Interview

'Sagerne om sexmisbrug er et wake up call'

Den katolske kirke har en lang tradition med topstyring og troen på, at alt kan ordnes indadtil. Håndteringen af sagerne om sexmisbrug tyder på, at kirken nu er vågnet op i forhold til en demokratisering, mener lektor Annika Hvithamar
Debat
13. april 2010

Tre anklager om seksuelle overgreb foretaget af to aktive katolske præster i Danmark har nu fået ledelsen i den katolske kirke til at fritstille de to anklagede præster, mens sagerne, der juridisk set er forældede, undersøges. Sagerne har vakt megen debat i medierne, og de har også haft betydning for den katolske kirkes selvbillede, mener Annika Hvithamar, lektor på Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier på Syddansk Universitet (SDU).

»Jeg tror, det har været et wake up call for en stor og gammel organisation som den katolske kirke, at nogle af de procedurer, som de i lang tid har ment kunne bruges indadtil, har vist sig ikke at holde. De har opdaget, at de bliver nødt til at sende et signal til omverdenen om, at de tager anklagerne alvorligt,« siger hun.

Det er især lederen af den katolske kirke i Danmark, biskop Czeslaw Kozon, der er blevet kritiseret, fordi han først afviste at undersøge sagerne om sexmisbrug, men senere skiftede mening, så der nu nedsættes en gruppe, der skal kigge alt efter i sømmene.

- Hvorfor, tror du, Czeslaw Kozon skiftede mening?

»Mit gæt er, at det er fordi han først ikke vidste, hvad han skulle gøre. Det er en såre menneskelig måde at handle på først at følge den linje, der ligger for kirken, som tilsyneladende hedder, 'det her ordner vi selv'. Senere fandt Czeslaw Kozon dog ud af, at det kan man ikke med så stort et pres fra det omgivende samfund,« siger Annika Hvithamar.

Længe om at handle

For mange kan det virke uforståeligt, hvorfor det har taget så lang tid for den katolske kirke at handle. Men den katolske kirke har ifølge Annika Hvithamar udviklet sin indre organisation over et årtusind - hvor det siden Middelalderen har været kirken, der står for jurasystemet.

»Mange andre dele af samfundet har haft det samme system helt frem til 60'erne, hvor der ikke var nogen ydre kontrolorganer. Man kan f.eks. sammenligne med åndssvageforsorgen, kostskoler og militæret. De har i dag uvildige observatører, som tjekker deres systemer. Men jeg tror, at hvis man går ned i gamle sager hos åndssvageforsorgen, så dukker der også ting op fra dengang, hvor der ikke var nogen, som kontrollerede dem,« siger Annika Hvithamar.

- Synes du på baggrund af det, at den katolske kirke har været hurtige nok til at handle?

»Czeslaw Kozon er ikke ansat som kommunikator, men som sjælesørger. Det har været tydeligt, at biskoppen har skullet finde ud af, hvad der var sket, og derefter hvad han skulle gøre. Det har så taget meget længere tid, end hvad vi forventer af en topledelse i dag. Men man skal huske på, at han er mellemleder og ikke topleder, så det er begrænset, hvad han kan gå ud og gøre uden at have baglandet med sig. Samtidig er den katolske kirke måske verdens største organisation, så det tager tid, inden maskinen rykker,« siger Annika Hvithamar og fortsætter:

»Husk også på, at de sager, der er kommet frem, går helt tilbage til en tid, hvor det også var i orden at afstraffe børn korporligt på skoler. Det ville ikke ske i dag, fordi den ret er blevet frataget skolesystemet for længe siden. Så nogle af de sager, der er oppe, mener jeg ikke ville ske i dag, fordi hele samfundet har ændret sig.«

- Men der er vel stor forskel på korporlig afstraffelse og seksuelt misbrug?

»Ja naturligvis, det er også de færreste lærere, som misbrugte børn, når de afstraffede dem. Det, jeg siger, er, at nogle af de sager ligger inde i en anden samfundsstruktur, end vi har i dag. Den uafhængige variabel er altså ikke den katolske kirke, men en samfundsstruktur, som vi gudskelov har forladt,« fortæller Annika Hvithamar.

Demokratiser kirken

Annika Hvithamar forklarer, at topstyring er en integreret del af den katolske kirke, som også har betydning for den måde, som kirken handler på.

- Det er kommet frem, at den katolske kirkes top to gange har bedt biskopper i blandt andet Danmark holde det hemmeligt, hvis de fik kendskab til sager om sexovergreb. Hvad er det et udryk for?

»Det har ikke noget med deres religion at gøre, men med at de ikke vurderer sagen korrekt. Den lige beslutningslinje, som indebærer, at beslutningerne kommer ovenfra, er en meget gammel og integreret del af den katolske kirke. Det er formentlig en af de vigtigste årsager. Det fungerede også fint før 60'erne - inden man begyndte at sætte spørgsmålstegn ved autoriteter - men det fungerer ikke særlig godt i dag. Slet ikke, når det bliver opdaget.«

- Hvordan kommer den katolske kirke så bedst ud af situationen?

»Der har i lang tid været en bevægelse inden for kirken, som prøver at gå i retning af mere demokrati, hvor det ikke er paven, der har så stor magt, men i stedet de lokale biskopper. Det tyder på, at sagerne har været et wake up call i forhold til en demokratisering af bevægelsen. Jeg tror ligeledes, der skal ske noget, som ikke kun kommer oppefra og ned, men som også anerkender de dele af kirken, der ønsker en større tilnærmelse til samfundet. De skal kort sagt høre på deres medlemmer og lade medlemmerne komme til orde,« siger Annika Hvithamar.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mads V. Christensen

Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er folk mener at den danske katolske kirke har gjort galt i denne her sag. Der er anklager om at enkelte præster har gjort noget forkert, men hvad er det kirken og topstyringen har gjort? Topstyring gjorde at en præst befamlede en dreng?

I et land fyldt med protestanter og ateister virker det som et håbløst projekt for kirken at gøre alle "tilfredse". Hvis biskoppen afviser at undersøge sager eller mener at det er politiets opgave er det for dårligt at han ikke vil tage et ansvar - hvis han indleder en undersøgelse er det for dårligt at han ikke overlader det til politiet! Folk skal nok finde et eller andet. Håbløst!

"- Det er kommet frem, at den katolske kirkes top to gange har bedt biskopper i blandt andet Danmark holde det hemmeligt, hvis de fik kendskab til sager om sexovergreb. Hvad er det et udryk for?"

http://www.katolsk.dk/1739/?tx_ttnews[tt_news]=410&tx_ttnews[backPid]=11...

Mads,
det er jo ikke det, der står (at topstyring fik en præst til at befamle en dreng), men at topstyring er med til at gøre hele "opklaringsmaskineriet" meget langsommere.

Mads V. Christensen

Hvordan det? Det der har fået de aktuelle sager til at køre langsomt er vel for de flestes vedkomne, at de først er blevet meldt nu. For de øvrige, som var udgangspunktet for hele sagen, gjaldt det, at ingen mente at det gav mening at undersøge "rygter" når der ikke var nogen der stod frem med konkrete anklager og de præster rygterne gik på iøvrigt var døde.

Hvad ville afviklingen af topstyringen og "demokratisering" hjælpe her?

Grunden til at der først er fremkommet anklager nu skyldes i høj grad at ofrene blev topstyrede til at holde deres mund, af frygt for at blive smidt ud af Sekten.
For det er en sekt, en af verdens største og mest ubehagelige.

Og det udtaler jeg som person døbt ind i den katolske kirke. Det blev mine forældre nemlig topstyrede til at love at gøre med alle deres børn, da man ellers ikke ville lade min katolske mor gifte sig med min hverken døbte eller konfirmerede far!
Og ja, det var i Danmark det foregik.

Mads V. Christensen

Hmmm.. det er i mine øre en meget mærkelig måde at bruge begrebet "topstyring".

Har du eksempler på at der er nogen der er blevet smidt ud for komme med anklager? Eller at nogen er blevet truet med det?

Og nu vi er i gang - blev dine forældre så ikke også "topstyret" til at blive gift? Og til at få børn?

Den katolske kirke er hierarkisk opbygget. Man kan måske have den formening eller mistanke til eller om, at det kan tiltrække mænd, som er interesseret i at få magt (over andre mennesker). Og det er jo ikke, det at der sket seksuelt misbrug af børn, der er problemet.

Problemet er at den katolske kirke, både i Danmark og fra Pave-stolen, har reageret på en måde, så de har lagt låg på sagerne. (eller sådan er det kommet til at se ud).

Den danske katolske biskop, Kozon, sagde først et, og siden noget andet. Interessant er det, at han først sagde det andet, efter at Paven (Benedikt den 16.) i et brev til de irske biskopper fordømte seksuelt misbrug og opfordrede til åbenhed omkring dette. Mit gæt er at Kozon ganske simpelt har fået et kraftigt vink med en endnu kraftigere vogn-stang fra Vatikanets side - netop om at åbne op for dette her. Og også ifht. hvad han skal sige og gøre ifht. hele denne her situation.

Mht. den katolske kirkes top; det handler om et brev fra 1961 eller 1962 og et brev fra 2001, hvor Vatikanet beder om 1) ikke at politi-anmelde præster som begår seksuelle overgreb og 2) at forflytte præsterne til andet arbejde eller til et andet sted.

Det interessante er også, at den tidligere Pave Johannes Paul den Anden rent faktisk tog fat i det her problem, så snart han fik det at vide. Og det kan godt undre mig, at man ikke i den katolske kirke lavede en dybdegående undersøgelse af Kardinal Ratzingers færden, gøren og laden ifht. det her spørgsmål, f.eks. mens han var (ærke)biskop i München....

Mads V. Christensen

Karsten, så vidt jeg kan vurdere tager du helt fejl i din udlægning af de to breve. Den katolske kirke er af samme opfattelse, jf. mit tidligere link.

Wikipedia artiklen for 1962-brevet redegør for dets indhold og for at din (og mange mediers) udlægning er forkert. http://en.wikipedia.org/wiki/Crimen_sollicitationis

Den fejlagtige udlægning stammer fra en tv-dokumentar med det fantastiske navn "Sex Crimes and the Vatican":

Interviewed for a television programme in 2006, canon lawyer Thomas Doyle described the tight secrecy demanded for the procedure as "an explicit written policy to cover up cases of child sexual abuse by the clergy, to punish those who would call attention to these crimes by churchmen".[8] However, in the study of the instruction that he revised less than two years later he stated: "According to the document, accusers and witnesses are bound by the secrecy obligation during and after the process but certainly not prior to the initiation of the process. There is no basis to assume that the Holy See envisioned this process to be a substitute for any secular legal process, criminal or civil. It is also incorrect to assume, as some have unfortunately done, that these two Vatican documents are proof of a conspiracy to hide sexually abusive priests or to prevent the disclosure of sexual crimes committed by clerics to secular authorities."[9]" (Wiki-siden)

Hvad angår Kozon så er det da meget mærkeligt at det var Kozon selv der nævnte at han havde løst kendskab til en række sager. Forsøgte han at lægge låg på dem var det da en meget mærkelig strategi.

Resten du skriver er vel gætværk.

Mads,

Det jeg forsøger at sige med det er, at jeg ikke bryder mig om katolicismen, da den på moraliserende vis indgriber i hvordan folk skal leve deres liv, og benytter sig af en sekterisk tilgang, hvor pressionsmidlet til at makke ret er, at man ellers bliver udstødt og en paria af sit lokalsamfund.
Det virker jo så - heldigvis for mig - ikke i Danmark, hvor det religiøse flertal ikke er katolsk, men jeg kan jo se at det sjovt nok har virket glimrende i mange år, i lande hvor befolkningen overvejende er troende katolikker.
For mig er det allerede grænseoverskridende dér hvor min mor kan fortælle om sin firmelsesforberedelse, og hvordan hun lærte at gå til skriftemål og var nødt til at 'finde på' ting hun kunne skrifte om, da hun ellers ville blive opfattet som en slem pige der ikke var ydmyg.
Altså en 13årig pige der skal sidde og krydsforhøres om sit personlige liv af en eller anden faderfigur.
Denne dyrkelse af skyld og skam er efter min mening dybt skadelig for et menneske, og I en sådan kultur passer incestens og pædofiliens logik kun alt for godt ind.

Håber det besvarede dine spørgsmål.

En anden sag som kommer mig i hu er den 12årige irske pige som med sin mor var nødt til i hemmelighed at drage til Storbritannien for at få foretaget abort, efter at hendes bror og far havde misbrugt hende i årevis.
Dette er grundet i statslig irsk lovgivning - men en lovgivning der er funderet på katolske dogmer. Man fandt den gang ikke ved de irske domstole, at der var grund til at tillade pigen abort pga de frygtelige omstændigheder.
Det siger da vist alt hvad der skal siges om den sag.

Jeg kan se her at jeg til en vis grad gjorde den irske domstol uret i mit foregående indlæg. Til gengæld er pigens egne forældres reaktion lige så skræmmende:

http://www.nytimes.com/1997/12/02/world/irish-girl-13-to-abort-baby-in-e...

Mads V. Christensen

Marie,

Du skriver:
"Denne dyrkelse af skyld og skam er efter min mening dybt skadelig for et menneske, og I en sådan kultur passer incestens og pædofiliens logik kun alt for godt ind."

At du er kristisk og uenig med den katolske kirke på mange områder er en ting. Anklager om at en præst har misbrugt et barn og hans biskop har dækket over det, er noget helt andet og jeg synes at den logik der heder at "de gør nogle ting forkert - ALTSÅ må de også misbruge børn" er fuldstædig vanvittig og det er altså åbenbart vanviddet der styrer danskernes vurdering af de katolske sager. "De er imod prævention i Afrika, ALTSÅ misbruger de børn", "De har mange penge, ALTSÅ misbruger de børn", "Paven kører rundt i en grim bil, ALTSÅ misbruger de børn..".

Det holder ikke i retten og burde heller ikke holde andre steder.

Hans Jørgen Lassen

Hvad betyder "wake up call"?

Er det katolsk latin? Eller en anden form for religiøst lingo?

Hans Jørgen Lassen

Mads skriver:

vanviddet der styrer danskernes vurdering af de katolske sager.

Det var dog en voldsom slutning.

Fra én eller få personer slutter du til "danskerne".

Nu må du styre dig.

Mads V. Christensen

Hans Jørgen,

"Ubestemte bestemte" former er generelt noget skidt. Eller er det disse ubestemte bestemte forme er generelt noget skidt?

"der i mine øjne dominerer både den danske presses dækning af den katolske kirke og anklagerne om sexovergreb i særdeleshed, og mange danskeres vurdering af disse sager."

Er det bedre?