Kommentar

Angstskabende agitation om moskeen på Vibevej

Islam uden vold, terror og med respekt for menneskerettighederne er ønsket hos alle, der arbejder i moskeen på Vibevej. Der er ingen forskel på muslimer, kristne, jøder, buddhister, hinduer, zorastrianere, sorte, hvide, arabere eller tyrkere
26. april 2010

Den 14. april skrev en H. Ferdowsipour en artikel i Information, hvori han - udover tilsvining af undertegnede, der er imam og ansvarlig leder af Imam Ali Islamisk Center - fremfører en del løgne og ondskabsfulde påstande med det formål at mistænkeliggøre både min person samt det kommende moskeprojekt på Vibevej.

Han marginaliserer ved sin agitationsmåde alle herboende iranere og islam og fremmer på ingen måde muligheden for en værdig integration og en fredelig sameksistens præget af tolerance, oplysthed, forståelse og respekt for hinanden - uanset tro og politiske tilhørsforhold.

Jeg vil starte med at præsentere mig: Mit navn er S. Mohammad Mehdi Khademi, jeg er født i Isfahan i 1962 i en ret kendt og respekteret familie. Efter grundskolen i 1977 tog jeg til Ghom for at studere. Efter mit studium underviste jeg i 12 år som lektor på teologisk fakultet i Ghom indtil 2001 - dog bortset fra ca. ni måneder, hvor jeg underviste i en anden by. I 1991 fik jeg flere anerkendelser fra teologiske centre i Ghom og Najaf i Irak.

Indtil jeg rejste til Danmark i 2001, har jeg ikke en eneste dag arbejdet for Irans Islamiske Republik, og derfor valgte jeg at anmelde H. Ferdowsipour til politiet for hans grove injurier. Hr. Ferdowsipour skal gerne i retten overbevise dommeren om, at hans følgende påstande er sande:

At den iranske stat ejer Imam Ali Islamiske Center.

At mosképrojektet bygges med penge fra den iranske stat.

At den islamiske organisation Ahlul Bait støtter projektet økonomisk.

At Ahlul Bait organisation benægter Holocaust.

At medarbejdere i moskeen accepterer og godkender stening og afhugning af arme og ben som straf.

At jeg indtil 2004 har været inden for militsorganisationen og arbejdede i den ideologiske sektion i Iran.

At jeg og mine medarbejdere i moskeen samler oplysninger om ham og hans organisation.

Alle kan komme

Som nævnt har jeg siden 2001 boet i Danmark og fungerer som imam i Imam Ali Center på Vibevej. Det kan bekræftes af mange muslimer samt ikke-muslimer og politiet via mit pas.

Hr. Ferdowsipour må være en glemsom løgner, idet han i programmet Deadline på DR2 (16. april) påstod, at jeg indtil 2008 har været aktivt militsmedlem i Iran? Han glemte umiddelbart, at han i sin artikel i Information skrev, at jeg indtil 2004 har været medlem af en militsorganisation!

Hvordan kan det være, at han taler for samtlige eksil- iranere i Danmark, men da han og hans organisation arrangerede demonstration foran rådhuset, deltog ikke flere end 30-40 personer?

Siden 2001 har jeg fungeret som imam i moskeen på Vibevej i fordragelighed med det danske samfund. Mit største ønske er en fredelig sameksistens mellem diverse grupperinger og trosretninger. Jeg vil præsentere den sande og kærlige islam. En islam uden vold, terror og med respekt for menneskerettighederne. For os medarbejdere i Vibevej-moskeen er der ingen forskel på muslimer, kristne, jøder, buddhister, hinduer, zorastrianere, sort, hvid, arabere, tyrkere, shia eller sunni. Vi respekterer alle og enhver. Vi stammer alle af samme mor og far. For mig er en antisemit lige så utiltalende som en antimuslim.

Vores mål med at bygge en flot moské er, at folk - uanset deres tro og overbevisning - kan komme her og i smukke og fredelige omgivelser tale med Gud. Vi bygger ligeledes et stort og moderne amfiteater, hvor der skal arrangeres foredrag, konferencer og debataftener, hvor folk med forskellig baggrund og opfattelse kan mødes for bedre at forstå hinanden.

Selv om jeg er iraner og elsker mit land, hindrer det mig selvfølgelig ikke i at respektere danske love og regler. Jeg vil aldrig så meget som bare overveje at være håndlanger for et andet land og agitere imod Danmark, dette skønne land og dettes ærlige og oplyste befolkning. Jeg og min familie er en del af dette samfund, og min søn går i en dansk skole.

Jeg er stolt af, at min moské er den eneste moské i landet, hvor vi holder fest på Jesu fødselsdag den 24. december. Min moské har det bedste forhold til den danske befolkning og de forskellige kirker i København. Vi besøger kirkerne her, og de besøger vores moské.

Jeg ønsker, at det medieskabte billede af islam revideres. Der skal ikke være angst og usikkerhed blandt den danske befolkning. Vi vil bygge et Guds hus - og ikke Irans Islamiske Republiks hus!

Højrefløjsholdninger

I september 2009 blev der afleveret 2.481 navne med underskrifter og adresser til Københavns Borgerrepræsentation - heriblandt flere ikke-muslimer - som vil støtte mosképrojektet økonomisk, og disse tal er blevet meget større i løbet af de sidste seks måneder.

Hr. Ferdowsipour og folk som ham skaber fjendebilleder samt uro og angst i den danske befolkning. Den af ham valgte betegnelse 'stormoské' - for det netop godkendte moskébyggeri på Vibevej - er synonymt med øget risiko for terror, jævnfør hans artikel i Information.

Hvis Hr. Ferdowsipours tese om, at kvadratmeter arealet er lig risikoen for terror, kan jeg berolige med, at mosképrojektet arealmæssigt er cirka 300 kvadratmeter mindre end de nuværende nedslidte fabrikslokaler på Vibevej, hvor jeg siden 2001 har været imam. Den postulerede kvadratmeter- relaterede progressive terrorrisiko er altså i nærværende tilfælde degressiv!

'Stormoské' anvendes bevidst af Ferdowsipour i hans manipulation af især venstrefløjen - omend hans artikel flere steder indikerer højrefløjsholdninger.

Jeg glæder mig som imam til - og på vegne af min menighed - at vi inden for en overskuelig fremtid skal tage smukke omgivelser i brug på Vibevej og fortsat arbejde for en fredelig sameksistens præget af næstekærlighed.

S. M. M. Khademi er imam og formand for Imam Ali Islamisk Center

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Arash Shariar

Jeg er glad for at S.M.M. Khademi tog sig tid og skrev denne artikel. Ikke nok med at mange debattør her på siden har en angst for Islam, findes der mange ude i det danske land der vil læse artikler som H. Ferdowsipour's og faktisk tro på hans vås.

Jeg er glad for at projektet blev godkendt, for jeg er sikker på at det vil hjælpe det danske samfund med at nedbryde de barriere nogle få personer er med til at stille op.

- Arash

angst for den islam Iran praktiserer vil jeg påstå er begrundet.

Man kender jo retorikken til hudløshed efterhånden.
Feks: "At medarbejdere i moskeen accepterer og godkender stening og afhugning af arme og ben som straf."

Det er jo den sædvanlige polemik med at stening og afhugning ikke ville passe til danske forhold.
Men der kan ikke tages afstand fra disse bestialske metoder idet koranen er sandheden og blablabla .

Morten Kjeldgaard

Der er massevis af halvtomme folkekirker. Kunne man ikke sælge nogle af dem til muslimernes trossamfund? Så kan de bruge dem indtil de religiøse følelser om en generation eller to fiser ud ligesom det er sket hos de kristne.

Martin Vindum

Hej Morten
nej jeg tror at noget sådan ville ha en direkte modsat effekt, denne absurde ide med at nægte muslimer at bygge en moske, har jo netop ført til en stigende islamisering af de unge.
Ideen med at religionerne dør, har været spået lige siden oplysningstiden, men af uransagelige grunde sker det ikke.
Jeg har selv stået bag flere religions sociologiske undersøgelser, om unge mennesker og tro, og har som mange andre før mig, måtte konstaterer at interessen for religion og tro er stigende hos de unge mennesker, men det er blevet mere shopping-religion, med tendes til mysticisme, sjovt nok ser man samme tendens hos mange muslimer, altså et ryk over mod sufismen.
Har selv nogle gange besøgt moskeen på Vibevej, og må indrømme at jeg har skammet mig over de forhold de har måtte dyrke deres religion under.
Og nej jeg er ikke muslim, men har studeret religion med hovedvægt på Islam i mange år, personligt er jeg nok nærmest ateist, og hvis jeg var andet ville jeg hurtigt nemt kunne få prædikatet uvederhæftig forskning.

MVH
Martin

En imponerende jonglering med plusord og minusord er det ihvertfald her, den kritiserede Ferdowsipour ufortalt. Det er såmænd meget tænkeligt at F. taler mest for sig selv, men det er faktisk også en kvalitet at gøre. jeg forventer ikke anden anseelse af mine skriverier. Bedre end at være nogens handskedukke..

Morten Kjeldgaard

Martin,

Jeg vil gerne tro at mange har forudsagt religionernes død som du skriver. Men jeg vil hævde, at kristendommen nu omsider er ved at dø i Danmark, og årsagen er underligt nok hadet mod muslimerne og deres tro. Mange kristne kaster simpelthen den største del af kristendommen over bord, nemlig de tekster som kristne har tilfælles med muslimerne (og jøderne). Man kan læse indlæg rundt omkring på avisernes internetfora, hvor folk i fuld alvor hævder, at kun det Ny Testamente er grundlag for folkekirkens lære. Vi har altså en situation, hvor de troende forkaster deres hellige skrifter, og det må være et tegn på troens død. Det viser, at de troende ganske enkelt ikke forstår hvad deres egen tro går ud på.

Martin Vindum

OK Morten
Det var så et glimrende eksempel på det jeg kalder religions-shopping.
Man kan jo f.eks. ikke være sand kristen og så tro på reinkarnation samtidig.
Og der har vores protestantiske kirke jo et kæmpe problem, katolikkerne har jo flere dogmer, som de kan klamre sig til.
Men du kan da ha ret, at med tiden vil de forskellige religioner smalte mere eller mindre sammen, de tre store monoteistiske har jo hele deres basis til fælles ( det de kristne kalder det gamle testamente, hvilket jo er absurd for f.eks. en jøde )

mvh
Martin Vindum

Morten Kjeldgaard

Martin,

Jeg mener nu ikke jeg skrev at de tre religioner vil smelte sammen. Jeg kender ikke nok til Islam og Jødedommen til at vide hvordan deres tro udvikler sig, men jeg er overbevist om at kristendommen i Danmark synger på sidste vers, netop på grund af hadet mod de to andre religioners grundtekster.

Man kunne jo tænke, at hvis en religion bliver udfordret af en anden, ville de troende søge tilflugt i deres egen tro, men det er ikke det der sker her. Danske kristne kender ikke deres egen tro, og overser at Jesus faktisk igen og igen siger at hvis ikke man tror på loven, kan man ikke tro på ham.

Morten Kjeldgaard :
Der findes ikke 'hellige skrifter' i Kristendommen.
Alskens sekterisk fundamentalisme deler dog din opfattelse af GT som religiøs grundtekst, I det frikirkelige USA ser man det hyppigst. Mekllem os sagt : de er 'nuts'.

Hvis man ikke anerkender den jødiske teologiske tradition - altså monoteismen, men insisterer på et gude-parnas som sådan, kan man ikke forstå Jesu lære.
Det var ingen selvfølge på den tid, at 'jo færre guder jo bedre'. Men det er ikke mere indviklet end du selv gør det til. . .

Arash Shariar

Morten

Jeg føler at det er mere samfundets og den økonomiske tankegang der dræber religioner. Religionen prædiker om at kontrollere lyster, hvor det derimod i dagens dato handler for økonomien at få mere lyst til alt. Disse tanker er modstridende og de økonomiske korpirationer har mange flere midler til at ændre folks meninger end feks de danske kirker.

- Arash

Bjarne Hansen

Selv om at jeg er Ateist og stærkt imod religion, så medholder jeg Danske Muslimers ret til et Klubhus som enhver anden forening.

Men jeg kan ikke gå med til at godkende at en bestemt Muslimsk fraktion, af ubehagelig udenlandsk herkomst, skal have mulighed for at investere i Danske forenings-projekter, hvori der også indgår offentlige midler og støtte.

At et EL-Medlem i Kbh. Borgerrep. ikke kan se det som et problem, siger en hel del om visse EL-Medlemmers fladpandethed.

Får denne Iranske Shia fraktion lov at sidde som den største bidragyder, så vil de garanteret også sætte dagsordenen for Moskeens fremtidige virke.

Dette skal være en Moske hvor ALLE er velkommen, som respektere foreningens regler.

Derfor vil det også være klogt at GØRE Moskeen til en Muslimsk Forening, med demokratisk valgt bestyrelse og alle de fordele som en forening har i Danmark.
Vi er jo Danskere og pr. tradition elsker danskerne foreninger.

Og glem ikke at herboene Muslimere også er Danskere, derfor ser jeg ingen grund til at udenlandske Muslimere skal komme og blande sig
med alle deres mange stjålne penge.

Man skal ikke glemme hvilke diktatoriske svin man støtter ved at sige ja til noget der kommer fra det officielle Iran

Pedram Kazemi-Esfarjani

Netop fordi jeg er ateist og stærkt religions-kritisk, vil je fraråde Islamofili og åbning af ladeporte til, at en religion, der har en selv-erklæret pædofil som profet og en Sharia-lov, der dømmer alle ateister og apostater til døden, uden skam og uden hensyn til andre landes med sekulære love til sikring af individers ret til at være ateist og apostat. De Iranske agenter, der er på spil i stormoskee-projektet Imam Ali, skal udvises fra Danmark og sendes til det land, der praktiserer Islam og Sharia, nemlig Iran. Lad dem boltre sig i deres religion og deres misogyni og misantropi der og ikke i København! Mens vores danske soldater kæmper en brav kamp mod militante Islamiske Fundamentalister og deres Imamers menneskefjendske Koran-skoler, der er militærskoler med Islam som ideologi, er det landsforrædderisk at lade folk som Imamen fra Qhom Khademi og Apotekeren fra Roskilde Majdid Sairafianpour at bygge diplomat-adgangsgivende stormoskeer i Danmark. Det er nemlig projekteret, at der skal etableres et "sprogskole for Iranske diplomaters børn" i samme Imam Ali stormoske på Vibevej. Her kan de Islamiske Iranske diplomater, der har det med at tage andre diplomater som gidsler og okkupere, bombe eller nedbrænde andre landes ambassader, så udføre deres militære efterretnings- og rekrutteringsvirksomhed og planlægge attentater mod forlæggere og forfattere, der bifalder Salman Rushdie´s modige forfatterstil, eller rekruttere eller hyre de til tænderne væbnede bander på Nørrebro til at udføre militære operationer her i landet eller mere sandsynligt i udlandet mod Danmarks allierede. Det er på en og samme gang en udnyttelse af vores infra-struktur til at angribe os selv i de sekulære, liberale, demokratier, og samtidig et angreb på os danskes og vores allieredes kamp-moral, idet vores lande spilles ud mod hinanden. Med rette fokuserer man i disse dage på, at Dansk-somaliere begår militære jihad-operationer i Solamia og Danmark, mens Amerikanske jihadisters planer mod Jyllands-Posten blev afsløret i tide, mens Britiske jihadister bombede Undergrundsbanene og Busserne i London og den Canadiske Hedley var med i komplottet mod Jyllands-Posten...etc.etc.
Så stop op og tænk, I fritænkere! Hitler skulle med de Tyske spirende demokratiske love være blevet begrænset i sine aktiviteter, bl.a. kulminerende i at brænde Reishstag, bøger og mennesker, og nu skal vi med den danske Grundlov i hånden begrænse, ikke forbyde, begrænse og overvåge, de Islamiske militære juntas´ imperialistiske ekspansion via de Trojanske stormoskeer. De Iranske diplomater, imamer og agenter bør udvises, når de fremsætter grove injurier som "at være terrorist" mod danske journalister og fredelige danske medborgere i bl.a.den tværpolitiske græsrods-organisation Fritiran.dk.

S.M.M. Khademi, imam og formand for Imam Ali Islamisk Center :
"Mit største ønske er en fredelig sameksistens mellem diverse grupperinger og trosretninger. Jeg vil præsentere den sande og kærlige islam. En islam uden vold, terror og med respekt for menneskerettighederne."

Betyder det at feks muslimske homo- bi- og transseksuelle i foreningen Sabaah vil være velkomne i moskeen?

http://sabaah.dk/web/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=47

Pedram Kazemi-Esfarjani

“Mit største ønske er en fredelig sameksistens mellem diverse grupperinger og trosretninger, sålænge de underkaster sig Islams vold og trusler med angst og ydmygelse, selv-censurer sig selv og lader Islam fortsætte sin Imperialistiske khalifat-ekspansion. Jeg vil præsentere den sande og kærlige Islam, den pædofile profet og den kærlige forhold, som Islam tilbyder slaver, der er tilladt i Sharia og Sunna. En Islam uden vold, terror kan kun ske, når Islam har elimineret al dissens og opposition, al fri tanke er forbudt og alle lever som underkastede slaver under Sharia-love og Imamer kan udnytte dem groft som det behager dem. Og det med respekt for Halal-menneskerettighederne, inklusive retten til at blive udsat for tortur, slaveri og pædofili for Guds og dennes profets og denne sidstes efterfølgende Imamers skyld, retten til at blive martyr, når Islam ønsker det. Retten til ikke at tænke selvstændigt, men blive dikteret alt fra hvordan man skal vaske sig bagi efter toiletbesøg til hvordan en 9 årig pige kan blive en 80 årig mands "kone" og hvis hun gør modstand, blive fysisk straffet af manden eller stenes til døde efter en eller anden anklage, hvor mandens vidne-udsagn er to gange værd pigens og hvis pigen anklager manden for voldtægt, skal pigen mønstre fire Islamiske mænd som vidner til voldtægten, efter Sharia-loven, ellers afvises anklagen”, sagde Islamo-fascisterne og deres profeter og imamer i virkeligheden, efter en sandheds-oversættelse!

Bjarne Hansen

At vi overhovedet har Diplomatiske forbindelser til et land (Iran)hvis Diplomater åbenlyst har truet Danske Journalister på livet, det er mig en gåde.
Vi har ophævet forbindelserne til Malawi blot fordi det ikke kunne betale sig.
Men vi blåstempler en nation der truer os på livet, ved at give Iran lov til at have Ambassade i vort land, disse forbrydere holder sig heller ikke tilbage fra at true Iranske flygtninge.
Det må jeg sige, det giver god mening.

Bjarne Hansen

Første gang jeg stiftede bekendtskab med Irans Ambassade var da vi(Ordensværnet) på en Land og Folk festival måtte slå ring om vores Flygtningevenner fra Iran som havde nogle boder på pladsen.
Der kom pludselig nogle store sorte biler med blå plader ind på selve pladsen, og ud steg nogle fyre i dårligt siddende jakkesæt (der var ingen tvivl om at de var bevæbnede) væltede boderne og forsøgte helt åbenlyst at kidnappe nogle af vores venner ved at proppe et par dem ind i deres biler, de fik så ikke lov til at køre selvom at de stod og viftede med deres Diplomat-Pas.
Jeg forstår simpelthen ikke hvad de svin havde forestillet sig.
Havde vi ikke været så mange så var staklerne helt sikker endt i en fugtig kælder i Teheran.
Havde de først fået dem ind på Ambassaden, så havde de været hjælpeløst fortabt.

Vi kan ikke have den slags Ambassader på Dansk grund, vi burde storme, endvende den og arrestere hele bundet. Det er en ren forbryder rede.