst. "

ha ha spot on

Per Erik Rønne

Klaus Lynggaard falder jo selv i fælden, og giver hende i lighed med tabloidpressen /negativ/ særbehandling.

Mon EB eller nu Klaus Lynggaard overhovedet havde nævnt hende, hvis hun havde været en ganske almindelig husmor fra Husum?

Søren Kristensen

Tag nu bare fotoet ovenfor: ligner det et af en person som finder ubehag i at være "på"? Nej vel, og så er det at det det nogle gange går den ene vej og andre gange går det den anden vej.

Rasmus Bro Clemmensen

Som en af de mange der har været uretfærdigt, ubehøvlet, voldeligt og nedværdigende behandlet af politiet kan jeg kun ønske Rigmor Zobel lykke til hvis hun forsøger at rejse sag, selvom jeg ikke tror meget på hendes chancer, og desuden er overbevist om at hun er blevet behandlet mere nådigt af både politi og medier end os andre.