Klumme

Heksens POV

Forsinket hilsen fra Bloksbjerg, hvor jeg satte mig i heksens sted og betragtede den danske stamme
Jeg så tilstrækkeligt den aften. Og fór straks hen til Bloksbjerg på min kost væk fra de lunkne danske værdier og angsten for alt udansk som bl.a. tørklæder.

Jeg så tilstrækkeligt den aften. Og fór straks hen til Bloksbjerg på min kost væk fra de lunkne danske værdier og angsten for alt udansk som bl.a. tørklæder.

Anne-Li Engström

Debat
26. juni 2010

Overskrævs på kosteskaftet med fløjtekedlen under skørtet og tørklæde om hovedet har jeg i ophøjet ensomhed betragtet folkene der stimlede sammen ved bålet.

En broget flok og dog så ens i adfærd og klædedragt. Ikke et folk, en stamme i et ø-rige, et fjernt og regnfuldt sted sønden for Arktis, norden for Bloksbjerg. Stammens mænd er tynde i toppen eller uden hår på hovedet, som det er på mode i et hjemsøgt årti, hvor de ikke desto mindre klipper håret af skaldede. Sædkvaliteten er ringe, fødselstallet ikke hvad det har været, derfor vil de ikke have andre ind, end ikke nabofolk, som i det ydre ellers ligner dem, om end ikke i smålighed.

Men de danske vil være ene om de vigende fødselsrater og halvdøde spermatozoer. Drikkevandet har kendt bedre dage, discountbutikkernes frosne tilbudspapkyllinger - 12 i en kasse for 100 kroner - er lynopfedet med hormonnedbrydende stikpiller.

Tilsætningsstofferne i sød sodavand, som danskerne bæller i spande, har for længst overflødiggjort de præservativer, der i forvejen ikke gør fra eller til. Eller skaden skete, da drengene som små bed i blødgjort plastic, mens forældrene ihærdigt forberedte sig på at blive ældrebyrde.

Mændene i stammen er klædt i joggingbukser og undertrøje, kvinderne trækker i tilbudsvarer fra gågadernes tøjstativer. Billigt og uklædeligt som den fade lugt af formalin, deres foretrukne parfumer. En art ligestillingsuniform - pæreformet med farve som frugtgrød i afføringen.

Mænd og kvinder i landet ligner hinanden, deres livsfarlige rygevaner ses i ansigternes grålige forfald. Kvinderne kæmper for mændenes positioner. Mændene har derimod for længst opgivet og bliver hjemme. Børnene er en afskrevet krydsning mellem mødre og fædre af pap. I landet hævder de hidsigste gemytter forældrenes ejendomsret til disse børn, som påtvinges forældrenes værdier. Med en vag fællesbetegnelse udgør disse en ubestemmelig, men højlydt besunget kultur.

Grillvejr og platheder

På den ene side taler de danske fast i mælet om værdierne: De er sammenhængskraften, den er værdierne, værdierne er danskheden, danskheden er sammenhængskraften og værdierne. På den anden side er de troløse mod de nationale helligdomme, hvilket ses af dagligdagens fødevarer: De spiser mad fra det fjerne Østen: Kinakylling i karry som kineserne ikke kender noget til og forårsruller i harsk friture, pizza fra Napoli her som overgemt franskbrød med kødpølse og ketchup og fra Nordamerika spiser de burger, af fars af hakket hestemule med kogt karklud, blødkogte løg og sur agurkesalat i sukkerlage.

Når det ikke regner og blæser, siger tv-meteorologen i striktrøje og korte bukser, er det grillvejr. Et nyt ord i sproget, ikke en glose hekse af gode grunde bryder sig om. Men »Nu skal vi grille!«, siger meteorologen forsorent. Og hans landsmænd render i hobetal i haven, som kun en tåbe ikke frygter, og tænder op med trækulsbriketter og sprit og griller tonsvis af slasket vandigt sekundakød. Kvaliteten er underordnet, eftersom det grillede uundgåeligt og efter hjerteskærende ventetid der udløser hungersnødlignende scener blandt børnene og alkoholskader hos de ventende voksne, alt sammen smager som varianter af kræftfremkaldende brændt barbecue-marineret fyrretræ i kold blodsaft.

Husets herre der for længst har trukket sig ud af arbejdsmarkedet for aldrig at vende tilbage på denne nederlagets stenede vej, står for festlighederne ved den kostbare kuglegrill med låg og kan ikke begribe at kullene ikke bliver hvide, som de skal, det gør det ellers altid, siger han flere gange i timen. Men ved midnatstid og i tænderskærende sult kan grillen stadig ikke så meget som lune en forkogt bajersk pølse.

Sådan ligger landet, og så hælder de omsider sprit på kullene, for nu vil de fandeme have gang i den skide grill og mad, og så bliver det rigtigt fest med stikflammer som protuberanser og ambulancen kommer, og latterhylene lyder fra Bloksbjerg, hvor vi skam laver vores heksemad med stuvet hugormelever, en hankats miaven i brunst og et stænk af vemod i køkken med induktionskomfur og ikke over noget så tåbeligt som glødende trækul.

De sværger til det barbariske i dette land. Det er på sin plads at gøre opmærksom på denne kendsgerning her på falderebet - eller kosteskaftet.

De æder og drikker deres gud, æder hans legeme og drikker blodet, uden i øvrigt at tro nævneværdigt på den eneste ene, som i virkeligheden er delt i tre - og sender i en byge af gnister mig, som de heller ikke tror på, til Bloksbjerg.

Alle elsker de deres land. Dét gør de, men de synger konsekvent den gamle sang forkert eller opgiver den svære melodi og foretrækker i stedet Shu-bi-duas forsimplede udgave. Det kunne man ellers godt forlange: at de i hver by og hvert sogn, hvor de har deres hekse og trolde, i det mindste synger Midsommervisen, som den står i sangbogen.

Som regel bliver de så fulde, Sankt Hans at det kan være det samme.

Deres forestilling om hekse er lige så primitiv, som deres mangel på ædruelighed og musikalitet er påfaldende. En heks, mener de, er en led kælling i kasseret kluns, en udstoppet nylonstrømpe som hoved og en kroget næse. Dertil tørklædet.

Tørklæder og spioner

Det var det med det tørklæde. Netop dét har fået ny betydning. 12 procent af befolkningen har tørklæder på hjernen. Det er udansk ikke at kunne se folks hår, siger de. Udansk og kvindeundertrykkende. Flere af deres højst særprægede ledere vil forbyde tørklæder og er allerede kommet langt.

Hvis jeg ikke skulle brændes af og blev det - og så er det jo ikke aktuelt længere -men hvis jeg havde fået varigt ophold, hvilket er umuligt, da jeg ikke er af deres verden og ikke falder ind under de få undtagelser fra systemet af drakoniske indvandreregler - så ville jeg ikke kunne være blevet dommer ved en dansk domstol.

Hvorfor? Fordi jeg altid går - eller flyver - med tørklæde. Jeg ville ellers gerne være dommer. Jeg kunne blive en god dommer. Jeg har i min egenskab af global heks været vidt omkring og i mine mange inkarnationer set så meget, forstår endnu mere og har alle en dommers kvalifikationer i betragtning af den frygtelige straf, jeg gang på gang har måttet udstå i alle de mange år, vi hekse har været en udsat minoritet. Dette har udviklet min forståelse for de udstødte, de dømte, fordømte og de forhånede.

Det er vigtigt at forstå, før man dømmer.

Jeg ville gerne have været dommer i injuriesagen mod Bent Jensen. Professor Jensen har i sin ringe kildekritik beskyldt en journalist for at være spion for Sovjet og delvis ødelagt mandens tilværelse.

Professoren fortjener sin straf. Men samtidig er det vigtigt at forstå hr. Jensens type, hvis begrebet heksejagt skal have mening. Den der tror så fast på egne fordomme og ikke kender anden sandhed, end den han selv med stort besvær og mange vildfarelser har tilegnet sig, blæser også jagten ind og egenhændigt tænder bålet i en højere og hellig sags tjeneste.

Det gør hr. Jensens art og brænder gerne hekse af, skønt vi ikke har gjort noget der på rimelig måde kan sammenlignes med de overgreb de sande danske hekse af begge køn udløser over stakkels menneskers hoveder og samtidig ustandseligt bekræfter sig selv og andre af typen i den fejlopfattelse at Danmark er et civiliseret land.

Jeg så tilstrækkeligt den aften. Og fór hen til Bloksbjerg - til induktionskomfuret der ikke stinker af lunkne danske værdier og grillet karklud.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ditto.

Christian Olesen

Næsten et for pæn og kreativ billede af folket.

Eristik. Karikaturer har det med virke som om man sigter mod alle. Og jeg synes jeg blev sigtet på - uden at blive ramt.
Ikke ugens bedste indlæg - jeg havde ellers glædet mig.

Søren Kristensen

Metz rammer ikke helt uden for skiven, men han har gjort sig den ulejlighed at troppe op til nationalfesten og derfor havde det passet sig med et empatisk og inkluderende "vi danske" i stedet for "de danske", idet jeg formoder han trods alt stadig er en reinkarneret dansk heks?

Georg Metz har med sin spidse pen atter formået at få mig til at grine og græde med denne historie om "Heksens pow" ;o)o;

Peter Andersen

Er normalt fan af hr. Metz, men denne gang syntes jeg faktisk han har ramt skaevt!

Henning Ristinge

"Men samtidig er det vigtigt at forstå hr. Jensens type, hvis begrebet heksejagt skal have mening. Den der tror så fast på egne fordomme og ikke kender anden sandhed, end den han selv med stort besvær og mange vildfarelser har tilegnet sig, blæser også jagten ind og egenhændigt tænder bålet i en højere og hellig sags tjeneste. Det gør hr. Jensens art og brænder gerne hekse af..."

Smukt, ædrueligt (tak for det) - og lige i øjen :)

Hans Jørgen Lassen

Hr, Metz har megen galde, som han skal have ud.

Sagesløse danskere bliver over en kam skældt ud for snart sagt hvad som helst.

En mærkværdig form for nationalt, forskruet selvhad, som Metz lider af, en besynderlig sado-masochisme. Men den er tilsyneladende populær.

Samtlige danskere er idioter, talent- og smagløse, bortset fra Metz.

Personligt kan jeg ikke se kvaliteter i en artikel, som den Metz har begået denne gang. En hoben sure opstød, som Metz havde gjort bedre i diskret at holde for sig selv.

Torben Munk Nielsen

Jeg synes nu Georg Metz er meget god, jeg beklager.

Det er altid nemt at klage når man ikke selv leverer noget selv.

Typisk dansk.

Hans Jørgen Lassen

Og hvori består det gode?

Ja, det er nemt at klage - og andet gør Metz ikke.

Han er en typisk dansk selvhader.

Per Holm Knudsen

@ Hans Jørgen Lassen

Hvad betyder egentligt det der typisk højreorienterede udtryk: "dansk selvhader". At man hader Dansk Folkeparti, som man ikke selv er medlem af? Beklager, jeg har endnu ikke fundet visdommen i udtrykket.

Hans Jørgen Lassen

Det betyder, at man hæmningsløst og med pervers glæde skælder ud på alt, hvad der er dansk.

Det være sig leverpostej, kolonihaver, stegt sild etc.

Hans Jørgen Lassen

Hvad udtrykket skulle have med højreorienterethed eller Dansk Folkeparti at gøre, ved jeg ikke.

Men det kan du måske forklare mig, Per?

Hans Jørgen Lassen

Det er jo det rene pladder:

Stammens mænd er tynde i toppen

Nej, nej, hvor idiotisk! Der er masser af mænd i Danmark, som har hår på hovedet, og hvis de ikke havde, jamen, hvad så? Skal det nu være en skam?

Selv har jeg masser af hår, også i form af skæg, og jeg er dog en ældre dansker. Men hvis jeg ikke havde hverken hår på issen eller hagen, så ville jeg ikke skamme mig over det.

Men det mener hr. Metz, at man bør.

Dumt, dumt, torskedumt.

Hans Jørgen Lassen

fløjtekedlen under skørtet

Hvad i alverden laver en fløjtekedel der?

Det kan sgu ikke være Metz, der har skrevet denne artikel.

Hans Jørgen Lassen

Sædkvaliteten er ringe

Ja, Danmark er så sandelig et lorteland.

Man må håbe, at hr. Metz kan højne sædkvaliteten, men man tvivler jo.

Hans Jørgen Lassen

Det er simpelthen en artikel under al kritik. Det uhyggelige er ikke så meget artiklen i sig selv, men at folk ukritisk labber dette underlødige bræk i sig.

Peter Taitto

Hans Jørgen Lassen

Det er ikke en artikel. Det er en kronik. Der er en væsentlig forskel.

Du kan være uenig med ham og synes hvad du vil. Men hans pen er sylespids og det kan du ikke tage fra ham uanset hvor meget du foragter hans "vrøvl".

Peter Lauritzen

Peter Tage, hvorfor labber i så gerne vrøvlet i jer. Det er da ikke kun danskere, der får dårligere sædkvalitet. Det er et globalt problem fordi vi udsættes for en mængde stoffer der har eller får virkning som kvindelige hormoner. I Tyskland og Frankrig taler de også om grill- (eller barbecue-) vejr. Er du tilhænger af at vi alle skal købe moderigtige Armanijakkesæt? Og sådan kan du fortsætte med alle de latterlige karakteristika af de såkaldte danskere.

Peter Lauritzen

Det eneste virkelig morsomme var formalin, som den fortrukne parfume.

Hans Jørgen Lassen

Metz:

De sværger til det barbariske i dette land.

Rendyrket racistisk generalisering.

Hvortil kommer, at "barbarisk" jo blot er et indholdsløst skældsord.

Underlødig artikel.

Peter Lauritzen

Næste år bør han fejre skt. Hans i Gammelholte.
Der er oksefileten økologisk og af bedste kvaliet, den franske rødvin til lejligheden af ekstra fin Bourgogne og weekendhabitten udskiftet med en velstrøget hvid skjorte og Kashmir pullover over skulderen for at beskytte mod den friske fugtighed som breder om aftenen i det grønne område. Børnene opfører sig godt og de andre spadserende siger god aften eller , hvis det er gruppe ungdommelig, om hvad sønnen laver. Der lugter det ikke af formalin, men af Kalvin Klein.

Per Holm Knudsen

@ Hans Jørgen Lassen

Jeg forstår stdig ikke, hvordan det er selvhad??? I og med at Metz ikke hylder disse "danske værdier" men åbenbart har andre "danske værdier", så hader han vel ikke sig selv, men måske(?) de, der har de andre værdier og som ikke er ham selv?
Jeg har kun mødt udtrykket i debatter fra højreekstremister, men du har måske mødt det andre steder?

Per Holm Knudsen

@ Hans Jørgen Lassen

Det uhyggelige er ikke så meget artiklen i sig selv, men at folk ukritisk labber dette underlødige bræk i sig.

Der generaliserer du vist i samme omfang som Georg, det kan du faktisk ikke vide om folk gør! Jeg synes det var en mistrøstig klumme, ikke af de sjoveste, men ind i mellem med finurlige udfald.

Hans Jørgen Lassen

Per,

du kan måske have ret i, at det ikke er en helt præcist rammende betegnelse, selvhad.

Jeg må se, om jeg kan finde på en bedre.

Alligevel, det er jo alt, hvad der er dansk, og Metz er selv dansk (vi ser her bort fra en eventuel jødisk familiehistorie, da den er irrelevant), der bliver sablet ned. Alt, simpelthen alt. Han foragter den kultur, hvoraf han er kommet - og dermed sig selv. Derfor begrebet selvhad.

Men, indrømmet, der må kunne konstrueres et mere præcist begreb for denne lidenskab mange danskere efterhånden har fået for at håne alt dansk, selv noget så uskyldigt som leverpostej.

Nah, helt ved siden af synes jeg nu alligevel ikke, at selvhad er.

At folk, i hvert fald nogle, labber dette bræk i sig, fremgår af kommentarerne i denne tråd.

Hans Jørgen Lassen

Nå, jeg skal have tændt ovnen, så jeg kan få bagt mit politisk ukorrekte rugbrød, og mens den varmer op, kan jeg nå at cykle (sikkert også politisk ukorrekt, da det er såre dansk at cykle) i Brugsen for at købe et par øl, danske øl, ikke belgiske eller franske - hvilket naturligvis heller ikke er særligt fancy. Men jeg kan altså bedst lide danske øl, uanset, at Brugsen også fører et antal udenlandske, sikkert til glæde for øens turister, der ligesom Metz foragter alt dansk, men dog kommer herover år efter år. Det stikker nok ikke så dybt, en attitude.

Attituder er af det onde.

Per Holm Knudsen

@ Hans Jørgen Lassen

det er jo alt, hvad der er dansk, ..., der bliver sablet ned.

Det bestemt ikke give dig ret i, der findes heldigvis og tusinde tak for det masser af andet dansk, som jeg bestemt også gerne foretrækker, end det jeg i grunden godt forstår Metz giver en på den danske skinke.

Apropos leverpostej - så er f.eks. udtrykket leverpostejfarvet hår jo ikke ligefrem en smigrende måde at omtale hår på, så set i det perspektiv er Metz's leverpostejbemærkning udmærket. Bortset fra det er leverpostej af fransk oprindelse. (http://da.wikipedia.org/wiki/Leverpostej)

Per Holm Knudsen

Det vil jeg bestemt ikke give dig ret i ...

Lars R. Hansen

Lassen,

Et bedre ord er dannet - oikofobi.

Hans Jørgen Lassen

Peter Tage skriver om Metz:

hans pen er sylespids

Jeg ville nok snarere bruge ordet "tågehorn", i stedet for pen, og et tågehorn kan næppe være sylespidst.

Per Holm Knudsen

Jeg ved godt, at jeg ikke burde skrive det, men min kone lo altså hjerteligt, medens hun læste Metz's klumme.

Hans Jørgen Lassen

Ja, han er komisk, rent til grin.

Per Holm Knudsen

Jeg tror ikke lige, at det var sådan hun tænkte, måske skulle du læse klummen igen ;-).

Brian Jensen

En lidt anderledes båltale. Det er dog ikke det sjoveste, der er kommet fra mesterens side...

Jeg tvivler på at det er Georg, der har fundet på overskriften. Jeg regner med at man mener "point of view".

Dels er det nok ikke noget for en Dansk sprogakrobat som Metz, dels er der tale om en stavefejl.

Henning Ristinge

Jeg har aldrig haft den opfattelse at Metz skulle foragte dansk kultur, men han foragter og er derfor stærkt kritisk over for dansk kulturløshed, historieløshed og alæle de forsimplinger der følger, og han rammer i mine øjne oftest - som her - rigtig. Den vidner om at Metz har stor kæræighed til danskheden og vores fælles kulturarv, hvorfor fanden skulle han ellers revse den?
Jeg synes båltalen her er fremragende - men jeg er også bare en af de der kulturradikale :)

Hans Jørgen Lassen:

»Nej, nej, hvor idiotisk! Der er masser af mænd i Danmark, som har hår på hovedet, og hvis de ikke havde, jamen, hvad så? Skal det nu være en skam? «

Hvis man vil forstå Georg Metz tekster er man nød til at tænke en smule abstrakt.

Hans Jørgen Lassen forstår tydeligvis ikke Georg Metz billedsprog, og forstår derfor ikke, at det såmænd ikke er Metz hensigt at udsætte mænd med sparsom behåring på toppen for hån, spot og latterliggørelse.

Metz ønsker ganske enkelt at gøre opmærksom på, at gennemsnitsalderen i befolkningen efterhånden er faretruende høj, og det illustreres med en henvisning til den udprægede forekomst af sparsom maskulin hårvækst på øverste etage.

Den fremadskridende forgubningsproces af de førhen så hårfagre, spændstige og vitale danere er desværre et faktum, som selv ikke de allermest retorisk begavede nationalister kan slippe af sted med at benægte.

Georg Metz artikel sidder i øvrigt som altid lige i skabet.

Henning Ristinge

Nej der er også i dette tilfælde, som jeg læser det, tale om en kærlighedserklæring til de bedste af de værdier vi kalder danske. Metz er en kærlig sjæl

Henning Ristinge

Man bør i øvrigt bemærke at de der hekse der så smukt brændes af hver år altid bærer tørklæder. Jeg er ikke sikker på at der ikke er noget suspekt på færde her. Måske vi bør advisere vore hjemlige immaner

(Foresten en smagfuld skik den der med at mindes de gode gamle dages aflivining af folkefjender. Man burde anbefale Russerne, noget tilsvarende. En dag i året kunne man fejre aflivningene Gulag med sådan at brænde en enkelt fange figur af i toppen af et stort bål og ja så er der jo vore sydlige naboer .... jeg overlader den til fantasien...)

Hans Jørgen Lassen

Lad mig gentage:

Det er ikke Metz selv, der har skrevet denne artikel. Den når slet ikke hans niveau, hverken formelt eller materielt, sprogligt eller indholdsmæssigt.

En ren parodi, uden kvaliteter.

Hans Jørgen Lassen

Endnu et eksempel på forfatterens racistiske danofobi:

Som regel bliver de så fulde ...

"Danskerne" drikker som svin (nå, nej, de drikker vel sjældent alkoholiske drikke), sådan, så fik de dumme Dänen den.

Finner er hurtige til kniven, molboer er småtbegavede, jøder griske og så videre.

Hans Jørgen Lassen

En broget flok og dog så ens i adfærd og klædedragt.

Det er jo lodret løgn. Nogle går i jakkesæt med slips, andre går i cowboybukser, og såmænd findes der dem (som mig selv), der i disse dage går i korte bukser og sandaler.

Men danskerne skal bare have hug. En konform masse, som den racistiske forfatter ser dem. At det så er hans fordomme, der slører blikket, generer tilsyneladende ikke læserne.

Hans Jørgen Lassen

sød sodavand, som danskerne bæller i spande
Kan han beslutte sig, manden?

Drikker "danskerne" sodavan eller bajere?

Hvad de drikker det ene eller det andet, det selvfølgelig foragteligt?

Hvad var, efter forfatterens mening, det korrekte valg af drikkevarer? Champagne? Rødvin?

Hans Jørgen Lassen

... sodavand skal have et d i enden.

Og så mangler der et "enten" i tredje linje, samt et "er".

Min forargelse får mig vist til at være lige hurtig nok til at trykke på "Indsend"-knappen.

Per Holm Knudsen

@ Hans Jørgen Lassen
Men danskerne skal bare have hug. En konform masse, som den racistiske forfatter ser dem.

Metz har da virkelig formået at tisse på din sukkermad :-)
Hvis du havde skrevet: "Men danskerne skal bare have hug. En konform masse, som den satiriske forfatter ser dem." - så var det en rigtig beskrivelse.

Henning Ristinge

Lassens nationale sukkermad - troede sgu egentlig at han var en slags anarkist :)

Hans Jørgen Lassen

Forfatterens frådende udfald minder i sin karakter til forveksling om en kendt pastors racistiske udtalelser, blot altså rettet mod "danskerne". Men lige racistisk og dumt er det.

Tænk, hvis Metz (eller hvem nu forfatteren er) havde givet muslimer sådan en spand pis over hovedet! Så kunne det nok være ...

Henning Ristinge

Ja det ville bestemt have været noget andet Lassen for man har lov og pligt at være kritisk over for sin egen nations besynderlieg adfærd og optræden i en grad man naturligt ikke har når det gælder andres tilsvarende.

Det er det der med at bevare tungen lige i munden

(som bekendt kalder African americans hinanden for 'niggere', 'uncle Tom' og tilsvarende - men det betyder ikke at du så har lov og ret til at gøre det samme)

Hans Jørgen Lassen

Men ved midnatstid og i tænderskærende sult kan grillen stadig ikke så meget som lune en forkogt bajersk pølse.

Hvilken status kan man tillægge sådan en tåbelig, åndløs bemærkning?

Per Holm Knudsen

@ Hans Jørgen Lassen

Det skulle vel modificeres derhen, at hvis man får held med at få ild i grillen, så ender pølsen ofte som en mere eller mindre forkullet sag.

Hans Jørgen Lassen

Er det nu også blevet politisk ukorrekt at grille?

Mamma mia!

Kan man tillade sig at spise et jordbær, eller er det også galt? En kartoffel?

Sider