Skam over Danmark

Det er ligegyldigheden over for andres lidelser, som er vor tids egentlige sygdom. Det er ligegyldigheden, ondskaben og manglen på vilje til at hjælpe, som er vor tids egentlige synd, mener stifteren af Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre, der i aftes holdt tale ved en demonstration arrangeret af Bedsteforældre for Asyl
Det er ligegyldigheden over for andres lidelser, som er vor tids egentlige sygdom. Det er ligegyldigheden, ondskaben og manglen på vilje til at hjælpe, som er vor tids egentlige synd, mener stifteren af Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre, der i aftes holdt tale ved en demonstration arrangeret af Bedsteforældre for Asyl
18. juni 2010

Først Halfdan Rasmussens digt:

Ikke bødlen gør mig bange,
ikke hadet og torturen
ikke dødens riffelgange
eller skyggerne på muren
ikke nætterne,
når smertens sidste stjerne styrter ned
- men den nådeløse verdens blinde ligegyldighed.

Halfdan Rasmussen var en meget stor digter, en meget stor modstandsmand og en nær ven af arbejdet mod tortur. Han skrev dette digt til RCT (Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre) og til mig i 1979.

Det dækkede godt: Vi skulle kæmpe mod ‘Den nådeløse verdens blinde ligegyldighed’.

Det gjorde vi gennem vor forskning: Vi afdækkede torturmetoder, at tortur er et magtmiddel, der anvendes for at nedbryde, ikke for at få information, torturofferet er det ensomste menneske - og de umenneskelige følgevirkninger. Vi viste, at de fleste torturoverlevere var tidligere raske, modige personligheder, der havde kæmpet mod tyranni og diktatur. Og lykkeligvis viste vi, at de kunne behandles og at behandlingen ofte hjalp.

Fra starten fik vi hjælp af den danske stat, både centralt og over hele verden gennem ambassaderne. Arbejdet mod tortur blev en højt respekteret del af dansk udenrigspolitik i alle regeringer fra Anker Jørgensen over Schlüter til Nyrup Rasmussen.

Vi fik ændret opfattelsen af torturoverlevende fra at blive betragtet som en lidende gruppe, der var til socialt besvær, til at blive betragtet som personer, der havde ofret alt i kampen for demokrati.

Ministerierne og store dele af befolkningen var ikke mere blinde, og de udviste tiltagende mindre ligegyldighed. Det nådeløse blev afløst af støtte til arbejdet.

Det ændrede sig. Havde Halfdan Rasmussen skrevet sit digt i dag, ville det være anderledes: Foruden nådeløs ligegyldighed er der nu tale om bevidst ondskab.

Direkte ondskab mod mennesker, der har lidt usigeligt - og stadig lider!

I Danmark i dag udøver den danske regering bevidst en umenneskelig, tarvelig og grov behandling af sårbare personer. Skam over Danmark.

Kyniske sygeplejersker

Jeg vil nævne eksempler, hvor jævne danskere i officiel funktion har overtrådt de mest basale etiske regler for anstændig opførsel - på grundlag af instrukser fra danske offentlige myndigheder.

Dina Yafasova, torturoffer fra Usbekistan og international journalist, beskriver i sin bog, Dagbog fra Sandholmlejren, mange sørgelige episoder om, hvor fremmedfjendske, kyniske, umenneskelige og forråede plejepersonalet - også sygeplejerskerne - er blevet i dag. Blot et eksempel:

En gravid kvinde havde en slem svangerskabs forgiftning. En ulidelig kvalme, der gjorde, at hun ikke kunne tåle at være i kantinen. Den forråede sygeplejerske sagde: »Graviditet er ingen sygdom, sæt dig ved vinduet«. Ægtemanden forsøgte at tage et stykke brød ud af kantinen, så hun dog fik lidt at spise. De hjerteløse vagter tog brødet fra ham, og kylede det i affaldscontaineren.

Et andet eksempel: En irakisk asylansøger, arresteret under Saddam Hussein, sad otte år i fængsel i Irak. Torteret gennem alle otte år, herunder et års isolation. Han kom til Danmark, og efter fire år i forskellige lejre, bl.a. Sandholm, fik han af fremmedfjendske, kyniske danske myndigheder afslag på asyl. Det danske politi fængslede ham før tvangshjemsendelse, en overgang endog i isolationsfængsel. Det er faktisk tortur ifølge FN’s torturkonvention. Vi anmeldte sagen til politiet, og statsadvokaten var enige med os i, at sagen burde undersøges - men inden det skete, blev han tvangshjemsendt. Vi fortsætter protesten.

Vor tids sygdom

Det er ligegyldigheden over for andres lidelser, som er vor tids egentlige sygdom. Det er ligegyldigheden, ondskaben og mangel på vilje til at hjælpe, som er vor tids egentlige synd.

Humanismens dybeste væsen kan bedst karakteriseres gennem mennesket som samfundsindivid. Hvordan reagerer vi på andre? Hvilket ansvar føler og tager vi for vore medmennesker? Hvor snævert sætter vi grænserne for det at være medmenneske? Er det bare vores familie? Vores landsmænd? Eller er vi så modne, så ægte humanistisk indstillede, at medmennesker inkluderer alle dem, der lider - uafhængig af religion, hudfarve, hvor i verden de befinder sig, og hvilken politisk overbevisning de har. Nu har folketinget med spinklest muligt flertal vedtaget en ny lov om integration. Den er på 181 sider. En lov på 181 sider! Valdemar Atterdag fattede sig mere kort: ‘Med lov skal man land bygge’.

Regeringen kalder det et privilegium at blive dansk statsborger. Atter en gang ændrer man en ret til et privilegium.

Lovens udtalelser om lægeerklæringer er direkte fornærmende. Skam over Danmark. Man kan opfatte loven som en forlængelse af regeringens udtalte had mod fremmede, specielt muslimer, og mod de svageste flygtninge. Men det er værre: For første gang i den nyere danmarkshistorie defineredes en hel gruppe som mindreværdige og fik frataget deres rettigheder. Det var præcis, hvad Hitler gjorde i 1930’erne.

Det er ikke et diktatur, der bestemmer dette. Nej, det vedtages lovligt i den lovgivende forsamling. Det er på den måde, man skaber et diktatur. Efter min mening er Danmark i øjeblikket inde på den vej, der er fremmedfjendsk, kynisk og forrået.

Arnulf Øverland, stor forfatter og stor modstandsmand fra Norge skrev følgende i digtet Du må ikke sove:

Du må ikke sidde trygt i dit hjem
og sige, det er sørgeligt, stakkels dem.
Du må ikke tåle så inderligt vel,
den uret, der ikke rammer dig selv.
Jeg råber med sidste pust af min stemme:
Du har ikke lov til at gå der og glemme!

Tak til Bedsteforældre for Asyl og I andre grupper,
- fordi I ikke glemmer
- fordi I handler imod ondskaben i den danske regering
- fordi I arbejder for at få genindført anstændighed, respekt for det enkelte menneske og solidaritet.

Kronikken blev holdt som tale af læge Inge Genefke, der er stifter af Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre (RCT), på Christiansborg Slotsplads i går ved en demonstration arrangeret af Bedsteforældre for Asyl

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Julean Jens Michlas Nielsen

Jeg tror den mentalitet som vi har udviklet, som ikke var min barndoms mentalitet hvor der var en modenhed fra anden verdenskrig, den skaber problemer for Danmark.
Vi ved normalt at opfører vi os ikke ordentligt får vi problemer. Når vores egoisme bliver voldelig, så bliver det alvorligt og baserk-agtig.
Vi hengiver os til guder som magt, sensualitet, grådighed og i prioriteringen ryger kærligheden fra.
Grådighed er en større gud end kærligheden.

Ingen kan tjene to Herrer; thi han må enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I Kunne ikke tjene Gud og Mammon.. (Matt. 6:19-34)

International sker der ting lige nu vi i Danmark totalt snorker fra.

http://www.youtube.com/user/GeraldCelenteChannel#p/u/3/Pe6Jbn9N8nM

Vi er på vej til planlagt FACISME og planlagt krig Verdenskrig III ifølge nogen, og det er ikke nogen joke. Ledelsekulturen træder igennem som facistisk. Sammenhængen imellem selskaber og regeringer smelter sammen i USA lige nu.

Gud bevare Danmark

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Sune Hansen

Jeg har aldrig været den store nationalist, ej heller royalist. Men det er da først efter at vi har invaderet Irak at jeg føler en dyb dyb skam over at være dansk.

Det er først efter at vores landsfader har ført os ind i krige uden mål eller planer, hvor mere end 1 million civile er dræbt, og tilmed kaldt Bush der startede disse krige, og fratog Amerikanerne stort set alle deres civile rettigheder, en "ven af demokratiet".

Jeg skammer mig over at vi endnu ikke har bragt de ansvarlige til doms for deres ugerninger. Jeg skammer mig over at vi ikke har sanktioner over for USA der torturere og dræber menesker der aldrig har været stillet for en domstol. Jeg skammer mig over at vi som individer støtter firmaer der udnytter alle der ikke kan forsvare sig selv...men mest skammer jeg mig over at vi allesamen er ligeglade.

Brugerbillede for Morten Nedertoft

Det er ærgerligt, at invandringsproblematikken har taget fokus fra behandlingen af flygtninge. Men "venstreorienterede" har selv været med til sammenblande emnerne, og føre diskussionerne i en irrationel moraliserende retning.

Brugerbillede for Lasse Dahl

At der er inhumanisme i dag mener jeg vi alle har været med til også Inge Genefke.
Siden vi åbnede op for at tage imod flygtninge har der været problemer med dele af dem som er blevet ignoreret.
Dem der har påpeget at der har været problemer er blevet hånet eller ligestillet med fascister.
Derfor er vi nu i en situation hvor en stor del af befolkningen i bund og grund er ligeglade med flygtninge da de bliver anset som bøller og forbrydere der kun vil det onde.
For at kunne stoppe dette er man nødt til at forholde sig til de problemer der er med ghetto dannelser.
Hver gang unge invandrerer stikker ild på en skole, på en børnehave eller kaster sten efter ambulancer, brandvæsen og politi medvirker de til at sympatien for dem mindskes til det punkt at den generelle holdning bliver at de da bare kan få en kugle.

Men overordnet mener jeg ikke det nytter nok at vi tager imod flygtninge.. det er symptombehandling der kun virker på meget kort sigt.
Skal vi gøre noget der virkeligt nytter noget vil vi være nødt til at standse dem, som står bag torturen, dem som skaber flygtningene i det hele taget.

Brugerbillede for Eva Bertram

Hele Arnulf Øverlands digt kan læses her:

http://kristian.barek.no/dmis.php3

Og til Lasse Dahl:

Bølleadfærd og kriminalitet er et spørgsmål om sociale vilkår og opvækst - ikke om nationalitet, race eller kultur. Før der var indvandrere i Danmark, blev der også begået kriminalitet, og da havde forbryderne 'gode danske' navne som Brian.

Hvad flygtninge angår, har de behov for at blive modtaget med varme, kærlighed og viden om, hvad deres fortid har gjort ved dem. Det er måske 'symptombehandling' - men uden tvivl den slags, som både du og jeg ville ønske, hvis vi selv var udsatte.

Tak til Inf. for at bringe denne rystende klare kronik.

Brugerbillede for Marianne Mandoe

Jamen Eva....
Du ved jo godt at før der kom indvandrer og flygtninge til Danmark eksisterede kriminalitet slet ikke her til lands.
Og var der endeligt problemer så var det bare lidt venskabeligt tjatteri a la Morten Korch.

Brugerbillede for Martin Pedersen

Lasse Dahl,

"Dem der har påpeget at der har været problemer er blevet hånet eller ligestillet med fascister."

Nej man er ikke blevet hånet for at påpege at der har været problemer.

Man er blevet hånet fordi, man er løbet med på DF's religionskrig i stedet for at tage en saglig debat.

Og som en anden debattør har påpeget her på information, bliver man kaldt fascist, når man i stedet for nazisternes "rene blod", begynder at argumentere for den "rene danske kultur".

Opfordr udlændinge i "ghetto"-områderne til at flytte ud (og afskaf boligsikringsydelser). Det er min opfordring til alle der vil integrere udlændinge i DK. Opford dem desuden til at blande sig i den politiske diskussion. Mange danskere er idag meget i tvivl om hvorvidt mange af udlændingene overhovedet vil integreres, så det er forståeligt, at den nationalkonservative monokulturalistiske bevægelse i fremgang.

Brugerbillede for Per Vadmand

Morten Nedertoft, kender du det gamle ordsprog: "Først pisser I på os, så klager I over, at vi lugter."

Tak til Genefke for kort, klart og kontant at fastslå, hvad der er råddent i Danmark i dag. Her gælder ingen bortforklaringer.

Brugerbillede for Hans Jørgen Lassen

Sune skammer sig, efter eget udsagn, og han skammer sig i den grad, ingen har nok nogen sinde skammet sig som ham.

Det er synd for ham, synes jeg, for han vist ikke gjort noget som helst forkert.

At skamme sig over noget, som man ikke har gjort, må være frygteligt, ja, tangerende det sygelige.

Selv nøjes jeg med at skamme mig over, hvad jeg selv gør forkert. Det er såmænd rigeligt.

Brugerbillede for Lars R. Hansen

"Foruden nådeløs ligegyldighed er der nu tale om bevidst ondskab"

Det er altid befordrende for samfundsdebatten og den politiske kamp - når man udråber ens politiske modstandere som de onde og en selv som de gode.

Dertil finder jeg det herligt at enkeltsager - som fx den gravid kvinde - fremhæves, mens statistiske data for anerkendelsesprocenter o.l ikke nævnes med et ord.

Videre er fantatisk at torturoverlevende over en kam udråbes til personer som har "ofret alt i kampen for demokrati" - især når vi nu ved, at torturoverlevende asylanter ofte har pådraget sig regimers mishandling som følge af militant aktivisme til fordel for antidemokratiske partier og bevægelser.

Bare fordi man har fået prygl af et eller andet arabisk lands sikkerhedsstyrker - betyder det nødvendigvis ikke, at man har kæmpet for demokrati - ikke så sjældent har pågældende kæmpet for et teokratisk diktatur.

Brugerbillede for Chr. Mondrup

I Holland havde Geert Wilders parti jo overvældende succes ved valget for nylig. Så jeg kan da kun opfordre regeringsblokkens politikere til vende den øjeblikkelige modgang ved at følge i Wilders spor: konfrontér alt det der pladderhumanistiske, selvfede bavl, send "de fremmede" hjem hvor de kommer fra og lad råddenskaben få frit løb.

@Martin Pedersen (om demokratisk deltagelse):
Det er ikke nok, at deltage i en afdelingsbestyrelse.
Få "dem" til at deltage i debatten her. Vi har brug for at tale med hinanden - ikke om hinanden.

@Christian Mondrup:
Dit "pladderhumanistiske, selvfede bavl" bidrager kun til at nogle forfalder til ekstremisme.

@Morten Nedertoft: der er, som påpeget andetsteds i denne tråd, godt og grundigt råddent i Danmark. Denne råddenskab har regeringsblokken fra starten levet af. Den - og den dermed forbundne ekstremisme (fremmedhad) findes under alle omstændigheder. Jeg tror det er bedre at benævne en forventelig dimension af den forestående valgkamp end at håbe på, at "det driver over". Regeringsblokken er formodentlig desperat og tilbøjelig til at tage desperate midler i brug for at modvirke det truende nederlag.

@Christian Mondrup:
Din dæmonisering af regeringen er ikke konstruktiv.
Regeringen har rigtigt nok støttet sig på DF, som lever af bekymringen for indvandringen. Den politik regeringen har ført på området, har dog stort set været bakket op af Socialdemokratiet. I DK er det svært at danne regering uden at have støtte fra et af de to socialdemokratier (det gamle A, eller det nye DF), så vil man have magt er det svært ikke at få lidt beskidte fingre.

Brugerbillede for Mette Hansen

Sarthed og medfølelse er skældsord og naiv tale i Det Borgerlige Danmark. Helst så de disse egenskaber udryddet helt.
Sarthed og medfølelse er de kvaliteter, der gør livet værd at leve.
Det er skammeligt den måde, vi behandler PTSD ofre på! Uvidenhed, nedladenhed og magtfuldkommehed præger denne regering, som tillader disse mennesker at lide endnu mere!!

Brugerbillede for Anders Ejsing

God artikel. Jeg ville dog ønske, den kom med en udlægning af, hvad den her lægeerklæringslov helt konkret består af. Om end ikke 181 sider, så dog nogle eksempler, der viser forfatterens pointe. Det er da muligt (og i øvrigt heller ikke helt usandsynligt), at den reelt gør torturofre til andenrangsborgere og fratager dem deres rettigheder, men generelt mener jeg, man bør vise belæg for sagen, når man kommer med et så voldsomt postulat.

Hvilket jo så til gengæld sker i forbindelse med de konkrete beretninger om folks dårlige oplevelser. Uanset generaliteten eller ej, er det dybt kritisable historier, der ikke burde finde sted.

Lars Hansen kan (vil?) ikke se, at der er tale om bevidst ondskab, når man indretter lovene sådan, at de i kronikken nævnte svinestreger bliver legale.
De statistiske "data for anerkendelsesprocenter" kan du putte op, hvor solen aldrig skinner, Lars. Her drejer det sig om menneskeskæbner, der bliver kvalt i ondsindet, selvretfærdigt bureaukrati.
At nogen overhovedet vil forsvare den slags, er til at brække sig over.

Lad mig lige tilføje: Jeg skammer mig ikke over at være dansker. Jeg synes (stadig) vi danskere har meget at være stolte af. Men der er en del danskere, jeg synes, burde skamme sig.

Per Vadmand,

Det kan du mene - men jeg mener nu engang ikke det er uholdbart - som kronikøren og, kan jeg forstå, du kræver - at alle verdens folk skal have ret til dansk indfødsret.

Når kronikøren skriver: "Regeringen kalder det et privilegium at blive dansk statsborger. Atter en gang ændrer man en ret til et privilegium" - må jeg simpelthen fastholde det enkle faktum, at Danmark ikke kan redde hele verden - og udlændinge ingen ret har til dansk statsborgerskab.

Vi må nødvendigvis sætte nogle kriterier op for adgangen til fællestruget - eller afskaffe den danske ordning med fællestrug - altså udfase nationalstaten og den besunget danske sammenhængskraft.

Hvad angår de i kronikken nævnte eksempler på bevidst ondskab - så kan sygeplejersken udmærket have haft andre motiver end ondskab. Og når det gælder den afviste asylansøger - så skal afviste asylansøgere naturligvis sendes hjem - sådan må det nu engang være.

Brugerbillede for Jacob Olesen

Jeg er helt enig med Inge Genefke i, at der er grund til skam.
Det eneste jeg ærgrer mig over, og det gælder alle de taler, der blev holdt i går, er, at man udelukkende taler om perioden fra 2001 til nu.
Intolerancen og diskriminationen startede allerede i 90'erne, da Nyrup blev statsminister, endda blev styrket af Nyrup selv.
Og aktuelt støttes samme intolerance af næsten alle partier i folketinget, fordi de har opdaget, at det er sådan de fastholder eller øger deres stemmetal lettest. Og det kunne jeg godt have tænkt mig at have hørt fra Margrete Auken, men så ville hun være nødt til at kritisere sit eget parti. Det var faktisk dét, som hendes bror, Sven Auken, som hun brugte en væsentlige del af sin tale til at citere, gjorde op til sin død.
Selvom de Radikale i dag er et af de partier, der har en ordentlig udlændingepolitik, er de indirekte skyld i, at udlændingepolitikken blev så svinsk i 90'erne. Havde de ikke medvirket til at Sven Auken blev væltet, havde Socialdemokraternes udlændingepolitik formentlig været væsentligt mere human, end den blev med Nyrups magtovertagelse.

Brugerbillede for Karsten Aaen

Jeg tror næppe, at folk som har bekæmpet det tidligere styre i Irak vil have indført teokratisk diktatur. Og fok fra Ægypten vil altså have et reelt demokrati, ikke det skin-demokrati, de har nu. Det samme vil folk i Saudi-Arabien og Iran og andre arabiske lande. Og uanset motiverne kan vi vel forhåbentlig blive enige om at tortur er -
- ja - umenneskeligt, og netop handler om at nedbryde folk psykisk. Ikke om at få informationer.

Sådan som jeg ser det, er de personer, vi hører om, som der er problemer med, palæstinensere. Bosnierne, somalierne, og andre grupper hører vi næsten intet til - i medierne. Og der er sikkert en grund til, at palæstinenserne har netop de problemer, som de har.

Ang. sygeplejersken som nævnes i indslaget, vil jeg gøre opmærksom, hun måske overtræder både sygeplejeløftet (bruges det endnu?) og Røde Kors anbefalinger for, hvordan syge-plejersker optræder overfor mennesker i krise eller ved svær sygdom.

Og ja, selvom graviditet ikke er en sygdom er svangerskabs-forgiftning en sygdom. Og her må man forvente, at en sygeplejerske udviser omsorg og empati for de syge. Og at hun, qua sin faglighed ved, at det er farligt for en gravid med netop den sygdom ikke at få noget at drikke og spise.

Og mht. kampen for demokrati er der andre mennesker end dem som hedder muslimer, der har kæmpet for demokrati. F.eks. i Burma, i Afrika, eller i Sydamerika - eller i Kina.

Lars Hansen, hvor læser du i det, jeg skriver, at "alle verdens folk skal have ret til dansk indfødsret."?
Det er jo den sædvanlige udenomssnak, når folk skal tage stilling til de helt konkrete menneskelige tragedier, der følger af Danmarks svinske udlændingepolitik.
Og til Werner Liebichs modbydelige forsøg på at afspore debatten med sine racistiske udgydelser, kan jeg kun svare med samme mønt - når han nu vil "debattere" på det niveau:
"Føj for helvede Werner, du og dine burde skamme jer, men det evner i næppe!!!"

Brugerbillede for Anders Ejsing

Hvordan i alverden skulle kritik af elendig behandling af folk i Sandholmlejren og en diskriminerende lov være det samme som at acceptere gruppevoldtægter?

Selvsagt er gruppevoldtægter da en forfærdelig ting, men det har ikke ret meget med denne sag at gøre, og det er i hvert fald slet ikke nogen undskyldning for at ødelægge det for torturofre.

Brugerbillede for Karsten Aaen

Jeg undskylder for dobbelt-posten, men her er sygeplejeløftet:

Hvad siger Sygeplejeløftet?.

"Som health sygeplejerske vil jeg altid bruge min viden, mine faglige kundskaber og min menneskekærlighed til gavn for alle samfundsborgere.

Min opgave skal være at deltage i det fælles arbejde for at fremme sundheden og sikre, at forebyggelse, omsorg og behandling bliver ethvert menneskes ret.

Sammen med mine kollegaer i sygeplejefaget og i samarbejde med andre professionelle på sundhedsområdet vil jeg stræbe efter til stadighed at forbedre mine færdigheder med henblik på at fremme sund livsstil, sunde arbejdspladser og et sundt samfund.

Mit mål skal være forbedret sundhed for enkeltpersoner, familier og lokalsamfundet.

Medfølelse og etisk baseret omsorg skal være min konstante ledetråd".

http://blog.tv2.dk/pdl95/entry236173.html

Per,

Jamen så pardon da - jeg forstå dit indlæg som at du udtrykte enighed med Genefke.

Men jeg kan nu forstå at ikke mener det bør være en ret for alle at få dansk statsborgerskab - velkommen til de ondes rækker!

@Morten Nedertoft:

"Den politik regeringen har ført på området, har dog stort set været bakket op af Socialdemokratiet."
Det er jeg enig med dig i. I løbet af de seneste par år er også SF begyndt at synge med på den melodi. Med S og SFs følgagtighed overfor den fremmedfjendske populisme skal vi ikke ønske os et kommende parlamentarisk flertal uden de radikale og enhedslisten.

"vil man have magt er det svært ikke at få lidt beskidte fingre". Der er ikke blot tale om "lidt beskidte fingre". Der er tale om medansvar for en dybt inhuman politik. Fremmedhad er blevet main stream. I en tidligere historisk sammenhæng introduceredes forfølgelsen af "de andre" også drypvis.

Brugerbillede for Peter Hansen

Den med Danmark som attraktiv pga. humanisme og et godt socialt system er jo slet ikke tilfældet i dag! Vi har fået et tvangssystem med minimal hjælp til socialt ramte, så faren for at folk skal vælge Danmark af bekvemmelighed skal vi vist ikke bekymre os for mere. Desværre.

Den usympatiske hagen sig fast i 'statistik' er endnu et af denne tids svøber. Vi er et lille land - vi kender stort set hinanden allesammen, ihvertfald på afstand af højst to-tre venner eller familiemedlemmer. Ind i det fællesskab kommer nye med tiden også - det tog 300 år for jøderne, men i dag går alt jo hurtigere, så det kan vel klares på den halve tid.
Nej, Lars Hansen er præcis offer for det, Genefke peger på: at tallene vinder over menneskeligheden. At vi sætter tal over mennesker er noget helt nyt i moderne dansk historie - og et klart eksempel på, hvor svær velstand er at håndtere.

Det kan man så glæde sig over, Max Hansen, der er jo folk, der er alt for vant til afsavn - endnu noget, der skiller dem fra dagens dansker, men til den fremmedes ære. Som bekendt er det netop hjælp fra venner og familie i udlandet, man kan bygge en lille smule optimisme på i forhold til udvikling i landets fattigere egne.

Der skulle faktisk stå "verdens fattigere egne".
Men en helt anden ting er, at der selvfølgelig er problemer, som bygger på demografiske problemer. Hvis man lejllighedsvis rejser i større land, kommer man til at tænke på, at det er meget lettere at 'komme til sin ret' i et samfund med større spillerum, større udfoldelsesmuligheder og mange flere forskellige muligheder i samfundet, om det så bare er med at sørge for at servicere sit eget minoritetssamfund. Det kan vi ikke konkurrere med i et lille land, og slet ikke med den mentalitet, der har bredt sig, hvor vi fremfor at sætte hinanden fri for selv at kunne være fri, snarere holder hinanden som gidsler for 'samfundets interesser'. Som om samfundets interesser i et demokrati kan være andet og mere end borgernes interesser.

Brugerbillede for Max Andersen

Peter Hansen:

Max Andersen, tak.

16.000 somaliere i Danmark (herunder mange børn og arbejdsløse), sender 359 mio.kr. ud af landet. Det er lidt over 22.000 kroner pr. snude. Så mange penge har jeg sgu´ aldrig kunnet spare op i løbet af et år.

Det er vist asyl til alle bortforklaringer og eufemiseringer som kan fastholde dit selv- og verdensbillede De Permanente Ofres ædle ridder.

Men kan vi ikke blive enige om, at du for fremtiden udfører din mission for dine, og meningsfællernes, egne midler?

Og hvad rager somaliere, der sender penge ud af landet, egentlig de eksempler på groft umenneskelig behandling af torturofre, Genefke nævner. Det er lige så relevant som antallet af fartsyndere med "anden etnisk baggrund" eller antallet af engle, der kan stå på et knappenålshoved.
Jeg savner en stillingtagen fra alle disse selvgode statistikere og principryttere til de konkrete tilfælde af uretfærdighed, der beskrives i artiklen.

Det er naturligvis uacceptabelt, hvis syge asylansøgere ikke får den behandling de har krav på - men den pågældende sygeplejerske er nødvendigvis ikke ond, men kan udmærket have lavet en ærlig fejlvurdering.

Hvad angår den afviste og hjemsendte asylansøger - så skal afviste asylansøgere nu engang udrejse landet - gør de ikke kan politiet blive nødt til at tilbageholde pågældende i forbindelse med tvangsudsendelse. Sådan må det nødvendigvis være.

Og det ændre ikke på at Danmark (praktisk talt) giver alle - som jf. flygtningekonventionen har et asylbehov - asyl. Dertil på eget initiativ humanitær opholdstilladelser til afviste asylansøger med et behov herfor.

Men asylansøgere uden et asylbehov og afviste asylansøgere uden et humanitært behov - bør hjemsendes.

Hvis man er i mod dette kan man så - som fx Genefke og andre "No Border, No Nation" personager og grupperinger - mene nationalstaterne skal afskaffes via blandt andet fri migration - at det ville skabe en bedre verden er jeg personligt overbevist om ikke ville være tilfældet - og i hvert fald ikke et bedre Danmark.

At disse antihumanistiske globalister demagogisk bruger enkeltsager som våben mod den danske - internationalt set - generøse asylpolitik øger ikke min agtelse for Genefke og hendes meningsfæller.

Brugerbillede for Niels  Mosbak

Det er da en interessant foranstaltning, at de opbevarede ikke må tage et stykke brød med ud af kantinen.

Hvad er anledningen til det?

Er anledningen at man ville undertrykke de i forvejen undertrykte endnu mere, så de virkelig kan føle at de er spærret inde som 3. rangs mennesker.

Hvilke "vagter" er der tale om?
Er det fængselspersonale der står for denne KZ-lignenede opførsel?

Hvad sker der lige for det personale der varetager de opbevaredes interesser - selvfølgelig bortset fra indespærringen, der jo ikke er i nogens interesse.

Mon ikke der skal ske en udskiftning af personalet snarest, så der ikke opstår uheldige vaner i omgangen med de internerede?

Lars Hansen
Du snakker, som du har forstand til. Du skulle have hørt Bent Melchiors tale. Han mindede om den sammensætning, som flygtningenævnet har, hvor (hvad der med Melchiors ord reelt er) en slags byret har højesteretsstatus i forhold til afgørelser om menneskeskæbner.
Det er direkte usandt, at alle, der har beskyttelsesbehov, får asyl. Og betingelserne for at opnå humanitær opholdstilladelse bliver også gang på gang skærpet udover enhver rimelighed. FN har adskillige gange kritiseret den danske praksis.

Brugerbillede for Heinrich R. Jørgensen

Jacob Olesen:
"Du skulle have hørt Bent Melchiors tale. Han mindede om den sammensætning, som flygtningenævnet har"

En konstruktion, hvor 3 personer -- en politisk udpeget embedsmand (typisk fra Integrationsministeriet), en politisk udpeget dommer og en advokat -- skal behandle sagerne. Selv en nok så forstandig og omhyggelig advokat der hylder forsigtighedsprincipper og FN's regelsæt, vil ofte have ualmindeligt vanskeligt ved at forsøge at få de to politisk udpegede til at se sagen i samme optik...

At en politisk udpeget dommer og en advokat deltager sammen med en administrativ medarbejder, givet selvfølgelig de administrative afgørelser et vist skær af legimititet og retsstat -- hvilket givetvis også har været formålet.

Heinrich R. Jørgensen
Man kan da sige, at det er en smart måde af få den praksis, som man helst vil have. Det triste er, at det var Nyrups regering, der indførte denne ændring i flygtningenævnets sammensætning og da Helle Thorning jo stort set støtter påstanden om, at landets grænser stod åbne som ladeporte under Nyrup, skal vi nok ikke forvente, at hendes kommende regering laver om på denne sammensætning.

Sider