Klumme

En stikprøve i vor helt egen verden

En mangeårig bladmands test af det frie ord i Informations spalter
Debat
16. april 2010

Dette er en stikprøve på ytringsfrihedens omfang i Informations spalter.

I gamle dage var det i Information, vi branchefolk læste delikate nyheder om pressen. Det skete under rubrikken 'Fra vor egen verden'. Det var spændende stof uden konkurrence. Pressen har nemlig aldrig været god til at dække begivenheder i egne rækker. Slet ikke per-sonopgør.

Når de forekommer, breder genertheden sig i spalterne, hvorimod vi hjertens gerne afslører stridigheder i enhver anden branche.

Information gik dengang imod strømmen ved også at berette om sit eget indre liv. Det skete under rubrikken 'Fra vor helt egen verden'. Det er en mulig genoplivning af dén tradition, jeg afprøver med disse linjer.

Emnet er vigtigt for læserne. Det drejer sig om bladets chefposter. I december gik administrerende direktør Morten Hesseldahl til Danmarks Radio som kulturdirektør. Stillingen er ikke blevet genbesat. Derimod har Information i marts også mistet sin ansvarshavende chefredaktør, Palle Weis.

I hans sted er medredaktør Bent Winther konstitueret som ansvarshavende chefredaktør, mens Karin Petersen er konstitueret som direktør.

De eneste navne, der ikke er flyttet på i kolofonen, er bestyrelsesformand Torben Möger Pedersen - og grundlæggeren Børge Outze!

Det er yderst usædvanligt, at en avis flakker rundt i længere tid uden en fast ledelse, så det byder min natur imod at lade som ingenting i en klumme, der skal handle om medieforhold.

Problemet er, at research på dette felt er vanskeligt. De fleste indviede er tavse, og resten vil ikke citeres.

Bent Winther nøjes således med at henvise til en pressemeddelelse, som bestyrelsen udsendte, da Palle Weis fratrådte. Heri motiverer Weis blot sin afgang med, at bestyrelsen har ønsket 'en anden ledelsesmæssig sammensætning'.

Han fortsætter som skribent - men arbejder hjemmefra. Siden har verden kun hørt én gang fra Torben Möger Pedersen. Det var, da han 30. marts forklarede netmediet Mediawatch, at 'vi skynder os langsomt' med genbesættelsen.

Headhunter-firmaet Odgers Berndtson er sat til at finde efterfølgeren. Det vides, at bestyrelsen om muligt går efter én person som direktør og ansvarshavende chefredaktør. Arbejdspladsens størrelse taler for en sammenlægning, der sparer penge og skaber enhed. Modellen kendes fra Børsen og provinspressen.

Det er bare sjældent, at redaktionel kreativitet og økonomisk forstand rummes i samme hoved.

Det forlyder, at den slagfærdige Kristian Lund, der netop besætter disse to funktioner på fagskriftet Dagens Medicin, er blevet foreslået. Som medlem af Informations bestyrelse kender han forholdene. Jeg har spurgt, om han er interesseret. 'Jeg er ikke kandidat', lyder hans svar. Jeg skal nok nære mig for at ødelægge diverse kollegers karrieredrømme ved at anbefale andre mulige kandidater.

Men hvis det er tilladt en gæsteskribent, vil jeg råde til, at processen speedes op. Det er overordentligt usundt for et dagblad at undvære en fast ansat kaptajn. Det gælder ikke mindst på Information, hvis selvbevidste medarbejdere har bedst af at have en chef, hvis kompetence ikke kan betvivles, når der skal skæres igennem.

Ellers er mit ærinde blot at opfordre Informations ledelse - konstitueret eller ej - til at genoptage den smukke tradition med at holde læserne tæt orienteret om nyt 'Fra vor helt egen verden'.

Bestyrelsen er i samarbejde med Odgers Berndtson i fuld gang med at finde en ny øverste chef til Information. Denne proces vil være afsluttet inden sommer. I mellemtiden varetages ledelsen af Information af Bent Winther og Karin Petersen, som er dygtige og erfarne folk, som har været med i den daglige ledelse i mange år.
- Torben Möger Pedersen, bestyrelsesformand Information

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tak til Falbert, for lige at fremhæve at avisen p.t. fungerer under en konstitueret ledelse, - den slags forbigår desværre nemt min opmærksomhed.

Men sjovt nok, så er Bent Falberts eneste ærinde, at udtrykke ønske om at der snarligt udpeges en fast ledelse, med den lidt svævende begrundelse, at det ikke er godt for medarbejderne at fungere uden, og det skuffer mig lidt.

For jeg har klart fornemmet noget rod i avisen i den sidste tid. Avisen flyder over med pop-journalistik, som mere og mere fokuserer på individet, frem for historien.

Jeg ved godt, at navne sælger aviser, og det er da også rart at man får en persons baggrund, når det sker i relation til en historie, men når historien f.eks. bliver så tynd som f.eks. "Fodboldmanager for engelsk klub fylder 50 år idag", og der bliver brugt mere plads og in-house journalistiske ressourcer på den slags, end på politiske noter, så tipper balancen.

Jeg har f.eks. kun yderst sjældent - om nogensinde - kritiseret, at der har været direkte hul igennem for DFs demagoger til Informations spalter, for selvom jeg nok kan blive træt af at Krarup og fætrene afløser hinanden i én uendelighed (sådan føles det ihvertfald i perioder), så skaber det altid debat, og det er den primære årsag til at jeg læser Information.

Og selvfølgelig vil der fortsat være debat i Information, men med den aktuelle linie, frygter jeg at det kedelige personfnidder fra bog-sektionen breder sig til hele avisen, så substansen går tabt.

Jeg ved godt, at kendskab til mennesker og navne er et stort og vigtigt journalistisk værktøj. Selv er jeg håndværker, og høvlen er et af mine vigtigste værktøjer. Jeg elsker mine høvle, men jeg ved også at det eneste tidspunkt mine kunder tænker over at et stykke træ er høvlet, er hvis høvlen har sat et spor, og ødelagt indtrykket af ubesværet håndværk.

Så lad os lige få fokus tilbage på historiernes emne, baggrund og relation, og lad så ugebladene beholde historierne om ægteskaber, utroskaber og andet skaberi.

Det er ihvertfald mit ønske til en ny ledelse.

Dorte Sørensen

I modsætning til Sven Karlsen finder jeg, at Information er igen blevet mere dybdeborende .Jeg håber på at David Trads (eller hvordan det staves) stil er ude så vi igen kan få en avis der mindst er på linje med P1s Orientering.

Dybdeborende kan man kun være, hvis der er noget at finde under overfladen, så det vil jeg aldrig stille som et krav.

F.eks. er afdækning af en social skandale i en skattenærig kommune ikke dybdeborende journalistik, men blot nødvendig afdækning og udstilling af kritisable forhold, som egentlig er offentligt kendte hemmeligheder. God journalistik, hvis den sættes i landsdækkende perspektiv, men blot en døgnflue af en case-story, hvis det ikke sker.

Og netop case-stories er noget der fylder mere og mere i avisen. Det er mennesket mod systemet, men historien om mennesket som offer overtager fokus, og i jagten på en krænker udnævnes nogle personer til repræsentanter for systemet, og systemet - som i sidste ende er de almindelige vælgere - går ram forbi.

Når det hele så krydres med den stærkt omsiggribende referat-stil (spørgsmål i kursiv og svar i citationstegn), og pakkes ind i halvsides-billeder af tvivlsom relevans, så minder det mere om en småtrevlet ende, spundet på en computer, end den nedkogte essens af et stykke journalistisk arbejde, som en artikel bør være.

Jeg forventer indsigt, kreativitet og holdning af de journalister jeg læser. Det skal ikke bare være de faste klummer, lederne og kronikkerne der udtrykker en personlig holdning, og brugen af sproget i skrift, skal give mig tillid til, at journalisten har arbejdet med teksten, - målet må aldrig være kvantitet, men kvalitet.

Dorte Sørensen

Sven Karlsen vi er ikke uenige om hvordan en god og saglig avis bør være. Min bemærkning gik mere på at Information er blevet mere saglig end under David Trads ( eller hvordan det staves) og det bør Information vel roses for.

Kære Dorte Sørensen,

David Trads var heller ikke min kop te, og jeg giver dig gerne ret i, at hans forsøg på at afspore Information var ubehagelige ;-)

Og så skal jeg nok også pointere, at min kritik er fokuseret på Information, - sammenholdt med de andre aviser jeg læser i løbet af ugen, lever nærværende tryksag stadig op til sit mål om at være Den Mindst Ringe ;-)

Politiken-gørelsen af Information begyndte nok under Trads, men ikke engang han indførte dog brevkasser, kulørt navnestof o.l.

Men, men: heldigvis er da da stadig masser af stof i avisen, der gør, at man med en vis ret endnu kan tale om den mindst ringe.

Kære Helle Empörung,

meget kan man sige om Politiken ift. Information, men på 2 områder vinder Politiken dog: de har bedre sudoku'er, og de udkommer om søndagen (jeg kan kun vågne med frisk avispapir mellem hænderne ;-)

... en lille idé til Informations næste fødselsdagsudgave (5.maj): lav en avis, med samme lay-out som for bare 25 år siden, - samme forhold mellem tekst/billede, osv. ;-)

Jeg foretrækker nu at undvære en "fast kaptajn" fremfor at have den tidligere politiske chef for begge efterretningstjenester som (chef)-redaktør. Eller Bilderberg-CFR Zeitungsfaden ...

Nåmmen, Falbert, der var vist ikke meget i den ytringsfrihed, som vi ikke sagtens selv kunne læse os frem til. Din henvisning til dine egne meriter er helt overflødig og borger jo ikke for noget som helst i indholdet af den tynde kop opvaskevand, du serverer.

Mihail Larsen

Sven Karlsen

Du skriver, at "Bent Falberts eneste ærinde, (er) at udtrykke ønske om at der snarligt udpeges en fast ledelse, med den lidt svævende begrundelse, at det ikke er godt for medarbejderne at fungere uden, og det skuffer mig lidt."

Sådan har jeg ikke læst Falbert. Det er ikke dét, som fortjener et kritisk blik på "vores helt egen verden". Falberts pointe går derimod på den uigennemskuelige baggrund for, at Palle Weis gik af som chefredaktør. Det er dét, som får Falbert til at skrive: "De fleste indviede er tavse, og resten vil ikke citeres."

Information har ikke formået at give en troværdig forklaring på Weis' afgang. Når det kommer til virksomhedsledelse, er Information åbenbart lige så lukket som en privatejet virksomhed.