Læsetid: 2 min.

Masser af succes

24. april 2010

Så gjorde dansk dokumentarfilm det igen. Armadillo, Janus Metz' dokumentariske skildring af danske soldater i Afghanistan, er udtaget til en af de fremtrædende konkurrencer under Cannes Filmfestival. For et par måneder siden var det Burma VJ, der var med i opløbet ved årets Oscar uddeling - og når man ser på de store dokumentarfilmfestivaler ude i verden, så er det ofte danske dokumentarfilm, der vinder priser.

Det må skyldes det vand, de drikker i Danmark, som lederen af HotDocs, en af verdens største dokumentarfilmfestivaler, udtaler om årsagen til dansk dokumentarfilms succes.

Og hvis dansk dokumentarfilm blot kunne leve af kildevand, så ville alt være flot - men genrens succes er sket på trods og ikke på grund af de offentlige rammebetingelser.

Dokumentarfilm kan ikke klare sig på markedsvilkår, og dokumentarbranchen er derfor afhængig af offentlig støtte fra det Danske Filminstitut. Støtten er over årene blevet udhulet, og selv om det i indeværende filmforlig er en målsætning, at den enkelte film får en bedre økonomi, så er vi her ved forligsperiodens udløb fortsat i en situation, hvor ingen ansvarlig dokumentarfilmproducent bør regne sin timeløn ud. Budskabet er enkelt: der er behov for flere penge.

DR og TV 2 er som public service-institutioner garanterne for, at danske dokumentarfilm bliver tilgængelige for hele befolkningen. Dokumentarfilm har ikke seertal som X Faktor eller Sporløs, men de er populære hos seerne, og selv smalle emner viser sig at brænde igennem, når de formidles professionelt og med en dokumentarisk indfaldsvinkel.

Det er i dag ikke muligt at producere en dokumentarfilm uden at have både Det Danske Filminstitut til at støtte og DR eller TV 2 til at købe visninger af filmen. Og med tv's øgede økonomiske magt i filmproduktionen, har tv's krav om seertalsvenlige programserier vist sig ofte at være i konflikt med den enkeltstående dokumentars personlige fortælling.

TV 2 har åbent tilkendegivet, at den klassiske dokumentarfilm ikke har plads på TV 2's programflade. Fair nok, men når der ikke er penge fra TV 2 til dokumentarfilm, så mangler de penge det skrøbelige finansielle økosystem.

Derfor bør DR's og TV 2's forpligtelser over for den danske dokumentarfilm tænkes om, og en væsentlig del af de to tv-stationers forpligtelse må via en licensfinansiering flyttes over til Det Danske Filminstitut.

Og så bør DR åbne op for, at dokumentarfilmselskaberne kan byde ind på at producere dokumentarprogrammer for DR. Man kan undre sig over, at DR ikke i meget større udstrækning vil bruge det dokumentartalent, der er i den private branche, til at producere kvalitetsprogrammer til DR.

Når politikerne nu skal forhandle medie- og filmforlig, skal de udstikke rammerne for, at der også om fem, ti og halvtreds år kan være en uafhængig dansk dokumentarbranche.

Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jo mere støtte man giver - jo større bliver kravene om endnu mere støtte - sådan er det inden for alle områder, hvor folk har sugerøret i stats- og kommunekassen.

Det er helt ok med støtte til kulturen o s v - Danmark er et lille sprogområde, og vi er nødt til at "forsvare" vores egenart (på godt og ondt) , ellers bliver vi i sidste ende bare en del af en global vælling uden smag.

Dog mener jeg at dokumentarfilmen er lidt forældet - det var en fin ting i fortiden, hvor der ikke var den super hutige adgang til informationer via medier og internettet.

Dokumentarfilmen i dagens form er lidt ligesom fast-net telefonen - den er der, men den er på vej ud.

Denniz Bertelsen

Og på hvad bygger Hr. Kroll så denne vurdering af at dokumentaren skulle være på vej ud?
CPH:DOX' massive succes?
Dokumania på DR2's succes?

Hvad tænker du på når du snakker om dokumentarfilmen i dagens form?
Hvis du ikke synes, at vi idag har brug for redigeret og narrativiseret information, så har jeg svært ved at forstå hvorfor du overhovedet læser information.dk
Så vidt vides har dokumentaren også indtaget nettet med dets mange nye muligheder for at nå publikum.
Men hvis du helt ærligt ikke mener, at dygtigt researchede og stærkt fortalte dokumentarfilm kan være nødvendige øjenåbnere, så vidner det vist mere om dit verdenssyn end om en seriøs kultur-politisk holdning.

Sandheden er, at det er i statsmagtens interesse at gøre det besværligt at lave både gode journalistiske, og kunstnerisk nyskabende dokumentarfilm. De første kan jo vise sig at indeholde ubehagelige informationer (læs: Den Hemmelige Krig) og sidstnævnte er der jo slet ingen penge i.
Men sandhedssøgere vil altid kæmpe på videre på trods. Og tak for det.